پنج مزیت وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو
بانک مرکزی در شرایطی برای خروج بازار خودرو از رکود، تسهیلاتی ۲۵ میلیون تومانی در نظر گرفته که این تسهیلات بهنوعی جایگزین وام ۱۵ میلیونی (مصوب اردیبهشتماه امسال) شده و به اعتقاد کارشناسان، از پنج جهت بر «وام» پیشین، مزیت و برتری دارد.
آن طور که کارشناسان میگویند، تسهیلات جدید به دلایل مختلف از جذابیت بالاتری نسبت به وام قبلی برخوردار است و از همین رو میتواند در جذب مشتریان به بازار خودرو، اثرگذاری بیشتری داشته باشد. بهعبارت بهتر، با توجه به تفاوتهای عمدهای که میان تسهیلات ۲۵میلیونی و وام ۱۵ میلیونی وجود دارد، مشتریان (به خصوص آنها که خرید خودرو جزو اولویت هایشان است) از تسهیلات موردنظر استقبال خواهند کرد.
کارشناسان تاکید میکنند که هرچند اثرگذاری تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی در بازار خودرو، منوط به حجم وامهای پرداختی است، اما در کل نمیتوان آن را دارویی برای درمان قطعی بیماری بازار خودرو کشور دانست. به گفته آنها، اگرچه بالا رفتن جذابیتهای این تسهیلات در مقایسه با وام میلیونی، بخشی از مشتریان را جذب خواهد کرد، اما نمیتواند ضامن خالی شدن انبار خودروسازان شود و بازار رکودزده خودرو را تکانی آن چنانی بدهد.
افزایش قدرت خرید مشتریان
اما ببینیم تسهیلات ۲۵ میلیونی چه مزیتهایی در مقایسه با وام ۱۵میلیون تومانی دارد. اولین تفاوتی که میان این دو به چشم میآید این است که ۱۰ میلیون تومان به مبلغ اعتبار برای خرید خودرو اضافه شده و این موضوع برای مشتریانی که قدرت خرید پایینی ندارند، اتفاق خوبی بهشمار میرود.
به باور کارشناسان، در میان تمام دلایل رکود بازار خودرو، «کمبود نقدینگی» یا بهعبارتی «کاهش قدرت خرید»، اصلی ترین دلیل افت خرید و فروش خودرو در کشور به حساب میآید، بنابراین جایگزینی تسهیلات ۲۵ میلیونی با وام ۱۵ میلیونی میتواند توان مالی خیلیها را برای خرید حداقل خودروهای ارزان داخلی بالا ببرد. در واقع ۱۰میلیون تومانی که به قدرت خرید مشتریان اضافه شده، آنقدر قابل توجه هست که بتواند انگیزه خرید خودرو را در بخشی از مشتریان بالا برده و آنها را به بازار برگرداند.
با یک حساب سرانگشتی، مشخص میشود که تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی میتواند توان مالی حتی کسانی را که تنها چهار یا پنج میلیون تومان پسانداز دارند، برای خرید خودرو (البته اگر خودرو در اولویت خریدشان باشد)، افزایش داده و آنها را مالک خودرو شخصی کند. به عنوان مثال، با اجرایی شدن تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی، مشتریان میتوانند با پیش پرداختی چهار میلیونی صاحب پراید شده یا ۶ میلیون بدهند پژو ۴۰۵ سوار شوند. اما دیگر مزیت تسهیلات ۲۵ میلیونی این است که مشتریان چندان درگیر بوروکراسی سخت دریافت وام نمیشوند و تسهیلات موردنظر را راحتتر دریافت خواهند کرد.
به گفته یک کارشناس، روش کار به این شکل است که مشتریان برای خرید خودرو موردنظر خود به نمایندگیهای خودروساز مراجعه میکنند و پس از انجام کارهای اولیه (انتخاب خودرو و ثبت نام و...) به بانک عامل (بانکی طرف قرارداد با خودروساز است) معرفی میشوند. وی میگوید:بانک عامل با دریافت معرفی نامه مشتریان، ما به التفاوت قیمت خودرو و تسهیلات دریافتی را، اخذ و دفترچه قسط مربوطه را تحویل آنها میدهد و سپس مابه التفاوت موردنظر را به همراه تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی، به حساب خودروساز واریز خواهد کرد. این کارشناس در ادامه میگوید:با این روش، خودروسازان مبالغ خودروهای فروخته شده را تمام و کمال دریافت میکنند و بانکها نیز سود خود را میبرند و مشتریانی هم که نقدینگی لازم را ندارند، صاحب خودرو خواهند شد.
با این حساب میتوان گفت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی از این جهت (رضایتمندی هر سه ضلع مثلث مشتری-خودروساز-بانک) نیز نسبت به وام ۱۵ میلیونی مزیت دارد. وی تاکید میکند:نفع بانکها در این است که از منابع داخلی خود خرج نکرده و بانک مرکزی، اعتبار لازم برا ی پرداخت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی را تامین میکند. به گفته وی، نفع دیگر بانکها این است که از منابع موردنظر (که نزد بانک مرکزی راکد بوده)، حداقل ۱۶ درصد سود خواهند برد.
این کارشناس همچنین به نفع خودروسازان نیز اشاره کرده و میگوید: اینکه خودروسازان مبالغ محصولات فروخته شده را یکجا دریافت و با اقساط مشتری روبهرو نمیشوند، مزیت خوبی برای آنها به شمار میرود. از دید وی، مشتریان نیز ازآنجاکه اولا نقدینگی لازم برای خرید خودرو را کسب کرده و دوما آن را با سودی کمتر از وام ۱۵ میلیونی و همچنین در بازه زمانی هفت ساله، بازپرداخت میکنند، نفع میبرند.
اما آن طور که معاون وزیر صنعت نیز میگوید، قرار شده خودروسازان پیشفاکتورهایی را با محاسبه نرخ خودرو و نرخ سود عقود مبادلهای، صادر و آنها را در قبال سفته به مشتریان ارائه کنند. به گفته محسن صالحی نیا، خودروسازان سفتهها را نزد بانک برده و خرید دین میکنند و با این شرایط، نرخ تسهیلات خودرو برای مصرفکنندگان کمتر از نرخ عقود مبادلهای تمام میشود. نکتهای که معاون وزیر صنعت به آن اشاره میکند، دقیقا مزیت سوم تسهیلات ۲۵ میلیونی نسبت به وام ۱۵ میلیونی است. طبق شرایطی که برای وام ۱۵ میلیونی در نظر گرفته شده بود، مشتریان باید ۲۱ درصد سود برای این وام میپرداختند، حال آنکه تسهیلات ۲۵ میلیونی، با نرخ ۱۶ درصد در اختیار آنها قرار میگیرد. با این حساب، مشتریان علاوهبر اینکه تسهیلات بیشتری دریافت میکنند، سود کمتری نیز میپردازند و این خود مزیتی قابل توجه برای استفادهکنندگان از تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی به شمار میرود.
تسویه دیرتر تسهیلات نسبت به وام
اما دو مزیت دیگر تسهیلات جدید خودرو نسبت به وام ۱۵ میلیونی، مدت زمان بازپرداخت و همچنین سقف آن است. طبق شیوه نامه وام ۱۵ میلیونی، مشتریان تنها میتوانستند معادل ۶۰ درصد قیمت خودرو از وام مربوطه استفاده کنند؛ اما در تسهیلات ۲۵ میلیونی، سقف به ۸۰ درصد افزایش یافته است. نکته دیگر دیگر اینکه مشتریان باید وام ۱۵ میلیونی را در عرض سه تا پنج سال تسویه میکردند، اما مدت زمان بازپرداخت تسهیلات جدید، هفت سال است.
نظر کاربران
خوب ادم حسابی که نشستی این مزیتها را برای بچه های ایرانی ! (با عرض معذرت از مردم فهیم ایران ،از ان جهت میگم بچه ها که این نویسنده عزیز دل برادر مردم را بچه فرض میکند !)نوشتی ایا خداییش خودت حداق یک مزیت در این وام دیدی ؟!!! مبلغ بالا رفته که عزیزم سودش هم رفته بالا یعنی مزیت نیست عزیزم مصیبت است وبقیه مواردت هم همینطور ! ارامش ان دنیایتان را به قیمت برهم زدن ارامش مردمان نفروشید لطفا
وامی که واسه من 40 میلیون تمام بشه واسه ماشینه 10 میلیونی گرفتنش دیوانگی محضه
هیچ مزییتی ندارد بدلیل اینکه کجای دنیا 25 میلیون میدن 42:میلیون پس میگیرند 100امتیاز برای بانکها ربا خوار دارد ولا غیر
این طرح یه دست و پا زدن بیهودست و محکوم به شکسته.
به امید حفظ کمپین تحریم نخریدن خودرو صفر
پاسخ ها
درود بر شما دوست عزیز سعید جان.
,شما لطف کن نظر نده اقای کارشناس ،ماشینی که ارزشش ۵میلیون هم نمیشه در میاد ۴۵ میلیون،پس لطف کن خودت بخر
به نظر من اصلا در مورد مزیت و امتیاز این وام برای مردم توضیح ندید
چون همه میدونن که به هر طریقی که شده میخوان انبارهارو خالی کنند بدونه کوچکترین هزینه که از سود چند صد درصدی کم شود
ماها میدونیم که کسی دلش به حال ما نمیسوزه حتی کسی به فکر یک درصد رفاه حال مردم نیست به خدا همه قبول دارن اینو
به امید حفظ کمپین تحریم نخریدن خودرو صفر
اون به اصطلاح کارشناسان اینم بگن که اولا مردم باز هم خودروی بی کیفیت رو سوار میشن و هم چنین در مجموع هفت سال علاوه بر اینکه 25 میلیون رو پس میدن، 28 میلیونه دیگه رو هم از جیب میدن!یعنی 53 میلیون!! و از طرف دیگه هفت سال بعد اون ماشینه بی کیفیت 7 سال از مدلش گذشته و ...! به هر حال من بعنوان یک ایرانی از این طرح که به ضرر مردمه استقبال نمی کنم.
اندکی صبر سحر نزدیک است
کوچکترین مزیتی ندارد........
کوچکترین مزیتی ندارد........
وام رومي گيرن هم بدهکار ميشن هم هرروز توي تعمير گاه هستند .خوب نه از بيکاري هم در ميان.
واما مزيتهاي يكه فراموش شده نگارش بشه
6- سودي كه بابت اين وام ميدهيد جالب است
7- پرايد 20ميليوني ميشود 35ميليون
8-خودروسازها پول ميگيرند و اقساطشو من و شما ميدهيم
9- چرخه خوردو سازي بي كيفيت دوباره براه مي افتد
10- بازهم داستان اتش سوزي و آمار وحشتناك كشته شده هاي تصادفات بالا يم رود.
پاسخ ها
احسنت
مردم رو با اين وامها بد بخت کرديد بسه ديگه
به نفع خودروسازان و بانكها ولي به ضرر مشتري چون پرايد بيست ميليوني را بايد دو برابر پول برايش بدهند يعني با سود دو برابر
قربون مزیتهاش برم که چشم به جیب خالی ملت دوخته.ننگ بس است.جمع کنید. این تو بمیری از اون تو بمیریها نیست.بایدبه اون جیب مبارکتون گرد و غبار کسادی و بی پولی بخوره با همت ایرانیان سرافراز.
مزیت!!!!کدام مزیت؟؟؟ اقای کارشناس مگه مزیتی هم میبینی شما؟؟؟مردم ما رو چی فرض کردین آخه؟؟بزارین از مزیتش بگم واستون یه تیبا که شش میلیون هم ارزش نداره میخری بیست و پنج میلیون و با وام چهل و یک میلیون پس مسدس...بعد از هفت سال تیبا واست چهل و یک میلیون میفته آیا بعد هفت سال یک تیبا چقدر میارزه؟؟؟؟؟ اینم مزیت !!!؟؟؟!؟!؟!؟!
آخه مگه آدم دیوانست واسه ماشینای لگن اینا 40 ملیون قسط بده
قیمت ماشینا باید 80% کاهش پیدا کنه تا به قیمت واقعی برسه اونوقت وامم نیاز نیست
تو عراق سمندو دارن میدن 7 تومن
مگه ما از اونا کمتریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
احسنت و درود بر شما رضا جان.
به این طریق می خوان پژوهای مونده را به مردم بندازن
گول نخورید اگر هم می خواهید ماشین بخرید دیگر شرکتهای خودرو ساز- کرمان موتور را انتخاب کنید و سایپا و ایرانخور را تو تحریم نگه دارید تا قیمتش واقعی بشه
واقعا متاسفم خودروهای مونده در پارکینگ هارو. دارن به 2برابر به ملت میدن بعد اونوقت درنهایت پر رویی دارن میگن به نفع ملت هم هست !!!
پول از آسمون می باره دیگه !
با قانون کار 700 هزار تومنی (تازه اگه کاری گیرمون بیاد !)
60 میلیون وام مسکن بگیرم ، ماهی یک ملیون قسطش رو بدیم ، ماهی حداقل یکی دو میلیون هزینه خوراک و پوشاک و سلامت و تحصیل و ... بدیم ، یه ذره پس انداز (اگه داشته باشیم!) که قیمت واقعی خودرو هستش رو هم دو دستی تقدیم کنیم به خودرو سازان و بانک های خوشگذرون جاش یه آشغال تحویلمون بدن ، بعدش هم براشون کار کنیم و عوض اینکه به زندگی خودمون و خونواده مون برسیم هفت سال 30-40 میلیون قسط پول زور بدیم و رفاه این آدم کشها رو تامین کنیم !!!
واقعا که !
جمع کنید این بساط دروغ و کلک رو
باز هم به ضرر ملت وبه نفع خودروسازها وبانک هاست -من خودم پراید که قیمتش 20میلیون بود چون شرایطی گرفتم 23 برام آب خورد حالا 17 میلیون هم ازم نمیخرند ....
خودروسازها دارن نابود می شن و هی دست و پا می زنن!
هی به بانک ها و غیره التماس میکنن ولی فایده ای نداره!
دیگه فایده نداره!
خودروسازها نابود شده اند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خودروسازها نابود شده اند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اینها چون میدونن که یک عده هالو پیدا میشه بدون کم کردن قیمتشان یا بالا بردن کیفیتشاه از این طریق وارد میشن هم به نفع بانکه هم به نفع خودروساز کیفیت وایمنی جون مردم کیلو چنده اگه این مردم همت کنن ونرن وام بگیرن ماشینهای بدون کیفیت بخرن مطما درست میشه ولی افسوس که ما ملتی متحد نیستیم
به عنوان یه ایرانی احساس بدبختی میکنم.تا کی باید بشینیمو زانوی غم بغل کنیم ببینیم این آقایونه بی مغز وپیر فکر اینجوری دارن سر مردم کلاه میزارن.آخه چی پیش خودشون فکر میکنن به خدا مردم توان پرداخت اقساط این ماشینهای بی ریختو بی کیفیتو ندارن چه برسه به مزیت وامی که این ضد ایرانی های کج فکر بی سلیقه واسه مردم میدن
نامرد دارن مردم را دست بسر میکنند حالا چاره ندارند با وامی که باسودش تقریبا دوونیمبرابرمیشود کلنجار ادبیاتی میرن که فتیله راکمی بکشن پایین نه بابا ما تا خودرو پراید 4ملیون وپزو7ملیون نشه خریدارنیستیم بیخود سرخودتان رابدرد نیارید مغزخرنخوردیم برید ببینید کجای دنیا اینجورپول تو جیبتان ریختند که تا چندین سال سیرتون کنه
ما میگیم پراید نیمخوایم ، به ما میگن وام میدیم/ما میگیم خر نمیخوایم پالون خر عوض میشه!!!!
دو نکته مهم اول اینکه بانکها 16 درصد سود مفت میبرن
د.م ماشینی که قیمت نقدی و واقعیش همان 20 درصد سهم مشتری نقد هست قیمت واقعی همین است و خودرو ساز 80 درصد سود میبرد
ال90 12 میلیونی میخوان 50 میلیون به مردم بفروشن
اینا فکر کردن با مردم بیسواد جامعه روبرو هستند خبر ندارند دانش عصر دیجیتال از خودشون بیشتره فریب ترفندهای فروش نمی خوریم
***** خرید خودرو صفر ممنوع *****
اینبارم بازارشون راه نیفته دولت مجبور میشه سود بانک بیاره زیر 4 درصد بعد شاید بهش فکر کنیم
مرحله بعدی خودرو ساز مجبور میشه ارزان کنه بعد میریم نزدیک نگاه میکنیم
مرحله آخر که ارزان شد و کیفیت بالا رفت و صد درصد وام دادن با بهره 4 درصد با جان دل میریم میخریم
کمپینگ تا اجرای مرحله سوم خواست مردم ادامه دارد
******
****** خودرو صفر ممنوع *******
شنیدین که در 5+1
گفتن
یک ایرانی را هیچ وقت تهدید نکنید....
خودوسازان محترم
ایرانیان را هیچ گاه ه ه ه ه ه ه
خرررررررررر
تصور نکنید
با تشکر
دوستان
ایرانی مشکل ش مالی نیست که با وام دادن حل بشه
ما نمی خوایم با طناب مفت خودمونو دار بزنیم
باید کیفیت بلا بره
واردات خودرو ازاد بشه
رقابتی بشه
همین
این خواست یک ایرانیه
ماشین پراید و نذری هم کنید
کسی نمی گیره
سوارش بشه
بمیره
واقعا مردم را چی فرض کردند.خجالت هم خوب چیزی که این مردان دولتی ندارند.
ماشین صفر نمی خریم و بس.
سلام قرار شد کیفیت برود بالا و الان با همون کیفیت قدیم میخوان خودروها رو دو برابر به ملت بدن؟ مزیت یعنی این که کیفیت رو با استاندارد اروپا یکی کنید و قیمت هم مثل اروپا بشه ؟
هرگز هرگز هرگز گاری صفر ممنوع....حتی اگه مفت باشه
با سلام خب از لحاظ اقتصادی کاملا در اشتباهید شما ماشینو خریدی با وام که صددرصد ضرره بعدش میبینی ماشینت دو هزار نمیرزه چهل تومن هزینه کردی در اصل افت قیمت ماشینت باید در نظر بگیری که خیلی میشه پس وام مسکن بکن یک میلیارد وام اتومبیل بکن دو میلیارد هیچکش وامم نمیخواد بخداا ارزن کنید مسکن کالا اساسی و اتومبیل
بی زحمت یه سری برید جاده قدیم کرج
ببینید مثل گل افتابگردون ماشین تو انباره
پراید باید بشه 6000000
هر چند تو افغانستان حدود 3500000تومنه
با سلام ؛
باید دید که این کارشناسان کارشناس هستند یا نیستند اگر هستند از کارشناسان ایران خودرو و سایپا هستند کدام عقل سالمی دست به چنین کاری میزند که ماهیانه 469500 تومان قسط بدهد و از طرفی 16700000 سود آن را پرداخت کند و 41700000 برگرداند ،این کارشناسان از خودشان می باشند و می خواهند سر ملت کلاه بگذارند اگر راست می گویند وام را 4 درصد بدهند نه 16 درصد .
با سلام
شما مردم را چه فرض کردید با دادن وام 25 میلیونی مردم خرید خواهند کرد کور خواندید می خواهم سوال کنم وام 25 میلیونی آخرش چقدر می شود زمانی اعلام کردند وام با سود 4درصد حرام است حالاوام 25 میلیونی با سود 20 درصد هلال است اگر بیشینی حساب کنی وام با سود 20 درصد 30 درصد حساب می شود من یک نمونه برایتان عرض کنم وامی به مبلغ 3/5 میلیون گرفتم 9/5 میلیون باز پرداخت نمودم واگر زمانی پول دست بیاید بخواهی تسویه کنی می گویند که تا الان هرچه پرداخت کردید سود پولی بوده پس از دوستان وایرانی های محترم تقاضا دارم دنبال چنین وامی نروند
عجب مزییت های داشت . از 5 مزییت بیشتر داشت .میگی نه دوباره بنویس و چند مزییت اضافه اش کن . مرد مومن چی نوشتی کدوم مزییت کدوم آش کدوم کشک. شرم حیا چیزی خوبیه
نمیخریم
فقط یک فایده داره اونم سهام شرکت های خودروسازی که همشون از وزیر و وکیل و نماینده مجلس هستند را گردن کلفت تر میکنه و مردم را راحت تر روانه قبرستان میکنه سالی 30.000 نفر ..................
تک تک نظرات دوستان قابل تعمل و جدا از سود و باز پرداخت خداییش تو که فکر میکنی قدرت پایین خرید علت ه با ابن ایمنی عالی ماشین های حداقل خرید که امثال من بخرن مثلا یک تصادف کوچولو که خارج از تصور نیست و خدای ناکرده راننده بیچاره زنده بمونه تا آخر عمر باید بازپرداخت وام و ....