واکنش به ضرر ۶۵۰۰ میلیاردی خودروسازان
به دنبال انتشار نامه انجمن خودروسازان ایران به وزیر صنعت، در خصوص ضرر ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان از محل دخالت شورای رقابت در قیمتگذاری، جمشید پژویان بنیانگذار و اولین رئیس شورای رقابت به این نامه واکنش نشان داد.
جمشید پژویان با اشاره به نامه انجمن خودروسازان به وزیر صنعت و ربط ضرر ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان به شورای رقابت افزود: نمی دانم چرا دوستان علاقه دارند هر اتفاقی که در اقتصاد این کشور میافتد را به گردن من بیاندازند.
این اقتصاددان گفت: افزایش بالای قیمت خودرو به نوسانات ارزی در سال ۹۰ و ناکارآمدی خودروسازان ارتباط دارد و بهتر است به جای متهم کردن این و آن، وزارت صنعت و شورای سیاستگذاری خودرو به فکر تهیه نقشه راهی برای صنعت خودرو باشند.
او گفت: خودروسازان به جای اینکه در دوران وفور درآمدهای ارزی به دنبال سرمایه گذاری در ساخت قطعات و داخلیسازی باشند به دنبال واردات از چین رفتند که این کار سبب شد صنعت قطعه سازی ما از بین برود و و در دورهای که درآمدهای ارزی بالا رفت نتواند خود را احیا کند.
این اقتصاددان افزود: معمولا در صنعت خودرو جهان رسم بر این است که خودروسازان با هم تهاتر قطعه داشته باشند و بخشی از قطعات در یک کشور و بخشی دیگر در کشور ثانی و یا ثالث به تولید برسد که این اتفاق در صنعت خودرو ایران رخ نداده و سبب شده رابطه صنعت قطعه سازی ما با دنیا یکطرفه بوده و همیشه وابسته به قطعات باشیم تا جایی که حتی مجبور شویم قطعات مورد نیاز را از چین تامین کنیم.
پژویان افزود: صنعت خودرو را کسانی متضرر کردند که در دوران وفور درآمدهای ارزی و دلار هزار تومانی به سمت واردات قطعه رفتند نه شورای رقابت که با فرمولی علمی ثابت کرد صنعت خودرو در ایران انحصاری است و دولت بهتر است روی قیمت آن نظارت داشته باشد.
اولین رئیس شورای رقابت در ادامه گفتوگوی خود با اقتصادنیوز افزود: بررسی عملکرد خودروسازان نشان می دهد که آنها خودشان به افزایش قیمتها دامن زدهاند. به عنوان مثال چند سال پیش که تقاضا در بازار بالا بود سعی میکردند با عرضه کم قیمتها را بالا نگه دارند که این موضوع سبب شد سطح انحصار و قیمت آنان افزایش یابد.
پژویان گفت: در چنین شرایطی شورای رقابت به وجود آمد و اجازه نداد که سطح انحصار آنان بر متقاضیان خودرو فشار وارد کند و سعی کرد با ارائه فرمولی علمی، قیمتی منطقی را برای خودروهای ساخت داخل تعیین کند و نگذاشت تا خودروسازان فقط منافع خودشان را در نظر بگیرند.
او افزود: شورای رقابت منافع کل اقتصاد و مردم را در نظر گرفت و شبههای در این خصوص وجود ندارد بنابراین اینکه چنین نهادی را مسوول بیکفایتی خود بدانند فرافکنی است و بهنظرم بهتر است رویهای در کشور به وجود آید که خودروسازان ناکارآمد را تعطیل کنیم و به دنبال بهبود کیفیت و تولید رقابتپذیر باشیم.
دبیر انجمن خودروسازان چندی پیش در نامهای به وزیر صنعت عنوان کرده بود که شورای رقابت از بدو تاسیس خود تا کنون حدود ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به خاطر فرمولی که برای محاسبه قیمت خودرو ارائه داده به خودروسازان زیان وارد کرده است.
داوود میرخانی رشتی ،مشاور انجمن خودروسازان هم چندی پیش به اقتصادنیوز گفته بود که ما با دلیل و مدرک ثابت میکنیم صنعت خودرو در ایران انحصاری نیست و لزومی ندارد که شورای رقابت در قیمتگذاری این کالا دخالت کند. بنابراین پیشنهاد میکنیم تا قیمتگذاری خودرو در حاشیه بازار صورت گیرد و دولت از دور بر آن نظارت کند.
نظر کاربران
چرا نمیگن چ سود کلانی در سالهای قبل به جیب زدن
"داوود میرخانی رشتی ،مشاور انجمن خودروسازان هم چندی پیش به اقتصادنیوز گفته بود که ما با دلیل و مدرک ثابت میکنیم صنعت خودرو در ایران انحصاری نیست و لزومی ندارد که شورای رقابت در قیمتگذاری این کالا دخالت کند. بنابراین پیشنهاد میکنیم تا قیمتگذاری خودرو در حاشیه بازار صورت گیرد و دولت از دور بر آن نظارت کند."
ايشان بلا نسبت مردم ..... فرض كرده اند توليد و عرضه خودرو انحصاري نيست!؟ نكنه رقابت آزاد است؟
منظور از قيمت گذاري در حاشيه بازار چيه؟ خوب بابا جون خودرو ساز اگه دوست داشته باشه و تصميمش افزايش قيمت باشه خودرو را به بازار كم عرضه ميكنه و قيمت اتومات بالا ميره به اين روش كه ايشان ميفرمايند ميگن تعيين قيمت در حاشيه بازار!!!!!
باید ورشکست شن
به حول قوه الهی برشکست بشون انشاا...
نوش جونشون!
حقشونه و تقصیر خودشونه
اون موقع که بی دلیل و یک شبه قیمتها رو بردن بالا و فکر میکردن مردم کودن هستن و میخرن فکر اینجاشم میکردن
حالا هم جوری شده که حتی کم هم کنن بعیده کسی بخره و همه به امید دیدن ماشینهای خوب خارجی حاضرن ورشکستگیشون رو ببینن. پس زودتر بکشید کنار
نه آقا ورشکست نشن
ولی کیفیت محصولات را بالا ببرند مثلا درسته پراید ماشین خوبی از لحاظ امنیت نیست اما اگه کیفیت و استانداردهاش بهتر بشه خیلی به صرفه میشه برای رانندگی در شهر.
خودرو سازان با تشکیل صدها شرکت اقماری غیرضروری در اطراف خود از طرفی باعث گران شدن خودرو و تنزل کیفیت آن و از طرف دیگر باعث ضرر شرکتهای اصلی خودروسازی شده اند . شرکتهای اقماری که توسط خود مدیران خودروسازها و بصورت خصوصی اداره می شوند در واقع برای چپاول اموال شرکتهای اصلی بصورت شبه قانونی تاسیس شده اند.
********* خودرو نمی خریم ***********
دوستان عزیز!
لطفا به رقم توجه کنید! 6500 میلیارد تومن!!
میدونید با این پول میشه چند بار ایران را از نو ساخت؟؟؟؟؟؟؟
لعنت به این خودروساز ها که این پول ها رو میگیرن و به جیب میزنن و از این مملکت خارج می کنن و ما هر روز فقیر تر و فقیر تر میشیم!
خودروسازها باید نابود شوند و ان شائ الله اینها نفس های آخرشون هستش!
دارن به جون هم میافتن و مثل متهم ها تقصیر رو به گردن هم میندازن مطمئن باشید پیروزی از آن ماست!
خودروساز باید نابود شود!!!!!!!
فقط همین!!!
واردات خودروی خارجی بدون تعرفه هم از جان مردم ایران محافظت میکند هم باعث کاهش آلودگی هوای ایران میشود هم باعث رقابت با صنایع خودروی داخلی و افزایش کیفیت میشود .
.خبر فوری خبر فوری
ایران خودرو با این کارش مردم رو به خرید کالای داخلی پشیمان کرد
که البته ممکن است پشت همه اینها سیاستی در کار باشد که مردم نمیدانند
میگویند لعنت کردن کسی خوب نیست
ولی لعنت خدا بر خودرو سازان
که سالانه این همه خانواده رو داغدار میکنند ولی باز هم کوتاه نمی ایند
ایران خودرو با کارگران متقلب وحرام خور خود با هدف چاپیدن و سر کیسه کردن مردم بینوا ، نان حرام ونفرین خریداران مغبون را راهی سفره وخانواده کارکران وسهامداران خود میکند...بدون دلیل نمی گویم شما قضاوت کنید..چهار ماه قبل با قرض وقوله از سر اجبار اقدام به خرید یک خودروی آشغال پژو206نمودم در کیلومتر 2700با سر وصدای غیر متعارف در موتور اقدام به تعویض موتور کرده در کمتر از یک هفته موتور جدید نصب شده ( که احتمالا از خودروی بنده خدای دیگری باز شده )نیز به سر وصدا افتاد که این بار تصمیم یر تعمیر موتور دوم گرفته اندکه این بار اقدام به شکایت به بازرسی کرده که میدانم هیچ تاثیری ندارد.... آیا در دنیا همه خودروسازان با حاصل دسترنج مردم چنین میکنند ؟