۳۱۸۲۰۷
۲ نظر
۵۰۱۸
۲ نظر
۵۰۱۸
پ

پاسخ قابل‌ تامل عارف درباره ریاست مجلس

دامن‌زدن به موضوع تعیین ریاست مجلس، آن‌هم در شرایطی که هنوز تکلیف ٦٩ کرسی مجلس نامشخص است، سبب شد محمدرضا عارف هم دراین‌باره پاسخ‌گو باشد.

روزنامه شرق: دامن‌زدن به موضوع تعیین ریاست مجلس، آن‌هم در شرایطی که هنوز تکلیف ٦٩ کرسی مجلس نامشخص است، سبب شد محمدرضا عارف هم دراین‌باره پاسخ‌گو باشد.

عارف در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که آیا شما توافق میان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، حسن روحانی و رئیس دولت اصلاحات را برای ریاست خود بر مجلس تأیید می‌کنید؟ گفت:‌ «من این خبر را هم‌اکنون از شما شنیده‌ام»؛ بنابراين حتی اگر چنین توافقی هم بوده باشد، نفر اول انتخابات تهران با بیان این عبارت و تأکید بر مهم‌بودن نتیجه دور دوم انتخابات، احتمالا رساننده این پیام بوده است که کانون اصلی رایزنی‌ها برای تعیین ریاست باید بعد از روشن‌شدن نتايج دور دوم انتخابات مجلس و درون بهارستان باشد؛ زیرا پیش‌تر، هم او و هم سایر اصلاح‌طلبان بر افزایش مشارکت برای دور دوم انتخابات تأکید کردند.

نتایج این دوره است که تقریبا وزن اکثریت و اقلیت در درون مجلس آتی را روشن می‌کند. چه‌بسا بدون تشکیل اکثریت قوی امکان حضور عارف بر ریاست مجلس هم به‌راحتی محتمل نباشد. ازاین‌روست که اصلاح‌طلبان با توجه به کاهش مشارکتی که به صورت طبیعی در دور دوم انتخابات رخ می‌دهد...

فعلا تلاش خود را بر دعوت مردم به پای صندوق‌های رأی متمركز كرده‌اند. این در حالی است که خبرگزاری‌های اصولگرا چندی است این موضوع را به صورت جدی پیگیری می کنند و از اعضای ارشد ستاد ائتلاف به‌دنبال ‌گرفتن تأییدیه یا تکذیبیه برای احتمال‌های خود هستند. خبر موافقت روحانی و هاشمی و رئیس دولت اصلاحات با ریاست عارف بر مجلس دهم را اگرچه علی صوفی اعلام کرده بود، اما اگر چنین موافقتی هم در کار باشد که بعید نیست، شاید عاقلانه بود که موضوع تا این اندازه رسانه‌ای نمی‌شد تا فضای مذاکره و رایزنی و چانه‌زنی برای صحن مجلس مهیاتر می‌شد؛ هرچند عارف با پاسخ خود احتمالا خواسته فضا را در کنترل خود نگه دارد. بر این اساس او در حاشیه کنگره ملی آموزش عالی که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به دور دوم انتخابات مجلس گفت: مردم باید دور دوم را نیز مهم تلقی و با حضور خود به تشکیل مجلسی کارآمد کمک کنند.

به گزارش «ایلنا»، او ادامه داد: برنامه اصلاح‌طلبان برای دور دوم انتخابات همان برنامه دور اول یعنی جذب مشارکت مردم است. رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری همچنین درباره‌ تکلیف شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت:‌ این شورا برای انتخابات مجلس تشکیل شد و هنوز مشخص نیست این شورا بعد از انتخابات تعطیل خواهد شد یا نه. باید بعد از انتخابات، این شورا ارزیابی کاملی از عملکرد خود داشته باشد و شاید این شورا با ترکیب دیگری فعالیت کند، اما از اکنون نمی‌توان درباره‌ تکلیف این شورا صحبت قاطعی داشت.

اصلاح‌طلبان وارد بازی رقیب درباره رئیس مجلس آینده نشوند

عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان، در‌همین‌باره در گفت‌وگو با عصر ایران به اصلاح‌طلبان هشدار داد وارد بازی رقیب نشوند. او گفت: در آخرین جلسه مجمع مشورتی اصلاحات، درباره انتخابات به این نتیجه رسیدیم که تا پایان انتخابات مرحله دوم که سرنوشت‌ساز است به هیچ موضوعی ازجمله انتخاب رئیس مجلس فکر نکنیم. او ادامه داد: جریان‌های نزدیک به اصلاحات و دولت نباید وارد بازی رقیب درباره رئیس مجلس آینده شوند. ناصری افزود: عارف نامزد جریان اصلاحات است اما واقعیت این است كه مرحله دوم انتخابات رئیس آینده را مشخص خواهد کرد. او درباره نظر اصلاح‌طلبان درباره لاریجانی گفت: قطعا او یک اصولگراست اما لاریجانی را دیگر اصولگرای دوران ریاست صداوسیما نمی‌دانیم.

او امروز یک اصولگرای معتدل است که قابل تعامل و گفت‌وگو است. عبدالله ناصری گفت: جریان‌های سیاسی به‌ویژه جریان احمدی‌نژاد می‌خواهند روحانی یک‌دوره‌ای باشد و به‌همین‌دلیل فضایی را ایجاد می‌کنند تا برجام را تحت‌الشعاع قرار دهد. حمله به برجام باعث ایجادشدن فضایی دوقطبی در کشور در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده خواهد شد. او درباره رقبای احتمالی روحانی در سال ٩٦ گفت: یکی از رقبای جدی احتمالی روحانی در سال آینده می‌تواند احمدی‌نژاد باشد. او توانسته با توجه به دوران حضورش در ریاست‌جمهوری، کانون‌های قدرتمند اقتصادی و مدنی را شکل دهد؛ بنابراین فضای انتخابات ریاست‌جمهوری را مغتنم خواهد شمرد و وارد عرصه خواهد شد. ناصری افزود: جریان افراطی اصولگرا که ریشه زیادی هم در خاک سیاسی کشور ندارد پای احمدی‌نژاد خواهند ایستاد.

نباید آموزش‌ عالی تحت‌تأثیر مسائل سیاسی قرار بگیرد

اما روز پنجشنبه کنگره ملی آموزش‌ عالی در دانشگاه تربیت مدرس با سخنرانی عارف و مصطفی معین برگزار شد. محمدرضا عارف در این کنگره گفت: باید بتوانیم با اتکا به قانون وزارت علوم، حمایت از جایگاه شورای «عتف» و اولویت‌دادن به فناوری، مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم. در این زمینه باید به دانشگاه میدان داده شود و سایر بخش‌ها هم دانشگاه، علم و تولید داخلی را باور کنند. به گزارش «ایسنا»، او در ادامه با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در سه دهه گذشته در حوزه آموزش عالی گفت: دانشگاه در کنار رشد کمی در حوزه کیفی هم رشد خوبی داشته است و در حوزه‌هایی که به خارج وابستگی داشتیم، اکنون مدعی هستیم، بااین‌حال چالش‌هایی در حوزه آموزش عالی وجود دارد که باید آنها را بررسی و حل کنیم.

او در ادامه افزود: نگاه خیلی از بخش‌ها به خارج از کشور است که این ذلت است نه افتخار. ما نمی‌گوییم با دنیا قطع رابطه کنید اما واردات افتخار نیست؛ ما باید با دنیا تعامل و همکاری داشته باشیم اما به فکر تولید داخلی باشیم. به طور مثال ما هم‌زمان با کره جنوبی خودرو ساختیم ولی الان ما کجاییم و کره کجاست. باید این روند بررسی شود که چرا این اتفاق افتاد؟ او در بخشی دیگر از اظهارات خود با اشاره به چالش‌های حوزه آموزش‌ عالی گفت: جایگاه وزارت علوم در آموزش عالی، عدم توانایی در اداره هیأت‌امنایی دانشگاه‌ها، موازی‌کاری و رشد کمی بی‌رویه دانشگاه‌ها از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه است.

عارف در ادامه با اشاره به اینکه قانون بسیار خوبی در وزارت علوم وجود دارد، گفت: ‌اما چرا وزارت علوم نتوانسته جایگاه خود را به دست آورد؟ شورای برنامه‌ریزی چه میزان فعال بوده و چند برنامه آموزشی ارائه کرده است؟ شورای گسترش چرا مسئولیت نمی‌پذیرد؟ نباید آموزش عالی تحت‌تأثیر مسائل سیاسی قرار گیرد و هرکسی قول ایجاد مؤسسات آموزشی را بدهد. چرا شورای گسترش بر گسترش بی‌رویه مؤسسات آموزش عالی نظارت نمی‌کند. من مخالف تحصیل نیستم اما باید در کنار تحصیل به بازار کار هم توجه کرد. رشد کمی تا کجا باید پیش برود؟

او با بیان اینکه در کنار رشد کمی باید به رشد کیفی مثل نسبت استاد به دانشجو هم توجه شود، افزود:‌ برخی دانشگاه‌های بزرگ ١٥ سال است که نتوانسته‌اند تجهیزات جدید تهیه کنند. به گفته‌ عارف تشکیلات موازی یکی دیگر از مشکلات آموزش عالی است. هم‌افزایی خوب است اما موازی‌کاری مشکل ایجاد کرده است. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تشریح مشکلات بخش آموزش عالی با تأکید بر اینکه باید دانشگاه‌ها به صورت هیأت‌امنایی اداره شوند، گفت: قانون اداره هیأت‌امنایی دانشگاه‌ها به‌خوبی اجرا نشد.

گاهی یک عضو هیأت‌امنا حتی در یک جلسه این هیأت هم شرکت نمی‌کند. ما باید به سمتی برویم که واقعا دانشگاه‌ها هیأت امنایی اداره شوند. ما مخالف شایسته‌سالاری نیستیم اما باید به سمت دانشگاه‌سالاری حرکت کنیم. واقعیت این است که قانون اداره هیأت‌امنایی دانشگاه‌ها به‌خوبی اجرا نشد. ما به قانون دائمی در این زمینه نیاز داریم و اعضای هیأت امنا هم باید مسئولیت‌پذیر باشند. این عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، فقدان نظارت و ارزیابی دقیق بر دانشگاه‌ها، پایین‌بودن سطح تعامل دانشگاه‌ها با بخش‌های مختلف کشور، بی‌توجهی به اقتصاد آموزش عالی، فقدان پیوستگی نظام آموزش‌وپرورش و آموزش‌ عالی، کم‌توجهی به دیپلماسی و همکاری علمی و وجود نگاه امنیتی در این حوزه و موفق‌نشدن در جذب دانشجوی خارجی را ازجمله سایر چالش‌های دانشگاه دانست. او در پایان از استادان دانشگاه‌ها خواست چالش‌های حوزه آموزش عالی را بررسی و حل کنند تا دانشگاه جایگاه اصلی خود را به دست آورد.

معين: جامعه‌ای که به نان شب محتاج است به علم و آموزش فکر نمی‌‌کند

مصطفی معین هم در این کنگره با اشاره به چالش‌ها و راهبردهای آموزش‌عالی ایران، گفت: جامعه‌ای که به نان شب محتاج باشد، طبیعی است که به مسئله علم و آموزش فکر نمی‌‌کند. حلقه‌های علم، فناوری، سیاست و اقتصاد به یکدیگر متصل است و دانشگاه دیگر برج عاج نیست. او ادامه داد: بر پایه تجارب فردی من و برداشتی که از اسناد بالادستی داشتیم، در کشور مشاهده می‌کنیم بیشترین میراث خرابی‌ها مربوط به هشت سال سیاه بود که بیشتر خرابی‌ها در وزارت علوم بود.

وزیر علوم دولت اصلاحات گفت: مخروبه‌ای را تحویل دادند و الان در وزارت علوم مشغول ترمیم هستند و ممکن است بعد از چند سال مجددا تازه به نقطه صفر برسیم. معین با اشاره به خسارت‌های اقتصادی، فرهنگی و معنوی گفت: امیدوارم قیمت نفت بالا نرود و به خود انسانی خودمان برگردیم، ثروت‌های انسانی بالاتر از ثروت‌های زیرزمینی است. او با اشاره به ضرورت استمرار اصلاحات ساختاری، گفت: در دولت اصلاحات بعد از دو سال، اصلاحات ساختاری به تصویب دولت و مجلس رسید، اما روی زمین گذاشته شد و ادامه پیدا نکرد. استقلال دانشگاه‌ها به کجا رفت؟ این موضوعات قابل‌تأمل است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • جاوید

      بالا برید پایین بیاید عارف رئیس مجلس نخواهد شد .بازیهای سیاسی بسیار پیچیده هست .اگر عارف رئیس مجلس بشه دولت بیشتر ضرر خواهد کرد شک نکنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!خوده اصلاح طلبان هم اینو میدونن بخاطر همین روی ریاست عارف زیاد پافشاری نمیکنن .و اینکه در تهران لیست رأی آورد نه اشخاص .مطمئن باشید اگه بجای عارف شخص دیگری هم بود رأی میاورد.برای پیشرفت مملکت مردم دانا لازم داریم نه مسئولین دانا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان مردم دانا شده اند ....نکنه از جامعه خبر نداری؟!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج