۲۵۹۶۳۶
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

نیمی از خانوارهای شهری خودرو ندارند

هر چند بازار خودرو در دو سال گذشته راکد بوده و افزایش قابل توجه قیمت این کالا مانع از خرید آن توسط مردم شده است اما در همین دوره زمانی نرخ مالکیت خودرو افزایشی در حدود ۲.۷ درصد را تجربه کرده است.

خبرآنلاین: هر چند بازار خودرو در دو سال گذشته راکد بوده و افزایش قابل توجه قیمت این کالا مانع از خرید آن توسط مردم شده است اما در همین دوره زمانی نرخ مالکیت خودرو افزایشی در حدود ۲.۷ درصد را تجربه کرده است.

نرخ مالكيت خودرو در ايران در ۱۰ سال گذشته ۱۷ درصد افزايش يافت.

بررسي ها نشان مي دهد در پايان سال گذشته كمتر از نيمي از خانوارهاي ايراني داراي خودروي شخصي بوده اند به اين ترتيب نرخ مالكيت خودرو در كشور در سال ۱۳۹۳ به ۴۵.۸ درصد رسيد .

بررسي ها نشان مي دهد هر چند بازار خودرو در دو سال گذشته راكد بوده و افزايش قابل توجه قيمت اين كالا مانع از خريد آن توسط مردم شده است اما در همين دوره زماني نرخ مالكيت خودرو افزايشي در حدود ۲.۷ درصد را تجربه كرده است.

بر اساس اين گزارش در حالي كه نرخ مالكيت خودرو در اولين سال فعاليت دولت نهم ۲۸.۸ درصد بود، نرخ مالكيت اين كالاي بادوام در سال گذشته به ۴۵.۸ درصد رسد .

هر چند تعداد خودروهاي سواري در ايران طي دو دهه اخير افزايش محسوسي را تجربه كرده است،اما برآوردها نشان مي دهد آهنگ رشد نرخ مالكيت از سال ۱۳۸۹، كه سال تشديد تحريم هاي بين المللي عليه ايران بود، كند شده است . بررسي آمارهاي ارائه شده زا سوي بانك مركزي نشان مي دهد در برخي سال ها نرخ رشد مالكيت خودرو حتي به ۳ درصد نيز مي رسيد رد حالي كه در اوايل دهه نود نرخ رشد به يك تا دو درصد محدود شده است.

كندي آهنگ رشد خودرو ريشه در گراني قابل توجه قيمت اين كالا دارد . با افزايش نرخ دلار ، هزينه توليد خودرو به دليل وابستگي قابل توجه توليد خودرو به واردات افزايش يافت . در دو سال اخير انتظار براي كاهش قيمت خودرو به دليل بهبود شرايط اقتصادي بين المللي سبب شده است خريداران روي خوشي به بازار خودرو نشان ندهند . تداوم ركود و كسادي بازار از يك سو و نارضايتي مردم از كيفيت و قيمت خودروي داخلي از سوي ديگر سبب شده است صنعت خودرو در موقعيت نامساعدي گرفتار آيد .

برآوردهاي بانك مركزي نشان مي دهد هر چند ۴۵.۸ درصد خانوارهاي شهري ايران خودرو دارند اما با توجه به برخورداري برخي خانوارها از بيش از يك اتومبيل ، نمي توان رقم دقيقي را در خصوص تعداد خودروهاي تحت مالكيت شهري ها ارائه داد .

هر چند نرخ مالكيت خودرو در سال هاي اخير افزايشي محسوس را تجربه كرده است اما برآوردها نشان مي دهد نرخ مالكيت موتوسيكلت در اين سال ها تغيير چنداني نكرده است . نكته مهم در اين ميان كاهش نرخ مالكيت موتورسيكلت در ميان خانوارهاي شهري است . آخرين برا.ردها نشان مي دهد ۱۷.۲ درصد خانوارهاي شهري ايران موتورسيكلت دارند.

سال

نرخ مالكيت اتومبيل شخصي

1384

28.8

1385

31.1

1386

33

1387

35.4

1388

36.6

1389

39.5

1390

42.2

1391

43.1

1392

44.4

1393

45.8

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    دور وبر ما که همه ماشین دارند بعضی ها حتی دو تا . تازه در شهرهای بزرگتر که همه دارند .نمیدونم این امار را از کجا اوردن ؟! !!

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج