فروشندگان چه خودرویی را دوست ندارند؟
دوستداران محیط زیست خیلی زیاد درباره تولید و فروش خودروهای الکتریکی کارزار تبلیغاتی به راه میاندازند اما مشتریان هنوز به آنها تمایل غالبی ندارند.
هفت سال پیش، باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، گفته بود که تا انتهای امسال، باید یک میلیون خودروی الکتریکی در جادهها و خیابانهای این کشور باشد. دوستداران محیط زیست این وسایل نقلیه را به عنوان راهی هوشمندانه برای کاهش خطرات انتشار گازهای گلخانهای تبلیغ میکنند.
صاحبان خودرو عاشق خودروهای خود و قیمت سوختی هستند که مدام پایین میآید. شرکت اپل و گوگل وارد رقابتهای ساخت باتریهای نسل آینده برای افزایش قدرت خودروها هستند.
روزنامه نیویورک تایمز این سئوال را پرسیده است که چرا تا حالا بر خلاف هدفهای برنامهریزی شده، تنها ۳۳۰ خودروی الکتریکی در خیابانها و جادههای آمریکا مشاهده میشود؟ یک پاسخ این سئوال، یک جناح غیر منتظره و قدرتمند است: فروشندگان. آنها نشان دادهاند که شوق کمی برای کشاندن مشتریان خود به سمت خودروهای الکتریکی دارند.
حتی برخی از خریداران تعریف میکنند که برخی از فروشندگان و دلالان خودرو تلاش میکردهاند که آنها را از خرید خودروی الکتریکی منصرف و به خرید خودروهای بنزینی ترغیب کنند. برخی دیگر از مشتریان نیز میگویند که فروشندگان درباره این که خودرو چقدر شارژ نگه میدارند، اطلاعات درستی ندارند.
استفاده از خودروهای با بهرهوری سوخت کمتر اما بنزینی به یکی از رقبای اصلی خرید خودروهای الکتریکی تبدیل شده است. امسال، رییس سابق اتحادیه ملی فروشندگان خودرو، در یک سخنرانی اعلام کرد که با فشارهای زیست محیطی به وجود آمده، مردم بیشتر به خودروهایی با بهرهوری سوخت بیشتر، مثل دوناتهای کمکالری اهمیت میدهند. یک نظرسنجی نیز که در سال جاری انجام شد، نشان داد ۱۴ درصد خریداران خودرو در آمریکا به بهرهوری سوخت بیشترین اهمیت را میدهند. این جالب است که برای ۸۶ درصد از خریداران خودرو چنین مولفهای اهمیت چندانی ندارد.
ایالت کالیفرنیا به تنهایی ۱۵۰ هزار خودروی الکتریکی آمریکا را از آن خود کرده است اما نیاز است که این تعداد خودرو تا یک دهه آینده بسیار افزایش یابد وگرنه قادر نخواهد بود که اهداف زیستمحیطی این ایالت را جامه تحقق بخشد.
ارسال نظر