۲۹۷۲۱۰
۱۸ نظر
۵۰۱۹
۱۸ نظر
۵۰۱۹
پ

بی غیرتی در فیلم «ابد و یک روز»

برادر بزرگتر خانواده «دختر ایرانی» را به «اجنبی» می‌فروشد تا با پولش فلافل فروشی راه بیاندازد و به وصال معشوقش برسد. مسئولین سینمایی وزارت ارشاد باید بنازند به این غیرت!؛ البته نه غیرت این برادر ناموس فروش که غیرت سازنده نسبت به چگونگی نمایش واقعیت جامعه ایران و ایرانی!

روزنامه کیهان در یادداشتی راجع به فیلم «ابد و یک روز» نوشت: سید شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی می‌گوید: واقعیت سینمایی «مصنوع فیلمساز» است و با عنایت به پیام و محتوا و غایات و سرنوشت واحدی شکل گرفته‌اند که فیلم بدان منتهی خواهد شد. تکلیف نهایی را «غایات فیلمساز» تعیین می‌کند و بنابراین، همه چیز- زمان و مکان، حرکات و روحیات پرسوناژها و... حتی طول پلان‌ها- با توجه به صورت آرمانی فیلم آنچنان که مورد نظر فیلمساز است، از سرنوشت واحدی تبعیت خواهد کرد.

در فیلم جایی برای «انتخاب» تماشاگر وجود ندارد؛ فیلمساز به جای تماشاگر فکر و انتخاب کرده است و همه اشیاء و اشخاص و وقایع و حرکات در واقعیت سینمایی «نشانه»هایی هستند که به غایات، مفاهیم و عواطف مورد نظر فیلمساز اشاره دارند.

دخالت عوامل پیش‌بینی نشده را در کار، چه از سر ناشیگری باشد و چه از سر مهارت بسیار فیلمساز، نباید نقض کننده این معنا دانست... اگر هم فیلمساز بخواهد خود را ملتزم به واقعیت خارج نگاه دارد، باز هم به طور کامل موفق نمی‌شود و اصلاً باید اذعان داشت که چنین انتظاری از سینما بیهوده است.

سعید روستایی سازنده فیلم «ابد و یک روز» می‌گوید؛ من می‌دانستم که در این فیلم می‌خواهم واقعیت یک اجتماع را بسازم. او در نشست فیلمش می‌گوید: «من واقعیت را ساختم، چیزی که به شدت در جامعه وجود دارد.» پیش از ساخت این فیلم سینمایی، روی فیلمنامه‌های مستندی با موضوع اعتیاد کار کردم.

من پدری را می‌شناختم که ۱۱ پسر معتاد داشت. با مردی مواجه شدم که پسربچه‌های دوقلویش، مواد را در خود قایم کرده بودند تا پدرشان گیر نیفتد. می‌خواهم بگویم که در جامعه اقشاری از این دست متأسفانه وجود دارند و واقعیتی است که نمی‌توان چشم روی آن بست.

می‌بینیم همانطور که شهید آوینی می‌گوید، فیلمساز به جای تماشاگر فکر و انتخاب کرده! و از میان همه واقعیت، انتخاب‌های «روستایی» منجر به خانواده‌ای می‌شود که لجن‌آباد است و حاصلش وهن جامعه و نظام ایران اسلامی تا جایی که برادر بزرگتر خانواده «دختر ایرانی» را به «اجنبی» می‌فروشد تا با پولش فلافل فروشی راه بیاندازد و به وصال معشوقش برسد. مسئولین سینمایی وزارت ارشاد باید بنازند به این غیرت!؛ البته نه غیرت این برادر ناموس فروش که غیرت سازنده نسبت به چگونگی نمایش واقعیت جامعه ایران و ایرانی!

شاید در بسیاری از آثار سینمایی فاصله فیلم از فیلمنامه زیاد باشد اما بنابر اظهارات عوامل سازنده فیلم «ابد و یک روز» از این دسته فیلم‌ها نیست؛ برای مثال همه آنهایی که در وزارت ارشاد فیلمنامه را خوانده‌اند می‌دانستند آنچه کارگردان از واقعیت برای نمایش استفاده کرده و محور اصلی درام فیلم قرار داده چیست؛ واقعیت حراج سمیه، دختر درستکار و خیرخواه و مظلوم این خانواده سیاه بخت به یک افغانستانی متمول با ماشین‌شاسی بلندش!!!

نیت فیلمساز یک چیز است و حرف و سخن فیلم و تأثیر آن بر مخاطب چیزی دیگر. سینما را نمی‌توان جدا از نتایج اخلاقی نمایشی آن بررسی کرد. با فرض اینکه فیلمساز می‌خواهد یکی از بزرگترین معضلات جامعه را نمایش دهد و ان‌شاءالله نیت خیر داشته اما حاصل کارش منطبق بر نیت او نیست و عجیب اینکه حضرات موقع صدور پروانه نمایش چطور چنین خبط و خطای بزرگی را در فیلمنامه دیده‌اند و ظاهراً به سازندگان آن چیزی گوشزد نکرده‌اند!

اگر ذره‌ای غیرت فرهنگی و اجتماعی هنوز وجود داشته باشد قطعاً این فیلم برای اکران عمومی با مشکل مواجه خواهد شد و در چنین صورتی مسئولین ارشاد که مجوز ساخت آن را صادر کرده‌اند چگونه پاسخ سازنده را خواهند داد.

آنچه برخی از مسئولین جشنواره در مورد دست‌پخت امسال‌شان و نفی سیاه‌نمایی می‌گویند در خصوص این فیلم درست است! این فیلم سیاه‌نمایی نیست! حتی تلخ‌نمایی هم نیست! آنچه در این فیلم رخ داده چیزی فراتر از سیاه یا تلخ‌نمایی است. حراج ناموس به اجنبی آن هم به قیمت فلافل فروشی در جنوب شهر تهران چیزی جز وهن جامعه ایرانی نمی‌تواند باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    اره واقعیت تلخه . خیلی تلخ تر از اونی که بشه نشون داد یا در بازش نوشت

  • علی جاورسیان

    این واقعیت ها رو کامل و روشن می بینید...میتونید نظر سنجی بذارید تا مردم نظرشونو بگن...بیکاری و فقر و اقتصاد اسفناک کشور خیلی از واقعیت ها رو نشون میده...

  • بدون نام

    نگارنده محترم ناراحتي شما از اينكه چرا فيلم واقعيت تلخ موجود را نشان داده؟ يعني قبول داريد اوضاع اينطور هست اما نبايد فيلم به آن بپردازد. يعني خودمان را گول بزنيم؟ يا چشمهايمان را ببنديم؟

    پاسخ ها

    • حمید

      دوست عزیز درسته تو جاکعه مشکلات زیاده خیلی هم خوبه که راجعبشون فیلم بسازن ولی فیلمی ساخته شه که مثال اون تو جامعه زیاد باشه نه یه همچین مزخرفی!اخه چن نفر تو این مملکت همچین کاری کردن که بخاطر رسیدن به عشقشونو کارشون خواهرشونو بفروشن که حالا زیاد هم باشه بخوان راجعبش فیلم بسازن..هممون داریم تو این جامعه زندگی میکنیم میبینیم درسته تن فروشی هست ولی ناموس فروشی دیگه سیاه نماییه فقط میخوان ما ایرانیارو بی غیرت نشون بدن شماهم ندونسته داری همراهی میکنی..چن نفر دوروبرت دیدی که به خاطر پول ناموس بفروشن که داری از این فیلم طرفداری میکنی..هستن یه عده ولی نه انقد زیاد که بخوای کل جامعه ایرانیو اینجوری زیر سوال ببری..

    • بدون نام

      حاج حمید، از شرایط اسفناک کشور خجالت بکش و حرف نزن. فقط همین!

  • reza

    امسال دو فیلم ابد و یک روز و ایستاده در غبار بهترین بودند. ابدو یک روز نمادی از مشکلات و ایستاده در غبار نماد غرور و افنخار این مملکت بود . به نظر من امتی که می خواهد پیشرفت کند به هر دو این نگاه ها نیاز دارد.

    پاسخ ها

    • حیدر

      بقول یکی از همین کامنتها.مردم جامعه میدونن مشکلات چیه اینهمه فیلم درباره اعتیاد چی شد زمان که گذشت اب از اب تکون نخورد .شد سینمای سیاه فیلم سیاه.اقایون نمیخوان عینک دودی خاصو بردارن مخاطب عامشونو ببین.جوری به این بدنه سینما چسبیدن انگار مال بباشون.ی ایوبی نامی میاد دبیر جشنواره رو ابقا میکنه میدونی یعنی چی.فلانی فیلمنامه چیزی داری بیا اینجا جایزهاش با خودم

  • ناصر

    یه بار کیهان درست گفت

    پاسخ ها

    • بدون نام

      از منفی هات خجالت بکش!

  • omid

    همین که اولش رو دیدم نوشته شده مقاله روزنامه کیهان دیگه نخوندمش

  • بدون نام

    شما نمی خواهید واقعیات جامعه را بپذیرید؟
    یعنی همه جا گل و بلبل هست؟

    پاسخ ها

    • بدون نام

      رو که نیست. سنگ پاست!

  • بدون نام

    فكر نكنم به اكران برسه. استاد قلم فرمودند فيلم ترويج بي غيرتيه

  • رویا

    یعنی وقتی این فیلم اکران بشه همه خواهر خودشون رو حراج می کنن؟؟؟ چرا یه جوری در مورد فیلم می نویسید که کسانی که فیلم رو ندیدن برداشت اشتباه کنن؟؟؟
    امیدوارم این فیلم عید اکران بشه! یعنی با این همه جایزه اگه عید اکران نشه....

  • omid

    همین که اولش رو دیدم نوشته شده مقاله روزنامه کیهان دیگه نخوندمش

  • سحر

    من هنوز این فیلمو ندیدم ولی نقد رو درست ارزیابی نمیکنم چون هنر وسیله ای بوده در طول تاریخ برای نقد جامعه دوران خودش و سینما هم از این قاعده مستثنا نیست

  • عمرهدررفته

    خجالت بکشین تاکی میخواین همه چیز،ماستمالی
    کنید.آقای نویسنده توکه عرضه نداری رسالت روزنامه‌نگاری،که اطلاع رسانی واقعی از وضعیت جامعه هست انجام بدی.پس ساکت باش

  • فرهاد

    ای دادازبیخبران غزیزم نمی شودهمه چیزرادرساختن فیلم پنهان کردبایددیدوعبرت گرفت خیلی ازاین بدترهم هست مثل همان پدرنامردی که به دخترخودش نظرداشت چراشماهاتلاش میکنیدواقیت هاراپنهان کنیدوبگویدهمه چیزخوبه هم چیزآرومه برای یک هفته برویددردل جامعه همان جامعه ای که شمابرای این ملت ساخته ایدببینیدچه میگذرددرکاخهای تان باپولهای بادآورده پنهان نشیدوازیه فیلم سازی که دردل جامعه تحقیق میکندوواقعیت رامی بیندانتقادبی موردنکنیدمیترسیدرسوای جهان شوی فقروبدبختی هرانسان سالمی رابرای زنده ماندن وزندگی کردن به هرکاری وامیداردمگرآنکه آن انسان آنقدر عقل وشعورداشته باشدکه تن به خفت ندهدبگردببین چنددرصدمردم چنین آدمهای هستند

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج