۲۷۱۰۷۴
۸ نظر
۵۰۰۷
۸ نظر
۵۰۰۷
پ

منتقدان «معمای شاه»، شاه دوستند؟!

کیوان کثیریان در روزنامه شرق نوشت: سازندگان معمای شاه واکنش عجیبی به انتقادها نشان داده‌اند و منتقدانشان را هواداران شاه سابق ایران قلمداد کرده‌اند!

کیوان کثیریان در روزنامه شرق نوشت: سازندگان معمای شاه واکنش عجیبی به انتقادها نشان داده‌اند و منتقدانشان را هواداران شاه سابق ایران قلمداد کرده‌اند!

١. سازندگان معمای شاه واکنش عجیبی به انتقادها نشان داده‌اند و منتقدانشان را هواداران شاه سابق ایران قلمداد کرده‌اند! سخیف‌ترین عکس‌العمل ممکن برای پاسخ به انتقادات همین است؛ واکنشی از سر استیصال که نشان از دست‌های خالی آنها دارد.

معمولا برخی از کسانی که کار در چنین ژانرهایی می‌سازند یا بعضی از هوادارانشان، خود را با سوژه گره می‌زنند و یکی می‌بینند و از طرف دیگر منتقدان را رودرروی سوژه تصور می‌کنند. وقتی مثلا کسی که از فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» انتقاد می‌کند می‌شود کافر حربی یا کسی که فیلم «اخراجی‌ها» یا «شیار ١٤٣» یا «چ» را دوست نداشته باشد می‌شود ضدانقلاب یا کسی که روی فیلم «٣٣ روز» نقد بنویسد می‌شود صهیونیست، چراآقای ورزی، منتقدان سریال ضعیفش را شاه‌دوست نخواند؟

آنها فراموش می‌کنند که فارع از مضمون، چیزی به نام زبان تصویر هست، چیزی به نام ساختار هست، چیزی به نام فیلم‌نامه و کیفیت بازی و کارگردانی هست و خیلی چیزهای دیگر که ارتباطی با مضمون ندارد. مسئله و مشکل، ساختاری است و به میزان مهارت و دانش فیلم‌ساز بستگی دارد. سازندگان چنین آثاری طبعا باید بدانند توهین‌کرد‌ن به کسی یا چیزی به زبان هنر، آداب و قواعد و روش هنرمندانه هم دارد تا به هدف موردنظرش برسد و پروپاگاندا‌کردن یک شخصیت یا جریان هم همین‌طور. تحقیرکردن جریان‌ها یا شخصیت‌های منفی تاریخی اگر تا این حد با نابلدی و سطحی‌نگری انجام شود به‌راحتی به ضد خود بدل می‌شود و تمجید و تقدیس جریان‌ها و شخصیت‌های مثبت نیز همچنین. این عرصه بسیار حساس‌تر از حدی است که امثال محمدرضا ورزی تصور می‌کنند و دشوارتر از حدی است که امثال او دانش و توانش را دارند.

٢. یکی از وظایف سینماتک‌ها در همه‌جای دنیا، نمایش و تحلیل کلاسیک‌های سینماست. یک حرکت فرهنگی تاریخی است بی‌هیچ شائبه دیگری. در جامعه سیاست‌زده ما اما هر حرکتی سیاسی تعبیر می‌شود و بی‌جهت برایش در طیف‌بندی‌های سیاسی سهم و نقشی در نظر می‌گیرند و برخی هم واکنش‌های نامتناسبی نشان می‌دهند و فضاسازی می‌کنند. اساس این واکنش‌ها مثل این است که بگویی در یک برنامه که هدفش تحلیل تاریخ معاصر است، تصویر شاه سابق ایران را نشان ندهیم یا در یک برنامه خبری، خبری از باراک اوباما نخوانیم! هدف از نمایش و تحلیل فیلم‌های کلاسیک تاریخ سینمای ایران و جهان، تحلیل تاریخ، دانش‌افزایی و آگاهی‌بخشی است. همین.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    خیلی مزخرفه سریالش. اصلا هدف از ساختن و هزینه برای این سریالا چیه؟ تاریخ رو که نمیشه اینطوری به خورد دنیا داد. هر کسی عقل و شعور داره

  • بدون نام

    خیلی چرت ساختن ... حیف اون پولی که خرجش شده

  • بدون نام

    فیلمش خیلی سطحی و یک طرفه ست

  • بدون نام

    تاریخ دوران طاغوتی به صورت روشن در اذهان ملت ایران باقی است و ساخت یک سریال نمی تواند تغییری در حافظه تاریخی یک ملت ایجاد کند

  • بدون نام

    حداقل ذره ای توش انصاف و رعایت می کردین

  • بدون نام

    واقعا سطح فیلم پایین و یکطرفه است
    مردم میفهممن و درک میکنن ک چی تو تاریخشون بوده و گذشته
    ولی وقتی با این فیلم مقایسه میشه میبینیم ک حداقل45 درصد از چیزی ک تو تاریخ خوندیم اشتباس و فیلم فقط یکطرفس

    این چنین فیلم ها از ارزش انقلاب رو کم میکنه

  • user

    این سریال فقط برای مانور روی گریم بازیگران بوده هیچ محتوایی نداره

  • فاطمه

    سریال خوبیه گریم سعیدداخ درنقش دکترشریعتی عالیه هنرمندخوبیه دوسش دارم موفق باشی سعید عزیزم

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج