پژو به ایران شوک داد و باید خسارت بدهد
معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو سه دلیل کاهش تولید خودرو در سال جاری را برشمرد و با اعلام اینکه دستور دادند خودروی با کسری تولید نشود، گفت: پژو به ایران شوک وارد کرد و باید خسارت بدهد. ۵ خودروی جدید هم سال ۹۵ وارد می شود.
وی گفت: این صنایع باید همگن باشند و رشد آنها با صنایع خودروسازی به صورت همگن انجام شود و صنعت خودرو را تغذیه کنند.
استادرحیمی با اشاره به اینکه این رشد وابسته به فضای صنعتی کشور است افزود: عواملی مانند فناوری ازجمله دانش فنی و سخت افزار روی این فضا تأثیر می گذارد و این فناوری باید مدام به روز شود.
وی با بیان اینکه سیاست های بانکی و حمایت بانک ها از این صنایع و میزان نقدینگی خودروساز بر صنعت خودرو تأثیر می گذارد، ادامه داد: منابع انسانی و مهارت های او و قوانین و مقررات حاکم بر صنایع خودروسازی از دیگر عوامل مؤثر بر صنعت خودرو است.
استادرحیمی افزود: استانداردها و سختگیری در این زمینه هم بر روی صنعت خودرو تأثیر می گذارد اما نکته مهم این است که آیا همه عوامل با این استانداردها رشد می کند و همچنین اینکه صنایع پتروشیمی، فولاد و آلیاژ تا چه اندازه می توانند هم گام با توسعه صنعت خودرو پیش بروند؟
وی گفت: اخلاق حرفه ای و فرهنگ کیفی حاکم بر جامعه هم بر روی صنعت خودرو تأثیر می گذارد، اینکه در کارشان اخلاق حرفه ای را رعایت می کنند یا نه؟
استادرحیمی افزود: محصول تولیدی صنایع خودروسازی حاصل فعالیت های همه عوامل فوق است.
معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه پارسال به رغم تحریم ها تولید بسیار خوبی داشتیم و بیش از 600 هزار دستگاه خودرو تولید کردیم افزود: امسال تا کنون حدود 283 هزار خودرو تولید کردیم که نسبت به برنامه تدوین شده حدود 14 درصد انحراف منفی داریم.
استادرحیمی با اشاره به علت های این موضوع گفت: نخستین علت این بود که به علت مشکلات کیفی که در شبکه خدمات پس از فروش داشتیم و مشکلات مشتریان و مسائل فرایندهای تولید، سخت گیری هایی را بر روی کیفیت قطعات انجام دادیم و این سخت گیری ها موجب شد که صلاحیت تعدادی از سازنده ها باطل شود و اجازه ندهیم قطعات تولیدی آنها وارد شرکت شود.
وی با اشاره به اینکه عامل دوم، تطبیق عرضه و تقاضا بود ادامه داد: در 2 تا 3 ماه اخیر به علت کاهش تقاضا برای اینکه به خودروهای کف پارکینگ اضافه نشود و خواب سرمایه نداشته باشیم بر اساس تقاضا تولید را کاهش دادیم که امیدواریم تا ماه های آخر سال این کاهش را جبران کنیم.
معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو گفت: عامل مهم دیگر که بسیار مهم بود و از سال 93 برای نخستین بار به طور قاطع در ایران خودرو پیاده شد موضوع جلوگیری از تولید خودروی با کسری بود.
استادرحیمی افزود: در انتهای سال 92 حدود 35 هزار دستگاه خودرو با کسری داشتیم که به علل مختلف ازجمله کسری سپر، چراغ، کسری ای سی یو نمی توانستیم این خودروها را تحویل مشتری دهیم.
وی اضافه کرد: دستور اکید صادر شد که حق تولید خودرو با کسری را نداریم و از سال 93 اجرا شد و اکنون علت برخی از افت تولیدات ما ناشی از همین مسئله است.
معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو در بخش دیگری از این گفتگو گفت: تحریم ها فرصتی بود برای برخی از قطعه سازان و خودروسازها تا بتوانند توانایی های خود را ثابت کنند.
استادرحیمی افزود: تحریم ها موجب شد تا آنها به آن باور برسند که در شرایط تحریم هم می توانند سالی 600 هزار دستگاه خودرو تولید کنند بدون اینکه حتی یک قطعه از پژو یا شرکت های خارجی مادر وارد کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون اوضاع خودروسازی از نظر تحریم بهتر شده است یا خیر گفت: اکنون اوضاع فرقی نکرده ، امیدواری ها و دلگرمی ها زیاد شده است اما از نظر انعقاد قرارداد و یا وارد کردن قطعات تفاوت چندانی با گذشته نکرده است.
استادرحیمی افزود: قبلا با خودروسازهایی مانند پژو، رنو، سوزوکی کار می کردیم و اکنون مذاکرات ادامه دارد و مذاکرات جدید از زمان آغاز بحث برجام شروع شد و هیئت هایی مرتب در حال تردد هستند و پروتکل هایی تنظیم می شود و تفاهمنامه هم نوشته شده اما اطلاعی نداریم که قطعی شده است یا خیر.
وی در پاسخ به این پرسش که ماجرای شرکت پژوی فرانسه که حتی تهدید به افشاگری کرده بود چه بود؟ گفت: این افشاگری را مدیر منطقه ای این شرکت در خاورمیانه تکذیب کرد.
استادرحیمی افزود: خودمان هم نمی دانیم موضوع افشاگری چیست؟
وی ادامه داد: شرکت پژو در سال 91 به صورت یک طرفه همه صادرات قطعه به ایران را قطع کرد یعنی شوک بسیار بزرگ و سنگینی به ایران خودرو وارد شد و اگرچه این موضوع تبعاتی داشت و ما توانستیم روی پای خود بایستیم و تولیدات را پیش ببریم اما شوک بزرگی به صنعت ما وارد شده است که باید پاسخ این خسارت را بدهد.
معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: از آن طرف هم این شرکت ادعاهایی دارد که باید در محافل حقوقی درباره آن بحث و تصمیم گیری شود.
استادرحیمی درباره تولید محصولات جدید گفت: کار تولید برخی از این محصولات را از پارسال آغاز کردیم که امسال به تولید رسید از جمله وانت اریسان که در سایت تبریز در حال تولید است.
وی افزود: موتور توربوشارژ هم امیدواریم تا چند ماه آینده به مرحله تولید انبوه برسد و الآن در مرحله طرح است که روی سمند نصب و به عنوان خودروی جدید وارد بازار می شود.
استادرحیمی اضافه کرد: خودروهایی مانند 409، x502، x301، 208 و 2008 به احتمال زیاد در سال 95 وارد بازار می شوند.
وی گفت: زمانی کیفیت، مطلوب است که مشتری مراجعه به شبکه برای رفع مشکلات کیفی نداشته باشد.
استادرحیمی ادامه داد: برای این منظور در نخستین گام بر روی محصولات رانا طرح هایی را تعریف کردیم که تا 10 هزار کیلومتر نخست، رانا مراجعه به تعمیرات و شبکه خدمات پس از فروش نداشته باشد که امیدواریم این طرح را در اسفند نهایی کنیم و خودروهایی که از اسفند دست مشتری می دهیم تا 10 هزار کیلومتر مراجعه به شبکه نداشته باشند.
وی افزود: برنامه ای داریم که میزان گارانتی خودروی رانا و دیگر خودروها را افزایش دهیم و به زمان و کیلومتر بالاتر برسانیم.
معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرد: با همه وجود تلاش می کنیم به کیفیتی که شایسته مشتریان ماست برسیم و خودروی با کیفیت عرضه کنیم.
نظر کاربران
استادرحیمی افزود: تحریم ها موجب شد تا آنها(قطعه سازان ) به آن باور برسند که در شرایط تحریم هم می توانند سالی 600 هزار دستگاه خودرو تولید کنند بدون اینکه حتی یک قطعه از پژو یا شرکت های خارجی مادر وارد کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون اوضاع خودروسازی از نظر تحریم بهتر شده است یا خیر گفت: اکنون اوضاع فرقی نکرده ، امیدواری ها و دلگرمی ها زیاد شده است اما از نظر انعقاد قرارداد و یا وارد کردن قطعات تفاوت چندانی با گذشته نکرده است.
واقعا استادی استاد رحیمی ! خیلی باحالی این قسمت رو که خوندم نمیدونستم بخندم یا گریه کنم ! از کدام قطعه ساز حمایت شد ؟! اکثرشون ورشکست شدن و قطعه های آشغال چینی جایگزین گردید ! یه خورده به خودتون بیایین ماشین صفر که از کارخونه خارج میشه اولین جایی که میره نمایندگیه !
بحث مردم اصلا سر کیفیت و این چیزها نیست، اون سرجاش، مردم میگن چرا ماشینی که مثلا در عراق و افغانستان به یک قیمت پایین به فروش میرسه در داخل کشور خودمون به دو تا سه برابر بیشتر فروش میره؟ مردم ایران مهم ترند یا مردمان کشورهای دیگه؟
جناب استاد رحیمی عزیز :
1- کیفیت قطعاتی که سایر شرکتها برای شما تولید میکنند مستقیما به شما بستگی دارد تا زمانی که شما کیفیت پایین نخواهید اونا به شما نمیدن.
2- پس کارخانجات بزرگ خارجی همه قطعاتشون رو خودشون تولید میکنن که محصولاتشون کیفیتشون بالاست ؟
نمیخرییییممممم
دلیلش میدونی چیه؟!
قیمت بالا و کیفیت آشغال
قیمتو 60% کاهش بدین و کیفیت رو ببرین بالا تا مردم بخرن
جناب استاد رحیمی عزیز ما خودمون گرگ بارون دیده ایم
جناب استاد محض اطلاع كارخانه بنز به مردم كشور آلمان كه قصد خريد خودرو برند بنز داشته باشند 50درصد تخفيف مي دهند ولي شما ...
دلم میخواد همه امون به این نتیجه رسیده باشیم که صنعت خودرو سازی و بازاریابی فروش و مشتری مداری تولیدکنندگان داخلی رو نمیشه با هیچ کجای دنیا مقایسه کرد.مردم با خرید و حمایت تولید داخلی فقط ضرر و زیان خودشون رو تضمین میکنن نه رفاه و امنیت!!.هیچ نمایندگی گارانتی رو فبول نداره و خودرو های صفر همواره با اشکالات اساسی روبرو ست.حالا فناوری و به روز بودن مجصولات پیش کش.اخلاق حرفه ای هم بحث جالبی ایه که ما فقط از شنیدنش خنده امون میگیره....
جناب استاد رحیمی پژوی صفر خریدم از کیفیت بسیار ناراضی هستم