استون مارتین از ونتیج GT۸ رونمایی کرد
استون مارتین با رونمایی از ونتیج GT۸ فاصلهی خودروهای جادهای را با نمونههای مسابقهای بیش از پیش کاهش داده است.
استون مارتین با تجربیاتی که از شرکت در مسابقات GT بدست آورده است نسخهای ارتقا یافته و قدرتمند ونتیج V۸ را با نام GT۸ رونمایی کرد. ونتیج GT۸ قویتر و سریعتر از مدل استاندارد ونتیج بوده و مجهز به کیت آیرودینامیکی است که در طراحی آنها از خودروهای مسابقهای کلاس GTE و GT۳ الهام گرفته شده است. طراحی تمامی این بخشها به عهدهی بخش توسعهی خودروهای مسابقهای استون مارتین بوده است.
بارزترین تغییر GT۸ نسبت به مدل عادی ونتیج، استفاده از بدنهی فایبرکربنی به جای بدنهی آلومینیوم-فولاد استاندارد ونتیج است. استفاده از الیاف کربن در ساخت بدنه تاثیر بسزایی در کاهش وزن دارد اما مهندسین استون مارتین فقط به همین مورد بسنده نکردهاند چرا که در راستای کاهش وزن خودرو، GT۸ به باتری لیتیوم-یون، شیشهی عقب از جنس پلی کربنات و سیستم اگزوز تیتانیومی مجهز است| ضمن اینکه در داخل کابین هم شاهد حذف شدن تعدادی از تجهیزات خودرو هستیم. با تمامی این تفاسیر استونمارتین موفق شده وزن این خودرو را به ۱۵۱۰ کیلوگرم برساند که به میزان تقریبا ۱۰۰ کیلوگرم سبکتر از مدل استاندارد است.
قدرت مورد نیاز GT۸ نیز توسط یک پیشرانهی هشت سیلندر ۴.۷ لیتری تامین می شود که با قدرت ۴۴۰ اسب بخاری خود تقریبا ۱۰ اسب بخار از مدل ونتیج S قویتر است. گشتاور این پیشرانه نیز به میزان ۴۸۹ نیوتون متر است. GT۸ با دو نوع جعبه دنده نیز قابل سفارش است که یکی ۶ سرعتهی دستی بوده و دیگری ۷ سرعته مجهز به پدالهای شیفتر است. با این مشخصات، GT۸ قادر است تا در ۴.۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد (شتاب ونتیج S معادل ۴.۶ ثانیه است.) و حداکثر سرعت آن نیز ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت است.
ظاهر مدل GT۸ کاملا متمایز از ونتیج استاندارد است و از تجارب برجستهی استون مارتین در مسابقات استقامتی نظیر ۲۴ ساعتهی لمانز در طراحی قطعات آیرودینامیکی استفاده شده است. اسپلیتر جلو و گلگیرهای GT۸ کاملا متفاوت با مدل استاندارد بوده و در نمای جانبی هم مجراهایی برای هدایت هوا به چشم میخورند، یک پکیج آیرودینامیکی دیگر نیز به صورت سفارشی روی این مدل قابل نصب است که شامل بالچهی عقب بزرگتر میشود.
دیو کینگ مدیر بخش خودروهای مسابقهای و پروژه های ویژهی استونمارتین در مورد این خودرو می گوید:
ما از مدتها قبل به دنبال این بودیم تا خودروی جاده ای تولید کنیم که رفتار و خصیصه های یک خودروی مسابقات لمانز را داشته باشد و سرانجام با تولید ونتیج GT۸ به هدف خود رسیدیم. بیشترین تمرکز ما در تولید GT۸ روی کاهش وزن و بهبود آیرودینامیک بود تا از این راه بتوانیم ونتیج V۸را به سطح بالایی از عملکرد و سرعت برسانیم.
مدیر استون مارتین، اندی پالمر نیز به این نکته اشاره کرد که این شرکت تا کنون سفارش تولید ۱۵۰ دستگاه از مدل GT۸ را دریافت کرده و قیمت هر دستگاه نیز حدود ۱۶۵ هزار یورو تعیین شده است. به گفتهی پالمر، مدل GT۸ در بازار ایالات متحده عرضه نخواهد شد. تولید GT۸ در ادامهی تولید مدلهای GT۱۲ که بر اساس استون مارتین V۱۲ ونتیج ساخته شده و مدل منحصر به فرد ولکان که یک خودروی مخصوص پیست بوده، انجام شده است. پالمر از احتمال تولید یک نسخهی خاص دیگر از استون مارتین نیز تا پایان سال جاری میلادی خبر داد.
ارسال نظر