وقت فروش سایتهای خودروسازان رسید؟
خودروسازان کشور در شرایطی طی سالهای گذشته اقدام به احداث سایتهای تولید در شهرستانها کردند که طبق جدیدترین آمار، برخی از این سایتها عملا توجیه اقتصادی خود را از دست دادهاند.
در حال حاضر، ایران خودرو و سایپا در ۶ شهر مشهد، شیراز، مازندران، تبریز، کاشان و ساوه دارای سایت هستند که در این جمع، فقط مشهد و کاشان تیراژ قابلتوجهی دارند. طبق آمار، ۶ سایت موردنظر در مجموع حدود ۱۳۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع خودرو را طی هفت ماه امسال به تولید رساندهاند که ۲۵ درصد از کل تولید سالجاری صنعت خودرو (تا پایان مهر) را تشکیل میدهد.
هر چند با توجه به این آمار، سایتهای شهرستانی نقش قابلتوجهی در تولید خودروسازان دارند، اما نکته اینجاست که بخش اعظم تیراژ ۱۳۷ هزار و ۵۰۰ دستگاهی آنها تنها مربوط به دو سایت است.
بر این اساس، بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه از آمار موردنظر، مختص دو سایت مشهد و کاشان است و چهار سایت دیگر در مجموع تنها حدود ۲۷ هزار دستگاه طی هفت ماه امسال تولید کردهاند. اگر آمار کل را در نظر بگیریم، سایتهای شهرستانی بهطور میانگین تا پایان مهرماه روزی ۶۵۵ دستگاه تیراژ داشتهاند و این در حالی است که در حالت تفکیکی، تولید روزانه برخی از این سایتها از انگشتان دو دست نیز کمتر بوده است.
بهعنوان مثال، سایت تبریز سایپا، در هفت ماه امسال تنها ۱۱۰۰ دستگاه تولید داشته و این بدان معناست که تبریزیها روزی فقط پنج دستگاه خودرو در این سایت تولید کردهاند. یا مثلا سایت شیراز ایران خودرو تا پایان مهرماه امسال تیراژی ۷۶۴۶ دستگاهی داشته که نشان میدهد در این مدت روزی تنها ۳۷ دستگاه محصول در این سایت به تولید رسیده است.
اوضاع دیگر سایتها نیز دست کمی از تبریز و شیراز ندارد و آنها هم با تیراژی اندک روزگار میگذرانند که این موضوع به نوعی توجیه احداث و فعالیتشان را زیر سوال میبرد. هرچند کارشناسان معتقدند بیشتر سایتهای شهرستانی به اجبار دولت و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی احداث شدهاند، اما به هر حال خودروسازان نیز به هر دلیلی زیر بار این تحمیل رفته و نه تنها نفعی اقتصادی از برخی سایتهای موردنظر نبردند؛ بلکه حالا مجبورند آنها را روی دوش خود حمل کنند.
از همینرو کارشناسان معتقدند فروش سایتهای موردنظر (آنهایی که تیراژ پایین دارند) میتواند از یکسو بار خودروسازان را بهخصوص در شرایط فعلی که رکود بر بازار خودرو حاکم است، سبک تر کرده و از سوی دیگر، نقدینگی قابلتوجهی به خزانه آنها تزریق کند. در این شرایط به نظر میرسد خودروسازان خارجی بهترین گزینه برای خرید سایتهای موردنظر هستند، چه آنها خود نیز به این کار (خرید سایتهای شهرستانی خودروسازان کشور) بیمیل نیستند.
نظر کاربران
اي مردم خدا را شاكرم كه بتوانم از كساني كه به عمد قيمت خودرو را بالا برده اند و به مردم ظلم مي كنند اعتراض كرده و حقم را از اين ظالمان بگيرم. من دوست دارم ظالم هرچه زودتر بر زمين خورده و نابود گردد.