ادامه بحران در سينمای ايران با یورو ۲۰۱۲
سينماي ايران سال ۱۳۹۱ را با بحران، جنجال و حاشيههاي فراوان آغاز كرد؛ بحراني كه پسلرزههايش تا همين امروز كه به پايان فصل بهار نزديك ميشويم، ادامه دارد.
اين بحران تاثير خود را روي روند فروش فيلمها و بعد اقتصادي سينما هم گذاشته و با وجود افزايش هرساله قيمت بليتها، فروش پايين فيلمها در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته و حتي سالهاي پيشتر از آن، وضعيت نگرانكنندهاي به وجود آورده است.
نخستين دليل اين معضل را در بحران اكران دو فيلم نوروزي، اعتراض برخي گروههاي غيررسمي و نهادهاي رسمي نسبت به نمايش اين آثار و پايين آمدن دو فيلم يادشده از اكران در زماني بسيار زودتر از موعد مقرر ميتوان يافت.
اما دليل مهمتر را ميتوان به افت كيفي فيلم مرتبط دانست. از همان روز پاياني جشنواره سيام در بهمنماه گذشته ميشد حدس زد مجموعه فيلمهايي كه قرار است سال ۹۱ اكران شوند، چنگي به دل نميزنند و كاهش اقبال عمومي نسبت به فيلمهاي پيشرو قابل پيشبيني بود.
حتي «نارنجيپوش» به ضرب و زور نام يك فيلمساز معتبر و دو سه بازيگر محبوب و حمايتهاي همهجانبه برخي نهادها هم به فروش نهچندان مطلوب رسيده و تا اين لحظه كه نزديك به ۸۰ روز از سال جديد ميگذرد، هيچ فيلمي موفق به دستيابي به فروشي قابلتوجه نشده است.
با آغاز تعطيلات تابستاني مدارس و دانشگاهها و پايان رسيدن اكران دوم نوروز، فصلي تازه در مناسبات اقتصادي سينماي ايران آغاز ميشود؛ فصلي كه به شكلي بالقوه تا پيش از فرارسيدن ماه مبارك رمضان ميتوانست از دورههاي پراستقبال مخاطبان از فيلمهاي حاضر در اكران باشد.
اما با شرايطي كه از آغاز سال بر مناسبات سينماي كشور حاكم شده، به نظر نميرسد فيلمهاي اين دوره هم با فروش آنچناني همراه شوند.
بجز دو فيلم «آزمايشگاه» و «چك» كه هماكنون اكران خود را آغاز كردهاند، فيلم جنجالي و كنجكاويبرانگيز «خوابم ميآد» ساخته رضا عطاران هم كه از اين هفته روي پرده رفته است.
اما متاسفانه همزماني اكران اين فيلم (كه قابليت جذب مخاطب پرشمار را دارد) با آغاز مسابقات فوتبال جام ملتهاي اروپا باعث شده بحران اقتصادي سينماي ايران كه از جنجالهاي اكران نوروزي شروع شده بود بازهم ادامه داشته باشد.
ارسال نظر