جنسیس، برند لوکس هیوندای شد
هیوندایی در صدد معرفی برندی جدید برای محصولات لوکس خود است. طی بیانیهای رسمی از سوی هیوندایی، این شرکت دسامبر امسال برند جنسیس را رسما برای سری خودروهای لوکس خود رونمایی خواهد کرد.
هیوندایی دیگر شرکتی بیتجربه نیست که فقط قصد داشته باشد با ارائهی محصولات ارزان قیمت سهمی از بازار را کسب کند. این شرکت حال با توجه به فروش بالای محصولات خود، قصد دارد وارد رقابت در حوزهی جدید شود. بازار محصولات لوکس جدیدترین هدف هیوندایی برای شرکت و فتح آن است. این شرکت برای ورود جدی به این حوزه در اولین قدم برند جنسیس را در ماه دسامبر سال جاری معرفی خواهد کرد و تا سال ۲۰۲۰ قصد ارائهی ۶ خودرو با همین نام به بازار دارد. هیوندایی در این خصوص اعلام کرد که برای متمایز کردن جنسیس از هیوندایی، محصولات جنسیس را با زبان طراحی جدیدی تولید خواهد کرد و بخش فروش و خدمات پس از فروش نیز کاملا مستقل از هیوندای فعالیت خواهند کرد.
ردهی محصولات لوکس بخشی از بازار است که رقابت در آن بسیار سخت و طاقت فرسا است. شرکتهای زیادی در این بخش از بازار فعالیت میکنند، اما تنها بخش کوچکی از آنها توانستهاند سهم قابل توجهی به خود اختصاص دهند. مهمترین برندهای فعال در زمینه خودروهای لوکس عبارتند از مرسدس بنز، بیامو، آئودی، پورشه، جاگوار، لکسوس، مازراتی، کادیلاک، لینکلن، اینفینیتی و آکورا. حال میتوان جنسیس را نیز به این جمع اضافه کرد.
طبق اخبار منتشر شده خودروهای سنتنیال و جنسیس دیگر با نام هیوندای عرضه نخواهند شد و نسل جدید این محصولات با جنسیس G۹۰ و G۸۰ عرضه خواهند شد. همچنین سدان سایز متوسط جدیدی برای رقابت با بیامو سری ۳ و مرسدس بنز سی کلاس نیز به نام G۷۰ معرفی خواهد شد. دو خودرو شاسی بلند لوکس و یک کوپه اسپرت دیگر محصولات جنسیس خواهند بود که تا سال ۲۰۲۰ آماده معرفی و عرضه خواهند شد.
هیوندایی برای اطمینان از تولید محصولاتی جذاب، در سال ۲۰۱۶ بخش جدیدی به دپارتمان طراحی خود با نام بخش طراحی پرستیژ خواهد افزود که لوک دانکروُلک ریاست آن را بر عهده خواهد داشت. دانکروُلک پیشتر مسئول طراحی تعدادی از خودروهای گروه فولکس واگن اعم از آئودی و بنتلی بوده است. پیتر شریر مدیر دپارتمان طراحی هیوندایی-کیا نیز مستقیم فعالیتهای این بخش را نظارت خواهد کرد.
وونگ چول یانگ قائم مقام هیوندایی موتور در این خصوص گفت:
برند جنسیس نوآوریهای زیادی را در راستای ارتقای عملکرد خودرو و القاء حس لوکس به راننده ایجاد خواهد کرد. هر مدل از جنسیس بر اساس نیازهای مشتریان طراحی و تولید خواهد شد تا بدین ترتیب کمال رضایت را برای صاحبان خود به ارمغان بیاورند.
اما در این میان سوالهایی زیادی در خصوص اقدام هیوندایی به وجود آمدهاند. یکی از سوالها این است که چرا هیوندایی جنسیس که یکی از سودآورترین محصولات خود بوده است را از لیست خودروهای تولیدی خود خارج کرده و آن را تحت برند جنسیس و البته با مدل G۸۰ عرضه خواهد کرد. استفاده از نامهای این چنینی همواره برای مشتریان گیج کننده بوده است. میتوان اقدام اخیر اینفینتی را در جهت تغییر سیستم نامگذاری خود به روش سنتی نتیجهی عکسالعمل مشتریان به استفاده از حروف و اعداد در نام خودرو دانست.
همچنین میتوان به خودرو K۹۰۰ شرکت کیا اشاره کرد؛ این خودرو نمونهی مشابه هیوندایی سنتنیال است و حتی طراحی جذابتری دارد؛ اما در سال جاری فقط ۲۰۰۰ واحد از آن به فروش رفته است. حتی در مرسدس بنز و بیامو هم میتوان این موضوع را مشاهده کرد که با این که محصولات این خودروسازان با اعداد و حروف نامگذاری شدهاند، اما اکثر مشتریان آنها را با نام رده خود مانند اسکلاس و یا سری هفت یاد میکنند.
موضوع مهم دیگر مساله کیفیت محصولات است. هیوندای همواره سعی داشته است تا با قیمت پایینتر، مدت زمان گارانتی بیشتر و آپشنهای متنوعتر، مشکلات کیفیتی محصولات خود را بپوشاند. اما در ردهی محصولات لوکس عموما مشتریان کیفیت خودرو را در درجهی اول در نظر قرار میدهند. لکسوس نمونه بارز این مساله است که تویوتا با ارتقاء کیفیت این برند توانست سهم به سزایی از بازار را نصیب خود کند.
با توجه به تلاش گروه هیوندایی-کیا در چند سال اخیر و کسب موفقیتهای زیاد در تمامی بازارهای جهان، میتوان به موفقیت برند جنسیس نیز امید زیادی داشت. مرسدس بنز و بیام و که همواره مشتریان خاص خود را داشتهاند؛ اما سایر برندهای لوکس به خصوص لکسوس به عنوان صدرنشین لیست فروش، باید خود را آماده ورود رقیبی قدرتمند کنند.
نظر کاربران
خودروسازی کره, خودروسازی ایران... این مطلب رو مقایسه کنید با مصاحبه ی دیروز مدیرعامل پژو که گفت تواین چندسال حضور درایران چندین مدل جدید میخواستیم وارد بازار ایران کنیم که با مخالفت شدید طرف ایرانی مواجه شدیم...