فولکس واگن XL۳؛ رقیب تویوتا پریوس
همزمان با مطرح شدن پروژه ساخت بوگاتی ویرون، دکتر فردیناند پیچ به عنوان مدیرعامل وقت فولکس واگن پروژه ساخت یک خودرو فوق اقتصادی با مصرف سوخت تنها ۱ لیتر در یکصد کیلومتر را نیز آغاز کرد که البته در نهایت به اندازه ویرون موفقیت آمیز از آب در نیامد.
XL۱ یک خودرو چهار چرخ اما بسیار کوچک با کابینی ۲ نفره است که یکی از آیرودینامیک ترین خودروهای تاریخ محسوب می شود و در مدل های نخست با هیبرید دیزل و برق می توانست با کمتر از ۱ لیتر گازوییل حدود صد کیلومتر را طی کند.
بدنه و شاسی فیبرکربنی و نوآوری هایی نظیر استفاده از دوربین به جای آینه بغل و تایرهای مقاومت پایین برای اولین بار در این خودرو به منظور کاهش مصرف سوخت لحاظ شدند اما به دلیل پیچیدگی های ساخت و طولانی شدن پروژه مهندسی، در نهایت تولید انبوه XL۱ از برنامه فولکس واگن خارج شد.
با این وجود حدود ۲۰۰ دستگاه از این سری به منظور استفاده تحقیقاتی و ارزیابی میزان رضایت مصرف کنندگان در اختیار مشتریان برگزیده فولکس واگن قرار گرفت و حالا این کمپانی قصد دارد حداقل برای جبران فاجعه زیست محیطی تقلب دیزلی خود، نسل تازه ای از خودروهای کم مصرف را با نام XL۳ روانه بازار کند.
براساس پیش بینی ها این مدل کابردی تر از XL۱ خواهد بود و می تواند به لطف مجموعه موتورهای برقی و بنزینی نزدیک به ۱۷۰ اسب بخار قدرت را ارائه دهد.
از این میان ۱۴۰ اسب بخار حاصل تکاپوی یک موتور ۱.۴ لیتری بنزینی پیشرفته است و ۳۰ اسب دیگر توسط موتورهای برقی تامین می شود.
با توجه به مصرف سوخت حدودی ۳ لیتر در یکصد کیلومتر این خودرو را می توان رقیبی برای تویوتا پریوس دانست. از سوی دیگر بنا ب پیش بینی ها، XL۳ در حدود ۳۲ هزار دلار قیمت خواهد داشت که رقمی قابل مقایسه و رقابتی نسبت به خودروهای برقی اقتصادی به نظر می رسد.
ارسال نظر