آوینا_استیکی 2
adexo3
۳۰۳۲۳۰
۱۵ نظر
۵۰۰۸
۱۵ نظر
۵۰۰۸
پ

اکثریت مجلس دهم با کیست؟

مصطفی ایزدی - فعال سیاسی در روزنامه شرق نوشت: فراموش نکرده‌ایم که پس از پیروزی دکتر روحانی در خرداد ٩٢، رسانه‌های اصولگرا، ظاهرا خود را پیروز انتخابات فرض کردند؛ چراکه رئیس‌جمهور منتخب را یک اصولگرا از جنس خودشان می‌پنداشتند.

مصطفی ایزدی - فعال سیاسی در روزنامه شرق نوشت: فراموش نکرده‌ایم که پس از پیروزی دکتر روحانی در خرداد ٩٢، رسانه‌های اصولگرا، ظاهرا خود را پیروز انتخابات فرض کردند؛ چراکه رئیس‌جمهور منتخب را یک اصولگرا از جنس خودشان می‌پنداشتند. آنها بدون اینکه به مخاطبان خود بگویند اگر روحانی یک اصولگرای مخالف اصلاحات است، چرا دکتر عارف به نفع او کناره‌گیری کرد و چرا همه جبهه اصلاحات از وی حمایت کردند؟

به طور مرتب خبر و تحلیل می‌زدند که با پیروزی حسن روحانی، اصولگرایان پیروز شدند. چندروزی گذشت و روحانی بر شعارهای خود که نزدیک به شعارهای اصلاح‌طلبان بود، پافشاری کرد، تندروها که خود را بازنده دیدند، پا پس کشیدند و دست از تبلیغ اینکه ما پیروز شدیم برداشتند و آرام‌آرام به مخالفت با رئیس‌جمهور برخاستند و علیه وی موضع‌گیری، آن هم از نوع افراطی آن، کردند. هنگامی که منتخب مردم وزرای خود را به مجلس معرفی کرد، آنها همه توان رسانه‌ای و سیاسی خود را به کار گرفتند تا نگذارند رئیس‌جمهور در پیشبرد اهداف خود موفق شود.

اکنون که انتخابات مجلس دهم انجام و نتایج آن اعلام شده است، باز هم همان سناریوی خرداد ٩٢ در عرصه تبلیغات و اطلاع‌رسانی در اين بخش به کار گرفته شده است. از صبح یکشنبه (٩/١٢/٩٤) به بعد، عمده روزنامه‌ها و رسانه‌های همسو با جبهه پایداری، خبرها و تحلیل‌هایی را منتشر کردند که ثابت کنند اصولگرایان در انتخابات تهران و سایر استان‌ها اکثریت مجلس دهم را در اختیار دارند. البته این حرف درستی است، اما چرا اولیای جراید و سایت‌های مذکور حاضر نیستند دسته‌بندی‌های اصولگرایان را توضیح دهند؟

درحال‌حاضر سه دسته اصولگرا در صحنه سیاسی ایران داریم؛ یک دسته اصولگرایان افراطی که مخالفان دولت یازدهم را نمایندگی می‌کنند. یک دسته اصولگرایانی که نه به اصلاح‌طلب‌ها نزدیک‌اند و نه به اصولگرایان تندرو. یک دسته هم اصولگرایانی هستند که به‌مرور از آن جبهه ریزش کردند و ضمن حفظ پرچم اصولگرایی خود، پابه‌پای اصلاح‌طلبان گام برمی‌دارند.

این سه دسته که بعضی از چهره‌های آنان وارد مجلس دهم شدند، چه به کمک اصلاح‌طلبان و چه مستقل، دیگر مجلس نهم را تشکیل نمی‌دهند. اصلاح‌طلبان پس از آن رد صلاحیت گسترده روبه‌رو شدند، دو هدف را برای مجلس دهم ترسیم کردند، یکی اینکه از ورود افراطیون به مجلس شورای اسلامی جلوگیری کنند. دوم اینکه با حامیان دکتر روحانی همراهی کنند که مجلسی توانمند و علاقه‌مند به پیشرفت اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی ایران تشکیل شود.

بنابراین فهرستی را تهیه کردند و به رأی مردم گذاشتند که بعضا از شخصیت‌های اصولگرای نزدیک به دولت هم در آن دیده می‌شد.با توجه به آنچه گذشت، رسانه‌دارهای مدعی اصولگرایی برای همیشه فراموش کنند که اصولگرایان نزدیک و همراه با اصلاحات و نیز اصولگرایان حامی دکتر روحانی، از جنس آنها هستند؛ به ویژه نمایندگان مردم تهران در مجلس دهم، یکپارچه ندای اصلاح‌طلبی سر می‌دهند و شعارهای سازنده اصلاحات را تعقیب می‌کنند.

اگر معدود چهره‌های منتسب به پایداری در بعضی از شهرستان‌های دور و نزدیک به مجلس دهم راه پیدا کرده‌اند، دیگر نمی‌توانند شرایط مجلس نهم را فراهم کنند. اینها آن‌قدر در اقلیت‌اند که در مقابل چهره‌های معتدل راه‌پیداکرده به مجلس چندان به حساب نمی‌آیند.آمار نشان می‌دهد در بین اصولگرایان مجلس دهم آن عده افراطی، از وزن قابل‌توجهی برخوردار نیستند و این اصلاح‌طلبان و معتدلین موردحمایت مردم‌اند که توانستند جمع کثیری از اصولگرایان منطقی و منصف را جذب کنند؛ اینها در مجلس اکثریت را دارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نادر

      البته نگفتید که اصلاح طلبان نیزدقیقا به سه دسته مشابه تقسیم میشوند . یک دسته که به دنبال اصلاحات مطابق قانون اساسی کشورند وبایک دسته از اصولگرایان هم نظرندودسته دیگراصلاح طلبان تندروهستند ودسته دیگر خارج از دایره نظام بازی می کنند واصلا اصلاح طلب نیستندبلکه درتوهم براندازی نظامند.

    • محمد

      آقای ایزدی بزرگوار سلام.از منظر حضرتعالی تندروها چه ویژگی های دارند.با پاسخ به این سوال قطعا در خواهید یافت که تندروهااگر بیشتر از شما علاقمند به پیشرفت کشور نباشندکمتر نیستند چراکه در عرصه دفاع از حیثیت و کیان این نظام بارها به صحنه آمدند.در دوران انقلاب،دوران دفاع مقدس و ... خواهشا برای رضای خدا به معنای تندرو فکر کنید

      پاسخ ها

      • حاج حبیب

        خداوکیلی نگاه کنید این موج رسانه ای که این اصلاحات بر علیه این اصولگراها راه انداختند اخه چه خبره .حرمت خون شهیدان رو نگه دارید لا اقل

    • بدون نام

      آقایان محترم انتخابات با همه خوبیها و بدیها تمام شد و منتخبین از هر طیف و گروهی که هستند خادم ملت هستند با سخنان بیهوده خود فتنه انگیزی را کنار بگذارید و بگذارید جامعه در آرامش باشد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینو به شریعتمداریم بگو

    • علیرضا

      رقابت وتبلیغات دیگر تمام شد.لطفا شعا رهای تندرا کناربگذارید وبه فکر معیشت مردم باشید وبا شعاردادن هی لج گرو ههای مقابل را درنیاورید.آفرین درود برروحانی ، درود برعارف ودرود برمطهری
      سعی کنید مثل من بی طرف باشید

    • سعید

      افرین به مردم تهران با این انتخاب هوشمندانه شان دست مریزاد

    • مجتبی

      ما نفهمیدیم بعضی کی میخوان از خواب بیدار شن اخه کی میخواد برنداز کنه قرار باشه برانداز بشه ای مردمن که این کارو میکنن اونم که توانتخابات نشون دادن چنین چیزی نیست..غیر از اینه ما داریم بعضیا رو بیشتر از اندازه بزرگ میکنیم...یه بار میگیم انگلیس ی بار میگیم امریکا.. اخه تا کی این جو باشه ایا واقعاً این توهم نیست...البته خودشونم میدونن توهمه چون منافع شون در خطره مجبورن یه دشمنی توهمی یا خارجی درست کنن ..

      پاسخ ها

      • ramin

        یعنی شما فک میکنی دشمنامون خیالین؟!!!!

    • رضا از شمال

      خلاصه این که جناب ایزدی و همه کسانیکه جانشان برای جناح و جناح بازی در می رود بین این همه هیاهو و جناح بازیهای شما مطالبات مردم اعم از معیشت ، اشتغال گم شده است و کس تاکنون اقدام عاجلی انجام نداده است . امیدوارم این را نشر دهید تا مردم ما این واقعیتهای حال حاضر را در جریان باشند . امیدواریم کمی وجدانشان برای مردم باشد و برای مردم کاری بکنند که کسایی را میشناسم اگر قبض حاملهای انرژرا ندهند با یارانه زندگی میگذرانند .

    • فرزین

      خداوند تعداد گروه اصول گرایان را بیفزاید

    • بدون نام

      به این جمله دقت کنید:
      "دوم اینکه با حامیان دکتر روحانی همراهی کنند که مجلسی توانمند و علاقه‌مند به پیشرفت اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی ایران تشکیل شود."
      چطور لیستی که داده شده از 30 نفر فقط یک تا دو نفر با گرایش اقتصادی وجود داره اما قرار پیشرفت اقتصادی ایجاد کنند!!!

    • شهروند

      خدایا ظهور اقا امام زمان برسان یه عده نان شب ندارند ودر دفاع از کشور واسلام نفر اولند یه عده هم که تا خر خره خورده اند اسم جنگ می شنوند اخرند خودشان صاحب این مملکت می دانند

      پاسخ ها

      • رامین

        ما شاء الله احسنت واقعا اگر یه زمانی دشمن ما رو تحدید کنه همین کسایی که بهشون تندرو میگن تنها کسایی هستند که جرات استادگی دارن .اگر به جونای ترفدار اصلاحات نگاه کنید همون مرفح های تهرانی که این جور رای دادن با یه تهدید و تشر دشمن 1 ثانیه هم ایستادگی نمیکنند

    • رامین

      میشه یکی از این طرفدارای دولت بگه بجز مذاکرات دولت چه کاری واسه اقتصاد کرده کی گفته با ورود شرکت های خارجی قراره ما پیشرفت کنیم چجوری آخه ؟ نهایت میشیم یه مصرف کننده ی متکی به نفت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج