مصباح یزدی: برخی دنبال کدخدایی هستند
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: بعضی بعد از حمله به جایی به دنبال پول نفت هستند ولی بعضی دیگر به دنبال ریاست بر آنجا هستند میخواهند برای دنیا کد خدایی کنند و این از نظر مقام بالاتر است از کسی که برای شکمش کار میکند این در بین موجودات زنده از شرف بالاتری برخوردار است.
نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: طبعاً یکی از راههایی که هزینه کمتر و اثر بیشتر استفاده از افرادی است که در داخل مجموعه دشمن بوده و قبل از عملی کردن نقشههایشان این نقشهها را خنثی و فعالیتهایی بر خلاف آن انجام دهند.
آیت الله مصباح یزدی از نظر مسائل جامعه شناختی این فعالیتها را بر دو صورت قابل فرض دانست و افزود: کسانی از روی نا حق بخواهند منافعی را به دست بیاورند و از حقوق دیگران سوء استفاده کنند و برای پیروزی در نبرد خود از این روشهای باطل استفاده کنند که کاری ناحق و پیروزی جناح حق را در پی خواهد داشت.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: در مقابل ممکن است که افرادی که حقشان ضایع شده است و پیروزی را برای دفاع از حق خود که باز نتیجه آن حق مستضعف به دست میآید که انجام آن به حق است؛ ولی نفوذ بیشتر در مورد اول اتفاق میافتد.
وی بحث نفوذ را گسترده توصیف کرد که نیاز به صرف وقت طولانی توسط محققین دانست و ابراز داشت: کتابهای چند جلدی حاصل تحقیقات نفوذ خواهد بود که در جامعه افرادی برداشتهای غیر عالمانه و توأم با ابهام و خدشه مطرح میکنند.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری تخاصم و رویارویی با اشخاص را دارای انگیزههای متعدد دانست و با مد نظر قرار دادن شرایط کشور ما با کشورهای استکباری گفت: کشور ما تنها کشوری که با اهداف و مقاصد و مبانی اسلامی پایهریزی شده است باید مورد بررسی قرار گیرد.
آیت الله مصباح یزدی سرفصلهایی از چگونگی چیستی و چرایی برخوردهای جامعه اسلامی و مستکبرین را برای تحقیقات متعدد دارای قابلیت توصیف کرد.
وی با مد نظر قرار دادن جنگ در ادبیات جهان و اسلام گفت: در اسلام بعضی اعتقاد دارند جنگ مشروع وجود دارد و آن هم به عنوان قصاص است یعنی مسلمانان پس از اینکه مورد حمله قرار گرفتند میتوانند حمله کنند و اموالشان را باز پس بگیرند و جنگ ابتدایی نداریم.
نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بعضی دیگر جنگ ابتدایی را مطرح کردهاند و قسمی از جهاد را ابتدایی دانستهاند و البته بعضی از سلاطین و سیاستمداران از این عنوان سوء استفاده کردهاند و برای توسعه قلمرو خود جنگهایی را راه انداختهاند و در کشورهای دیگری ظلم و ستمهایی روا داشتهاند.
وی با اشاره به تاریخچه حمله بعضی از سلاطین با اسم اسلام به کشورهای اروپایی ابراز داشت: الان در کشورهای اروپایی عنوان اسلام با عنوان جنگ ظالمانه، ظلم و جور برابر است و یک بدنامی برای مسلمانان به خصوص در کشورهای شرق اروپا به وجود آمده است.
آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: چندی پیش کسانی به عنوان خادم حرمین جنایاتی را مرتکب شدند که هیچ گرگی با گرگ دیگر این کار را نمیکند و روی کشورهای ستمگر را سفید کردند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم سوء استفاده از واژههای مقدس را مورد اشاره قرار داد و گفت: علاوه بر آن سوء استفادهها قصاص جهاد دفاعی است ولی نوعی از جهاد دفاعی، دفاع از حق الله است؛ این جهاد جلوی دشمنان خدا را میگیرد، کسانی که نمیگذارند پیام خدا به کسی برسد، حقانیت دین خدا گسترش یابد؛ اینهم برای این است که مانع از سر راه تبلیغ اسلام برداشته شود و این حق خداست که بندگان خود را هدایت کند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: گاهی دفاع از دین وسیلهای برای دفاعهای دیگری میشود که آنچنان ارزش دفاع از دین را ندارد؛ در بسیاری موارد در کشورهای اسلامی به اسم اسلام و تشیع بر سر کار آمدهاند و حتی در کشور ما هم کم نبوده است که کارهایشان و رفتارشان نشان میدهد که اینها دفاع از اسلام را وسیلهای برای دفاع از منافع و اهداف خودشان قرار دادهاند.
وی تصریح کرد: انگیزه اصلی بسیاری از این افراد دفاع از عقاید اسلامی نبوده است و در صورتی که خیلی خوشبینانه تصور کنیم خالص برای اسلام نبوده است و شرکی در نیتشان وجود داشته است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: امروز هم شاید در پشت کوه قاف بعضی به اسم اسلام فعالیت میکنند ولی رفتارشان نشان میدهد که اینطور نیست و گاهی حمایت و دفاع از ظالم و مجرم هم میکنند و این افراد هم کم نیستند که در شرایط عادی اسلام را بر کفر ترجیح میدهند.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به ایام انتخابات گفت: بنده که امروز میخواهم نماینده مجلس شوم آیا به خاطر دین است یا به خاطر چیزهای دیگر است؟ آیا اگر خرجی انجام میدهم تنها برای دین است یا برای مسائل دیگر؟
نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: دولت مجموعه افرادی هستند که مشارکت در کار، اهداف و منافع دارند و از همدیگر هم دفاع میکنند و اگر فردا جزو کابینه دیگری شد عوض میشود؛ این به این خاطر است که زندگی آدمی با اعتباریات است؛ وحدت اندام انسان حیات یک انسان را دنبال میکنند و تقسیم منافعی با هم دارند و مجموعههای دیگر هم همین است و میگویند اعتبار وحدت دارند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به نزول آیات بر یک امت مانند بنی اسرائیل گفت: الان ایران هم یک امت واحد است که کلیت آن را کشور ایران میدانند که اقصاد، تربیت، نظامی، سیاست داخلی، دین، خارجی و رویههای مختلف دیگری دارد که اینها همگی کلیت واحدی را تشکیل میدهند که رابطه و تعامل بین اینها است.
وی در بیان مثال خود در همبستگی کارهای یک کشور گفت: در جنگ سخنان رهبر کبیر انقلاب باعث میشد که روحیه رزمندگان چند برابر میشد و این ارتباط فرهنگی و نظامی یک کشور را نشان میداد ولی در کل ارتباطات بین ابعاد مختلف بسیار مهم است هر چند تمام روابط با هم ارزش یکسانی ندارد.
آیت الله مصباح یزدی گفت: سابقاً افرادی پول خرج میکردند تا برای داشتن سمت نماینده مجلس شوند و بعضی برای به دست آوردن محبوبیت مدرسه میساختند ولی از بین این دو کسانی که سعی میکنند تا به مادیات دست یابند و برآنها افتخار کنند از حیوانات پستتر هستند.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: بعضی بعد از حمله به جایی به دنبال پول نفت هستند ولی بعضی دیگر به دنبال ریاست بر آنجا هستند میخواهند برای دنیا کد خدایی کنند و این از نظر مقام بالاتر است از کسی که برای شکمش کار میکند این در بین موجودات زنده از شرف بالاتری برخوردار است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامهداد: این دو نوع را با کسی مقایسه کنید که خانواده و شهر و کشورش را فدا میکند برای یک هدف اکبر که خشنودی خداست؛ یعنی دین خود را سالم نگه دارد؛ کسی که در اوج معنویت و در اوج مادیت قرار داشته باشند هیچ نسبتی ندارند.
وی اولین نتیجه از سخنان خود را با توجه به کشور ایران زمین که بیش از ۲۵۰۰ سال از آن میگذرد گفت: کسانی که در این سالها علم، تکنولوژی، بهداشت و مانند اینها را فراهم کردند را در یک کفه ترازو بگذارید، خدمتی که رهبر کبیر انقلاب به این کشور کرد از تمام آنها سنگینتر است.
آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: اگر پیشینیان و نیاکان ما یعنی کیخسروها و جمشیدها افتخاراتی را برای ما آفریدهاند و ما در دنیا به آنها میبالیم همه مادی بوده است ولی امام خمینی (ره) عزت و سعادت ابدی برای ما خرید؛ اگر نهضت امام نبود من و شما الان کجا و اینجا چگونه بود.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سالهای ابتدایی ورودش به قم تعریف کرد: وقتی به مسجد مقدس جمکران میآمدیم یک چراغ زنبوری و بعد یک فانوس برای رفتن به دستشویی روشن میکردند؛ کل تجهیزات اینجا همین بود؛ در زمستان زغال برای اینجا نبود و اگر میخواستیم شب به اینجا بیاییم باید زغال را با خود به اینجا میآوردیم.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به پارک کردن یک کیلومتری اتوبوس در مسجد مقدس جمکران گفت: اگر نهضت امام نبود ما چنین مسجد و وسایلی نداشتیم؛ حتی برای آب وضو هم مشکل داشتیم.
وی با بیان خاطرهای از دوران دبستان خود در شهرستان یزد گفت: به زحمت یک درس قرآن در مدرسه داشتیم و برای اینکه جواب تحصن علما را داده باشند ایام امتحان قرآن در بین معلمین ما در شش کلاس ابتدایی یک معلمی که روخوانی قرآن بلد باشد و ما از آن استفاده کنیم وجود نداشت.
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: یک معلم زرتشتی داشتیم که میتوانست کلمات قرآن را بخواند ولی الحمد لله اکنون در روستاها بچههای هفت یا هشت ساله حافظ قرآن داریم؛ اینها همه مدیون نهضت حضرت امام خمینی (ره) است؛ چقدر ناسپاسند کسانی که این نعمات را نمیبینند؛ امیدواریم کفران نعمت نشود.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: خدمتی که یک روحانی به این کشور کرد دهها سلسله سلاطین در طول تاریخ این کشور انجام نداده است؛ این بعد اجتماعی ما قابل مقایسه با نان و آب نیست؛ این سازنده انسانیت و سعادت ابدی ماست.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم در مورد دوم از نتیجهگیری سخنان خود گفت: شهدای انقلاب از همه اقشار از ابتدا تا شهدای هستهای باعث برپا ماندن انقلاب اسلامی شدند و ارزشهای اسلامی ارزشمندترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است نه نان و آب.
وی ابراز داشت: افتخاری نیست برای جمهوری اسلامی که معاش مردم را تأمین کند مگر میشود که بدون اینها زندگی کرد؛ مزیت انقلاب اسلامی به فرهنگ، باورها و ارزشهایش است. خدمت فرهنگی یعنی خدمت به اعتقادات و باورهای مردم است.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به سخن بعضی مبنی بر اینکه اصل اقتصاد است گفت: آیا صدها هزار شهید دادیم تا اقتصادمان درست شود؟ حالا میگویم که تفاوت است بین ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مانند آن دارای تفاوت وجود دارد.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: نه تنها تفاوت بسیاری بین ابعاد مختلف زندگی انسان وجود دارد بلکه بین ارزش های فرهنگی و ارزشهای اقتصادی هیچ قیاس عددی وجود ندارد و این ارزشهای فرهنگی است که زندگی و دین ما را معنیدار میکند؛ و آنچه برای ما میماند اعتقادات و ارزشهای ماست.
ارسال نظر