اتاق فکر کمپین خودرو
در روزهایی که «رکود» روی شانههای صنعت خودرو سنگینی میکند و مشتریان با خودروسازان کشور قهرند، خیلیها این اتفاق را ناشی از کمپین «خودرو نخرید» میدانند و معتقدند تا این کمپین هست، بازار رونق نخواهد گرفت.
این در شرایطی است که به اعتقاد برخی از کارشناسان، اگرچه کمپین «خودرو نخرید» حامیان مردمی زیادی دارد، اما اتاق فکر آن را مخالفان دولت تشکیل دادهاند. به اعتقاد این دسته از کارشناسان، چون «خودروسازی» یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی کشور بهشمار میرود و افکار عمومی رضایتی نسبی از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد دارند، مخالفان میخواهند با هدف قرار دادن صنعت خودرو، به نوعی رشد اقتصادی را زیر سوال ببرند. به عبارت بهتر، کارشناسان بر این باورند که مخالفان دولت میخواهند از مسیر «جاده مخصوص» به دولت حمله کنند، حملهای که البته بیشتر شبیه پاتک بوده و به اصطلاح علنی نیست.
در واقع مخالفان دولت دریافتهاند که خودروسازی نقشی تعیینکننده در بالا رفتن آمارهای اقتصادی کشور طی دو سال گذشته داشته و از همین رو میخواهند با دامن زدن به نارضایتی عمومی از خودروهای تولید داخل و ترغیب مشتریان به «نخریدن»، تا حد امکان اثر صنعت خودرو بر اقتصاد کشور را ضعیف کنند. بنابر آمارها، قهر مشتریان با بازار خودرو، تیراژ خودروسازان کشور را پایین آورده (آن هم در دوران شکوفایی تولید)، بنابراین هرچه تیراژ کاهش یابد، اثرگذاری خودرو در رشد اقتصادی کمتر میشود و در نتیجه احتمال ورود اقتصاد کشور به محدوده منفی، افزایش خواهد یافت. طبعا اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، یکی از برگ برندههای اصلی دولت یعنی رشد اقتصادی و کاهش تورم، کم کم خواهد سوخت و این معنایی جز نارضایتی عمومی از دولت یازدهم و به کرسی نشستن حرف مخالفان و تندروها نخواهد داشت. اقتصاد و سیاست، دو بال پرواز دولت طی دو سال گذشته بودهاند، چه آنکه کنترل تورم و رشد اقتصادی از یکسو و به سرانجام رساندن پرونده هستهای و لغو تحریمهای بینالمللی، توانسته رضایتی نسبی را در جامعه از عملکرد کابینه ایجاد کند و بنابراین آسیب دیدن هر یک از این دو بال، فرود اضطراری دولت یازدهم را در پی خواهد داشت. کارشناسان همچنین با اشاره به وعده کمپینیها مبنیبر کاهش قیمت شدید خودروهای داخلی (مثلا پراید هشت میلیونی و پژوی ۱۰ میلیونی)، معتقدند این وعده و وعیدها توجیه اقتصادی نداشته و در شرایط فعلی قابلتحقق نیستند.
مخالفان دولت به درستی درک کردهاند که راه حمله به دولت، هدف قرار دادن دو بال اقتصادی و سیاسی آن است و اگر این دو بال کنده شده و یا حتی زخمی شوند، موفقیتی بزرگ برای آنها در پی خواهد داشت. این وسط البته هستند برخی مقامات دولتی نیز که ناخواسته در دام کمپین «خودرو نخرید» افتاده و با اظهارنظرهای خود در این شرایط، بیشتر به رکود بازار دامن زده و آب در آسیاب مخالفان میریزند.
اما کارشناسان برای اثبات اینکه اتاق فکر کمپین «خودرو نخرید» در اختیار مخالفان دولت است، به موارد مختلفی استناد میکنند، از جمله رسانههای مخالف و منتقد. به گفته آنها، اگر مروری بر رسانههای مخالف و منتقد دولت طی دو سال گذشته بیندازیم، متوجه میشویم عموم انتقاداتشان از فعالیتهای اقتصادی و سیاسی کابینه یازدهم بوده و این دو حوزه را به محل چالش تبدیل کردهاند.بهجز مباحث سیاسی، اقتصاد و حوزه تاثیرگذارش یعنی خودروسازی نیز به محور چالش تبدیل و آنها (رسانههای مخالف) تا توانستهاند به دومین صنعت بزرگ کشور تاختهاند.
به اعتقاد کارشناسان، هرچند در عقبماندگیهای کیفی، بالا بودن قیمت محصولات و خدمات پس از فروش خودروسازان کشور تردیدی نیست و مشتریان به حق از آنها شاکیاند، اما وقتی «انتقاد رسانهای» رنگ و بوی سیاسی به خود میگیرد و هدفش بیش از آنکه اصلاح باشد، تخریب است، بسیار بعید به نظر میرسد نتیجه آن به نفع جامعه رقم بخورد. به عبارت بهتر کارشناسان بر این باورند که کمپین «خودرو نخرید»، بیش از آنکه کار مشتریان را بهواسطه افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروهای داخلی و... راه بیندازد، مخالفان دولت را به مقصودشان خواهد رساند و در این میان، صنعت و اقتصاد کشور قربانی میشوند. اما موضوع دیگری که کارشناسان در اثبات گفته خود مبنی بر اداره کمپین خودرو توسط مخالفان دولت، به آن اشاره میکنند، عکس و فیلمهای آرشیوی است که این روزها در شبکههای اجتماعی دست به دست میشوند. طی چند هفته گذشته، کلیپهایی مربوط به سالهای گذشته در شبکههای اجتماعی منتشر شده که همه آنها به نوعی حس بد مشتریان به خودروهای ایرانی را تحریک و همچنین به ترغیب هرچه بیشتر آنها (مشتریان) به نخریدن خودرو دامن زدهاند. در یکی از این موارد، کلیپی مربوط به پنج شش سال پیش، منتشر شده که در آن، مجری برنامه به نوعی خود را جای همه مشتریان ایرانی میگذارد و به شدت از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی انتقاد میکند. البته گویا انتشاردهندگان چندان وقت دیدن عکسها و کلیپهای خود را قبل از انتشار ندارند، چه آنکه گاهی مدیر مهندسی سایپا را جای مدیرعامل معرفی میکنند و مسوول استانداردهای ایران خودرو را نیز جای مدیرعامل این شرکت میگذارند. حتی در موردی دیگر، عکسی مربوط به انتخابات ریاستجمهوری سال ۹۲ را «تجمع مشتریان برای انصراف از خرید خودرو و پس گرفتن پول خود از شرکتهای خودروساز» اعلام میکنند تا از این راه مشتریان را برای اعتراض، به نمایندگیهای خودروسازان بفرستند.
هرچه هست، در باب انتشار این کلیپها دو پرسش وجود دارد؛ اول اینکه منتشرکنندگان، چطور به آرشیو این فیلمها و کلیپها دسترسی دارند و دوم اینکه چرا حالا و پس از گذشت چند سال، اقدام به انتشار آنها کردهاند؟ به اعتقاد کارشناسان، دلیل این اقدام چیزی جز این نمیتواند باشد که مخالفان دولت، میخواهند با انتشار کلیپها و فیلمهایی از این دست، حس افکار عمومی را نسبت به صنعت خودرو، بیشتر و بیشتر منفی کرده و از این راه، فروش را پایین آورده و تولید را کم کنند و در نهایت به رشد اقتصادی کشور ضربه بزنند. البته اینکه گفته میشود کمپین خودرو توسط مخالفان دولت اداره میشود، به هیچ وجه نافی نقاط ضعف بزرگ خودروسازی کشور نیست، منتها به اعتقاد کارشناسان، صنعت خودرو با تحریم و تخریب اصلاح نمیشود و نیاز به اصلاحات اساسی و زیرساختی در آن وجود دارد.
نظر کاربران
عاشق این تفکر دایی جان ناپلئونی هستم
عاشق این تفکر دایی جان ناپلئونی هستم
اين حرفا چيه!!! كمپين نخريدن خودرو كيلو چنده!!!؟؟ واقعيت اينه كه مردم قدرت خريدن خودرو با اين قيمت ها رو ندارن و الا به كمپين توجه نميكردن. هر روز هم داريم فقير و فقيرتر ميشيم. چرا مردم رو با اين حرفا سركار ميزاريد..
این متن برگرفته از کتاب علمی تخیلی: گاوها پرواز می کنند بود!
بجای سرهم کردن این داستان های مضحک کیفیت خودرو رو ببرید بالا و با قیمت های واقعی به مردم بفروشید!
احتمالا چند روزدیگه میگن این کمپین کار اسراییل و موساد و اسامه بن لادن و مرحوم یوگی و دوستان و ملوان ذبل و بقیس
فقط میتونم بگم :خخخخخخ
خودتونین
نقی ی ی ی ی ی ی !!
الکی میگه!!!
برترینها همدست خودروسازان
برگرفته از داستان علمی و تخیلی: گاوها پرواز می کنند!
چاپ این مطلب توهین به شعور مردمی است که فقط حق مسلم خود که همانا خودروی با کیفیت و قیمت مناسب می باشد را میخواهند
رشد اقتصادی به هزینه جان و مال مردم و عذاب دادن خریداران ؟
لطفا خام این مقالات واحی نشید مردم .
تحریم خودرو داخلی فقط
چه فیلم جالبی
نویسندش کیه؟
علمی تخلیه دیگه! نه؟
كاملا موافقم - اين كساني كه اين كمپين را راه انداختند هدفشان فقط از بين بردن توليد هست نه چيز ديگر - چرا كمپين افزايش كيفيت خودرو تشكيل نشد - جواب بيكاري كارگرها و كارمندهاي اين دو تاشركت و شركت هاي وابسته مثل قطعه سازها با كيه ؟ چرا تو مسايل ديگه از قبيل مسكن و پوشاك و مواد غذايي و اينترنت و ... كمپين تشكيل نشد - اينها همه بازي هاي سياسي هستش و سر مردم هميشه در اخر كلاه گشادي ميره - نمونه اش فروش استقلال و پرسپوليس به بخش خصوصي اخرش چي شد ؟!!! اين كمپين شده ديگه لوس بازي هر چيزي حدي داره .... من موافقم افزايش كيفيت توي صنعت خودرو هستم ولي بدين شكل نه ... يا علي
پاسخ ها
مملکت 14 میلیون بیکار داره این چند صدهزارم روش .شما نمیخواد جوش بیکاری مردمو بزنی
آسیاب به نوبت
نوبت اون عزیزان هم می شود
فقط میتونم بگم: خخخخخخ
من میدونم پای اسراییل وسطه!
مرگ بر اسراییل
پراید صادر کنین اسراییل تا همشون کشته بشن
برای خودکشی روش های راحت تری هم جز خرید خودروهای داخلی وجود دارد
پاسخ ها
و ارزانتر
آقایی که میگی کمپین بازی سیاسی و لوس بازی و بخاطرش کارگرا بیکار میشن انگاری خودتم نون خودروسازها رو میخوری!
کسایی که بیکار میشن برن دنبال یه شغل شرافتمند
پولی که از خون ملت بیگناه و کشته شدنشون تو این باصطلاح خودروها بدست میاد برکت نداره ! .... یا علی ....
نویسنده این مطلب فقط میتونم بگم خودتی!
چرا هیچکس دلش به مردم نمیسوزه؟؟؟
چرا کسی یه مطلب نمینویسه واس اونایی که تو پراید تو آتیش سوختن
اونایی که عزیزاشونو از دست دادن
اونایی که یتیم شدن
بخاطر همین خودروسازهای داخلی که شما اینجوری داری ازشون حمایت میکنی
سلام
تونظرات کارشناسیتون به شعور وفهم مردم توجه کنید .عروسک کوکی که نیستند.به خاطرهمین تولیدات جان یکی ازعزیزترین کسانم ازدست رفت .اونم به خاطر چپ کردن به دلیل نقص فنی
نتیجه 30 سال حمایت مردم از خودروسازان داخلی همین است.اگر این کمپین نبود 30 سال دیگر پراید را باید 250 میلیون بخریم
خخخخخخخ،این مطلبو کی نوشته؟
ازنویسنده این مطلب واقعا ممنونم
کلی خندیدیم
خرخودتونید
کلا شما با مردمی یا با خودروساز.اقا انقدر طرفدار دولت و خودرو ساز نکن.
نظر مهدي: مگر افزایش کیفیت دسن مردم است که مردم بخوان برای ان کمپین تشکیل بدهند؟!!!!!!مردم برای چیزی کمپین میذارن که بتونن از پسش بربیان .
پاسخ ها
صد در صد
* به اعتقاد برخی از کارشناسان، اگرچه کمپین «خودرو نخرید» حامیان مردمی زیادی دارد، اما اتاق فکر آن را مخالفان دولت تشکیل دادهاند*. . . . . . این کارشناسان واقعا نخبه هستند فقط توی این سطرش دو جمله کاملا ناقض هم است . . . . . . بالاخره حامیان از مردم هستند یا از مخالفان دولت ؟!! ایا مردم مخالف دولت هستند ؟! ایا مخالفین دولت حامی مردم هستند ؟! اصلا نویسنده محترم برای مردم شعور تشخیص خوب وبد قائل هست یا نه ؟!!
فکر نمیکنم زور زدن برای خراب کردن کمپین فایده ای داشته باشد چون اولا این کمپین از دل مردم برخاسته ثانیا حتی اگر کمپینی هم نباشد بازار خرید خودرو از رکورد در نمیاد ثالثا باید قبول کرد جنسی که از اعتبار افتاده دیگر هیچوقت به بازار برنمیگرده
عاشق این تفکر دایی جان ناپلئونی هستم
برترین ها چند گرفتی خودتو فروختی؟