قیمت خودرو پس از برجام
با اجرایی شدن برجام (توافق هستهای) بازار خودرو کشور بیش از پیش به رکود رفت، اتفاقی که از قبل نیز بهنوعی پیشبینی شده بود. در پی این اتفاق، قیمت برخی خودروهای داخلی افت کرد و این در حالی است که تندر-۹۰ مسیری خلاف روند کلی بازار طی کرد و با افزایش قیمت مواجه شد.
به گفته فعالان بازار، از آنجاکه لغو تحریمهای بینالمللی، امیدواری در میان مشتریان بازار خودرو را افزایش داده، بخشی از آنها (مشتریان) ترجیح میدهند فعلا خودرو نخریده و صبر کنند تا اولا محصولات جدید از راه برسند و ثانیا قیمت فعلی خودروها افت کند. بهعبارت بهتر، انتظاری که مشتریان بابت آمدن خودروهای جدید و با کیفیت و روز دنیا و همچنین کاهش قیمتها دارند، دلیل اصلی تشدید رکود بازار خودرو پس از برجام است.
آنها گمان میکنند که با لغو تحریمها، خودروهای جدید جای قدیمیها را خواهند گرفت و در کنار این اتفاق، خودروسازان داخلی نیز قیمت محصولات شان را پایین میآورند؛ بنابراین چون نمیخواهند متضرر شوند، فعلا خودرو نمیخرند. این در شرایطی است که اگرچه ورود خودروهای جدید به بازار، اتفاقی محتمل به شمار میرود، اما پروسهای زمانبر است و بین یک سال و نیم تا دو سال طول خواهد کشید.
از طرفی، خودروسازان ظاهرا هیچ برنامهای برای کاهش قیمت محصولات خود ندارند و تجربه نشان داده آنها در دوران رکود، به جای پایین آوردن قیمت، تولید را کم میکنند. با این حساب، انتظار کاهش قیمت خودرو بهنظر بیهوده است و بعید بهنظر میرسد قیمت خودروهای تولید داخل کاهش یابد.
افتوخیز قیمتها
اما به بازار برویم و ببینیم این هفته قیمتها چه تغییراتی را به خود دیدهاند. آن طور که فعالان بازار روایت میکنند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود که این موضوع از کاهش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی خودروی موردنظر در هفتهجاری حکایت میکند. همچنین مدل صندوقدار ۲۰۶ با نام V۸ نیز که ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده، در حال حاضر ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود.
از سوی دیگر اما پژو ۴۰۵ که این هفته نه ارزان شده و نه گران، در حال حاضر ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش میرسد. تثبیت قیمت پژو ۴۰۵ در حالی است که سمند این هفته ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را به خود دیده و در حال حاضر ۳۰ میلیون تومان به فروش میرود.
از بازار رانا هم خبر میرسد، این خودرو با توجه به تغییر قیمتش در هفته جاری، در حال حاضر ۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، رانا طی هفته جاری ۲۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است. فعالان بازار اما در مورد دنا به ثبات قیمت آن اشاره کرده و میگویند این خودرو هماکنون ۴۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد. از دنا که بگذریم، این هفته طبق معمول تغییری در قیمت تیبا رخ نداد، چه آنکه به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، تیبا در مدل صندوقدار خود هماکنون ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد.
تیبا چند هفته است که با این قیمت خرید و فروش میشود و نوسان خاصی را به خود ندیده است. همچنین برای خرید پراید در مدل ۱۳۱ نیز باید ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر در هفته جاری حکایت میکند. برای خرید مدل ۱۱۱ پراید نیز باید ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد و این یعنی پراید ۱۱۱ هم تغییری را در قیمت تجربه نکرده است.
اما از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا نیز خبر میرسد که این خودروها تغییر قیمت خاصی طی هفته جاری نداشتهاند. به گفته فعالان بازار، سراتوی اتومات با قیمتی برابر با ۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود و برای مدل دندهای آن نیز باید ۷۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دست به جیب شد.
سری هم اما به خانواده تندر-۹۰ بزنیم که اعضای آن طی این هفته خلاف جهت روند کلی بازار رفتار کرده و گران شدهاند. به گفته فعالان بازار، قیمت تندر-۹۰ در مدل پارس خودرویی و E۲ آن ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته و این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. همچنین پارس تندر نیز که ۷۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را طی هفته جاری به خود دیده، در حال حاضر ۴۰میلیون تومان به فروش میرسد. این خودرو به لحاظ کیفی و فنی تفاوت خاصی با دیگر مدلهای معمولی تندر-۹۰ ندارد و تنها ظاهر آن در بخش مربوط به صندوقش تغییر کرده است. اما از بازار تندر-۹۰ مدل اتومات خبر میرسد که این خودرو افزایش قیمت را تجربه کرده و در حال حاضر برای خرید آن باید ۴۶میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه کرد.
به گفته فعالان بازار، تندر اتومات طی هفته جاری ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را به خود دیده تا در کنار هم خانوادههایش هفته گرانی را سپری کند. به اعتقاد برخی از کارشناسان، کاهش عرضه تندر-۹۰ به بازار در پی تحویل این محصول به ثبتنامکنندگان طرح فروش خودرو اقساطی (همان طرح معروف به تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی)، دلیل اصلی افزایش قیمت تندر-۹۰ به شمار میرود. به گفته آنها، تحویل تندرهای اقساطی، عرضه این محصول را به بازار کاهش داده و این موضوع سبب بالا رفتن قیمت آن در بازار شده است.
تندر-۹۰ البته در کل به دلیل آنکه تیراژ چندان بالایی ندارد، معمولا تعادلی میان عرضه و تقاضای آن ایجاد نمیشود و باید منتظر ماند و دید حالا که تحریمها لغو شده و رنوی فرانسه میتواند فعالیتهایش را در ایران گسترش دهد، این موضوع چه تغییری در روند تولید تندر شکل خواهد داد.
از تندر-۹۰ که بگذریم، مدلهاچ بک این محصول نیز طی یکی چند هفته گذشته روانه بازار شده و اگرچه در ابتدا افزایش قیمت شدیدی را به خود دید، اما این هفته با کاهش قیمت مواجه شد. ساندرو که طبق قرارداد مربوطه (پلت فرم مشترک X۹۰) قرار بود چند سال پیش روانه بازار خودرو کشور شود، با کلی تاخیر به ایران آمد و همین چندی پیش توسط پارس خودروییها پیش فروش شد و قر ار است رفتهرفته به تیراژ آن اضافه شود.
این محصول پس از عرضه به بازار، روند معمول در بازار خودرو ایران را در پیش گرفت و قیمت آن در مقایسه با نرخ کارخانه افزایش یافت، تا جایی که اختلاف دو میلیون تومانی میان قیمت کارخانه و بازار این محصول بهوجود آمد. این هفته اما با توجه به کاهش قیمت ساندرو، اختلاف نرخ کارخانه و بازار این محصول کمتر شد. به گفته فعالان بازار، ساندرو اتومات در حال حاضر قیمتی برابر ۵۰میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار دارد و مدل معمولی این محصول نیز ۴۴ میلیون و ۵۰۰هزار تومان خرید و فروش میشود. این در شرایطی است که ساندرو در مدلهای اتومات و معمولی، به ترتیب قیمتی برابر با ۴۸ میلیون و ۹۰۰ و ۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دارد.
نظر کاربران
ايندفعه بايد مقدار وام رو بيشتر كنيد!
سلام
برای غلبه برمشکلات یاجلوگیری ازبروزاشکالات جدیدنبایدروندفعلی رامتوقف نموده لیسک بازاررا بیشترکنیم .
لذااولآهنوزاتفاق خاصی نیفتاده تاباعث افت قیمتها شوداگرهم قیمت تمام شده دراینده ازاینکه هست کمترشود که حتمآخواهدشد.
تعدیل قیمتهابایدبه ارامی صورت پذیرد .
ضمن اینکه کارگران درسالهای تحریم کمبودهائیرا متحمل شده اندکه جبران انها امری خداپسندانه است.
خیلی باحالن خخخخخخخ
اول 2 میلیون میبرن بالا 20درصد
بعد صد تومن میشکن پایین میگن افت سرسام آور قیمت :)))))))))))))))))
واقعا سیاست های ایرانخودرو و سایپا خیلی ساده لوحانه است نمیدونم درمورد مردم چی فکر میکنند قیمت تمام تولیدشان 5تا10میلیون بالاتر از قیمت واقعی است محصولات خیلی بی کیفیت و خدمات گارانتی صفر است،من از ماشینهای آنها استفاده کردم،گارانتی در مواقع ضروری از مسئولیت شونه خالی میکنه وهزینه را به گردن مشتری میندازه مبلغی را بابت کارهایی که در فاکتور نوشته میشه ولی انجام نمیشه میگیرند،به همین دلایل تصمیم گرفتم تا وقتی قیمت باکیفیت یکی نشده از آنها خرید نکنم و الان 2 سال است که ماشین نمیخرم.
خلایق هر چه لایق
من الان دوساله ماشین ندارم و تا وقتی ام که قیمت ها واقعی نشه نخواهم خرید. حاضرم پیاده برم ولی خر فرض نشم