تهران خواری بزرگ
گلاره كلانتري در گزارشی در روزنامه قانون نوشت: تحقيق و تفحص از استانداري تهران در دو دوره كامران دانشجو و مرتضي تمدن ابعاد ديگري از فساد زنجیرهای در دولتهای نهم و دهم برملا ساخت؛ کارنامه دولت عدالتمحور محمود احمدینژاد روزها از سوی قوهقضايیه ورق میخورد، چندی پیش محمدرضا رحیمی راهی اوین شد و حالا قرعه فال به نام دو استاندار وي افتاده.
البته بماند که بسیاری از نزدیکان مشایی و بقایی از یکی، دو سال پیش راهی زندان شده و دورههای محکومیت را پشتسر گذاشتند؛ همانها که به «حلقه انحرافی» معروف شده بودند. از اسامی و عنوان و نامها گذشته، بسیاری از پروندههای تخلف مالی؛ از ماجرای اختلاس سههزار میلیاردی گرفته تا پرونده بابک زنجانی در همین دوره سیاسی اتفاق افتاده است. نمره رفوزگی کارنامه تاریک محمود احمدینژاد به این زودیها تمامی ندارد و هردم از این باغ بری میرسد.
حالا خبر داغ اینروزها، تخلف دو استاندار تهران در دوره احمدي نژاد در خبرگزاري ها به چشم مي خورد.مانند تغيير كاربري غيرقانوني حدود ۲۰۰ هكتاري،واريزنكردن وجوه ماخوذه عوارض پروانه ساختماني در اراضي شهرستان ري كه لازم به ذكر اين عوارض از مردم دريافت شده اما به حساب دولت واريز نشده اند بنابراين اينجا سوالي مطرح است كه اين عوارض به كجا واريز شده اند؟ انتصابهاي سلیقهای۴هزارو۲۰۰نفري كه صلاحیت های لازم را براي تصدی مشاغل مدیریتی نداشتند،درصورتي كه هم اكنون شهرداري تهران با مشكلات مالي اي كه دارد علاوه بر اينكه فعاليت هاي عمراني نمي كند حتي در برخي شهرداري ها به دليل مشكلات مالي اي كه دارد به كاركنان خود حقوق پرداخت نكرده است در اين شرايط با انتصاب اين تعداد نيرو در شهرداري تهران معضلي براي شهرداري محسوب ميشود.
همان گونه كه اشاره كردم اقدامات دولت نهم و دهم خبرسازشده و بار ديگر تخلفات دولت احمدي نژاد را در سطح كلان نهاد دولتي شاهد هستيم. اين بار اين تخلفات توسط دو استاندار كامران دانشجو و مرتضي تمدن صورت گرفته است.با توجه به اينكه شهر تهران به عنوان پايتخت داراي مشكلات عديدهاي است،هنگامي كه وارد شهر قدس يا كهريزك مي شويم شهرستان هايي كه حدود ۳۰ دقيقه با تهران فاصله دارند ، انگار وارد يكي از شهرهاي مرزي زاهدان شده ايم چرا كه اين شهرستانها بدون امكانات مناسب شهري هستند.
امروز اين تحقيقات در شبكههاي مجازي و خبرگزاري ها ديده مي شود.وجود اين تخلفات در سطح استاندار به دليل ضعف قانوني است چرا كه اگر اين حفرهها در قانون وجود نداشت ديگر شاهد تخلف در سطح دولتي نبوديم. با اين تحقيقي كه در زمينه اقدامات استاندارهاي دوره نهم و دهم صورت گرفته، شاهد ضعف قانون هستيم و اين تخلفات كاملا دولتي است بنابراين دولت و مجلس در زمينه اين خلا قانوني بايد بيش از پيش تمركز داشته باشند تا ديگرشاهد تخلفات دولتي در سطح بالاي مديريتي نباشيم.
البته بايد به اين نكته اشاره كرد كه علاوه بر اينكه خلا قانوني به چشم مي خورد در كشور هم مديران اجرايي وجود ندارد به عنوان مثال زماني كه توسط برخي مديران تخلف صورت مي گيرد با كمترين هزينه و مجازات از گناه او مي گذرند در صورتي كه اگر شهروندي چنين اقدامي به مراتب كوچك تر انجام دهد با مجازات سنگيني روبه رو مي شود.به همين منظور«قانون» با «حسين گروسي»رئيس هيات تحقيق و تفحص از استانداري تهران گفتوگويي داشته است كه در ادامه آن را مي خوانيد:
دستگاه هاي نظارتي و اجرايي در زمينه تخلفات كوتاهي كردند
حسين گروسي در زمينه دليل اصلي اين تحقيق و تفحص در استان تهران اشاره مي كند و مي گويد:برخي مسائل براي رشد اقتصادي و پيشبرد امور موثر است مبارزه با فساد اداري و اقتصادي است و هر جايي كه اين فسادها باشد قطعا در آن اداره پيشرفت چشمگيري را نخواهد ديد.در زمينه تحقيق و تفحص اين فسادهابخش نظارتي مجلس ورود پيدا كرده است. براي مجلس تخلفات ۱۳۷۸ تاپايان ۱۳۹۱ را مدنظر قرار داده است.رئيس هيات تحقيق و تفحص از استانداري تهران تاكيد ميكند:مجلس در زمينه جذب نيروي انساني و تغيير كاربري ها يا همان پديده زمين خواري در سطح استان تهران تحقيق و تفحص كرده است.اين تحقيق تفحص در ارديبهشت سال ۹۲ به تصويب رسيد و با كمك دستگاه هاي نظارتي مانند ديوان محاسبات وبازرسين كل كشور اين تخلفات شناسايي و در نهايت منتشر شد.
اميدواريم راهكاري پيدا كنيم كه بتوانيم در اين زمينه بيشتر از قبل اقدامات پيشگيرانه انجام دهيم و اين موارد در سطح تهران كاهش پيدا كند.وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه تخلفاتي كه صورت گرفته چگونه اين تخلف ها مخفي مانده است وسازمان ثبت اسناد در تهران چه فعاليتي مي كند كه اين سطح از تخلفات رخ ميدهد؟ تصريح مي كند:تهران با گستردگي اي كه دارد و با اين جمعيت ۱۳ ميليون نفري و حدود ۵۴ شهري كه دارد بنابراين نظارت و اشراف روي برخي از مسائل شهر وجود ندارد.تهران بايد به ۳ استان تفكيك شود به اين معنا كه تهران بايد به صورت سه بخش تهران غربي، شرقي و تهران بزرگ از يكديگر جدا شود.
اين نشان مي دهد نظارت ها كافي نيست و استانداري با وجود چنين جمعيتي نمي تواند نظارت روي همه امور داشته باشد.نظارت ها با تفكيك تهران دقيق مي شود.اين نماينده مردم شهريار،قدس و ملارد در ادامه اذعان مي كند:زماني كه در كشور نظارت كاهش پيدا مي كند بحث رانت در سطح جامعه افزايش پيدا مي كند بنابراين با اين گستردگي تهران خودبهخود اين رانت ها شكل مي گيرد و همان طور كه مي بينيد در تهران هم اين رانت خواهي صورت گرفته است. همچنين به دليل اينكه بررسي در زمينه تخلفات طولاني مي شود يكي ديگر از دلايلي است كه دوباره شاهد بروز چنين تخلفاتي باشيم در صورتي كه زماني كه توسط يكي از مديران دولتي تخلفي صورت بگيرد بايد به اين تخلف واكنش نشان داد.
نماينده شهريار و شهرقدس و ملارد در پاسخ به اينكه چه ضمانت اجرايي وجود دارد كه تخلفات در حال انجام نباشد به اين معنا كه اين خلافها در آينده رخ ندهد،تاكيد مي كند: ما نمايندگان به دنبال سازوكاري هستيم كه تخلفات موجود را پيدا كنيم تا در آينده از اين تخلفات براي پيشگيري اقدام كنيم.و از دستگاه هاي نظارتي انتظار ياري رساني داريم كه در آينده اين تخلفات رخ ندهد.در عرصه پيشگيري نمايندگان فعاليتي نمي توانند انجام دهند بلكه دستگاه هاي نظارتي مانند استانداري بايد در اين زمينه اقدامات درخور توجهي داشته باشند.نماينده ها تنها مي توانند در نطقهاي خود در اين زمينه هشدارها و تذاكرات لازم را بدهند و ادامه مسير برعهده دستگاه هاي نظارتي است.
وي در پايان تاكيد مي كند:در زمينه نبود تخلفات داراي قانون هايي هستيم كه ديگر نيازي به قانون جديدي نيستيم بلكه نهادهاي اجرايي و نظارتي وظايف خود را به خوبي انجام نميدهند.يكي از اقدامات مناسب در اين تحقيق و تفحص اين است كه چند ميليارد تومان اموال و اراضي عمومي، املاك به بيت المال بازگردانده شده است.بعد از اينكه مشخص شد اين افراد در اين تخلفات نقش داشتند كميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي بايد پرونده اين متخلفين را به دادگاه ارجاع دهد.در ادامه گفت و گو متن كامل گزارش نهایی تحقیق و تفحص از استانداری تهران كه خبرگزاري تسنيم منتشر كرده است را مشاهده مي كنيد:
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ با تقاضای تحقیق و تفحص از استانداریتهران، از ابتدای سال ۱۳۸۷ تا پایان سال ۱۳۹۱ موافقت کردندكه محورهای کلی بررسی شده عبارتند از:ساخت و سازهای غیر مجاز موجود در مرحله اول علاوه بر ایجاد سوء جریانات مالی در دستگاههای متولی همچون شهرداریها و فرمانداریها و بخشداریها باعث رشد نامتوازن شهرها و تخریب محیط زیست و سرزمین و اقلیم کشور شده و باعث کندی و توقف رشد اقتصادی نیز می گردد. در متن گزارش به مواردی از این مقوله پرداخته شده است.۱- بر اساس تبصره ۲ ذیل بند ۳ الحاقی به ماده ۹۹ قانون شهرداریها مصوب سال ۱۳۷۲ به منظور جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در خارج از حریم مصوب شهرها و نحوه رسیدگی به موارد تخلف، کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت کشور، قوه قضائیه و وزارت راه و شهرسازی به عنوان کمیسیون ماده ۹۹ در قانون پیشبینی شده است.
کمیسیون مذکور بايد حسب موارد ارجاعی و براساس طرحهای مصوب شهری (با رعایت مفاد ماده ۴ آيیننامه مربوط به استفاده از اراضی، احداث بنا و تأسیسات در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها مصوب و اصلاحیههای بعدی نسبت به صدور رأی قلع بنا جریمه مساوی ۵۰درصد الی ۷۰درصد قیمت روز اعیانی بر اساس کارشناسان قانونی تکمیل شده اقدام كنيد.در همین راستا هیات به بررسی عملکرد کمیسیونهای موضوع ماده ۹۹ قانون شهرداریها در شهرستانهای استان تهران که در محل فرمانداریها تشکیل و به بررسی و رسیدگی به ساخت و سازهای غیرمجاز و تخلفات ساختمانی در خارج از حریم شهرستانهای محدوده شهرستان ری اقدام مینمایند از سال ۱۳۸۷ لغایت پایان سال ۱۳۹۱ نموده که تا آخر سال ۱۳۹۱ تعداد ۳۶۱ پرونده درکمیسیون ماده ۹۹ به شرح ذیل مطرح شده است.
در مجموع تعداد ۱۰ پرونده به عنوان مصادیقی از تخلفات در کمیسیونهای ماده ۹۹ شهرستان ری به عنوان نمونه ایفاد شد:
۱- پرونده شماره ۹۹۷۹۱ ملک آقای (ن م)۲- پرونده شماره ۷۹۲ ملک آقای (م.م)۳- ملک آقای (ن م ) به شماره پرونده ۹۹۷۹۱
۴- پرونده ملک آقای (الف . خ) و شرکا به شماره پرونده ۱۵۴ فرعی از ۱۵۸ اصلی۵- پرونده آقایان ع . ض) و(ش . غ) به شماره پلاک ثبتی ۱۱۹۸ فرعی/ ۵۸۰ اصلی ۶- پرونده آقای ( ف . ب ) از پلاک ثبتی ۸۵ فرعی از ۱۷۸ اصلی ۷- ملک آقای (الف . الف) با شماره پلاک ثبتی ۱۸۵ اصلی ۸- ملک آقای (ع . ف) طرفی به شماره پلاک ثبتی ۱۷۲۹ فرعی از ۵۸ اصلی ملک آقای (ح . ع) و شرکاء به شماره پلاکهای ثبتی ۲۰۶، ۱۹۷، ۱۷۴۷، ۱۷۵۱ از ۵۸ اصلی ۹- آقای (ع . ح)و (م . چ) به شماره پلاک ثبتی ۱۸۵ اصلی ۱۰- ملک آقای (ک . ش . م)
عزل يكشبه بخشدار كهريزك بهخاطر مخالفت با پرونده غيرقانوني
۲-در سال ۱۳۹۰ فردی به نام آقای (الف . ب) از بخشدار وقت کهریزک طی نامهای خطاب به بخشداری کهریزک تقاضای تفکیک و مجوز احداث ده هزار متر مربع بنای سوله مینماید که بخشدار وقت به لحاظ مغایرت قانونی با این اقدام مخالفت مینماید بلافاصله بخشدار عزل و سرپرست جدید بخشداری آقای (س. ه . ع) طی گزارشی کذب، پرونده را در کمیسیون ماده ۹۹ فرمانداری مطرح و با کمال تعجب برای ملکی که ساخته نشده (۰۰۰/۱۰ متر مربع سوله) جریمه با حداقل مبلغ صادر میشود که این اقدام از مصادیق بارز تخلف و فساد ملی میباشد.
زمينخواري ۱۷۴هكتار در دماوند
۳- تغییر کاربری ۱۷۴ هکتار از اراضی واقع در منطقه محمودیه شهرستان دماوند توسط شرکت فناوری مسکن کشور و ایجاد یک روستا با تخصیص کد روستا که وزارت کشور طی نامه شماره ۶۶۱۹۵۰/م مورخ ۱۸/۵/۹۳ به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اعلام مینماید: در سالهای اخیر هیچگونه کد تقسیماتی به روستای مورد نظر تخصیص پیدا نکرده است. این اقدام برای خریداران حقوق مکتسبه ایجاد كرده است، پرونده شماره (۷۲۱۹) در کمیسیون اصل ۹۰ ساخت هتل در بسستر رودخانه جاجرود
۴- صدور پروانه ساخت هتل آریا برخلاف قوانین و مقررات در بستر رودخانه در ۹ طبقه (پرونده شماره ۷۱۵۹ کمیسیون اصل ۹۰ مجلس)
تغيير كاربري ۱۶ هكتار فضاي سبز در شهرقدس
۵- در زمان تهیه طرح هادیِ شهر قدس، شهرداری بندی را به پلاکهای ثبتی شماره ۱۷۳ الی ۳۴۵ و همچنین ۱۶۳۱ الی ۱۸۰۴ فرعی همگی از پلاک ۱۶ اصلی با مساحتی بالغ بر ۱۶ هکتار (۰۰۰/۱۶۰ متر) اضافه مینماید که بر اساس آن کاربری پلاکهای مذکور بصورت ویژه و فضای سبز لحاظ گردیده است، مگر اینکه تعاونی مسکن کارکنان شهرداری قدس اقدام به خرید آن نمایند که فقط در این صورت کاربری پلاکهای موصوف از فضای سبز به مسکونی تغییر خواهد یافت.
در سال ۱۳۸۱ شهرداری قدس با عنایت به عدم توافق و فروش مالکیت به تعاونی مسکن کارکنان آن شهرداری طی نامه شماره ۲۸۲۴۹ مورخ ۱۵/۵/۱۳۸۱ به استانداری تهران (کمیسیون مغایرتهای غیر اساسی طرح هادی) مکاتبه و خواستار تغییر کاربری ملک از ویژه فضای سبز به کشاورزی میگردد موضوع در گروه کارشناسی مطرح و مورد تصویب قرار گرفته است. در سال ۱۳۸۳ مجدداً موضوع در گروه کارشناسی مطرح و توافق ضمنی در تفکیک پلاکهای فوق به صورت ۵۰ درصد در سهم تعاونی و ۵۰ درصد در سهم شهرداری صورت پذیرفته است. شهرداری قدس تا سال ۱۳۸۸ در خصوص پلاکهای فوق اقدامی معمول نکرده در آخر سال ۸۸ توسط شهردار وقت، موضوع بدون ارسال به کمیسیون مغایرتهای غیر اساسی استانداری تهران، طی نامهای به شماره ۳۱۸۳۵ مورخ ۳۰/۱۰/۸۸ ضمن ممهور نمودن نقشه تفکیکی تعاونی مسکن با تفکیک پلاکها به صورت ۱۰۰درصد مسکونی و تمامی آن در سهم تعاونی موافقت مینمایند.
این در حالی است که اولاً مورد فوق با ضوابط طرح هادی شهر و همچنین قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای مسکن به شرکتهای تعاونی مسکن و سایر اشخاص حقیقي و حقوقی مصوب ۶/۵/۱۳۸۱ مغایرت دارد. ثانیاً در صورت طی مراحل قانونی طبق ماده ۱۰۱ قانون شهرداریها حداکثر ۵۰درصد ملک باید به صورت سرانههای آموزشی، فضای سبز و ... در سهم شهرداری باقی بماند ولی متأسفانه اراضی مذکور طبق اسناد پیوست شماره یک بدون لحاظ سرانه در حال ساخت و ساز آن هم با تراکم ۳۴۰ درصد میباشد.
عدم پرداخت عوارض معادن شن و ماسه شهريار و قدس
۶- عدم پرداخت حقوق دولتی معادن واقع در محدوده شهریار، شهرقدس به میزان ۱۵درصد که بر اساس تبصره ۶ ماده ۱۲ قانون اصلاح قانون معادن باید به توسعه شهری و عمران شهر های مذکور تزریق و پرداخت گردد.
۷- ساخت و سازهای غیرمجاز و بدون استحکام در شهرستانهای شهریار، قدس، ملارد، بهارستان، رودهن، بومهن و سپس دادن وجاهت به این ساخت و سازها در کمیسیون های ماده ۱۰۰ شهرداری
۸-حذف پارکینگ مورد نیاز ساختمانها و عدم صرف درآمدهای حاصله از حذف پارکینگ جهت احداث پارکینگهای عمومی در شهرستانهای استان تهران
۹- بر اساس آراء صادره از کمیسیون ماده ۹۹ به شماره ۸-۲۱۰/۰۸۹ واقع در هستان هفت جوی شهرستان قدس با توجه به مدارک مثبت در خصوص املاک به پلاک ثبتی ۳۴۵۹/۱ و ۳۴۵۸/۱ بیش از ۱۸۰ نفرمالک قانونی اقدام به سرمایه گذاری در پلاک های فوق می نمایند و برای دو هزار نفر فرصت شغلی ایجاد می گردد. در همین راستا گواهی پایانکار به شماره ۷-۲۱۰/۹۹ مورخ ۱۱/۱۱/۸۹ و در کمیسیون ماده ۹۹ صادر و طی نامه شماره ۸/۲۱۰/۹۹ مورخ ۱۱/۱۱/۸۹ فرماندار محترم ابلاغ ولیی متاسفانه بعد از گذشت چندین سال از اقدامات فوق سازمان آب منطقهای و... از خواب بیدار شدهاند و خواستار تخریب کارگاههای پلاک ثبتی فوق شدهاند.
انتصابات غيرقانوني و سلیقهای ۴ هزار و دويست نفر
۱- برابر آمار اعلامی از سوی استانداری تهران طی نامه شماره ۱۷۴۲/۴۲/د - ۲۷/۲/۹۳ در بازه زمانی ۱/۱/۱۳۸۷ لغایت ۲۹/۱۲/۱۳۹۱ حدود ۴۲۰۰ نفر فقط جذب شهرداری های تابعه استان تهران گردیدهاند که این تعداد افراد جذب شده بار مالی فراوانی به شهرداریها تحمیل نموده است. در فرآیند جذب این افراد رعایت قوانین و مقررات و اخذ مجوزهای لازم نگردیده برابر ماده (۲) آییننامه استخدامی کارکنان شهرداریهای کشور مستخدمان شهرداریها به چهار دسته (مستخدم ثابت مستخدم رسمی، مستخدم موقت و کارکنان شهرداری) تقسیم میشوند.
در آيیننامه مذکور هیچ نوع قرارداد استخدامی دیگری پیشبینی نشده و برابر ماده ۱۲ همین آيیننامه برای تأمین نیروی انسانی لازم شهرداریها بايد قبلاً از وزارت کشور مجوز بهکارگیری دریافت نمایند ولی شهرداریهای استان تهران بدون دریافت مجوز اقدام به جذب ۲۴۰۰ نیروی انسانی نمودهاند(پیوست شماره ۲) و حتی سهمیههای خاص برای استخدام افراد همچون ۳درصد معلولین و ۲۵درصد فرزندان ایثارگران و خانواده های شاهد نیز رعایت نشده است حتی یک مورد گزارش خودسوزی در یکی از شهرداریهای غرب استان تهران در اعتراض به این تبعیض گزارش شده است.
۲- در بررسیهای به عمل آمده از شیوه پرداخت صورت وضعیتهای شرکت پیمانکار تأمین نیروی انسانی شهرداری قدس ملاحظه شد به دلیل عدم رعایت بخشنامه هیأت وزیران در خصوص شیوه پرداخت صورت وضعیتها شهرداری ماهیانه مبالغ حق بیمه پرسنل شرکتی را به پیمانکار تأمین نیروی انسانی واریز کرده ولی پیمانکار به جای ۳۰درصد حق بیمه مکسور ۱۶/۱۵ آن را به بیمه پرداخت نموده و این باعث تضییع حقوق کارکنان شرکتی شهرداری شده است. با توجه به محاسبات صورت گرفته ملاحظه شد در طول سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ مبلغ ۰۰۰/۵۹۳/۸۱۹/۶ ریال از پرداختی حق بیمه کارگران به سازمانتأمیناجتماعی واریز نشده است.
۳- حق الجلسهها: در شهرداریهای استان تهران تعداد زیادی کمیسیون و کمیته و شورا و ... بهصورت غیرقانونی تشکیل ميشود و بدون داشتن هر گونه بازدهی فقط محملی برای دریافت حق الجلسه و پاداش جهت برخی مسئولان شهرداری و برخی اعضای شورای شهر بابت عضویت در آنها شده است. شهرداری جهت پرداخت این مبالغ از شورای اسلامی تقاضای مجوز كرده است و آن شورا پرداخت این مبالغ غیرقانونی را تصویب كرده، اما این مصوبات مورد اعتراض و مخالفت فرمانداری شهرستان قدس واقع شده است ولی مسئولین شهرداری بدون توجه به قانون و نظر کمیته تطبیق فرمانداری در خصوص مصوبات شورای شهر اقدام به پرداخت كرده است در حالی که افراد عضو کمیسیونها و شوراهای سازمانها و ... اضافه کار کامل خود را دریافت كردهاند و این جلسات در ساعات اداری یا جزء ساعات اضافه کار برگزار شده است لذا تمامی اقدامات غیر قانونی فوق الذکر موجب تضییع حقوق شهروندان شده و افزایش هزینههای جاری شهرداریها را در پی داشته و موجب کاهش بودجههای عمرانی شده است.
۴- عدم رعایت قانون انتصابات حسب تبصره الف ماده ۵۴ قانون مدیریت خدمات کشوری
حسب قانون فوق استانداران مجازند حداکثر ۱۵درصد مدیران سیاسی را از افراد خارج از سازمان یعنی افراد سایر سازمانها در پستهای سیاسی منصوب نمایند اما متاسفانه در استانداریهای تهران، فارس و آذربایجان غربی اینگونه عمل نشده و همین موضوع موجب بی ثباتی و نارضایتی کارکنان شده است.
پرداختهاي میلیاردی غيرقانوني شوراهای شهر و شهرداریهای استان تهران
۱- پرداخت میلیاردی توسط شوراهای شهر و شهرداریهای استان تهران برخلاف ضوابط و مقررات بابت پاداش آخر سال برای مجموعه مدیرانِ استان و شهرستان، برای نمونه تعدادی از مصوبات شوراهای شهر مختلف که بر خلاف مفاد قانون در شوراهای اسلامی شهرها تصویب شده و متأسفانه اینگونه اقدامات غیرقانونی مورد تأکید و تأیید کمیته انطباق فرمانداریها نیز قرار گرفته است پیوست و ارائه ميشود.
پاداشهاي ۴۰۰ ميليوني شهردار و شوراهاي شهرستان شهريار
۲- لایحه پیشنهادی شماره ۱۲۰۹۴/۱ - ۴/۱۲/۸۹ شهرداری شاهدشهر و فردوسیه (از توابع شهرستان شهریار) مثبوت به شماره ۱۲۹۳/۱۱۰ - ۴/۱۲/۸۹ مبنی بر اختصاص مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال تحت عنوان پاداش آخر سال مجموعه مدیران شهرستان مورد تصویب مراجع یاد شده قرار گرفته و از حساب شهرداری برداشت شده است. (برخلاف ضوابط)
لایحه پیشنهادی شهرداری فردوسیه به شماره ۱۷۵۷۳/۱۷۸ مورخ ۲۷/۱۱/۹۰ مبنی بر پرداخت پاداش آخر سال به مدیران شهری، شهرستانی و استانی به مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال به تصویب مراجع فوقالذکر (شورای شهر و کمیته انطباق فرمانداری شهریار) رسيده است.
۳- لایحه پیشنهادی شماره ۱۶۱۵۷/۱۶/۹۰ - ۲۸۰/ الف - مورخ ۲۰/۱۱/۹۰ شهرداری وحیدیه مبنی بر پرداخت مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال بابت تقدیر و تشکر از زحمات مدیران استان و شهرستان که مورد موافقت شورا و کمیته انطباق فرمانداری شهرستان شهریار قرار گرفته است. (برخلاف مقررات) ماكسيمايي كه براي پاداش به شهردار داده شد.
۴- اعضای شورای اسلامی شهر بومهن و شهردار برخلاف ضوابط و مقررات صورتجلساتی را تنظیم و براساس آن مبالغی تحت عنوان پاداش به مسئولان و مدیران شهری شهرستان واستان از حساب شهرداری بومهن برداشت كرده اند.
۵- یک دستگاه خودروی ماکسیما برای شهرداری خریداری ولیکن سند آن به نام شخص شهردار صادر میشود.
شهردار بومهن همزمان از اسلامشهر حقوق ميگرفت
۶- شهردار وقت بومهن براساس گزارش شماره ۱۸۵۵۲۴ مورخ ۱۹/۹/۹۱ بازرسی کل کشور علاوه بر شهرداری اسلامشهر همزمان از شهرداری بومهن حقوق و مزایا و مبالغی تحت عنوان حق عمران برداشت نموده است.
الف- برداشت غیرقانونی ۱۴۲ میلیون تومان تحت عنوان پاداش و مبلغ ۱۵۹ میلیون تومان تحت عنوان ترمیم حقوق برخلاف مقررات و ضوابط به پرداخت مبلغ ۷۵ میلیون تومان تحت عنوان پاداش به مسئولان استانی و شهرستانی برخلاف مقررات و قانون شهرداریها برداشت نموده است.
۷- دریافتهای غیرقانونی شهرداریهای استان تهران از شهروندان و عدم پایبندی به قوانین و مقررات و توافقات به عمل آمده فی مابین شهرداری و افراد حقیقی و حقوقی که موجب سلب اعتماد گردیده است.
ارتباط مالی فرمانداری ها با شورا های بخش و شهر
طی بررسیهای اولیه هیات تحقیق و تفحص از تعاملات فرمانداری و شورای اسلامی بخش رؤیت شد بیشترین تعاملات مربوط به مسائل مالی بوده بنابراین هیئت تحقیق و تفحص با تمرکز بر این تعاملات مالی و بررسی حساب های بانکی آن شورا ملاحظه نمود فرمانداری شهرستان ری یا بخشداری کهریزک مبالغ زیادی تحت عناوین مختلف مبلغ یک میلیارد و یکصد و سی و هشت میلیون و ششصد هزار تومان از سوی شورا به معرفی شدگان فرمانداری یا بخشداری پرداخت نموده است به جهت کثرت موارد به دو مورد اشاره میشود:
۱- فرماندار شهرستان وقت ری طی نامه شماره ۲۴۵۹۵/۲۴ مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۸۶ خطاب به آقای (ت . ر) رئیس شورای بخش کهریزک درخواست نموده مبلغ سه میلیارد ریال به عنوان قرض الحسنه امانی در اختیار امور مالی فرمانداری قرار گیرد و آقای (س. ه . ع) هم به عنوان تحویل گیرنده معرفی شده است. با توجه به این موضوع که تنها زمینه سند مالی شورا فقط نامه فرماندار میباشد و در هیچ جای دیگر این پرداخت ها ثبت نگردیده و افراد شورای شهر تغییر کردهاند عملاً امکان رسیدگی به موضوع وجود نداشته و این از مصادیق بارز اختلاس میباشد.
۲- آقای (م . م) فرماندار وقت ری طی نامه شماره ۱۰۸۹/۲۴ مورخ ۴/۲/۸۷ خطاب به آقای( ت . ر) رئیس شورای بخش کهریزک دستور پرداخت دو میلیارد ریال را از حسابهای شورای بخش صادر مینماید و شورای بخش چک شماره ۵۴۰۱۵۲ مورخ ۴/۲/۸۷ بانک تجارت را صادر و تحویل آقای ( ه . ع ) مینماید که این مغایر با آيین نامه مالی شورای اسلامی میباشد. شایان ذکر است چک شماره ۵۴۰۱۵۷ به مبلغ پانصد میلیون ریال (چک ردیف ۵ جدول) ، چک شماره ۳۳۴۸۲ به مبلغ پانصد میلیون ریال (ردیف ۱۷ جدول)، چک شماره ۹۳۲۸۲ به مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون ریال (ردیف ۸ جدول)، چک شماره ۷۹۴۶۷ به مبلغ یک میلیارد و صد و پنجاه میلیون ریال (ردیف ۹ و ۱۰ جدول) و چک شماره ۷۲۸۶۹۴ به مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون ریال و چک شماره ۸۷۷۴۶۱ به مبلغ سیصد میلیون ریال (ردیفهای ۱۱ و ۱۲ جدول) همگی در وجه آقای
(ه . ع) و آقای (ن . ب) قرار گرفته است.
3- سایر پرداختها: لایحه پیشنهادی شماره 59000 - 17/11/90 شهرداری شهریار مبنی بر خرید دو دستگاه خودرو پژو پارس از شرکت ایران خودرو و واگذاری آن به اداره کل مسکن و شهرسازی استان تهران بر خلاف مفاد بند «ز» ماده 174 قانون برنامه پنجم که مورد تصویب شورای اسلامی و کمیته انطباق فرمانداری شهرستان شهریار قرار گرفته است.
عوارضي كه گرفته شد اما هيچگاه به بيتالمال پرداخت نشد
1- عدم واریز وجوه مأخوذه عوارض پروانه ساختمانی در اراضی مربوط به شهرستان ری به حساب خزانه به مبلغ 15 میلیارد ریال.
2- عدم واریز وجوه مأخوذه بابت عوارض و جرائم ساخت و ساز به حساب خزانه 000/000/847/103 ریال به قانون الحاق یک بند 3 تبصره به عنوان بند 3 به ماده 99 قانون شهرداریها
3- عدم رعایت قوانین و مقررات در تخصیص اعتبار به 46 دستگاه اجرایی استان تهران که منتج به هزینه در غیر محل معین هزینه شده است.(ماده 12 قانون سازمان مدیریت بحران)
4- استانداری تهران بر اساس بررسیهای به عمل آمده و نامه شماره 1196/173/2 مورخ 21/2/1393 و همچنین نامه شماره 122/20000 مورخ 7/3/93 معاون حقوقی مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور از تاریخ 1387 لغایت 1391 دارای 17 مورد تخلف از قانون بوده است.
سخن آخر
این تحقیق و تفحص از آن زمان در دستورکار مجلس قرار گرفت و مقرر شد هیاتی در خانه ملت این تحقیق و تفحص را انجام داده و گزارش آن را به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ارائه دهند.متقاضیان تحقیق و تفحص پس از دریافت احکام خود از رئیس مجلس شورای اسلامی به شماره 16148 مورخ 13/3/92 علاوه بر بازدیدهای میدانی، از نظرات سازمانهای نظارتی مانند دیوان محاسبات کشور، سازمان بازرسی کل کشور و کارشناسان مربوطه و حتی آگهی در نشریات و رسانههای محلی و ملی با جمعآوری بیش از 2000 برگ مستندات متقن و چهار صد برگ گزارش که حاصل آن بالغ بر7000 نفر ساعت کاری است از بسیاری تخلفات به عمل آمده در سه استان مذکور پرده برداری، برخورد و پیشگیری كند به طوری که میلیاردها تومان از اموال عمومی و اراضی و املاک به بیتالمال مسترد گردیده است و از میلیاردها تخلف و سوء استفاده پیشگیری شد. با توجه به عملکرد ضعیف و گاهي همراه با سوء استفاده مقامات مربوطه در واحدهای ذکر شده فوق و دریافت گزارش های متعدد و گسترده نشانگر نارضایتی و وجود سوءاستفادهها از این موضوعات به دلیل مشکلات موجود و تخصصی بودن وظایف استانداریها، فرمانداریها و شهرداریهاي تابعه و همچنین وجود محدودیتهایی در منابع و به کارگیری نیروهای خبره و همچنین عدم پیشبینی روال و مکانیزمی مشخص و استاندارد در امر تحقیق و تفحصهای مجلس و عدم همکاری لازم توسط برخی استانداریها و دستگاههای تابعه آن شامل فرمانداریها و شهرداریها انجام تحقیق و تفحص به طول کشید، اما در هر صورت نتایج حاصله می تواند به اصلاح امور شهرداریها و شوراهای کشور و خشکاندن ریشه فساد در مجموعههایی همچون شهرداریها که بیشتر مراجعات مردمی را دارا هستند و اصلاح امور در آنها باعث امیدواری و خوش بینی مردم به نظام و امید به آینده میگردد، منجر شود.
همچنین لازم به ذکر است، با توجه به گستردگی مجموعههای تحت پوشش استانداریها و وظایف گوناگون آنها رسیدگی و بررسی تمامی ابعاد عملکرد استانداریهای مورد بحث امکانپذیر نبوده و بدینوسیله گوشهای از عملکرد و نواقص موجود آن به عنوان نمونه ارائه میشود. هر چند که به نظر میرسد، ابعاد تخلفات و انحرافات موجود بسیار بیشتر از اینها باشد.
نظر کاربران
چرا دروغ نمیگید راشتشو میگید معلومه همه از هم بدتر هستید این نشانه این است که قیامتی وججود ندارد
دو روز دیگه هم که دولت شما تموم شد یه عده میان براتون همین جوری پرونده سازی میکنن. پاک تر از دولت احمدی نژاد وجود نداره.
این هم ازون خبرهاست .یکی نیست بگه اخه مجوز و تغییر کاربری با شهرداری و جهاد کشاورزی هست و اگه واقعا حسابرسی دقیق روی قوانین احرا شده و نشده هست بیایید از ده 60و70 و80 و90 شروع کنید تا ببینیم این مطالب نشانه دفاع از حقوق مزدم هست یا تسویه حساب
اكثر ملت و جوونا دارن تو فقر و فلاكت دست و پا ميزنن اون وقت يه عده دارن همه چي رو قلع و قمع ميكنن.خدا آخر و عاقبتمون رو به خير كنه نميدونم تا كي بايد بشنويم كه خون ملت داره تو شيشه ميشه.بايد نظارت مستقيم و جدي تو همه حوزه هاي كشور صورت بگيره.مطمعنآ اي قصه هنوز حكايت درازتري داره...
فساد هر جا و توسط هرکس باشه باید برخورد بشه .ولی اینکه افرادی مثل گلاره کلانتری فقط فسادهای رقیب(البته معلوم نیست واقعیت باشه یا نه) رو علنی کنن و در مقابل فسادهای خودی ها کور باشن خوب نیست .خانوم کلانتری اگه بعد از جنگ و دولتهایی که اومدن و اقداماتی رو که کردن کنار هم بگذارید مطمئن باشید تخلفات در دولت قبل هیچ به نظر خواهد اومد .باز هم میگم فساد و فاسد باید از ریشه قطع بشه ،هر کس میخواد باشه !!!!ولی اینکه امثال شماها در طول شبانه روز فقط بدنبال تخریب احمدی نژاد باشید ادامه بازیهای کثیف سیاسی ست .شماها بفکر مبارزه با فساد نیستید اگر بودید در مقابل کرسنت ،استات اویل و... سکوت نمیکردید .آدمهایی مثل شما برای مملکت سم هستید که ذره ذره وجود مملکت رو آلوده میکنه .این فسادهایی رو هم که در بالا ذکر کردید در تمام کشور وجود داره و مختص دولت قبل نیست .اگر سالهای بعد از جنگ حساب و کتاب و رایانه برای ثبت بود خیلی چیزها روشن تر میشد.خانوم کلانتری لطفا بخاطر دنیای دیگران آخرت خودتونو خراب نکنید.
پاسخ ها
من میگم جاوید باد جاوید! وجاوید باد حرف حق،آخه نمیدونم دولت ۱۱چه عمده طلبی از دولت قبلی داره که تمام فکروذکرش شده تخریب احمدی نژاد.یک زمانی آقای جهانگیری که صبحش رو با خبر اختلاس احمدی نژاد شروع میکرد.تا اینکه آقای احمدی نژاد ازش شکایت کرد واونم دوماه بعد دفاعیه نوشت ویک کم ساکت شد.به نطر من همه این تلاشها به خاطر اینه که احمدی نژاد دیگه نتونه توی انتخابات سر بلند کنه،که اگه بیاد مسلما یه بار دیگه کولاک میکنه.در ضمن دست برترین ها درد نکنه مثل آفتاب ومهتاب!!!! نیست که هر چه نظر موافق رو فقط درج میکنه تا حالا بیشترین نطرات من توی برترین ها ثبت شد.
جناب جاوید ، با سلام : به عقیده ی من یا شما و امثال شما که از رو شدن پولشوئی ها و زد و بندهای مالیه دولت احمدنژاد هراسان و ناراحتید دو علت بیشتر ندارد یا خود شما هم از مقصرین هستید یا رو شدن این مثال الان هم برای شما ضرر داره !!!! بر هیچ ایرانی پوشیده نیست که در دولت پاکدستان ، هاله ها اموال مردم را به یغما بردند و بی حساب کتاب اگر امروز بابک زنجانی در دادگاه بدوی حکمش میشه اعدام ، باید سر منشا اون اختلاس ها و پولشوئی ها هم دستگیر و به همون اندازه مجازات بشه
با تخریب مزخرفات ارادت ما به دکتر احمدی نژاد کم نمیشه
حالا بعضی ها زوم کردند تا تمام تخلفات دوره احمدی نژاد رو دربیارند در دولتهای قبل هیچ فسادی نبود که روزه سکوت گرفته بودند،این همه آقا زاده ها توی همین هشت سال رشد کردند؟؟؟
بعلت نبود حافظه تاریخی در بین مردم شریف وبزرگوار وبه حال فکر کردن عزیزان اگه بجای یک گزارش صد گزارش دیگه منتشر بشود انکه به مردم نقدینه می دهد بسیار سالم وگرامی ست .
به به میبینم که فاذ جدید تخریب علیه دکتر محمود احمدی نژاد کلید خورده!!
تا انتخابات ۹۶ که خیلی وقت دارید انرژیتونو نگه دارین
۹۶ دوباره شاهد شکست سخته هاشمی از احمدی نژاد خواهیم بود...
ان شا الله
پاسخ ها
جهل ونادانی همچنان ادامه داردوافرادی با تعصب کور کورانه دارن از کسانی حمایت میکنند ک بدترین ظلم را به ملت ایران کردند و کشورو هم خوردن هم فلج کردن تا ادمایی نادانی مثل شما باشند عده ای هم مثل احمدی نژاد ار شون سو استفاده خواهند کرد واین چرخه ی باطل ادامه خواهد داشت تا انقلابی دیگر
بابا ایران رو خردند و رفت دیگه چیزی نمونده واسه جوان ها .این همه بخور بخور.کی به کیه .گاه گاهی یک نفر رو اعدام میکنند که سرو صدا بخوابه .چند نفر از اون صایب نفوذی ها رو که در پشت قایم شدند اعدام بکنند حساب دست همه میاد و ایران عزیز نفس خواهد کشید
به جون هر چی مَرده احمدی بر میگرده
برمیگرده و دوباره پا رو خرخره اکبر و اطرافیانش میزاره
این شایعاتو اتاق فکر هاشمی میسازه چون احمدی نژاد پسرشو انداخت زندان ازش کینه دارن
آقا آب به لانه مورچه انداختید انگار شرکای احمدی نژاد خیلی عصبانی شده اند بطوریکه اصلا متوجه نشدند این تحقیق وتفحص کار مجلس است نه دولت.طوری اظهار نظر کرده اند که انگار دولت مبادرت به تحقیق وتفحص کرده نه مجلسی که بخش عمده آن طرفدار احمدی نژاد بوده اند .تعصب چطور آدم را کور میکند؟
و همین می شود که شده است.احمدی نژاد را با این همه خلاف و دزدی و تبهکاری و افساد نشاندند در تشخیص مصلحت کشور!یعنی خوردند و بردند و به ریش همه هم می خندند و باز ,تا پر کاهی در کشور باشد,می خورند و می برند و همه را به روز سیاه می نشانند