سورن توربو، در خط تولید +عکس
بالاخره ایرانخودرو پس از سالها تلاش، نسخه توربوی موتور ملی موسوم به EF۷ را در سینه سورن جای داد. کاری که قرار بود همان ابتدا برای این خودرو انجام شود.
موتور جدید که با نام TC۷ مخفف توربوشارژر شناخته میشود، پنج سالی دیرتر در خط تولید قرار گرفته است. این موتور ۱.۷ لیتری همان ویژگیهای موتور EF۷ را بعلاوه یک توربو دارد. این یعنی این موتور ۱۶ سوپاپ مجهز به زمانبندی متغیر سوپاپها و همان طراحی قبلی است. افزودن توربین پرخوران به این موتور، قدرت آن را با ۳۵ درصد افزایش به ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور آن با ۴۰ درصد افزایش به ۲۱۵ نیوتنمتر رسیده است. همچنین گفته میشود، مصرف سوخت این موتور از ۷.۸ به ۷.۳ لیتر کاهش یافته است. کاهش ۷ درصدی مصرف سوخت و ۱۳ درصد آلایندی، در کنار افزایش توان از ویژگی های مثبت این خودرو محسوب می شوند.
سورن با موتور توربو قادر است در ۹ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و نهایت سرعت آن نیز ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت میباشد. به گفته قائممقام معاون توسعه محصولات جدید ایرانخودرو در توسعه فناوری توربوشارژر، علاوه بر اضافه شدن توربوشارژر، گیربکس، سیستم مدیریت موتور، سیستمهای سوخترسانی و هوارسانی، اگزوز، خنککاری و شبکه برق و الکترونیک طراحی شده و تغییر کرده است.
هنوز قیمتی برای نسخه توربوی سورن اعلام شده اما میتوان انتظار داشت که در برابر قیمت ۳۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومانی مدل معمولی، چند میلیونی گرانتر باشد. انتظار میرود دنا کاندیدای بعدی دریافت موتور توربوی TC۷ ایرانخودرو باشد.
نظر کاربران
کلاً خوشم نمیاد ............
مثل اینه که به فرغون موتور وصل کنن
موتورهای توربو نسبت به موتورهای معمولی کاملن متفاوت هستند و کارایی بالاتری دارن. امیدوارم موفق باشن و حالا که درهای دنیای آزاد برامون باز شده بتونیم تکنولوژی به روز تری در این زمینه بدست بیاریم و روز به روز رشد و پیشرفت کنیم. موفق باشن.دمشون گرم