۲۴۳۹۵۶
۵ نظر
۵۰۰۶
۵ نظر
۵۰۰۶
پ

سقوط فروش ايران‌ خودرو، سايپا و زامياد

روزنامه جوان در گزارشی درباره صنعت خودرو نوشت: حجم كل توليد شركت‌هاي خودروسازي ايران‌خودرو، سايپا و زامياد در پنج ماه ابتدايي سال جاري به ترتيب ۲۳۳هزار، ۱۳۳هزار و ۱۰هزار دستگاه خودرو بوده است كه اين شركت‌ها به ترتيب ياد شده تنها موفق به فروش ۱۸۷هزار، ۱۰۲هزار و ۸هزار دستگاه خودرو شده‌اند، اين در حالي است كه عمده فروش خودرو‌سازان و سفارش‌ها براي ماه‌هاي ابتدايي سال بوده است؛ يعني زماني كه كمپين نخريدن خودروي صفرداخلي شكل نگرفته بود.

روزنامه جوان در گزارشی درباره صنعت خودرو نوشت: حجم كل توليد شركت‌هاي خودروسازي ايران‌خودرو، سايپا و زامياد در پنج ماه ابتدايي سال جاري به ترتيب ۲۳۳هزار، ۱۳۳هزار و ۱۰هزار دستگاه خودرو بوده است كه اين شركت‌ها به ترتيب ياد شده تنها موفق به فروش ۱۸۷هزار، ۱۰۲هزار و ۸هزار دستگاه خودرو شده‌اند، اين در حالي است كه عمده فروش خودرو‌سازان و سفارش‌ها براي ماه‌هاي ابتدايي سال بوده است؛ يعني زماني كه كمپين نخريدن خودروي صفرداخلي شكل نگرفته بود.

اگرچه وزيرصنعت و مديرعامل خودرو‌سازي سايپا به خاطر واكنش خود به كمپين نخريدن خودروي صفر از مردم عذر‌خواهي كردند و قول دادند كه كيفيت خودروهاي توليدي را بالا ببرند اما سخنان احمد نعمت‌بخش دبير انجمن خودرو‌سازان كه خود ماشين وارداتي سوار مي‌شود و اعتقادي به خودروي ايراني ندارد، نسبت به كمپين خودرو، خشم مرد‌م و افكار عمومي را در پي داشته است زيرا وي، در يادداشتي كه در هفته نامه صدا ارگان كارگزاران نوشته با تهديد مردم گفته است: موجودي انبار خودرو‌سازان طبيعي است و مردم به زودي از نخريدن خودرو پشيمان مي‌شوند!

اينكه رابطه كارگزاران با گران‌شدن خودرو چيست بماند اما لحن و گفتار دبير انجمن خودرو‌سازان در حالي بوي تهديد و لابي با نهادهاي قيمت‌گذار براي افزايش مجدد قيمت خودرو‌هاي داخلي مي‌دهد كه آخرين اطلاعات منتشر شده روي سامانه كدال (سامانه انتشار گزارش‌هاي مالي شركت‌هاي حاضر در بورس اوراق بهادار)، نشان مي‌دهد كه سه شركت خودرو‌ساز داخلي كه آمـــار توليــد و فــــروش‌شان در پنج ماهه ابتدايي سال جاري را در قالب اطلاعيه‌هاي رسمي به بورس تهران اعلام كردند با افت فروش مواجه شده‌اند.

دو شركت عمده توليد خودروهاي سواري يعني ايران خودرو و سايپا و همچنين يكي از اصلي‌ترين شركت‌هاي توليد‌كننده خودروهاي كار در ايران يعني زامياد، آخرين اطلاعات مربوط به توليد و فروش خود را در قالب اطلاعيه‌هاي رسمي، كه به امضاي معاون مالي و اقتصادي هريك از اين شركت‌ها رسيده، روي سامانه اطلاعات ناشران بورس، موسوم به كدال، قراردادند.

مقدار توليدات ايران خودرو در پنج ماه ابتدايي سال جاري ۲۳۳هزار دستگاه بوده درحالي‌كه طبق آمار ارائه شده به بورس مقدار فروش اين شركت ۱۸۷هزار دستگاه است، اين در حالي است كه توليد سايپا نيز در مدت ياد شده ۱۳۲هزارو ۹۵۲دستگاه بوده كه از اين مقدار ۱۰۲هزار و۱۱۷دستگاه تحويل خريداران شده است.

اطلاعات آماري ايران خودرو

براساس آخرين اطلاعات منتشر شده روي سامانه كدال، ايران خودرو از ابتداي امسال تاكنون ۲۳۳هزار دستگاه خودرو توليد كرده است كه از اين تعداد ۱۸۷هزار دستگاه را به مشتريان تحويل داده است.

اطلاعات آماري سايپا

همچنين مقدار توليد شركت سايپا از ابتداي سال تاكنون ۱۳۲هزارو ۹۵۲دستگاه بوده كه از اين مقدار ۱۰۲هزار و۱۱۷دستگاه تحويل خريداران شده است.

اطلاعات آماري زامياد

معاون مالي و اقتصادي شركت زامياد نيز در اطلاعيه‌اي رسمي، حجم كل توليد اين شركت را از ابتداي سال تاكنون ۱۰هزار و۳۰۷دستگاه عنوان كرده است كه از اين مقدار تنها ۷هزار و۹۳۱دستگاه فروخته شده است.

در انبار ايران‌خودرو چند دستگاه خودرو خوابيده است؟

در اين بين اگر‌چه خودرو‌سازان و دبير انجمن خودرو‌سازان افت فروش خودرو را به طور كل منكر مي‌شوند و كمپين نخريدن خودرو‌ي صفر داخلي را بي‌تأثير در فروش خودرو مي‌دانند اما تحليل صورت‌هاي مالي و آمار توليد و فروش ايران‌خودرو نشان مي‌دهد كه مقدار توليدات ايران خودرو از ابتداي سال تا مرداد ماه ۲۳۳هزار دستگاه بوده درحالي‌كه طبق آمار ارائه شده به بورس مقدار فروش اين شركت ۱۸۷هزار دستگاه است، يعني ايران‌خودرو ۴۶هزار دستگاه كمتر از خودروي توليدي‌اش در سال جاري به فروش رسانده است.

گفتني است تماس خبرنگار روزنامه جوان با نمايندگي‌هاي فروش ايران‌خودرو و سايپا به اين امر منتج شده كه آمار فروش خودرو‌سازان به شدت كاهش يافته است به طوري كه تنها مصرف‌كنندگان ضروري اقدام به خريد خودرو از اين نمايندگي‌ها مي‌كنند. يكي از اين نمايندگي‌ها به «جوان» گفت: فاصله قيمت خودرو در كارخانه و بازار به صفر رسيده است از همين رو فقط مصرف‌كنندگان واقعي اقدام به خريد خودرو مي‌كنند از همين رو آمار مراجعه‌كننده به نمايندگي جهت خريد خودرو به شدت افت داشته است.

نمايندگي ديگري گفت: كمپين نه به قيمت خودروهاي توليد داخلي تازه شكل گرفته است و اثر آن در گزارش توليد و فروش شهريور خودرو‌سازان قابل رؤيت است.

وي گفت: از دوستان در ساير نمايندگي‌ها كه آمار گرفته‌ام ميزان فروش كاهش يافته است و حتماً در گزارش آتي خودرو‌سازان به بورس اين امر مشاهده مي‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    تا قيمت اين گاري هاي مرگ رو پايين نيارين و كيفيتش رو بالا نبرين كسي نميخره

  • بدون نام

    هر فرازی یک فرودی هم داره انشااله که دیگه نتونند بلند شن

  • بدون نام

    خداروشکر باید حسابی تنبیه بشن تا محصولی باکیفیت ومطابق بااستاندارد های جهانی تولید کنن البته با قیمتی مناسب

  • بدون نام

    پس اینایی که ماشین میخرن کی هستن؟فروششون بد نیست خیلی هم خوبه.هنوز مردم به خودشون نیومدن هنوز هم کلاه سرمون میره

  • علیرضا

    ایرانی نباید کالای بی کیفیت بخره. قلب هر ایرانی که برای ایران نتپد، بهتر است که هرگز نتپد.

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج