۳۱۸۴۴۰
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

۳۱۵ میلیارد دلار نفتی چگونه دود شد؟

بزرگترین صادرکنندگان نفت دنیا در حال سوزاندن دلارهای نفتی خود با سرعت روزافزونی هستند تا فشارها را برای رسیدن به توافقی برای ثابت نگهداشتن سطح تولید به منظور تقویت قیمت‌ها افزایش دهند.

خبرگزاری ایسنا: بزرگترین صادرکنندگان نفت دنیا در حال سوزاندن دلارهای نفتی خود با سرعت روزافزونی هستند تا فشارها را برای رسیدن به توافقی برای ثابت نگهداشتن سطح تولید به منظور تقویت قیمت‌ها افزایش دهند.

«روز یکشنبه، ۱۸ کشور تولید کننده نفت در دوحه گردهم می‌آیند تا درباره ثابت نگهداشتن میزان تولیدات خود به بحث بپردازند. از زمان آغاز فروپاشی قیمت نفت در نوامبر ۲۰۱۴ این ۱۸ کشور در کنار هم ۳۱۵ میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود (نزدیک به یک پنجم از کل) را خرج کرده‌اند. در سه ماه آخر ۲۰۱۵، میزان ذخایر ارزی خارجی نزدیک به ۵۴ میلیارد دلار سقوط کرده که بیشترین سقوط فصلی از زمان آغاز بحران بوده است.

هدر رفتن دلارهای نفتی در کشورهای نفتی موجب تاثیرگذاری روی مدیران وجوه بین‌المللی نظیر صندوق مدیریت دارایی آبردین و بازارهای جهانی ارز شده است. کشورهای نفتی به صورت سنتی ذخایر خود را در خزانه‌داری آمریکا نگهداری می‌کنند. با این همه با ادامه خرید بدهی بانک‌های مرکزی، اثر این رویداد در بازارهای اعتباری تخفیف یافته است.

آبیشک دشپاند، تحلیلگر نفتی ناتیکسیز در لندن اعلام کرد: «ما انتظار داریم ۲۰۱۶ برای اغلب کشورهای نفتی سالی سخت و دشوار باشد.»

نشست دوحه دربرگیرنده کشورهای اوپک و غیر اوپکی خواهد بود؛ هرچند هرگونه توافق به منظور تقویت قیمت احتمالا کم اثر باشد.

عربستان سعودی با افت ۱۳۸ میلیارد دلاری (یا ۲۳ درصدی) نزدیک به نیمی از کاهش ذخایر ارزی خارجی تولیدکنندگان نفت را از آن خود کرده است. پس از این کشور روسیه،‌ الجزایر، لیبی و نیجریه قرار دارند. در سه ماه آخر سال گذشته،‌ عربستان سعودی ۳۸.۱ میلیارد دلار از دست داده که بیشترین کاهش سه ماهه از سال ۱۹۶۲ بوده است.

سقوط نفت از نوامبر ۲۰۱۴ آغاز شد. زمانی که اوپک به رهبری عربستان تصمیم به دفاع از سهم بازار گرفت. این سیاست باعث شد تا نفت برنت، معیار جهانی نفت، از متوسط سالانه ۱۱۱ دلاری برای هر بشکه در سال ۲۰۱۳ به متوسط سالانه ۳۵ دلار برای هر بشکه در سال جاری برسد.

موسسه اعتباری فیچ روز سه‌شنبه رتبه اعتباری عربستان را به AA- تنزل داد که اقدامی مشابه با رتبه‌بندی شرکت خدمات سرمایه‌گذاری مودیز و استاندارد‌اندپورز بوده است. فیچ اعلام کرد ریاض در سال جاری با کسری مالی بیشتری روبرو شود.

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد کسری کنونی عربستان سعودی برابر با ۱۰.۲ درصدی تولید ناخالص داخلی این کشور در سال جاری شود که بیشترین مقدار از سال ۱۹۹۸ بوده است؛ زمانی که هر بشکه نفت تنها ۱۰ دلار ارزش داشت. همچنی بر اساس اعلام IMF،‌ امارات متحده عربی نیز برای نخستین بار، در سال جاری با کسری تراز پرداخت مواجه خواهد شد.

افت کلی دارایی‌های دلار نفتی غیرقابل محاسبه است؛ چرا که بسیاری از کشورهای خاورمیانه نظیر کویت و امارات آمار مشخصی از صندوق‌های ثروت خود ارائه نمی‌دهند.

نفت برنت که در ژانویه به پایین‌ترین سطح ۱۲ ساله خود رسیده بود، پس از توافق اولیه روسیه،‌عربستان، قطر و ونزوئلا برای فریز نفتی در فوریه، رشدی ۳۰ درصدی داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج