ایرانی ها سوار چه هواپیماهایی خواهند شد؟
بلومبرگ با اشاره به اظهارات وزیر راه و شهرسازی، از جزییات ورود ۱۱۴ فروند هواپیمای اروپایی ایرباس برای شرکت هواپیمایی دولتی "ایران ایر" خبر داده است.
بلومبرگ با اشاره به این اظهارات که پیش از اعلام اجرای توافق هسته ای و برداشته شدن تحریمهای بین المللی علیه جمهوری اسلامی مطرح شده بود، در گزارشی به نقل از یک مقام ایرانی آگاه نوشت: این توافق شامل خرید هواپیماهای جدید و دست دوم از خانواده A۳۲۰ و مدلهای A۳۴۰ - که دیگر تولید نمیشوند - خواهد بود.
این مقام آگاه که به دلیل محرمانه بودن جزییات، مایل به افشای نامش نبود، اظهار کرده است: نخستین تحویل تا ماه ژوییه انجام خواهد گرفت.
سازمان بین المللی انرژی اتمی روز شنبه اعلام کرد ایران به مقاد توافق هسته ای جامع عمل کرده و راه را برای پایان یافتن تحریمها هموار کرده است. برداشته شدن تحریمها راه را برای خرید هواپیماهای مسافربری و نوسازی ناوگان فرسوده ایران هموار میکند.
سخنگوی ایرباس در تولوز فرانسه در بیانیه ایمیل شده ای به بلومبرگ اظهار کرد: زمانی که تحریمها علیه ایران برداشته شوند، گروه ایرباس آماده پشتیبانی از توسعه صنعت هواپیمایی و حمل و نقل شامل بالگردهای مورد استفاده پلیس و نهادهای کنترل مرزی است.
هواپیماهای پهن پیکر
به گفته یک مقام ایرانی، ایران که در نظر دارد مقصدهای جدیدی در کانادا، آمریکا، استرالیا و اروپا اضافه کند تا امکان پرواز مستقیم را برای مسافران ایرانی فراهم کند، به هواپیماهای پهن پیکر ایرباس شامل مدلهای A۳۵۰ و A۳۸۰ علاقمند است. مسافران ایرانی در حال حاضر برای رفتن به مقصدهای مذکور از طریق فرودگاه دوبی یا استانبول اقدام میکنند.
ایران همچنین به هواپیمای بدنه کوچک ۷۳۷ بویینگ برای استفاده در پروازهای داخلی و مدلهای ۷۷۷ برای استفاده در مسیرهای طولانی علاقمند است. همچنین ایران گزینه خرید هواپیماهای کوچکتر بومباردیه و امبرائر را بررسی میکند.
با اینهمه سخنگوی شرکت بمباردیه و همچنین دفتر مطبوعاتی امبرائر در این باره هنوز اظهارنظری نداشته اند.
هواپیماهای بزرگتر
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن ایرلاینهای ایران در گفت و گو با رسانههای داخلی اظهار کرده است: ایران تعداد هواپیماهای مسافربری مورد نیاز ظرف یک دهه آینده را به ۵۸۱ فروند افزایش داده است.
بینیت سومایا، مدیر بخش آسیای جنوبی در شرکت تحقیقاتی کاپا سنتر معتقد است در تئوری عوامل بنیادین اقتصادی در ایران قابلیت جذب ۳۰۰ هواپیما در پنج سال آینده را نشان میدهد اما باید دید آیا در عمل چنین امکانی وجود دارد یا خیر زیرا چنین نرخ رشدی فشار فوق العاده ای بر زیرساخت فرودگاه و فضای هوایی و همچنین مدیریت و مهارتهای فنی حتی در بازارهای توسعه یافته تحمیل خواهد کرد. اما از سوی دیگر چنین اقدامی چالش ویژه ای برای ایران خواهد بود که اکوسیستم هواپیمایی آن باید خود را با یک جهش نسلی به سوی فناوری روز دنیا تطبیق دهد.
انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) با اشاره به اینکه دورنمای سفرهای هوایی بیشتر میان ایران با سایر نقاط جهان، به منزله فرصتهای هیجان انگیزی برای تجارت، گردشگری و توسعه بوده، پیش بینی کرده است در دوران پساتحریم بیش از ۳۰ میلیون مسافر جدید به پروازهای داخلی و خارجی ایران افزوده میشوند و صنعت هواپیمایی این کشور رشد چشمگیری را تجربه خواهد کرد.
تونی تایلر، مدیرعامل یاتا در این باره گفته است: بازگشت ایران به اقتصاد جهانی، رشد مسافران هوایی این کشور را حدود ۱۳ میلیون نفر در سال افزایش خواهد داد.
نظر کاربران
فقط هواپیماهای بویینگ بهترین هواپیماهای جهان هستند!
البته فقط بحث خرید هواپیما نیست و باید تکنسین ها و مهندسین ایرانی نیز آموزش های لازم را از بویینگ و ایرباس ببینند
قشنگ معلومه عقده ای شده بودیم هااا :))
ولی خوبه که تحریم ها روی ما اثر نداشت :))
بعضیا میگن تحریم ها اثر نداشت و آمریکا بالاخره به زانو در اومد :) ما هم میگیم آره اثر نداشت ;)
بویینگ که بهتره