خواب بهاری بازار خودرو
کرکرههای بازار خودرو ایران در حالی پس از دو هفته تعطیلی، بالا رفته که به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، فعلا این بازار در رکود مطلق بهسر برده و خبری از مشتری نیست.
رکود البته چندان موضوع غریبی نبوده و بهنوعی روال هر ساله بازار در فروردین و حتی اردیبهشتماه است، با این تفاوت که در سالهای دورتر، بازار معمولا پس از دورانی پر رونق در اواخر سال، به رکود میرفت، اما امسال و همچون دو سه سال گذشته، خبری از رونق شب عید نبوده است.
در واقع هرچند در دو سه سال گذشته نیز بازار خودرو رونق سالهای قبلتر را در شب عید نداشته، اما این بیرونقی سال گذشته بیشتر خود را نشان داد. عواملی مانند قدرت خرید پایین مشتریان، بالا بودن قیمتها و البته انتظار مشتریان برای کاهش قیمت و ورود محصولات جدید، اجازه نداد بازار خودرو در روزهای پایانی سال گذشته رونق بگیرد، عواملی که بهنظر میرسد همچنان در بازار قدرت نمایی میکنند. آنطور که فعالان بازار میگویند، در حال حاضر رکودی بسیار سنگین در بازار خودرو حکمفرمایی میکند؛ بهنحویکه بازار به این زودیها از زیر یوغ آن بیرون نخواهد آمد.
در این شرایط اما کمتر از ۲۰۰ هزار تومان به قیمت خودروهای داخلی اضافه شده که البته جزو هزینههای دولتی بهشمار میرود و روالی هرساله محسوب میشود. بهعبارت بهتر، در سال جاری و تا به امروز، تنها هزینه بیمه به قیمت خودروها اضافه شده و این در شرایطی است که احتمال افزایش قیمت خودرو بهدلیل بالا رفتن هزینههای تولید، وجود دارد.
به گفته خودروسازان، در سال جاری باز هم با افزایش هزینه تولید روبهرو بودهایم و با این حساب برای جبران آنها، باید در قیمت خودروهای داخلی تجدیدنظر صورت بگیرد. هرچند هنوز درخواستی برای تغییر قیمتها از سوی خودروسازان به شورای رقابت ارسال نشده، با این حال، طی هفتههای آتی این درخواست به شورا خواهد رفت تا مورد بررسی قرار بگیرد. در این شرایط، کارشناسان معتقدند افزایش قیمت خودرو با اما و اگرهایی روبهرو بوده و شاید شورای رقابت با این موضوع موافقت نکند.
از طرفی، بازار خودرو همین حالا که افزایش قیمت رسمی چندان بالایی را به خود ندیده، با رکودی سنگین دست و پنجه نرم میکند و طبعا اگر قیمتها بالاتر نیز بروند، این موضوع اثری منفی روی تقاضای فعلی نیز خواهد گذاشت. با این حال، آنطور که خودروسازان میگویند، پیشنهاد و انتظار آنها افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو در سال جدید است، اما شاید دست آخر افزایشی نهایتا چهار درصدی دامان قیمت خودروها را بگیرد. این البته در حالی است که خودروسازان امیدوارند طی سال جاری، شورای رقابت به کل از ماجرای تعیین قیمت خودرو کنار رفته و قیمتگذاری بهنوعی آزاد شود.
افزایش قیمت از ناحیه بیمه
اما به بازار برویم و ببینیم در این آغازین روزهای سال جدید، حال و هوای قیمتها به چه شکل است. آنطور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت میگویند، قیمت بیشتر خودروها بهدلیل اعمال هزینه بیمه شخص ثالث، افزایش یافته است. در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود و پژو ۲۰۶ صندوقدار در مدل V۸ نیز هماکنون ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد. از بازار پژو ۴۰۵ در مدل SLX خبر میرسد که در حال حاضر ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش میرسد.
طبق قراردادی که ایرانخودرو و پژو با یکدیگر امضا کردهاند، طی سال جاری به احتمال زیاد دو محصول دیگر از این خودروساز فرانسوی راهی ایران خواهند شد، یکی پژو ۲۰۷ای و دیگری مدل ۲۰۰۸. در این بین، تولید مدل ۲۰۷ احتمالا از خرداد ماه آغاز خواهد شد، اما پژو ۲۰۰۸ اواخر امسال راهی خطوط تولید آبیهای جاده مخصوص میشود.
از پژوها که بگذریم، به گفته فعالان بازار، دیگر محصول ایرانخودرو به نام سمند EF۷ نیز در حال حاضر ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد و برای خرید رانا نیز باید ۳۳ میلیون تومان هزینه کرد. فعالان بازار اما در مورد دنا نیز عنوان میکنند که این خودرو در حال حاضر با قیمت ۴۴میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش میرسد. سری هم اما به سایپاییها بزنیم و ببینیم اوضاع آنها در بازار خودرو به چه شکل است.
هماکنون تیبا در مدل صندوقدار خود ۲۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد و برای خرید پراید در مدل ۱۳۱ نیز باید ۲۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هزینه کرد. همچنین قیمت پراید در مدل ۱۱۱ نیز ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که نشان از افزایش قیمت حدودا ۲۰۰ هزار تومانی این خودرو بهدلیل اعمال هزینههای مربوط به بیمه، دارد. با توجه به احتمال تولید محصولات سیتروئن در سایپای کاشان، باید منتظر ماند و دید سایپاییها با تیبا که بیشترین حجم از خطوط تولید این سایت را به خود اختصاص دادهاند، چه خواهند کرد.
اما از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا نیز خبر میرسد که این خودروها نیز مشمول افزایش قیمت از ناحیه بیمه شدهاند. بر این اساس،سراتوی اتومات هماکنون ۹۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش میرسد و برای خرید مدل دندهای آن نیز باید ۷۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه کرد. سری هم به خانواده تندر-۹۰ بزنیم که اما اعضای آن طی این هفته با تغییراتی در قیمت بهدلیل افزایش هزینه بیمه، مواجه شدند.
به گفته فعالان بازار، پارستندر در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد و تندر پارسخودرو نیز ۳۹ میلیون و ۸۰۰هزار تومان به فروش میرسد. در مورد تندر مدل اتومات نیز که در ایرانخودرو به تولید میرسد، فعالان بازار از قیمت ۴۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی آن صحبت به میان میآورند. این خودرو زمانی بالای ۵۰ میلیون تومان به فروش میرسید، اما طی چند ماه گذشته با در پیش گرفتن روندی نزولی، قیمت آن به زیر ۵۰ میلیون تومان افت کرد.
ارسال نظر