۲۸۷۸۲۷
۱ نظر
۵۰۱۴
۱ نظر
۵۰۱۴
پ

یک کارگردان منتقدان فیلمش را تهدید کرد!

محمد رحمانیان می‌گوید که اگر برنامه‌ی سینمایی «هفت» حرف‌های او و سایر عوامل فیلمش را مسخره کند، با او طرف هستند.

خبرآنلاین: محمد رحمانیان می‌گوید که اگر برنامه‌ی سینمایی «هفت» حرف‌های او و سایر عوامل فیلمش را مسخره کند، با او طرف هستند.

نشستی که محمد رحمانیان کارگردان تئاتر و سینما از آن حرف می‌زند، امروز در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد. در این نشست رحمانیان و تعداد زیادی از عوامل نخستین فیلم سینمایی اش «سینما تیکت» روبه روی خبرنگاران نشستند تا هم این فیلم را معرفی کنند و هم به اتفاقاتی بپردازند که طی این روزها برای نخستین ساختۀ این کارگردان و نمایشنامه نویس رخ‌داده است.

مهمترین اتفاق پذیرفته نشدن این فیلم در دوبخش جشنواره فیلم فجر و گنجانده شدن آن در بخش «هنر و تجربه» است. فیلم رحمانیان متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر بود، اما هیات انتخاب جشنواره آن را برای حضور در بخش مسابقه(سودای سیمرغ) و فیلم اولی‌ها(نگاه نو) انتخاب نکرد.

هیات انتخاب بخش «هنر و تجربه» اما این فیلم را برای نمایش و رقابت در این بخش پذیرفت.

حسین عرفانی، علی عمرانی، رضا ناجی، اشکان خطیبی، مهتاب نصیرپور، اصغر پیران، رامین پورایمان (بازیگران فیلم)، تورج منصوری تهیه کننده و مدیر فیلمبرداری، فردین خلعتبری آهنگساز، حسن ایوبی تدوینگر، محسن شاه ابراهیمی مشاور هنری، امیررضا معتمدی مسئول جلوه‌های ویژه، آنا ثانی طراح لباس به همراه محمد رحمانیان در این نشست حاضر شده بودند.

رحمانیان در این نشست از انتخاب‌های جشنوارۀ فیلم فجر به عنوان انتخاب‌هایی سیاسی نام برد و گفت که من این امر [انتخاب‌های سیاسی] را زمانی درک کردم که در هیات انتخاب جشنوارۀ تئاتر فجر حضور داشتم، اما با ساز و کار سینما آشنایی نداشتم.امسال برای نخستین بار در جشنواره حضور یافتم.»

رحمانیان گفت که صحبت‌های فریدون جیرانی و علیرضا شجاع نوری در تلویزیون [برنامۀ نقد چهار] او را به شدت آزرده کرده است، چون؛ «من از این دو توقع نداشتم که جلوی دوربین زنده تلویزیون این حرف ها را بزند و متاسفانه جیرانی مدام کار را خراب تر می‌کرد. او در جایی عنوان کرد که بعد از فیلم «درباره الی» نگارش فیلم های ایرانی به سمت استفاده از خرده پی‌رنگ‌ها گرایش پیدا کرده و معمولا دیگر فیلمنامه‌های کلاسیک خریدار ندارد. در حالی که این حرف اصلا درست نیست و نمی توان به کسی گفت که فیلمنامه کلاسیک نسازد. فرهادی و کیارستمی افراد تکی هستند همانطور که جیرانی یک دانه است چون هیچ کس نمی تواند فیلمی مثل «خواب زده ها» را بسازد.

او از شجاع نوری و جیرانی خواست که اینقدر دروغ نگویند؛ «شما سال ها است که در سینما کار می کنید، اما من سال اولی است که به سینما آمده‌ام. چرا سعی می کنید چیزی را که مطلقا واقعیت ندارد، بگوئید.»

رحمانیان ادامه داد: «در یادداشتی که شخصی به نام معززی‌نیا نوشته بود به من گفته شده که چرا قواعد بازی را رعایت نمی کنم؟ مگر بقیه این قواعد را رعایت می‌کنند؟ همه چیز این مملکت در اختیار شما است پس چرا از این که ما در یکی دو روزنامه حرفمان را می زنیم ناراحت می شوید؟»

این نویسنده، از فیلم های هنر و تجربه به عنوان آثاری درخشان نام برد و این گروه را یکی از بهترین گروه‌های سینمایی دانست و دربارۀ انتخاب فیلمش برای این گروه در جشنواره گفت:«فیلم من ارتباطی به هنر و تجربه ندارد؛ چون نه هنری است و نه تجربه نویی در آن صورت گرفته. این فیلم بسیار کلاسیک ساخته شده است.»

با این حال او ضمن تشکر از شهرام مکری و سیف‌الله صمدیان که فیلم «سینما نیمکت» را برای نمایش در این بخش انتخاب کرده‌اند و فرصتی برای دیده شدن ان فراهم آورده‌اند، اعلام کرد که از این اتفاق خوشحال است و به آن افتخار می‌کند.

او با بیان این که اگر می دانستم این هیات در جشنواره حضور دارند و فیلم‌ها را انتخاب می‌کنند، فیلمم را ارائه نمی دادم، افزود: «وقتی یکی از اعضای هیات انتخاب فریدون جیرانی باشد که یکی از بدترین فیلم های تاریخ سینمای ایران (خواب زده‌ها) را ساخته و دیگری شهرام اسدی که یکی از بهترین فیلمنامه های سینمای ایران (روز واقعه نوشته بهرام بیضایی) را کامل تعریف نکرده، نباید انتظاری جز این داشت.»

رحمانیان معتقد است که انتقادش از شهرام اسدی کار دستش داده و اگر می‌دانسته که اسدی عضو هیات انتخاب است، دهانش را می‌بسته و آن حرف‌ها را نمی زده. این کارگردان گفت:« طبیعی است که او بخواهد انتقام بگیرد، اما امیدوارم یاد بگیرد دیگردر فیلمنامه‌های بهرام بیضایی دست نبرد.

منصوری تهیه کننده و فیلمبردار فیلم هم گفت که وقتی متوجه شده این فیلم در بخش مسابقه و فیلم اولی ها نیست انگار از جایی افتاده به زمین خورده، افزود: «برایم بسیارعجیب بود که این فیلم نمی تواند یکی از آثار بخش فیلم های اول باشد؟»

او ادامه داد: «من با مسئولیت خودم پذیرفتم که فیلم را به بخش هنر و تجربه بدهم با وجودی که از ابتدا فرم این بخش را پر نکرده بودم، اما دوست داشتم فیلم دیده شود. به این فکر کردم که حضور این اثر می تواند در جشنواره باعث دیده شدن و بحث و تبادل نظر دربارۀ سینما شود.

او تاکید کرد: «من کاری به حاشیه ها و مسائل پشت پرده ندارم و به نظرم بسیاری از حرف ها در آینده ثابت خواهند شد»
در ادامه‌ی این نشست مهتاب نصیرپور و فردین خلعتبری هم از انتخاب نشدن این فیلم برای دو بخش سودای سیمرغ و فیلم‌های اول کارگردان‌ها انتقاد کردند. علی عمرانی هم گفت: « به نظرم بسیاری از اعضای هیات انتخاب صلاحیت حضور در سینما را ندارند. کسی [فریدون جیرانی] که فیلم «خواب زده ها»را می سازد و یا بازیگری که بلد نیست جای خودش حرف بزند و همکاران آقای رفیعی[دوبلور] نقشش را دوبله می کنند، صلاحیت انتخاب آثار را ندارند. معتقدم این نکته که انتخاب ها در هر دوره سلیقه گروهی خاص است، اصلا درست نیست بلکه باید یک عده آدم که قاعده بازی و زیبایی شناسی را بلدند بیایند در مورد آثار نظر بدهند که معتقدم این اتفاق در این دوره رخ نداده است.

محمد رحمانیان در پایان این نشست گفت: «من چند قسمت اخیر برنامه آقای افخمی را دیده ام که چطور هنرمندان را مسخره می کند. اگر از این نشست یک کلمه در برنامه «هفت» بازگو شود و با آن شوخی کنند و حرف بی‌خود بزنند با من طرف هستند. ما یکسری انتقادات جدی را مطرح کردیم پس اگر بخواهند می توانند به صورت جدی به ما پاسخ دهند.»

این کارگردان تئاتر همچنین با اشاره به اینکه این فیلم ادای دین به سینما، تئاتر و دوبله است، گفت: ما اشتباه کردیم که از ابتدا در مورد این اثر اطلاع رسانی نکردیم و بیش از حد محافظه کارانه عمل کردیم. فیلم دچار ممیزی های اندکی شده و این اتفاق را هم مدیون آقای جیرانی است که کدها و نشانه هایی از فیلم بیرون کشیده و به هیات انتخاب داده است در حالی که فیلم دارد حرف خودش را می زند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    آقاي رحمانيان شما كه تياترتون رو هم فقط بخاطر سودتون دارين ميسازين و از آثار فاخر گذشتتون بسيار فاصله دارين همه جا كه نميشه با قلدر بازي و دعوا كار پيش برد بالاخره آقاي جيراني هم كارهاي بسيار خوبي رو در كارنامشون دارن و نميشه فقط به يك كارشون اشاره كرد از برخي آثارتون نوازنده و خواننده رو حذف كنيد تا ببينيد كارهاتون كارگرداني قوي نداره و فقط عامه پسند بزارين فيلمتون رو هم مردم قضاوت بكنن نه خودتون لابد اگه فيلم ميرفت سوداي سيمرغ آقاي جيراني ميشدن كارگردان فيلم فاخر قرمز

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج