ایران خودرو صدای «پژو» را هم در آورد
قائممقام مدیرکل پژو - سیتروئن ناگفتههایی را درباره همکاری با ایران و همچنین ماجرای رفت و برگشت پژو در صنعت خودروسازی کشور گفت: پس از دهها سال حضور در ایران، اگر ایرانخودرو توانست ایرانخودرو شود در حقیقت با کمک ما شده است. فکر میکنم مسائل را نباید سفید و سیاه دید.
گزیده اظهارات ژان کریستوف کمارد در پی میآید:
* ایرانیها جدیدترین تلفن همراه را دارند اما خودروهایی سوار میشوند که متعلق به ۲۰ سال پیش است.
* اکنون به موقعیتی رسیدهایم که مذاکرات با شرکتهای ایرانی به مرحله نهایی رسیده است و لازم است افکار عمومی صحبتهای گروه صنعتی ما را بشنود.
* همکاری با ایرانخودرو به دهههای گذشته برمیگردد؛ به زمانیکه طرفین به توافق مشترک رسیده بودند. شرایط همکاریهایی که در دهههای گذشته به وجود آمده بود، دیگر امروز وجود ندارد. از اینرو نمیتوان گفت شرکت پژو - سیتروئن از ایرانخودرو سوءاستفاده کرده است یا بالعکس. زمانیکه توافق در دوره قبل به دست آمد، هر دو طرف در توافق کامل بودند و سود بردند. برخیها میگویند فقط پژو - سیتروئن از ایران سود کرد. اما در واقع چنین نیست چون صنعت خودروی ایران هم از همکاری مشترک منتفع شد.
* پس از دهها سال حضور در ایران، اگر ایرانخودرو توانست ایرانخودرو شود در حقیقت با کمک ما شده است. فکر میکنم مسائل را نباید سفید و سیاه دید. صنعت خودروسازی و قطعهسازی ایران با حمایت و همکاری پژو - سیتروئن ایجاد شد. در مقاطعی که سالهای اول همکاری با ایران بود، از قطعهسازان فرانسوی خواستم در ایران سرمایهگذاری کنند و حضور پررنگی داشته باشند. با شراکت تاریخی ما با ایرانخودرو در واقع یکی از پایههای صنعت این کشور شکل گرفت و سالهای زیادی روابط مشترک ما سودده بود. این در حالی است که برخی از مواقع شنیده میشود که مجموعه پژو برای بهروز کردن محصولات خود در بازار ایران اقدامی انجام نداده است. واقعا اینچنین نبوده است و ما هیچ زمان اصرار نداشتیم خودروهای قدیمی خود را وارد خط تولید ایران کنیم.
* پژو میخواهد محصولات بهروز بدهد اما متأسفانه موافقت نمیشود. این شرکت در ۱۳۰ کشور دنیا حضور دارد. در هیچ کشوری ما محصولاتی ارائه نمیدهیم که مدرنترین نباشد.
* ایران کشوری است که به زودی کاملا باز خواهد شد؛ لذا مصرفکنندگان ایرانی حق دارند که مدرنترین محصولات را از نظر طراحی، امنیت و مصرف بنزین داشته باشند و بهترین خدمات پس از فروش را دریافت کنند. هیچ دلیلی ندارد که مدرنترین محصولات در ایران نباشد. از این نوع مدل همکاری که برخیها گلایه میکنند باید گفت که انتخاب شرکای ما بوده است. چندین بار پیشنهاد خودروهای جدید به شرکای ایرانی داده شده است اما هیچ زمان به توافق نرسیدیم.
* به خودروسازان ایرانی توصیه میکنم دیدگاه خود را نسبت به بازار تغییر دهند و بدانند که مردم، تعیینکننده هستند. اگر به این امر توجه شود، قطعا صنعت خودرو متحول میشود.
* پژو در پنج مدل خودرو به توافق رسیده است. سه محصول تولید میشود و دو محصول دیگر وارد خواهد شد. خودروهای وارداتی شامل ۳۰۸ و ۵۰۸ گرانقیمت و لوکس است. این خودروها در حال حاضر در فرانسه تولید میشود.
* از آنجا که زمانی شرکت جنرال موتورز سهامدار پژو - سیتروئن بود و شرکت ما نیاز داشت که سرمایه خود را تقویت کند، موظف شد از قوانین آمریکا پیروی کند. خواست ما این مسأله نبود و به هیچ وجه باعث خوشحالی ما نشد. پژو این اتفاق را به عنوان تحریم حس کرد.
* تحریم بر تولید دو کشور (ایران و فرانسه) اثر گذاشت و باعث شد خسارتهای مالی سنگینی ببینند. ما گناهکار نیستیم بلکه قربانی هستیم. شرکت پژو در همه دنیا فعالیت میکند و در برخی کشورها هم مشکلات و دعواهایی داریم اما هیچوقت نمیتوانیم به دولت آمریکا بگوییم که به خاطر مشکل پیشآمده به ما خسارت بدهد. امروز مشکلاتی در خاورمیانه وجود دارد که باعث شده تولید ما کم شود. برای این مشکل باید چه کسی را ببینیم؟ ما موظف شدیم تحمیلهای تحریمی آمریکا را اجرا کنیم و راهی نداشتیم. اگر از من بپرسند که مقصر این ماجرا چه کسی است، جواب من آمریکاست.
* اگر شرکت پژو همکاری خود را با ایران ادامه میداد، از سوی دولت آمریکا قطعا جریمه میشد. به عنوان مثال بانک بیان پی پاریبا که در زمان تحریم با ایران همکاری میکرد، مجبور شد جریمه ۹ میلیارد دلاری به دولت آمریکا پرداخت کند. در آن برهه زمانی شرکت پژو شرایط مالی سختی داشت و نمیتوانست چنین ریسکی را قبول کند. به همین دلیل مجبور شدیم از ایران برویم.
* دلیل اصلی طولانیشدن مذاکرات ایرانخودرو و پژو، بالا بودن ارزش و حجم همکاریهای مشترک است. البته مذاکرات و احیای قراردادها زمانی رخ میدهد که تحریمها کاملا برداشته شود و دو کشور بتوانند در زمینه انتقال پول اقدامات اولیه را انجام دهند. با لغو تحریمها دیگر تأخیری نخواهیم داشت و همکاریها شروع میشود.
* سوار ۲۰۶ ساخت ایران شدهام. این خودرو ماشینی است که در سال ۲۰۰۱ ارائه شده است. پس ماشین آن سال است، با نکات مثبت و منفی فراوان. این محصول اصلا نمایانگر اتومبیل مدرن نیست. مدلهای جدید زیادی اکنون در بازار وجود دارد. ماشین ۲۰۶ یکی از خودروهای موفق جهانی بوده است. زمانیکه این خودرو تولید میشد تمام دنیا آن را پذیرفت.
* من پژو ۵۰۸ دارم.
* خودروساز باید بداند که مشتریاش چه توقعی از یک خودرو دارد و درکش کند. سطح توقعات در بین کشورها متفاوت است اما در نهایت محصولی باید ساخته شود که با توجه به خواست مردم همان کشور باشد. خودروها باید کیفیت داشته باشند که باعث آسودگی خاطر مصرفکننده شوند و از سویی سرویسی ارائه شود که باعث زجرکشیدن مردم نشود.
* متخصصان واقعی و در سطح جهانی در ایران وجود دارند. دانشگاههای ایران از لحاظ علمی و کیفی در سطح بالایی هستند. از اینرو ما هیچ مشکلی به لحاظ تخصص فردی، مهندسی، تأمین مواد اولیه و نیروی انسانی در ایران نداریم. حتی در بازدیدهایی که از تولیدکنندگان قطعات داشتیم متوجه شدم که تولیدات آنها در سطح استانداردهای جهانی است. اگرچنین شرایطی وجود نداشت قطعا مذاکرات نتیجهبخش نبود. در عین حال باید بگویم که گفتوگوهای ما با سایپا نیز برای همکاری مشترک پیشرفت خوبی داشته است و بهزودی به مراحل پایانی میرسد.
* ما سه برند داریم که در کل جهان فعالیت دارند و هیچ دلیلی وجود ندارد که این برندها در ایران نباشند. ما در دنیا تنها شرکتی هستیم که برای تویوتا، موتور میسازیم. برای فیات، جنرال موتورز و ... هم کارهای بزرگی انجام میدهیم. چرا ایران نباید در فهرست همکاریهای مشترک ما باشد؟
* باعث تعجب است کشوری که روز به روز در حال بازشدن است و مصرفکننده آن توقع دارد، ماشین خوب سوار نمیشود. شرکتهای خودروساز خارجی باید خودشان را با بازار ایران تطبیق دهند. ایران کشوری مستقل است و ما موظف هستیم با ایران کنار بیاییم.
* در گذشته، ما قطعات مورد نیاز را به ایران صادر میکردیم و لایسنس داده بودیم ولی از زمانیکه تحریم آغاز شد و پژو رفت، به ایرانخودرو اجازه داده شد که هر کاری خواست انجام دهد. حال برند ما به ماشینی وصل شده است که آن خودرو دقیق نیست و برای مصرفکنندگانش دردسر ایجاد کرده است. در این اتفاق شرکت پژو مقصر نیست. خودروهایی که در سایر کشورها داریم بالاترین استاندارد اروپا را دارند.
* در شرکت مشترکی که قرار است ایجاد شود، تمام قطعات و محصولات باید توسط پژو تأیید شود. با چنین اتفاقی دیگر محصول غیر کیفی به دست مردم نمیرسد. موضوع دیگر وجود لوازم یدکی اصلی در بازار است. واقعا بسیار سخت است که از عرضه لوازم تقلبی جلوگیری کرد.
* ایرانخودرو آزاد است با هر کشوری که خواست مذاکره کند. شرکت پژو - سیتروئن از رقابت باکی ندارد. ما حتی از حضور رنو در ایران خوشحال هستیم و امیدواریم آنها هم برای ما احترام قائل باشند. امروز هیچ تولیدکنندهای نمیتواند توقع داشته باشد که سهم ثابتی از بازار داشته باشد. زمانی عنوان میشد پژو نباید بیش از ۳۰ درصد در بازار سهم داشته باشد. معتقدم این حرف اشتباه است چرا که مردم هستند که این درصد را مشخص میکنند. به هر ترتیب شرکت پژو موضع سالهای گذشته را ندارد. به همین جهت در مرحله جدید حضور خود در ایران میخواهد محدود وارد شود. پس از سنجش بازار برای افزودن محصولات بیشتر تصمیمگیری میکنیم. با تمام این اوصاف و همکاریهایی که در گذشته داشتیم واقعا باعث تعجب نخواهد بود که شرکت پژو، شریک اصلی خودروسازان ایرانی شود.
نظر کاربران
حرفش همش خواسته هاي مردم بووود .... اونم يه خارجي ... حالا چرا مسولاي ما نميخوان برا مردم كاري كنن و خودرو با كيفيت بدن واگذارشون ميكنيم به خدا
خودروساز باید بداند که مشتریاش چه توقعی از یک خودرو دارد و درکش کند. سطح توقعات در بین کشورها متفاوت است اما در نهایت محصولی باید ساخته شود که با توجه به خواست مردم همان کشور باشد. خودروها باید کیفیت داشته باشند که باعث آسودگی خاطر مصرفکننده شوند و از سویی سرویسی ارائه شود که باعث زجرکشیدن مردم نشود.
خودرو سازا این خبرو میخونن مثلا بعد به این پاراگرافش که میرسن میگن : برو بابا.بعد صفحه رو میبندن.
متاسفانه اینجا ایرانه ! به ما میگن آشغال سوار بشید میگیم نمیشیم وام میدن که سوار بشیم !
و البته عزیزان خودشان بنز سوار میشوند !
متاسفم که در ایران به دنیا اومدم و اینجا زندگی میکنم
پاسخ ها
دقیقا منم متاسفم که تو این کشور به دنیا اومدم و مجبورم خارج از اراده ام زندگی کنم
منم همینطور
منم همینطور
مسئولین همواره به ملت ایران لطف داشتند و خدائیش این لطف هر روز بیشتر و بیشتر می شود!!!!!!!! به کی بگیم ما این لطف را که عین خیانت است به ملت نمی خواهیم .
ایرانیها جدیدترین تلفن همراه را دارند اما خودروهایی سوار میشوند که متعلق به 20 سال پیش است.
نرود میخ اهنی درسنگ فرود اخه عقب موندگی تاکی نمیدانم چرا ما رابیسواد می دانند
به خاطر همین خیانت های خودروسازهای داخلی است که می خوایم هرچه زودتر محو و نابود بشوند
****خودرو نمی خریم******
بیخود مردم را فریب ندهید
وام هم به داد شما حلبی سازها نمی رسد
ماخودروهای سوارمیشیم که مال چین است
آقا راهش اینه که تعرفه واردات همون متعارف 4 درصد باشه اما بگن خودرو سازها به ازای هر فروش خودروی تولید داخلی 100 درصد یارانه از طرف دولت بگیرند و این طرح هم 10 ساله باشد تا خودرو سازها به استاندارد جهانی برسند
متاسفم برای خودمون که دل یه خارجی هم برای ملت ما میسوزه ولی مسئولای خودمون.
یکی از خبرو بزاره تو شبکه های مجازی همراه با لینک اصلی خبر...از الان یاد بگیریم خبر هایی که در شبکه های مجازی پخش میشه رو با سند و مدرک بزاریم و با سند قبول کنیم
تا 7 سال دیگه ماشین های روز دنیا پرواز میکنن
.
.
.
.
.
.
.
ولی اون 21 هزار نفر هنوز دارن قسط پراید میدن :))
متاسفانه ماشین خریداری شده هر اشکالی هم داشته باشد رسیدگی نمی کنند باید 5000 تارابا اشکال رانندگی کنی و....نمایندگی خدمات نمدهد
نه شرکت پژو از ایران خودرو سو استفاده کرده و نه بلعکس،ولی ایرانخودرو از ذهن ساده مردم خیلی سو استفاده کرده
پژو هم شد ماشین؟قبل انقلاب بنز بود الان پژو
کسانی که با این شرایط مزخرف دارن ماشینهای آشغالی رو میخرن حقشونه . تازه از سرشون هم زیادیه. انشاالله بعد از 7 سال قسط بچه هاشون هم با همین شرایط فرغون میخرن و کیفشو میبرن .
تمام بدبختی مردم ایران بی کفایتی دولت است اونم بر میگرددبه خودمون بابا با رای این مردم شده ریئس جمهور و وزیرونماینده آنوقت عوض اینکه پشتیبان ملت باشه که مدیون رایش است ولی شرمنده یک مشت خودرو سا متقلب و گران فورش مرتشع نماینده مردم و دولت عوض جریمه کردن و نظارت کردن و جلو تقلب کردن را گرفتن 80میلیون آدم رد زیر پا له میکنه و یک عده مزدور اجاره مینویسه در کمپینگ دولت برنده شد و مردم باختند.کی به تو مزدور گفته خودروسا برنده شده باختی بدتر از این نول فروختن وجود ندارد ورداشتی یک عده آدم بی پول را تو صف کردی بصورت نسیه و کنا ش هم 25میلیون وام دادی که بابا داره عشق میکنه یکعمر کنار خیابان جنس بساط کرده و 30ساله داره ماشین نگاه میکنه و میگه خددیا میشه یکروز ماصاحب ماشطن بشیم بخدا لگن هم باشه راضی هستم شب میره خونه همسایه میگه ایران خودرو گفته مردم بیات صلواتی ماشین میدطم از خوشی صبح زود زده بیرون در نمایندگی یک قطعه چک بدون استعلام و سوال هیچ امضاء کن شما اقصاطی دولت پول داده شما ماهی بیا بده حالا بشین تا بابا بیاد قسط بده بعد 3ماه چکهای برگشتی میا ایرانخودرو که آقا عدم موجودی میده دست نماینده حقوقی میبره دادسرا قاظی میگه احضار شه 6ماه باید بره و بیاد اگر پیدا کند احضاریه به او میدهد میره دادگاه قاضی میگه چرا ندادی مطگه آقا بخدا
ايران خودرو فقط خر ميده به مردم سوار بشن ، نه ماشين به روز
امروز یه پراید بیست میلینون شایدم بیشتر میشه ماشین های جدید چقدر میدن ؟؟؟
پاسخ ها
ماشین جدید کجا بود؟
یا پراید یا هیچی
اگر ملت ما یکپارچه باشند در بهبود همه مشکلات نه این شرکتهای لگن سازی یا بهتر بگویم تابوت سازی میتوانند در حق ملت ما ظلم و خیانت کنند نه اشخاص دیگر .ملت ما باید دست در دست هم فقط یک عمل انجام دهند اینکه این لگنهای صفر کیلومتر را نخرند و هیچ وامی نگیرند چون نه تنها ظلم و خیانت در حق ملتشان است بلکه ظلم و خیانت در حق خانوادهایشان هم مرتکب میشوند.فقط خرید فورغونهای صفر ممنوووووووووووووووووووووع.تا همه مشکلات حل بشود.تمام
بازار انحصاریست . وقتی بعضی ها برای خرید این قاتلها سرو کله میشکنند کیه که بدش بیاید . ماشین ده میلیونی سی میلیون بفروش میره . خدا بده برکت . اگر از عقل و خرد جمعی استفاده شود و مردم پول به آهن پاره های قاتل ندهند خودروساز مجبور میشه خودشه به روز کنه ولی افسوس و هزار افسوس که گوش شنوایی نیست .
همین ملت دوست داشتنی تمام انبارهای خودروهای داخلی را با وام25 تومانی خالی کرده وبلای جان خود وخانواده وهموطنانشان کرده اند خدا به همه ما رحم کند .
پاسخ ها
بعد از خالی شدن تمام انبار های خودروهای داخلی فهمیدم ملت ما حقشونه که این همه بلا سرشون میاد.شعار دادن خوب بلدن اونم برای اینکه تعداد لایک هاشون زیاد بشه اما وقت عمل همشون برعکس حرف هاشون عمل می کنن.
متاسفم در ایران زندگی میکنم