قیمت خودرو پس از وام ۲۵ میلیون تومانی
بازار خودرو پایتخت در دهه اول آذرماه با افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی برخی خودروها همراه شد تا پس از مدت ها ثبات در قیمتها با نخستین نشانههای خروج از رکود مواجه شود و بتواند در شرایطی که فروش فوری برخی خودرها متوقف شده، از تقاضای موجود این نوع خودروها برای رونق در بازار استفاده کند.
بررسیها نشان میدهد که با توجه به متوقف شدن فروش فوری برخی از خودروهای پر تقاضا، قیمت این نوع خودروها نسبت به ابتدای آذر افزایش اندکی داشته که از نظر برخی کارشناسان دلیل این افزایش قیمت بالا رفتن تقاضا برای خرید این دسته از خودروها بوده است.
اما در این میان برخی کارشناسان میگویند همچنان رکود در بازار خودرو ادامه دارد و اجرایی شدن وام ۲۵میلیونی هم در این بازار تاثیری مثبت نداشته است. گرچه عواملی چون توافق ایران با گروه ۱+۵ و اجرایی شدن برجام صورت گرفته است، اما همچنان گلایهها از وضعیت نیمه رکود بازار خودرو ادامه دارد.
آنها میگویند که تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خودرو هم این بازار را تکان نداده است و حتی در شرایطی دلیل افزایش قیمت خودرو شده است.
حال با توجه به شرایط اقتصادی دولت و مردم مبنی بر کاهش قیمت نفت و در مقابل افزایش هزینهها و کاهش قدرت خرید از سوی مردم، مدتی بازار خودرو به رکود رفت. از طرفی دیگر ماه محرم و صفر نیز در این رکود بی تاثیر نبود و بازار خودرو روزهای سردی را پشت سرگذاشت.
بازار خودرو در پاییز امسال با رکود و خاک خوری ماشینها در انبارها گذشت که در نهایت طرح اعطای تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی از سوی دولت مطرح شد، در این شرایط بسیاری گمان میکردند دیگر بازار به راه افتاده و تا پایان سال موتور خرید و فروش خودرو روشن میماند، ما دیری نپایید و عمر طرح خرید خودرو به جای شش ماه به شش روز رسید.
با این حال کارشناسان بازار خودرو معتقدند که این وام به سود کارخانجاتی همچون ایرانخودرو، سایپا و پارس خودرو میرسد و در این میان تنها متقاضیانی که مدتها درانتظار فرصتی برای خرید خودرو بودند، موفق به خرید شدند و با این طرح بازار رونق نمیگیرد.
برخی دیگری بر این باورند که با طرح تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو، تنها خودروسازان داخلی سودبردند که البته هنوز زمان بازگشت سرمایه برای آنها هم معما که آیا خریداران خوش قول هستند یا خیر، اما در این میان، نمایشگاهداران و لیزینگیها هیچ سهمی در بازار خودرو نداشتند.
با اجرای این طرح نبود قدرت خرید به دولتمردان و خودروسازان اثبات شد و همه شایعات همچون کمپین مقابله با خرید خودروی داخلی و غیره همچون حبابی بر باد رفت، چرا که متقاضیان پولی نداشتند که خودرو بخرند.
اما صرف نظر از خوب و بد بودن طرح تسهیلاتی خرید خودرو تا سقف ۲۵ میلیون تومان، برخی میگویند قیمت خودرو میانگین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بسته به مدل خودرو افزایش داشته است.
به همین منظور اقتصادنیوز به بررسی قیمت خودروها در بازار خودرو پرداخته و نسبت تغییر قیمت خودروهای داخلی را طی هشت روز از یکم تا هشتم آذرماه بررسی کرده است.
این جدول نشان میدهد در این زمان، پارس تندر بیشترین تغییر قیمت و پژو پارس سال کمترین تغییر قیمت حتی کاهش قیمت هم به همراه داشته است. همچنین قیمت برخی خودروهای دارای نوسان قیمت دراین جدول آورده شده است، البته برخی خودروها در این زمان هیچ تغییر قیمتی نداشتند.
نام خودرو |
قیمت بازار در یکم آذر (تومان) |
قیمت کنونی بازار (تومان) |
تغییر قیمت نسبت به یکم آذر (هزار تومان) |
پارس تندر |
38 میلیون و 500 هزار |
38 میلیون و 700 هزار |
200+ |
تندر مدل E2 |
38 میلیون و 300 هزار |
38 میلیون و 500 هزار |
200+ |
تندر اتومات |
47 میلیون و 100 هزار |
47 میلیون و 100 هزار |
- |
پژو 206 (تیپ 5) |
36 میلیون و 500 هزار |
36 میلیون و 600 هزار |
100+ |
پژو 206 (تیپ 2) |
32 میلیون و 400 هزار |
32 میلیون و 500 هزار |
100+ |
پژو 206 صندوقدار V8 |
37 میلیون |
۳۷ میلیون ۱۰۰ هزار |
۱۰۰+ |
پژو ۴۰۵ (اس ال ایکس) |
۳۰ میلیون |
۳۰ میلیون |
- |
پژو پارس سال |
۳۶ میلیون |
۳۵ میلیون و ۹۰۰ هزار |
۱۰۰- |
سمند ای اف ۷ |
۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار |
۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار |
- |
دنا |
۴۲ میلیون |
۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار |
۲۰۰+ |
تیبا اس ایکس |
۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار |
۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار |
۱۰۰+ |
پراید ۱۳۲ تی ال |
۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار |
۲۰ میلیون ۳۰۰ هزار |
۱۰۰+ |
پراید ۱۳۱ تی ال |
۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار |
۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار |
- |
پراید ۱۱۱ اس ای |
۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار |
۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار |
- |
سمند اس دی |
۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار |
۲۶ میلیون و ۹۰۰ هزار |
۱۰۰+ |
سورن ای ال ایکس |
۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار |
۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار |
- |
رانا ال ایکس |
۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار |
۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار |
- |
آریو ۱۵۰۰ |
۴۶ میلیون و ۴۰۰ هزار |
۴۶ میلیون ۴۰۰ هزار |
- |
آریو ۱۶۰۰ |
۵۴ میلیون و ۴۰۰ هزار |
۵۴ میلیون و ۴۰۰ هزار |
- |
نظر کاربران
جالبه...همین
کمپین نخریدن خودرو داخلی شکست نخورده و نمیخوره
ما از همون اولشم خواهان کاهش قیمت و افزایش کیفیت بودیم نه وام با سود بالا
ماشین داخلی نمیخرییییییییم