۲۹۳۸۵۰
۴ نظر
۵۰۱۰
۴ نظر
۵۰۱۰
پ

ردپای پشه ناقل ویروس «زیکا» در ایران

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت احتمال ورود ویروس زیکا به کشور را بسیار کم دانست و از وجود نظام مراقبت فعال در کشور برای کنترل حشره ناقل این بیماری خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت احتمال ورود ویروس زیکا به کشور را بسیار کم دانست و از وجود نظام مراقبت فعال در کشور برای کنترل حشره ناقل این بیماری خبر داد.

دکتر محمدمهدی گویا در پاسخ به سوالی درباره اعلام وضعیت اضطراری بین‌المللی درباره بیماری "زیکا" و همچنین احتمال شیوع این ویروس در ایران گفت: خطر ورود و انتقال این بیماری به کشور ما پایین است؛ چراکه از چهار سال گذشته نظام مراقبت فعالی برای کنترل حشره ناقل این بیماری در کشور راه‌اندازی کرده‌ایم و رد پای این پشه را رصد می‌کنیم.

وی افزود: در طول این مدت تنها سال گذشته در مناطق بسیار کوچکی در کشور این حشره را یافتیم که بلافاصله اقدامات سرکوب گرایانه برای کنترل این عامل انجام شد و خوشبختانه دیگر موردی نداشتیم. اما در بعضی کشورهای همسایه این پشه وجود دارد و به همین دلیل ما با حساسیت بیشتری این موضوع را دنبال می‌کنیم.

گویا تاکید کرد: مناطقی که این پشه در آن مشاهده شده، تحت کنترل قرار دارند. موردی از این بیماری در ایران و کشورهای همسایه و به طور کلی در منطقه خاورمیانه در شمال آفریقا گزارش نشده است. اگر پشه "آئدس" که عامل انتقال این بیماری است، در کشور وجود داشته باشد، تعداد آن بسیار محدود است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: انتظار داریم این پشه در مناطق گرمسیری و معتدل به خصوص مناطق ساحلی بیشتر باشد. احتمال انتقال انسان به انسان این بیماری بسیار ناچیز و در حد فرضیه است و هنوز اثبات نشده است.

وی راه‌های انتقال این بیماری را تماس جنسی، تزریق خون آلوده و انتقال از مادر به جنین اعلام کرد و در خصوص انتقال بیماری زیکا از طریق مادر به کودک در دوران بارداری گفت: خانمی که در دوران بارداری مبتلا به این بیماری شود، فرزندی به دنیا می‌آورد که مغز کوچکی دارد و در اصطلاح پزشکی به آن "میکرو سفالی" می‌گویند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: انتقال بیماری از طریق سه راه مذکور در حد فرضیه است و بیشتر از آن نیست، البته از میان این موارد، فرضیه انتقال از طریق مادر به کودک قوی‌تر است. البته باید تاکید کنیم که خود بیماری نسبتا خفیف است که با تب، درد عضلات، مفاصل، ورم ملتحمه چشم و بثورات جلدی همراه است و معمولا بین دو تا هفت روز طول می‌کشد و خود به خود نیز بهبود می‌یابد.

وی افزود: اما آنچه که نگرانی ایجاد کرده است شدت گسترش آن در آمریکای جنوبی و ارتباط بین افزایش موارد این بیماری با افزایش موارد میکرو سفالی است.

گویا از برنامه‌های مراقبتی برای کنترل حشره ناقل این بیماری در کشور خبر داد و تاکید کرد: تا به حال موردی از این بیماری مشاهده نشده است که در خصوص آن نگران شویم.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خطاب به کسانی که قصد سفر به مناطق بروز این بیماری را دارند، گفت: کسانی که به این مناطق سفر می‌کنند اگر هنگام بازگشت دچار علایمی از این بیماری شدند حتما به مراکز بهداشتی و درمانی کشور مراجعه کنند. پرسنل مربوطه اقدامات لازم را برای این افراد انجام خواهند داد.

وی افزود: توصیه می‌کنیم خانم‌های باردار یا کسانی که هنوز از بارداری خود مطمئن نیستند از مسافرت غیر ضروری به این مناطق تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • کوروش

      به چند دلیل باید نگران ورود این بیماری به کشور باشیم
      1. بیماری های دیگری که با این حشره منتقل می شوند در کشور مشاهده شده است مانند تب دانگ و احتمال انتقال آن و نیزبیماری چیکینگونیا در ایران وجود دارد.
      2. شرایط آب و هوایی تغییر کرده است که منجر به گسترش بیشتر پشه ناقل می شود و احتمال افزایش حضور این پشه افزایش می یابد.
      3. نظام مراقبت قوی در کشور در این زمینه وجود ندارد و علیرغم وجود بیماری های متعددی که از طریق حشرات منتقل می شود حتی اداره ای بنام اداره کنترل بیماری های منتقله بوسیله ناقلین در وزارت بهداشت وجود ندارد و عمده امور این حوزه در اداره زئونوز یا سایر ادارات انجام می شود که نگاه تخصصی به این موضوع ندارند و معمولا بعلت حجم بالای کاری این ادارات مورد غقلت قرار می گیرد.
      لذا لازم است با توجه به افزایش مسافرت به نقاط گرمسیری و مهیا بودن شرایط برای استقرار این پشه در کشور اقدامات جدی تری انجام شود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از شرارتهای امریکا و اسرائیل در انتشار عامل بیماری در مرزها هم غافل نباید شد.

    • حمیدرضا

      بنظرم تمام این حرفاهی مسئولان در مورد کنترل بیماری های واگیردار صحت نداره.پدر من وقتی امسال از حج برمی گشت و احتمال بیماری کرونا وجود داشت؛وزیر بهداشت همش می گفت چندبار اینا بازرسی و کنترل میشن تا مبادا بیمار باشن.ولی پدر من با اینکه تمام علائم بیماری رو داشت و حالشم وخیم بود حتی یکبار هم ویزیتش نکردن و ما خودمون تهران بردیم بستریش کردید.بجای شعار کاشکی عمل میکردن.

    • بدون نام

      میشه عکس این حشره رو بزارید. ممنون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج