نماینده ولی فقیه در سپاه:
خواص اشتباه امت های قبل را تکرار نکنند
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم عبرتگیری از تاریخ گفت: خواص جامعه باید مراقب باشند تا اشتباهات امتهای پیشین را تکرار نکنند.
حجتالاسلام و المسلمین علی سعیدی صبح دوشنبه در خیمه حسینی ناحیه مقاومت بسیج امام صادق(ع) با تبیین موضوع «نقش مثبت و منفی خواص در پاسداری از میراث پیامبر اکرم(ص) و در زمان امام خمینی(ره)» اظهار داشت: همه رهبران الهی نسبت به میراث پس از خودشان نگرانی داشتند که آیا بعد از آنها، میراثداران از میراث آنها به شکل صحیح پاسداری میکنند یا خیر.
وی افزود: دین، شریعت، حکومت دینی و رهبران الهی مهمترین ارمغان الهی داده شده به بشر هستند، این نسخه و شریعت، مهمترین هدیه الهی به بشر است که نقشه راه، سبک زندگی و بستر سعادت و کمال انسان محسوب میشود.
نماینده ولیفقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: خداوند این امانت الهی را به پیامبران سپرد، بعد آنان ائمه معصومین(ع) و پس از ایشان، فقهای جامع الشرایط هستند که این امانت را در دست دارند، نگرانی پیامبران الهی شاید این بود که بعد از آنان، خواص، مردم و میراثداران از این امانت به خوبی پاسداری میکنند یا خیر.
وی با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: حضرت یعقوب(ع) و ابراهیم(ع) به فرزندانشان توصیه کردند که خداوند شریعت را برای شما انتخاب کرد مبادا از این چهارچوب تجاوز کنید، در ماجرای سامری نیز، عنصر خطرناکی به نام سامری در جامعه زمینه انحراف مردم را فراهم کرد، هرچند هارون قبل از آن هشدار داده بود که این سامری، فتنه است.
حجتالاسلام سعیدی تصریح کرد: به نظر میرسد رسول خدا(ص) نسبت به سایر رهبران الهی نگرانی بیشتری داشتند چراکه صاحب شریعتی عالمگیر و دین جهانی بودند، هر خطری میتوانست برای این دین مشکل ایجاد کند بنابراین پیامبر اکرم(ص) نسبت به میراث خود از دیگر رهبران الهی نگرانتر بود.
وی افزود: رسول خدا(ص) در روایتی میفرماید «ای پیروان من همه خطراتی که برای بنیاسرائیل رخ داد در امت من نیز اتفاق میافتد»، این روایت دو پیام دارد یکی اینکه بدیها و خوبیهای تاریخ قابل تکرار است چراکه تحولات تاریخ بر اساس قانون علیت است، به همین علت نباید در برابر سنتهای الهی ایستاد، بلکه باید به نقاط مثبت آن عمل کرد و اشتباهات آن را تکرار نکرد.
نماینده ولی فقیه در سپاه خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب نیز در حرم مطهر امام خمینی(ره) فرمودند که اگر ملت ایران از راه امام خمینی(ره) جدا شود، سیلی میخورد بنابراین باید مراقب بود.
وی به روایتی دیگر اشاره کرد و افزود: در روایت داریم که یهود پس از پیامبرشان ۷۱ فرقه شدند، نصارا نیز پس از عیسی(ع) ۷۲ فرقه شدند و پس از رحلت رسول خدا(ص) ۷۳ پرچم لا اله الا الله در امت ایشان برپا میشود که یکی از آنها پرچم اصلی است، امروز پرچم داعش، شیعه تندرو و هزاران پرچم دیگر به نام اسلام برپاست، باید دید که پرچم اسلام واقعی کدام است، این موضوع دقت بسیاری میطلبد که در میان این همه پرچم موضوع برای انسان مشتبه نشود.
حجتالاسلام سعیدی با اشاره به اینکه نگرانی پیامبر خدا(ص) در حفظ اسلام گفت: قطعاً فلسفه عاشورا پاسداری از اسلام و برگرداندن حکومت جاهلی به حکومت دینی، نبوی و علوی بود، در زمان امام حسین(ع) شریعت و رهبری را جا به جا کردند، رسول خدا(ص) در غدیرخم ناخدای کشتی امت اسلامی را تعیین کردند و نگرانی داشتند که مبادا با شریعت، بازی شود و فرد دیگری را به جای علی(ع) قرار دهند.
وی با بیان اینکه پیامبران الهی و رسول خدا(ص) از چهار دسته نگران بودند، افزود: پیامبران الهی و رسول اکرم(ص) نسبت به فرزندان و آقازادهها، نوهها و ذرّیات، خواص و مردم نگرانی داشتند که آیا این گروهها بر سر میراث پیامبر(ص) چه میآورند، آیا آنان ولایت را میپذیرند یا مدعی میشوند که ولایت سهمیهای است.
نماینده ولی فقیه در سپاه بیان کرد: با همۀ توصیههای پیامبران الهی در زمینه حفظ میراث آنان، کسانی آمدند که از شهوتها پیروی کردند و با قدرتطلبی و ریاستطلبی در مقابل رهبرشان ایستادند، پس از رهبران الهی کسانی آمدند که اشتباهات تاریخ را تکرار کردند، بنیاسرائیل با همه سختیها انقلاب خود را به پیروزی رساند پس از موعد سی روزه موسی(ع) و رحلت او نسبت به میراث آن حضرت پاسداری نکردند.
وی تصریح کرد: قرآن کریم چهار تابلو را به ما معرفی میکند تا ببینیم آیا خواص امروز ما، اشتباههای زمان امام علی(ع) را مرتکب شدهاند یا خیر، قرآن کریم بیش از ۴۰ بار به داستان حضرت نوح اشاره میکند تا بگوید حوادث تاریخ قانونمند است و باید از آن عبرت گرفت، باید دانست که امّت نوح به خاطر خطاهایشان غرق شدند و ما هم باید مراقب این موضوع باشیم.
حجتالاسلام سعیدی افزود: داستان حضرت موسی بن عمران(ع) یکی دیگر از این تابلوهاست، نباید امت ما اشتباهات زمان موسی(ع) را تکرار کند، در داستان حضرت موسی(ع) و قیام بنیاسرائیل علیه فرعون یک صفحه مثبت و یک صفحه منفی وجود دارد، صفحه مثبت آن این است که بنیاسرائیل پای رهبرشان ایستادند تا انقلابشان به پیروزی رسید اما در صفحه منفی ماجرا، بنیاسرائیل پس از انقلاب، به اصول انقلاب پایبند نبودند.
نماینده ولی فقیه در سپاه تصریح کرد: امام راحل(ع) فرمود که حصر آبادان شکسته شود، اگر مردم میگفتند ما نمیرویم تا صدام خودش شهر را ترک کند، چه اتفاقی میافتاد، اینجاست که حسین خرازیها رفتند و کار را پایان دادند.
وی سومین تابلوی راهنما را راهنماییهای رسول خدا(ص) دانست و گفت: آن حضرت کتاب و عترت را در بین ما گذاشتند، کافی بود به حدیث ثقلین پیامبر(ص) عمل میشد، هرگز این امت به انحراف نمیرفت.
حجتالاسلام سعیدی با بیان اینکه خواص پس از رحلت امام خمینی(ره) با ۲ تفاوت اشتباهات عصر علوی را تکرار کردند، گفت: تفاوت نخست در ترکیب خواص است، پس از رحلت رسول خدا(ص) اکثر خواص منحرف شدند و دومین تفاوت این است که مردم همه پشت سر رهبرشان نماندند.
وی افزود: خواص در زمان پیامبر(ص) در جنگ و صلح، همراه پیامبر(ص) بودند ولی پس از رحلت آن حضرت به سه دسته تقسیم شدند، دستهای بر محور علی(ع) حرکت کردند، دستهای دیگر در مقابل آن حضرت ایستادند و دسته سوم گروه قائدین بودند که سکوت کردند و نام خود را معتدل، بیطرف و مصلح نامیدند، حال باید گفت مگر میشود در مقابل حق و باطل سکوت کرد، متأسفانه کسانی همانند ابوموسی اشعری سکوت کردند و گفتند ما وارد این دعوا نمیشویم هم علی(ع) و هم طلحه و زبیر تندرو هستند در صورتی که پیامبر اکرم(ص) فرمودند علی(ع) با حق است و حق با علی(ع) است یعنی علی(ع) محور است.
وی خاطرنشان کرد: در انقلاب اسلامی نیز پس از رحلت امام خمینی(ره) اکثریت خواص پشت سر مقام معظم رهبری حرکت کردند، دستهای در مقابل ایشان ایستادند و دستۀ دیگری با عنوان بیطرف و میانهرو ایستادند و نظارهگر ماجرا شدند، سؤال اینجاست مگر میشود در مقابل حق و باطل سکوت و میدانداری کرد.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی پنجمین نقطه مشترک رهبران الهی را رسالت آنان دانست و افزود: همه انبیاء، ائمه(ع) و ولی فقیه اینگونه است که نسخه اعتقادی، احکام و اخلاق مورد نیاز بشر را ابلاغ کنند و از سوی دیگر این نسخه را عملیاتی کرده و به یک حکومت دینی تبدیل کنند، من تعجب میکنم که چگونه برخی میگویند دین از سیاست جداست، مگر میشود بتهای درون خانه خدا را بیرون ریخت بدون تشکیل حکومت، مگر میشود شعار «لا اله الا الله» را بدون تشکیل حکومت در دنیا پیاده کرد.
حجتالاسلام سعیدی با بیان اینکه پاسداری از شریعت و حکومت دینی یکی دیگر از وظایف رهبران الهی است، گفت: امام راحل در مقابل بازرگان، بنیصدر، جبهه ملی و نهضت آزادی ایستاد چراکه اندیشه آنان یک اندیشه اسلامی نبود.
نماینده ولی فقیه همچنین شامگاه چهارشنبه در مسجد سپاهانشهر حضور یافت و با بیان اینکه خداوند برای انسان تابلوها و راهنماهای بسیاری فرستاده تا راه را اشتباه نروند اظهار داشت: متأسفانه در هر دورهای هم خواص و هم مردم در انتخاب مسیر و راه دچار اشتباهات زیادی شده و میشوند.
وی با اشاره به اینکه همه رهبران الهی نسبت به میراث بعد از خودشان نگران بودهاند، افزود: نگرانی شامل ۴ دسته در مورد فرزندان، نوهها، خواص و مردم میشود. اشتباهات قوم نوح و بنیاسرائیل را میتوان توجیه کرد اما چرا خواص پیامبر اشتباه کردهاند، از همه بدتر این است که ما و خواص ما اشتباه کنند.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: اگر خواص ما و یا مردم ما اشتباه کنند بدون شک عذاب ما از همه پیشینیان بیشتر است، از سوی دیگر نیز اگر درست عمل کنیم ثواب ما از همه بیشتر است زیرا ما در آخر کار قرار داریم و زمینهساز انقلاب جهانی امام زمان(عج) هستیم.
حجتالاسلام سعیدی بیان کرد: آیا در عصر ما مردم و خواص هم اشتباه کردهاند، در عصر ما هم خواص همه اشتباهات گذشته را تکرار کردهاند. در این میان دو تفاوت وجود دارد؛ در عصر علوی اکثر خواص منحرف شدند ولی در عصر ما اکثریت خواص بر ولایت فقیه ایستادگی کردند، در عصر علوی مردم به پای امام نایستادند ولی در عصر ما مردم پای امام و رهبر ایستادند.
وی اظهار داشت: اشتباه چهارم خواص بعد از رحلت پیامبر(ص) اختلاف امام علی(ع) و طلحه و زبیر را تنزل دادند و آن را به یک اختلاف قبیلهای و قومی تعبیر کردند، در همین راستا باید گفت وای بر کسانی که نتوانند جبهه حق و باطل را تشخیص دهند، ابوموسی اشعری گفت: "این جواب برای دنیا است، اگر بهشت را میخواهید وارد معرکه نشوید" و باز هم این اشتباه تکرار شد.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: در همین راستا در فتنه ۸۸ نیز حتی کسانی که تریبون نماز جمعه را داشتند چیزی نمیگفتند و میگفتند دعوا بین موسوی و احمدی نژاد است که در جواب این افراد باید گفت دعوا بین این دو نفر تنها یک هفته میتواند ادامه پیدا کند در حقیقت در دعوای حق و باطل سکوت یک نوع خیانت است.
وی افزود: برخی افراد میگفتند در دعوای سیاسی دو طرف باید کوتاه بیایند اما در دعوای حق و باطل نباید سکوت کرد، اشتباه پنجم سکوت خواص در برابر فتنه بود، سخن نگفتن سبب تقویت باطل میشود، دو دسته امام علی(ع) را تنها گذاشتند عدهای که در مقابل عدهای ایستادند و عدهای که در این معرکه سکوت کردند. در همین راستا باید در صندوقهای رأی باید به کسانی رأی دهیم که شجره ولایت را تقویت کنند.
حجتالاسلام سعیدی تصریح کرد: اشتباه ششم عدم توجه به عناصر پشت صحنه فتنه بود، در زمان امام علی(ع) فتنه صفین و نهروان بود، در هر فتنه ۳ لایه وجود دارد؛ یک لایه روی صحنه، یک لایه کف خیابان و یک لایه هم پشت صحنه که فکر فتنه را تولید میکند وجود دارد، در زیارت عاشورا ۵ گروه را برانداز بیان میکنند.
وی با ابراز "ایکاش در کشور یک بار هم که شده زیارت عاشورا را تجزیه و تحلیل میکردیم!" گفت: نخست خدا لعنت میکند کسانی را که بنیانگذار ظلم هستند، پس ظالمین با بنیانگذاران ظلم تفاوت دارند.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: در زیارت عاشورا میخوانیم که شمر و عمربن سعد از عناصر روی صحنه بودند ولی از پشت صحنه اسم نمیبرند زیرا آنهایی که فتنه را تولید میکنند از خودشان سند محکمی باقی نمیگذارند و حریم برایشان ایجاد میکنند و آنها را مقدس میشمارند، در فتنه ۸۸ نیز سران فتنه روی صحنه بودند و یک لایه نیز کف خیابان آشوب میکردند و یک لایه نیز پشت صحنه نقشه میکشیدند، همان افراد هنوز نیز در حال فعالیت هستند.
وی افزود: آن کسانی که فتنه ۸۸ را طراحی کردند، ببینید در روزنامهها چهکاری انجام میدهند و ما را تازه به دوران رسیده میدانند و میگویند که شما از روستا به شهر آمدهاید، اما بدانید که اگر مردم گوششان به امام و رهبری نباشد سیلی میخورند.
برخی با تحریف سخنان امام راحل عوامفریبی میکنند
حجتالاسلام سعیدی با اظهار اینکه اشتباه بعدی عدم توجه به تفاوتها و متغیرها است، گفت: عصر پیامبر(ص) یک اقتضا دارد عصر امام علی(ع) نیز یک اقتضا، ما معتقد به فقه پویا هستیم نه فقه ایستا، اگر مجتهدی از دنیا برود مقلد باید به مجتهد زنده مراجعه کند، یک ساعت هم موسی نمیتواند بدون جانشین باشد، هارون گفت: "این گوساله و سامری فتنه هستند"، فلانی بعد از ۲۵ سال میگوید: بروید به حرفهای امام برگردید و ببینید درباره مرگ بر آمریکا چه میگوید، در حقیقت این عوام فریبی است.
مقام معظم رهبری تثبیتکننده آرمانهای امام راحل است
حجتالاسلام سعیدی بیان کرد: اشتباه بعدی استحاله خواص باسابقه است، یکی از مصیبتها این است که آدمها دچار تغییر میشوند ، بعضی از بزرگان قبل از انقلاب یک چیز و بعد از انقلاب چیز دیگری بیان میکنند، در زمان پیامبر(ص) نیز شعار میدادند: "ما ولایت را الهی میدانیم" اما پس از رحلت پیامبر(ص) نظرشان عوض شد و گفتند: "پیامبر(ص) کاری انجام نداده و خودمان باید فکری بکنیم" و به این ترتیب تاریخ را تغییر دادند.
وی افزود: در زمان حال برخی از آقایان که ۵۰ سال سابقه مبارزه دارند حرفشان همان حرف طلحه و زبیر است، رهبری ولی فقیه است و بر اساس قرآن و سنت کشور را اداره میکند و در حقیقت سیاستگذار رهبری بوده و دیگران اجرا کننده هستند.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: اشتباه دیگر دستاندازی به نرمافزار بعثت و ارکان اصلی امامت و ولایت است، بنده با تحقیق تاریخ آمریکا در ۲۰۰ سال گذشته متوجه این موضوع شدم که تمامی رئیسجمهورها و احزاب آمریکا با وجود اختلاف سلیقه اصول لیبرال دموکراسی را مقدس میشمارند و اجازه نمیدهند که به این اصول دستاندازی کنند، اما اینجا کاندیداهای ریاست جمهوری و مجلس به ساختار نرمافزار بعثت حمله میکنند، امام راحل آرمانهای بعثت را پیاده کرد و رهبری این آرمانها را تثبیت میکند.
ما در قبال لبنان، فلسطین، عراق و سوریه مسئولیت داریم
حجتالاسلام سعیدی بیان کرد: اشتباه دیگر تفاوت در برداشت از حکومت دینی است که در این راستا ۲ نظر وجود دارد؛ یکی اینکه اگر بخواهیم اقتصاد و تعاملمان روان شود باید در راستای نظام بینالمللی و صندوق پول حرکت کنیم و دوم اینکه هیچ راهی برای تثبیت انقلاب بهجز مقابله با آمریکا نیست که این ۲ دیدگاه در ۵ حوزه تأثیرگذار است؛ یکی از آنها سیاستگذاری خارجی است که ما در قبال لبنان، فلسطین، عراق و سوریه مسئولیت داریم.
وی گفت: اشتباه بعدی شخصمحوری بهجای حقمحوری است، متأسفانه ما گرفتار اشخاص شدهایم، در زمان امام علی(ع) به کسانی اعتماد کردند که با پیامبر(ص) دشمنی داشتند، امام خمینی(ره) نیز در همین راستا فرمودهاند: "من زنده باشم یا نباشم مشاغل حساس در دست نااهلان قرار نگیرد"، آیا کسی که در فتنه ۸۸ نقش داشته، میتواند فرماندار، استاندار و یا وزیر شود؟
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: اشتباه بعدی تمسک به سنت پیامبر(ص) برای مقابله با امام علی(ع) است، به شجره دست زدند تا ثمره آن درخت را خراب کنند، و اشتباه دیگر تحمیل نظر بر رهبری است، تأثیرپذیری بزرگان از عناصر مشکوک نیز از دیگر اشتباهات است، اشتباه بعدی تخریب جریان وابسته به اهل بیت(ع) است، امروز نیز از زبان برخی از افراد گفته میشود: "اینها تندرو هستند"، اما آیا بسیجیان تندرو هستند؟ آیا آنها تازه به دوران رسیده و روستایی هستند؟ مقام معظم رهبری میفرمایند: حزباللهیها را تخریب نکنید، اگر نبودند معلوم نبود که سرنوشت کشور چه میشد.
ارسال نظر