۳۱۴۶۵۳
۶ نظر
۵۰۱۲
۶ نظر
۵۰۱۲
پ

خانه نشینی ۷۳۰ هزار فوق‌ لیسانس

در حالی نوبخت سخنگوی دولت دیروز اعلام کرد، از ۸۲۷ هزار نفر نیروی جویای کار در سال گذشته حدود ۶۰۰ هزار نفر مشغول کار شدند که طبق آمار وزارت کار، در حال حاضر ۷۳۰ هزار نفر با مدرک فوق لیسانس و دکترا خانه نشین هستند.

خبرگزاری تسنیم: آمارهای اشتغال‌زایی در دولت یازدهم رنگ و بوی خوبی ندارد، تا جایی که مطابق آمارهای وزارت کار در حال حاضر حدود ۷۳۰ هزار نفر با داشتن مدرک فوق لیسانس و دکترا بیکار هستند. این یک نمونه از وضعیت نابه سامان بازار کار است.

وزارت کار در گزارش خود از وضعیت بازار کار کشور در دوره ۹ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳، آمارهای جالبی را ارائه کرده است.

مطابق این گزارش تعداد غیرفعالان اقتصادی کشور در سال ۸۴ به میزان ۳۳ میلیون و ۴۶۹ هزار نفر بوده، این تعداد در سال ۹۳ به ۴۰ میلیون و ۱۹۸هزار نفر افزایش یافته است. از سویی، تعداد بیکاران از ۲ میلیون و ۶۷۴ هزارنفر به ۲ میلیون و ۵۱۴هزارنفر رسیده است.

همچنین تعداد جمعیت باسواد غیرفعال اقتصادی در سال ۸۴به میزان ۲۷میلیون و ۴۷۷هزار نفر بوده که این تعداد با افزایش نسبتاً بالایی به ۳۳میلیون و ۲۵۶هزارنفر در سال گذشته رسیده است؛ بنابراین در یک دوره ۹ساله بر تعداد جمعیت غیرفعال اقتصادی کشور که اتفاقاً در سن کار هم قرار دارند، ۵میلیون و ۷۷۸هزار و ۴۶۰نفر افزوده شده است.

*آمار وزارت کار:۷۳۰هزاردکتر بیکار در کشور

بر اساس آمار وزارت کار، در سال ۱۳۸۴ تعداد ۲میلیون و ۱۱۵هزار نفر دارای تحصیلات فوق دیپلم و لیسانس بودند که بعد از فراغت از تحصیل به جای فعالیت در بازار کار، همچنان در صف بیکاران هستند. این تعداد در سال ۹۳به میزان ۵میلیون و ۲۱۲هزار نفر تنها در این دو گروه فارغ التحصیل افزایش یافته است.

مطابق این گزارش، تعداد ۶۰۱ هزار نفر با مدرک فوق لیسانس و دکتری حرفه ای و تخصصی، غیر فعال هستند. اگر تعداد افرای بیکار دارای مدرک بالاتر از فوق لیسانس را به ۶۰۱ هزار بیکار (فوق لیسانس و دکتری حرفه ای و تخصصی) اضافه کنیم، حدود ۷۳۰ هزار نفر دکتری خانه نشین داریم.

در مقابل این آمار، در دوره ۸۴تا ۹۳تعداد ۷۸۷هزار نفر نیز با مدرک فوق لیسانس و دکتری تخصصی و حرفه ای موفق به ورود به بازار کار شده اند؛ بنابراین تصور اینکه بعد از پایان تحصیلات، اشتغال در بازار کارکشور مهیا است، خیال نادرستی است.

اما درمقابل این وضعیت صحبت های روز گذشته سخنگوی دولت به گونه ای است که انگار مشکلی در بازار بلبشوی کار وجود ندارد.

نوبخت در جدیدترین اظهارات خود با اشاره به آمارهای اشتغال در سال ۹۴ گفت: در سال گذشته براساس طرح آمارگیری، نیروی کار کشور با افزایش نرخ مشارکت مواجه شد. به شکلی که نرخ مشارکت نیروی کار از ۳۷.۲ درصد در سال ۹۳ به ۳۸.۲ درصد درسال ۹۴ افزایش یافت.

نوبخت ادامه داد: جمعیت فعال کشور نیز از ۲۳ میلیون نفر در این سال به حدود ۲۴ میلیون نفر افزایش یافت و حدود ۶۶۷ هزار نفر به جمعیت شاغل اضافه شد و جمعیت شاغل کشور به حدود ۲۱ میلیون و ۹۷۲ هزار نفر رسید.

*بیکاری افزایش یافت

وی به جمعیت بیکاران کشور نیز گفت: در سال گذشته جمعیت بیکاران کشور از دو میلیون و ۵۱۴ هزار نفر به حدود دو میلیون و ۷۲۹ هزار نفر رسید و جمعیت شاغلی که در بخش‌های مختلف به اشتغال رسیدند در بخش‌های مختلف کشاورزی و خدمات جذب شدند و جذب بخش صنعت از سایر بخش‌ها کمتر بود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال گذشته ۸۲۷ هزار نفر نیروی جدید وارد بازار کار شدند حدود ۶۰۰ هزار نفر توانستند موفق به اشتغال شدند.

با آمارهای مذکور می‌توان این نتیجه را گرفت، در میان شاخص‌های کلان اقتصادی، بیکاری از جمله مواردی است که در دولت روحانی بهبودی نداشته است تا جایی که آمارها نشان‌ می‌دهد که در دولت یازدهم نرخ بیکاری در کشور افزایش یافته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • مهدی

      دروغ تا کی؟دولت فقط چسبیده به برجام.بیکاری بیداد میکنه اونوقت جناب نوبخت خیلی راحت شعوره مردم توهین میکنه.حیف از رأیی که دادم

    • سلی

      وای به مسئولین

    • اسیه

      اقای نوبخت شما با کوچک کردن دولت ان هم در بخش اشتغال فقط و فلج شدن بخش خصوصی دنبال اشتغال میگردید* بقران ما جوانها بیکار در این کشور فوق ثروتمند شماها رو نمیبخشیم پول این جوانها کجا هزینه میشه یا کی اختلاص میکنه نمیدونم* فقط اینرو میدونم ایران غرق در بیکاری اعتیاد*اختلاف طبقاتی و طلاق است شماها جاتون خوبه هیئت مدیره بانکها ماهی 50 ملیون حقوقشونه شما چطور غیر از مزایای....................

    • بدون نام

      همه چیز رو نمیشه به گردن دولت انداخت ،بد نیست گاهی نگاهی به خودمون هم بکنیم.من الان که این متن رو نگارش میکنم دارای مدرک فوق لیسانس و شاغل در بازارکار هستم و حقوق نسبتا خوبی هم میگیرم.بهتره دوستان در حین تحصیلشون به جای وقت تلف کردن در خوابگاه و خونه های دانشجویی به دنبال یک کار مرتبط با رشته شون حتی بدون حقوق باشند و فقط کسب تجربه کنند که زمانی که مدرک رو گرفتند اندکی کار بلد باشند.بازار کار ایران در کنار مدرک ،توانایی فنی و شغلی هم خیلی نیاز داره .من سال 81 وارد دانشگاه شدم و به سختی در 1.5 روز در دانشگاهی در شهرستان کلاس برمیداشتم و ما بقی رو در تهران(محل سکونتم) مشغول به کار بودم و فکر کنم الان که جایگاه تثبیت شده ای در بازار کار دارم نتیجه سختی های اون دوره بود.بهتر یک تکونی هم به خودمون بدیم و به جای اینکه دنبال میز خالی باشیم خودمون سعی در ایجاد کردنش کنیم.و ضمنا کسی هم دنبال من نفرستاد که جان ما بیا فوق لیسانس بگیر از نظر فنی به جایی رسیدم که حس کردم لازمه داشته باشم.نه اینکه کنتراتی تا دکترا یوهو برم و به مشکل بخورم.(جسارت من رو ببخشید دوستان خوبم)

    • بدون نام

      آقای فوق لیسانس شما وقت کردی با این همه تخصص یه سری به کاریابی ها بزن و درخواست اشتغال کن ببین میتونی کاری برای خودت پیدا کنی ؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      بعد از چند روز که به این صفحه سر زدم ،متوجه شدم یکی از دوستان ،نظر بنده حقیر چندان به کامشون خوش نیومده .بنده فقط در مقام یک دوست و عضو جامعه نظرم رو از بابت واقعیتی که در بازار کار ایران هستش رو بیان کردم که همگی از اون فراری هستیم.نصیحتی را که در اینجا عرض کردم پیشتر به دوستان هم دوره خودم،همکارام، دانشجویان جوانتر و ... هم گفته بودم و نیتم فقط ارائه یه راهکار کم هزینه جهت خروج از بیکاری قشر تحصیلکرده بوده. موردی رو من گفتم در حال حاضر دانشجویان پزشکی و پرستاری در حال انجامش هستند و حین تحصیل باید در بیمارستان و با مراکز درمانی زیر نظر سایر اساتید کسب تجربه کنند .سایر رشته ها هم میتونند تا حدودی اینکار رو انجام بدن.به عنوان مثال :دانشجوی عمران به یک پروژه ساختمانی و یا عمرانی بره و فقط نقشه خونی و یا اندازه گیری در دنیای واقعی رو تجربه کنه !دانشجوی حسابداری در یک موسسه حسابرسی شاغل بشه ! دانشجوی مکانیک در یک کارخانه ساخت و یا کارگاه،دانشجوی مدیریت در یک شرکت معتبر فقط کارآموزی کنه ! خواهشا نفرمایید نمیشه چون وقتی بدونند شما میخوای کاریاد بگیری و حقوق چندانی هم در مقطع دانشجویی نمیخوای بهتون کار میدن.اینطوری زمانی که مدرک کارشناسی رو گرفتید با حداقل 2 سال تجربه اجرایی وارد بازار کار میشید و شک نکیند در جذب نیرو موفق تر عمل میکنید.این رو فقط از روی تجربه ای که خودم داشتم گفتم و قصدم هم فقط راهنمایی بود.!!!!!!!! نه چیز دیگری دوست عزیزم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج