گنجاندن زنگ نماز در برنامه مدارس
وزیر آموزش و پرورش گفت: در سطح کشور ۷ میلیون دانشآموز مقطع ابتدایی داریم که در سال جاری برای ۵ میلیون نفر از آنان طرح آموزش عملی نماز اجرا شده است.
وی افزود: آموزش و پرورش در این ۶ حوزه به امر تربیت میپردازد که نخستین آن تربیت اعتقادی و اخلاقی است و بر اساس آن باید دانشآموزان را در مدارس بر ابعاد اعتقادی و اخلاقی تربیت کنیم.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: دومین ساحت تربیتی تربیت علمی و فناورانه است که در این راستا دانشآموزان باید در مدرسه طوری تحت تربیت قرار گیرند که در ابعاد علمی به آخرین دستاوردهای علمی مسلح شوند.
فانی ادامه داد: تربیت بدنی و جسمانی، تربیت هنری و زیباشناختی، تربیت سیاسی و اجتماعی و تربیت حرفهای و اقتصادی از دیگر عرصههای مشخص شده در سند تحول نظام آموزش و پرورش است.
وی عنوان کرد: تربیتی پسندیده است که تمام این موارد را در بر گیرد و نماز مؤثرترین و اساسیترین عنصر در تربیت اعتقادی به شمار میرود.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: نماز ستون دین است بنابراین پرداختن به آن میتواند تضمین بالایی در تربیت اعتقادی و اخلاقی دانشآموزان ایجاد کند.
فانی تصریح کرد: افرادی که در اختیار آموزش و پرورش هستند یعنی کودکان، نوجوانان و جوانان سنین ۶ تا ۱۸ سال در مناسبترین سن برای تربیت قرار دارند بنابراین وقتی امر نماز در این افراد نهادینه میشود تربیت اخلاقی و رفتاری آن را میسر میسازد.
وی تبیین کرد: به تعبیر رهبری آموزش و پرورش حداقل ۴۰ میلیون مخاطب مستقیم دارد که شامل یک میلیون معلم، ۱۳ میلیون دانشآموز و ۲۶ میلیون اولیای دانشآموز است.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: به همین دلیل است که برنامههای آموزش و پرورش در حوزه نماز اهمیت ویژهای دارد.
فانی افزود: جامعهپذیری و تربیت اجتماعی دانشآموزان از طریق اقامه نماز بهتر صورت میگیرد.
وی اضافه کرد: در تربیت اجتماعی، اخلاقی و اعتقادی میتوانیم از نماز مدد بجوییم بنابراین با ترویج فرهنگ اقامه نماز دو ساحت از ساحتهای تربیتی آموزش و پرورش محقق میشود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اعتقاد داریم تلاشهایی که در این نهاد برای ترویج فرهنگ نماز بین دانشآموزان انجام میشود در ماندگاری و پایداری این فریضه الهی میسرتر است.
فانی با بیان اقدامات خوبی که در آموزش و پرورش به منظور ترویج فرهنگ اقامه نماز صورت گرفته است، عنوان کرد: یکی از این اقدامات طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگی اقامه نماز در مراکز آموزشی و تربیتی است که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم نماز را در مدارس نهادینه کنیم مدیران و معلمان نیز باید درگیر این امر شده و در اقامه نماز دانشآموزان حضور داشته باشند. بنابراین تمام مدیران تحت آموزش قرار گرفتهاند.
وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: در سال جاری ۵ هزار مدیر مدرسه در طرح آموزش مبین شرکت کردهاند و دو دوره تخصصی آموزشی نیز برای ائمه جماعات و روحانیون مدارس برگزار شد.
فانی بیان کرد: در حال حاضر در سطح مدارس کشور ۱۹ هزار و ۵۰۰ روحانی و ۳۶ هزار نفر از همکاران فرهنگی ما نماز جماعت اقامه میکنند.
وی خاطرنشان کرد: گنجاندن زنگ نماز به مدت ۳۰ دقیقه در برنامه مدارس یکی دیگر از اقدامات به شمار میرود که آموزش و پرورش در راستای نهادینه کردن اقامه نماز در دستور کار قرار داده است.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: همایش تجلیل از ائمه جماعات موفق در سال جاری پس از ۴ سال در قم برگزار شد و امیدواریم با ادامه این حرکت بتوانیم در انتقال تجربیات ائمه جماعات و نهادینه کردن آن موفق باشیم.
فانی با اشاره به اجرای طرح آموزش عملی نماز برای دانشآموزان مقطع ابتدایی عنوان کرد: ۷ میلیون دانشآموز مقطع ابتدایی داریم که در سال جاری برای ۵ میلیون نفر از آنان این طرح برگزار شد.
وی تصریح کرد: همچنین یک میلیون و ۶۰۰ هزار دانشآموز دختر و پسر در جشن شکوفایی حضور پیدا کردند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح پیوند مدرسه و مسجد یکی از طرحهای خوب آموزش و پرورش به شمار میرود، خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر تلاش کردیم دانشآموزان در مساجدی که نزدیک مدارس آنها قرار دارد برای اقامه نماز حضور پیدا کنند.
فانی با اشاره به لزوم توسعه نمازخانههای مدارس یادآور شد: به منظور توسعه نمازخانههای مدارس سطح کشور نیازمند همکاری تمام دستگاههای اجرایی و خیرین هستیم.
ارسال نظر