ضرب الاجل فولکس برای افشاگران رسوایی
فولکس واگن پایان نوامبر را به عنوان مهلت نهایی برای برنامه افشاگری تعیین کرد که به منظور تشویق کارمندان برای دادن اطلاعات درباره رسوایی آلایندگی این شرکت و سرعت بخشیدن به روند تحقیقات طراحی شده است.
با گذشت دو ماه از افشای تقلب فولکس واگن در تستهای آلایندگی خودروهای دیزلی، این خودروساز آلمانی در شناسایی مغز متفکران این رسوایی پیشرفت کندی داشته است.
فولکس واگن اخیرا اذعان کرد میزان آلایندگی دی اکسید کربن و مصرف سوخت حدود ۸۰۰ هزار خودروی بنزینی به فروش رفته در اروپا را کمتر از سطح واقعی برآورد کرده است.
تحت برنامه افشاگری که از سوی مدیریت ارشد فولکس واگن تصویب شده است، کارمندانی که پیش از ۳۰ نوامبر با بازرسان داخلی تماس بگیرند و اطلاعات خود را در اختیار آنها قرار دهند، مشمول اخراج و ادعای خسارت نخواهند شد.
بر اساس گزارش رویترز، هربرت دیس، مدیر برند فولکس واگن در نامه ای به کارمندان این شرکت اعلام کرده است ما روی همکاری و اطلاعات کارمندان برای فیصله دادن به مسئله آلایندگی دیزلی و دی اکسید کربن حساب میکنیم.
فولکس واگن شرکت مشاوره دیلویت و شرکت حقوقی آمریکایی جونز دی را برای تحقیقات درباره نحوه استفاده از نرم افزار غیرقانونی در خودروهای دیزلی این خودروساز استخدام کرده است. این نرم افزار با تغییر تنظیمات موتور، در تستهای دولتی میزان آلایندگی اکسید نیتروژن خودروهای دیزلی را کمتر از سطح واقعی نشان داده است.
غول خودروسازی اروپا مایل است به دادستانهای فدرال در دیترویت و واشنگتن نشان دهد که این شرکت به طور کامل در تحقیقات همکاری دارد.
حدود ۴۸۲ هزار خودروی چهار سیلندر با موتورهای دیزلی که از سال ۲۰۰۹ در آمریکا به فروش رفته اند، به این نرم افزار مجهز بوده اند.
پریت بهارارا، دادستان آمریکا در نیویورک در سپتامبر به همکاری جنرال موتورز در پرونده سوییچهای معیوب به عنوان عامل تاثیرگذار در تصمیم دولت برای صدور جریمه ۹۰۰ میلیون دلاری علیه این خودروساز اشاره کرده بود. تصادفات مرتبط با سوییچهای معیوب ۱۲۴ کشته و ۲۷۵ مصدوم بر جای گذاشته اند.
در مقابل دفتر بهارارا در مارس سال ۲۰۱۴ تویوتا موتور را به دلیل تاخیر در فراخوان مربوط به مشکلات شتاب ناگهانی خودروهای ساخت این شرکت که چندین کشته بر جای گذاشته بود، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار جریمه کرده بود. این دادستان آمریکایی در توضیح جریمه بالاتر، گفته بود تویوتا در همکاری برای سرعت گرفتن روند تحقیقات کوتاهی کرده است.
در همین حال زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان که معاون صدراعظم هم است، خواستار تغییر فرهنگ سازمانی فولکس واگن شد و گفت: خانوادههای پورشه و پیچ که حق رای عمده ای در این خودروساز دارند ساختاری را در فولکس واگن ایجاد کرده اند که برای یک شرکت جهانی دیگر مناسب نیست.
بر اساس گزارش رویترز، فولکس واگن از سوی سازمان محیط زیست برزیل به دلیل کلاهبرداری در تستهای آلایندگی این کشور ۱۳ میلیون دلار جریمه شده است.
تحلیلگران خودرو اظهار میکنند که این شرکت با ۳۵ میلیارد یورو (۳۸ میلیارد دلار) هزینه برای جریمهها، شکایتها و اصلاح خودروها روبروست.
ارسال نظر