نوسان قیمتی در بازار خودرو کلید خورد
در حالی که بازار خودروهای داخلی پس از لغو تحریمها و با توجه به افزایش انتظارات مشتریان با کاهش قیمت مواجه بوده اما بازار وارداتیها طی هفته جاری روند افزایشی را در پیش گرفت. به گفته فعالان بازار، روند صعودی قیمت وارداتیها طی هفته جاری دو دلیل عمده دارد؛ اولین عامل روند افزایشی نرخ ارز بوده و عامل دوم اما به تغییر و تحولات بازار وارداتیها ارتباط دارد.
آنگونه که بهنظر میرسد افزایش قیمت خودروهای خارجی بیشتر از آنکه ناشی از افزایش تقاضای بازار باشد بهدلیل جو روانی برخی از دلالان این بازار صورت گرفته است. بنابر آنچه فعالان بازار میگویند، قیمتهای کنونی بازار خودروهای وارداتی کاذب و نشان از رونق بازار نیست و این موضوع بهمنظور ایجاد تمایل خرید در مشتریان صورت گرفته است.
اما در کنار افزایش قیمت وارداتیها برخی از شرکتهای واردکننده با ارائه طرحهای ویژه فروش نقدی و اقساطی قصد دارند، مشتریان خودرو را برای ورود به بازار ترغیب کنند. وارداتیها فروش محصولات نقدی خود را با تخفیفهای مابین ۳ تا ۶ میلیون در نظر گرفتهاند و در فروش اقساطی با اقساط ۶ تا ۲۴ ماهه بدون در نظر گرفتن کارمزد خودرو را به مشتری تحویل میدهند.
آنگونه که بهنظر میرسد فروش ویژه واردکنندگان بهدلیل ورود خودروهای سال ۲۰۱۶ است و اینکه واردکنندگان قصد دارند خودروهای سال ۲۰۱۵ خود را هر چه زودتر به فروش برسانند. در این میان اما نگرانی نسبت به ورود شرکتهای مادر و از سرگیری دوباره فعالیت آنها در ایران نیز عامل اثرگذاری در شرایط جذاب فروش از سوی شرکتهای واردکننده است. اما گشتوگذار در بازار خودروهای داخلی نشان میدهد که بهدلیل انتظار کاهشی قیمت از سوی مشتریان، این بازار همچنان در رکود عمیقی فرو رفته است. از آنجا که بهدلیل لغو تحریمها بسیاری از بازارها با تغییر و تحولات بسیار مواجه شدند، مشتریان خودرو نیز توقع تغییر قیمتی در بازار خودرو را دارند.
به همین دلیل عملیاتی شدن برجام تاثیر ناخوشایندی بر بازار خودرو ایجاد کرده و این بازار را در رکود عمیقی فرو برده است. قراردادهایی که طی یک هفته گذشته میان خودروسازان داخلی با خارجیها منعقد شد نیز شرایط انتظاری را تشدید کرده است، بهخصوص آنکه مشتریان در انتظار ورود خودروهای جدید به بازار با قیمت مناسب هستند. با این حال خودروسازان داخلی تاکید دارند قراردادهای جدید آنها با خارجیها ظرف یکسالونیم تا دو سال دیگر به ثمر خواهد نشست و از همه مهمتر آنکه قیمت خودروهای جدید که طی سالهای آتی به بازار عرضه خواهد شد، بالای ۵۰ میلیون تومان خواهد بود. به این ترتیب، تولید خودروهای فعلی همچنان ادامه خواهد داشت.
در این میان هر چند بخشی از مشتریان خودروهای داخلی با توجه به لغو تحریمها همچنان توقع کاهش قیمت خودرو را جزو اولویتهای خودرویی خود میدانند، اما خودروسازان با توجه به نرخ تورم، شرایط ارزی کشور، نهتنها قیمت خودرو تا پایان سال جاری را ثابت نگه خواهند داشت؛ بلکه بهدلیل افزایش مالیات، عوارض، بیمه و ... سال آینده مجبور به افزایش قیمتهای خود خواهند شد.
افتوخیز قیمت داخلیها
اما به بازار برویم و ببینیم این هفته قیمتها چه تغییراتی را به خود دیدهاند. آن طور که فعالان بازار روایت میکنند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود که این موضوع از کاهش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی خودروی موردنظر در هفتهجاری حکایت میکند. همچنین مدل صندوقدار ۲۰۶ با نام V۸ نیز که ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده، در حال حاضر ۳۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود. پژو ۴۰۵ نیز بهدنبال روند کاهشی که در بازار حاکم شده با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی در حال حاضر ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش میرسد.
از سوی دیگر، سمند که طی هفتههای گذشته با کاهش قیمت مواجه بوده، این هفته ثبات قیمت خود را حفظ کرده است و در حال حاضر ۳۰میلیون تومان به فروش میرسد. از بازار رانا هم خبر میرسد، این خودرو با توجه به تغییر قیمتش در هفته جاری، در حال حاضر ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، رانا طی هفته جاری ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است. فعالان بازار اما در مورد دنا به ثبات قیمت آن اشاره کرده و میگویند این خودرو هماکنون ۴۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد.
از دنا که بگذریم، این هفته طبق معمول تغییری در قیمت تیبا رخ نداد، چه آنکه به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، تیبا در مدل صندوقدار خود هماکنون ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد. تیبا چند هفته است که با این قیمت خرید و فروش میشود و نوسان خاصی را به خود ندیده است. اما برای خرید پراید در مدل ۱۳۱ باید ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از کاهش ۱۰۰ هزار تومانی این خودرو در هفته جاری حکایت میکند. مدل ۱۱۱ پراید نیز با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی همراه بوده است بنابراین برای خرید این خودرو هماکنون باید ۲۰میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه کرد، اما از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا نیز خبر میرسد که این خودروها تغییر قیمت خاصی طی هفته جاری نداشتهاند.
به گفته فعالان بازار، سراتوی اتومات با قیمتی برابر با ۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود و برای مدل دندهای آن نیز باید ۷۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت. سری هم به خانواده تندر-۹۰ بزنیم که اعضای آن به جز یکی، ثبات قیمتی خود را در بازار هفته جاری حفظ کردهاند. به گفته فعالان بازار، قیمت تندر-۹۰مدل E۲ نه ارزان شده و نه گران بنابراین برای خرید این خودرو باید ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد. همچنین پارستندر نیز با حفظ قیمت هفته پیش خود در بازار معامله میشود، این به معنی آن است که این خودرو در حال حاضر ۴۰ میلیون تومان به فروش میرسد.
این خودرو به لحاظ کیفی و فنی تفاوت خاصی با دیگر مدلهای معمولی تندر-۹۰ ندارد و تنها ظاهر آن در بخش مربوط به صندوقش تغییر کرده است، اما از بازار تندر-۹۰ مدل اتومات خبر میرسد که این خودرو کاهش قیمت را تجربه کرده و در حال حاضر برای خرید آن باید ۴۶میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد. به گفته فعالان بازار، تندر اتومات طی هفته جاری ۲۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را به خود دیده است.
سیر صعودی قیمت وارداتیها
اما بازار خودروهای وارداتی بهدلیل نوسانات نرخ ارز و عرضه خودروهای ۲۰۱۶ طی هفته جاری با افزایش قیمت مواجه بوده است. به این ترتیب، هماکنون در بازار خودروهای وارداتی مدل ۲۰۱۶، هیوندایی توسان با قیمت ۱۶۲ میلیون تومان به فروش میرسد. النترا نیز قیمتی برابر با ۱۳۰ میلیون تومان دارد. هیوندایی سوناتا قیمتی برابر با ۱۷۴ میلیون تومان دارد. محصولات کیا ۲۰۱۶ نیز با افزایش مواجه بودند؛ بهطوریکه برای خرید کیا اپتیما باید ۱۶۵ میلیون تومان هزینه کرد.
سراتو نیز هماکنون با قیمت ۱۲۶میلیون تومان به فروش میرسد. محصولات تویوتا نیز در مدل ۲۰۱۶ با افزایش قیمت مواجه شدند؛ بهطوریکه تویوتا کمری هیبریدی به قیمت ۱۹۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود. قیمت قبلی کمری در مدل بنزینی ۱۸۰میلیون تومان بود که مدل بنزینی این خودرو دیگر وارد کشور نمیشود. یاریس هاچبک در مدل ۲۰۱۶ نیز ۱۱۲ میلیون تومان قیمت دارد.
ارسال نظر