خودرو ویژه BMW برای ایران
ب ام و ۲۰۰۲ در اوایل دهه ۷۰ میلادی اولین خودرو اروپایی بود که به توربوچارجر تجهیز شد. پس از این مدل یکی از نمونه های سری هفت (۷۴۵i) نیز به عنوان یک سدان لوکس و بزرگ با موتور توربو راهی بازار فروش ب ام و شد.
اما استهلاک زیاد و پیچیدگی های تعمیر و نگهداری باعث شد که ب ام و تا سال ۲۰۰۷ به فکر استفاده مجدد از موتورهای توربو نیافتند و حتی به عنوان یکی از خودروسازان پیشرو و سنتی در تولید موتورهای اتمسفریک (فاقد سوپرچارجر و توربو) شناخته شود.
حالا اما شرایط به کلی تغییر کرده است و اغلب خودروسازان جهان به فکر تولید موتورهای توربو افتاده اند تا قوانین سخت گیرانه آلایندگی را رعایت کنند.
موتور جدید b۴۸ ب ام و
ب ام و پس از عرضه موتور بسیار موفق چهار سیلندر و توربو 2.0 لیتری خود، موسوم به N20 که شامل تمام ب ام و های چهارسیلندر موجود در ایران در سال های اخیر نیز می شود، مدل جایگزین این موتور را با کد فنی B48 طراحی کرده است.
این موتور تازه قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتری را نسبت به N20 ارائه می دهد. به شکلی که قدرت موتور به 258 اسب بخار افزایش یافته و شاهد کاهش مصرف سوخت تا حدود 5.7 لیتر (در سیکل ترکیبی) هستیم.
این در حالیست که تا حدود سال 2009 برای تولید چنین قدرتی از یک موتور شش سیلندر 3.0 لیتری با مصرف سوخت نزدیک به دو برابر این رقم استفاده می شد.
حالا ب ام و قصد دارد برای بازار های اقتصادی با قیمت سوخت زیاد، حتی این موتور کوچک را بر روی سدان لوکس و فول سایز سری هفت خود ارائه دهد.
خودرو مذکور با کد فنی ۷۳۰i و ۷۳۰il (مدل لانگ با فاصله محوری بیشتر) شناخته می شود و در ابتدای امر در بازار لوکس پسند چین و بازار خاص ترکیه (با قیمت سوخت بسیار بالا) به عنوان یک سدان لوکس اقتصادی عرضه می شود.
برای بازار ایران قانون سخت گیرانه و عجیبی تحت عنوان ممنوعیت واردات خودروهای لوکس (با حجم موتور بیش از ۲.۵ لیتر) وجود دارد که با این موتور شامل حال ۷۳۰i نمی شود و از این رو امکان واردات این خودرو به ایران نیز وجود دارد.
با این حال تصور نکنید که ۷۳۰i خودرو سریعی نیست. به لطف عملکرد فوق العاده موتور در زمینه تولید گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر در دور موتور پایین و گیربکس هشت سرعته، این سدان بزرگ جثه می تواند تندی ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را ظرف ۶.۲ ثانیه تجربه کند که رقمی تحسین برانگیز و نسبتا سریعی به حساب می آید.
آلایندگی ۱۳۳ گرم به ازای هر کیلومتر و محدودیت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت از دیگر ویژگی های این خودرو لوکس و جذاب است.
با این حال قیمت نهایی این مدل در بازار چین هنوز تعیین نشده است اما قیمت در نظر گرفته شده برای بازار ترکیه با توجه به عوارض بالای این کشور در حدود ۱۹۳ هزار یورو اعلام شده است که رقم وحشتناکی نسبت به سایر کشورهای به نظر می رسد.
باید منتظر اعلام قوانین و تعرفه گمرکی سال آینده بود، اما با توجه به شرایط فعلی بعید به نظر می رسد که چنین خودرویی کمتری از ۵۰۰ میلیون تومان در تهران قیمت بخورد.
ارسال نظر