سود هنگفت خارجی ها از بازار لوازم خانگی
دبیر انجمن صنفی کارآفرینان ایران اظهار داشت: بازار ایران برای یکی از تولیدکنندگان خارجی لوازم خانگی بعد از آمریکا دومین بازار جهان است و سود زیادی برای شرکتهای تولیدکننده دارد.
حمیدرضا غزنوی امروز - یکشنبه - در نشست خبری با بیان اینکه بازار لوازم خانگی ایران اصلا کوچک نیست، اظهار کرد: بازار ایران برای یکی از تولیدکنندگان خارجی لوازم خانگی بعد از آمریکا دومین بازار جهان است و سود زیادی برای شرکتهای تولیدکننده دارد.
وی با بیان اینکه میزان واردات لوازم خانگی هفت برابر خودرو است، افزود: میتوان گفت که هیچ کالایی به اندازه لوازم خانگی وارد کشور نمیشود که این موضوع ضربهای به صنعت لوازم خانگی کشور وارد میکند.
دبیر انجمن صنفی کارآفرینان ایران با اشاره به حجم ریالی بازار لوازم خانگی در کشور ادامه داد: بازار مصرف لوازم خانگی در کشور حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است که در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان آن در دست خارجیهاست.
غزنوی تصریح کرد: جریان اقتصادی کشور ما در حال حاضر به گونهای است که رد تخلفات برخی از واردکنندگان لوازم خانگی گم میشود در حالی که شرکتهای خارجی برای تبلیغات در ایران بودجههای بسیار زیادی دارند.
وی با اشاره به بودجه تبلیغاتی ۶۸۰۰ میلیارد ریالی دو برند بزرگ لوازم خانگی خارجی گفت: این در حالی است که براساس آمار از هر ۱۰ فروشگاه تولیدکننده داخلی در این بازار رقابتی، پنج موردش محکوم به شکست است. از سوی دیگر برندهای خارجی ۹۰ درصد از فروشگاههای خود را خریداری کردهاند و مالک آن هستند که این فروشگاهها در بهترین نقاط بازار است.
به گفته سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، بودجه تبلیغاتی بزرگترین شرکت تولیدکننده داخلی در بهترین حالت حدود هشت درصد از بودجه شرکت خارجی است.
غزنوی با بیان این که برندهای خارجی هیچ آوردهای ندارند اما حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد سود میکنند، اظهار کرد: با توجه به بازار ۱۵ هزار میلیارد تومانی این برندها در ایران میتوان گفت که آنها بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان در بازار ایران سود به جیب میزنند.
وی با اشاره به شرایط نابرابر رقابت تولیدکنندگان داخلی با خارجی ادامه داد: در کشور اکثرا عوارض تابلوهای تبلیغاتی و تابلوی سردر برای خارجیها و ایرانیها نزدیک به هم است. این در حالی است که در آمریکا تفاوت عوارض تابلو برای این دو ۳۵ برابر است.
دبیر انجمن صنفی کارآفرینان ایران با بیان اینکه تبلیغات در شبکههای ماهوارهای فارسیزبان برای برندهای خارجی آزاد است، گفت: این شبکهها با حجم عظیمی از بیننده برای هر ثانیه تبلیغ ۱۰۰ هزار تومان دریافت میکنند و این در حالی است که هزینه تبلیغ در تلویزیون ایران با تخفیف در نظر گرفته شده برای ایرانیها ثانیهای یک میلیون تومان است.
غزنوی افزود: به این ترتیب شرکتهای خارجی با تبلیغات در داخل و خارج کشور ۱۰۰ درصد مخاطب را پوشش میدهند اما اگر تولیدکننده داخلی در شبکه ماهوارهای تبلیغات کند، غیرقانونی و تخلف است.
وی با بیان اینکه براساس آمار وزارت کار برای ایجاد هر شغل پایدار در کشور بین ۷۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان سرمایهگذاری لازم است، بیان کرد: با توجه به سود خارجیها از بازار لوازم خانگی میتوان گفت سالانه ۱۵۰ هزار فرصت شغلی از دست میرود و از کشور خارج میشود.
دبیر انجمن صنفی کارآفرینان ایران ادامه داد: از سوی دیگر برای ایجاد شغلهای خدماتی تنها پنج میلیون تومان هزینه لازم است که با واردات یکساله لوازم خانگی میتوان سه میلیون شغل ایجاد کرد.
غزنوی همچنین با اشاره به تخلفات برخی از برندهای لوازم خانگی وارداتی اظهار کرد: کارت بازرگانی معضلی است که هنوز حل نشده است، چرا که براساس قوانین سازمان توسعه تجارت، واردات محصول نهایی مشمول ۷۰ درصد تعرفه میشود و همه نیز شهادت میدهند که واردات این محصولات کاهش یافته است.
وی افزود: اما مشکل زمانی ایجاد میشود که واردکنندگان به سراغ واردات تکهای محصولات میروند و با توجه به اینکه با کارتهای بازرگانی متفاوت و از گمرکهای مختلف اقدام به واردات این قطعهها میکنند موفق میشوند که قاعده ۲- الف را دور بزنند، چرا که براساس این قاعده اگر یک محصول به سه تکه تقسیم شده و به کشور وارد شود، باید تعرفه واردات نهایی را بپردازد، اما با توجه به واردات این قطعات از گمرکات مختلف و با نامهای غیرمشابه این قاعده دور زده میشود.
دبیر انجمن صنفی کارآفرینان ایران با اشاره به راهکار حل این مشکل گفت: برای حل این مشکل باید واردات لوازم خانگی را برای هر برند به صورت انحصاری در اختیار شرکتی خاص قرار داد که حتما با نمایندگی از شرکت بینالمللی کار کند و از سوی دیگر کارتهای بازرگانی برای واردات این قطعات فقط به نام همین شرکت باشد.
غزنوی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱.۵ برابر نیاز کشور در لوازم خانگی سرمایهگذاری شده است، ادامه داد: برای سرمایهگذاری خارجی ما به استراتژی صنعتی نیازمندیم و باید بررسی کنیم که در کدام بخشها کمتر سرمایهگذاری شده و به سراغ آن برویم.
وی همچنین درباره کارتهای اعتباری خرید کالا نیز گفت: مشکلی که برای تولیدکنندگان ایجاد شد این بود که زمانی که بانک مرکزی اعلام کرد این کارتها برای خرید اقساطی کالاهای داخلی است مخاطبان ما که قصد داشتند قسطی لوازم خانگی بخرند صبر کردند تا کارتها به دستشان برسد اما در این مدت خارجیها مخاطبان و فروش خود را داشتند.
دبیر انجمن صنفی کارآفرینان ایران افزود: عدهای نیز روی این جریان موجسواری کردند و گفتند حالا که بانک مرکزی نمیتواند این طرح را اجرا کند ما خودمان قسطی کالاها را ارائه میکنیم و در حال حاضر دیده میشود که برخی از فروشگاهها اقدام به فروش اقساطی کالا میکنند که همه کالاهای خارجی و داخلی را در بر میگیرد.
غزنوی با بیان اینکه اعتقاد ما این است که حداکثر ۷۰۰ هزار کارت اعتباری خرید کالا صادر شده و در اختیار گروههای هدف فعلی قرار میگیرد، تصریح کرد: پیشبینی میکنیم که امکان ندارد که این کارت به دست مردم برسد و اگر اجرا بشود نهایتا در اختیار همین گروههای هدف فعلی از جمله بازنشستگان و زوجهای جوان قرار خواهد گرفت.
وی درباره اینکه معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صدور ۷۰ هزار کارت اعتباری برای خرید کالا برای بازنشستگان دو شهر خبر داده بود، گفت: ۷۰ هزار کارتی که معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صدور آنها خبر داده بود هیچ ربطی به کارتهای اعتباری خرید کالا ندارد و کارتهای این وزارتخانه است.
دبیر انجمن صنفی کارآفرینان ایران با بیان اینکه این طرح را خود وزارت کار برای بازنشستگان برخی شهرها ایجاد کرده است، اظهار کرد: حتی در برنامه تلویزیونی که گفته شد ۷۰ هزار کارت اعتباری خرید کالا صادر شده است ما پیگیری کردیم و مشخص شد که این کارتها هیچ ربطی به طرح بانک مرکزی برای لوازم خانگی ندارد.
ارسال نظر