۲۹۰۶۴۷
۴ نظر
۵۰۱۱
۴ نظر
۵۰۱۱
پ

صدا و سیما؛ رسانه ملی یا میلی؟‌

مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما با تاکید بر اینکه بودجه‌ای که دولت برای رسانه ملی در نظر گرفته است کفاف این رسانه را نمی‌دهد، این نکته را یادآور شد که برای تولید برنامه‌های با محتوا و جذب مخاطب لازم است بیش از مبلغی که در حال حاضر برای این رسانه در نظر گرفته شده هزینه کرد.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما با تاکید بر اینکه بودجه‌ای که دولت برای رسانه ملی در نظر گرفته است کفاف این رسانه را نمی‌دهد، این نکته را یادآور شد که برای تولید برنامه‌های با محتوا و جذب مخاطب لازم است بیش از مبلغی که در حال حاضر برای این رسانه در نظر گرفته شده هزینه کرد.

برنامه جیوگی شبکه دو سیما شامگاه یکشنبه میزبان سه تن از نمایندگان سازمان صدا و سیما بود تا موضوع ملی یا میلی بودن این رسانه را با آن‌ها به بحث بگذارد.

داود نعمتی انارکی مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما در پاسخ به این پرسش که رسانه ملی چقدر از دولت طلب دارد گفت: بودجه‌ای که برای سازمان صدا و سیما لازم است بیشتر از ۳ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، در حالی که بودجه ای که امسال برای سال ۹۴ در نظر گرفته شد، هزار میلیارد بود و بخش باقیمانده مبلغ موردنیاز باید از درآمدزایی و بخش اعظم آن از آگهی بازرگانی تامین شود.

وی ادامه داد:‌ شرایط دولت را دوستان می‌دانند اما خود رسانه هم با این شرایط مواجه است که اگر دنبال محتوا هستیم باید در رادیو و تلویزیون هزینه کنید. به گفته نعمتی انارکی علاوه بر بودجه مورد نیاز صدا و سیما مبلغی هم به عنوان بدهی از دوره‌های قبل روی دست سازمان صدا و سیما مانده است که باید تامین شود.

این مدیر صدا و سیما در ادامه خاطرنشان کرد: بودجه‌ای که دولت برای سازمان صدا و سیما در نظر گرفته کفاف حقوق و مزایای کارکنان این سازمان را در یک سال نمی‌دهد. این حقوق و مزایا حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان است. در چنین شرایطی مسلما نمی‌توانید برنامه‌ای را روی آنتن ماهواره بفرستید. باید شبکه ای را تعطیل کنید و در نهایت به رسانه آسیب می‌رسد.

او توضیح داد: شاید مبلغی که به عنوان بودجه موردنیاز صدا و سیما عنوان می‌شود به نظر بالا برسد ولی اگر این هزینه درست اختصاص پیدا کند و رسانه هم درست آن را هزینه کند به مراتب سودش برای جامعه بیشتر خواهد بود.

مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما همچنین در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به هزینه هنگفتی که صرف تولید برنامه در شبکه‌های رادیو تلویزیونی جهان می‌شود تصریح کرد: تعارف ندارد؛ برای تولید محتوا در حوزه رادیو تلویزیون باید هزینه کرد.

براساس این گزارش ایسنا، دبیری مهر از دیگر حاضران در این برنامه بود که با این پرسش مواجه شد که چرا خبرنگاری و نماینده رسانه ملی بودن سخت است.

او گفت:‌ رسانه مسئول باید بین نیاز مخاطب و مصلحت جامعه تلفیق انجام دهد. وقتی می‌گوییم رسانه ملی یعنی صدا و سیمای مسئول. بر این اساس طرح این سوال که صدا و سیما باید زبان مردم باشد یا صدای ملت از اساس غلط است. صدا و سیما طبق قانون اساسی، رسانه نظام جمهوری اسلامی است. نظام جمهوری اسلامی هم برآمده از درون این مردم است. بر همین اساس نویسندگان قانون اساسی صدا و سیما را در کنار قوا قرار دادند.

وی ادامه داد:‌ برای مثال دو مسئول از دو نهاد قانونی کشور ممکن است به اشتباه به جان هم بیفتند. آیا صدا و سیما باید چون مردم از چنین خبری خوششان می‌آید همه بخش‌های خبری خود را به این موضوع اختصاص دهند و به تعبیری بنزین روی آتش بریزند؟ مسلما رادیو و تلویزیون این کار را نمی‌کند و به اندازه خودش به موضوع توجه می‌کند اما فردای همان روز عده‌ای انتقاد می‌کنند که اخبار سانسور شده است.

او با اشاره به تلاش صدا و سیما در حوزه مذاکرات هسته‌ای یادآور شد: به رغم تمام تلاش‌ها عده‌ای این‌گونه عنوان کردند که مذاکرات هسته‌ای به درستی در صدا و سیما پوشش داده نشده است. این حرف براساس چه سندی گفته می‌شود؟ اصل کار در این موضوع انجام شده است و قابل دفاع است.

دبیری مهر تاکید کرد: صدا و سیما درهای خاکستری ندارد و وارد شدن به این رسانه مراحل چندان پیچیده‌ای نخواهد داشت. کارکنان صدا و سیما اغلب فارغ التحصیلان رشته ارتباطات همین کشور و یا تحصیلکرده‌های دانشکده صدا و سیما هستند.

حسینی بای خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما هم با تاکید بر ملی بودن صدا و سیما خاطرنشان کرد: صدا و سیما رسانه ملی است و ارث پدر کسی هم اینجا نیست. حقوق میلیونی هم به ما نمی‌دهند. حقوق ما همان مصوبه‌ای است که دولت برای کارکنان صدا و سیما درنظر گرفته است. ما در جهان منافع ملی حرکت می کنیم.

او توضیح داد: شاید اگر شما پشت پرده یک خبر را بدانید، می گویید همان بهتر که این خبر پخش نمی‌شود. گاه از ما می پرسند چرا بی‌بی‌سی خبری را پوشش داد اما شما آن را در صدا و سیما مطرح نکردید. خب ماهیت بی‌بی‌سی مشخص است. همان بی بی‌سی که خیلی‌ها طرفدارش هستند ببینید چقدر زیرکانه جلو می‌برند. گاه عقبه یک خبر با هدف بر هم ریختن یک بخش است و اگر ما ندانسته آن را پخش کنیم هر روز یک جای این مملکت فلج می‌شود. بنابراین صدا و سیما به خیلی از موضوعات نمی‌تواند دامن بزند.

او گفت: بسیاری از خبرهای جذاب در سایت‌ها منتشر می‌شوند اما اگر صدا و سیما آن‌ها را پوشش دهد تبعات سنگینی به دنبال دارد.

حسینی بای در عین حال بر لزوم بالارفتن سواد رسانه‌ای و ظرفیت‌های لازم در جامعه برای تحمل نقدها تاکید کرد و گفت: هنوز ظرفیت‌های لازم در جامعه برای نقد ایجاد نشده و در حال تمرین کردن هستیم. به ندرت پیش می آید که ما بخشی را به نقد بکشیم و صدای کسی در نیاید.

او تاکید کرد: خوشبختانه تمامی بچه‌ها که در معاونت خبر صدا و سیما کار می‌کنند سالم هستند و وقتی وارد صحنه می‌شوند به تهدیدها توجهی ندارند. از طرفی به ما در خبر آموزش داده‌اند که موضوعات را یک طرفه در صدا و سیما منعکس نکنیم اما متاسفانه برخی از مسئولان ما تاب نقدها را ندارند و به محض اینکه با نقدی مواجه می‎شوند از خبرنگار فاصله می‌گیرند.

این خبرنگار صدا و سیما در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: گاه مردم از ما می‌پرسند که چرا صدای ما را در بخش‌های خبری منعکس نمی‌کنید. کافی است یک روز این ملت در کنار ما کار کنند تا بدانند ما با کلافی مواجه هستیم که هر سر آن یک جاست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • سيبيل

    1400 ميلياارد!؟ از بس که زياده خواهند!؟

  • آريا

    صدا و سيما بايد تعطيل بشه چون با اين كيفيت پايين پول زياد هم ميخاد رسانه ي ميلي به بودجه ربطي نداره و ربط دادن اون به قضيه ي بودجه هم يكي از دلائل ميلي بودن اونه چون داره فرافكني ميكنه
    ميلي بودن يني به ميل مديران هر برنامه و مطلبي روزه تمايل دارن رو نشون ميدن و هر كدوم رو ميل ندارن نشون نميدن
    يني رسانه ي يك جناح يك عقيده

  • احسان

    ثانیه ای یک میلیون تومان پول تبلیغات دارید میگیرید دیگه چه بودجه ای میخواهید؟

  • بدون نام

    من نمی دونم این شبکه های ماهواره ای چگونه کارمیکنندبهترین سریالهاروهم میخرندواین همه طرفداردارندحالاتلویزیون ایران بااین همه بودجه وپول تبلیغات هنوزنتوانسته اندمخاطب جزب کنند.برداشت من این است که مجریان مانمی توانندبابیننده ارتبات عاطفی برقرارکنندواگربخواهدچنین کاری بکنندازخط قرمزعبورمیکنند

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج