آموزش ۴ ساعته زبان انگلیسی در مدارس
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از پیشنهاد جدید در خصوص تغییر ساعات آموزش زبان انگلیسی در مدارس خبر داد و گفت: در حال حاضر پیشنهادی مطرح است که ما ساعات آموزشی زبان انگلیسی که ۶ سال و در هر هفته ۲ ساعت است، تجمیع کنیم و در هفته به ۴ تا ۶ ساعت، در سه سال برسیم تا دانشآموزان آموزشهای لازم را به صورت فشرده ببینند.
وی افزود: اما در مورد آموزش زبان انگلیسی که با هدف مهارتهای زبانآموزی یعنی گفتن، شنیدن، خواندن، نوشتن و فهم مطلب تدریس می شود، برای این کار نیز اصلاحاتی انجام شده و فعلا در برنامه درسی در دوره اول متوسطه دو ساعت در هفته پیشبینی کردیم، اما موضوع باز هم در دست بررسی کارشناسانه است.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از پیشنهاد جدید در خصوص تغییر ساعات آموزش زبان انگلیسی در مدارس خبر داد و گفت: در حال حاضر پیشنهادی مطرح است که ما ساعتهای آموزشی زبان انگلیسی که ۶ سال و در هر هفته ۲ ساعت است، تجمیع کنیم و در هفته به ۴ تا ۶ ساعت، در سه سال برسیم تا دانش آموزان آموزشهای لازم را به صورت فشرده ببینند.
محمدیان اضافه کرد: یکی از تئوریها این است که استمرار و فاصله کوتاه در آموزش زبان موثرتر از این است که آموزش در ساعت محدود و بازه زمانی طولانی انجام شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر تیم کارشناسی سازمان در حال بحث بر روی این پیشنهاد هستند و اگر در نهایت تیم کارشناسی این مطلب را تایید کند، باید به صورت یک طرح به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه شود و بعد از تصویب آن را اجرایی کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که این پیشنهاد از چه زمانی عملی میشود، گفت: تا پایان سال که ما برنامه درسی پایههای دهم، یازدهم و دورازدهم را طراحی میکنیم و یک به یک بازنگری در عناوین دروس خواهیم داشت، در آن زمان این پیشنهاد تصویب شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین از احتمال آموزش زبان انگلیسی در مقطع پایینتر از دوره اول متوسطه خبر داد و اظهار داشت: اگر قوانین و نظرات کارشناسی اجازه دهد، بنا داریم؛ زبان انگلیسی را در مقاطع قبل از دوره اول متوسطه آموزش دهیم و از سنین پایینتر این آموزشها را ساماندهی کنیم.
محمدیان در ادامه اذعان داشت: در حال حاضر دانشآموزانی که پایه هفتم و هشتم را گذراندند، تقریبا در مکالمه به اندازه ۵ دقیقه که خود را معرفی کنند و متن کوتاه بنویسند؛ موفق هستند، اما کفایت نمیکند.
وی در پاسخ به این سوال که این باور وجود دارد که آموزش زبان در مدارس در حد ویترین و به گونهای است که دانش آموزان پس از فراغت از تحصیل قادر به مکالمه حتی در حد مقدماتی نیستند، گفت: این نگاه تقریبا ناظر به سه سال پیش است؛ از آن زمان به بعد کتب پایه هفتم و هشتم جدید تالیف شد و نگاه ما مبتنی بر آموزش مهارتهای زبانآموزی یعنی گفتن، شنیندن، نوشتن و خواندن بوده است؛ یعنی تنها صرف تاکید بر گرامر نبوده است. در حال حاضر تغییراتی ایجاد شده و موفقیتهای نسبی به دست آمده که البته کفایت نمیکند و نیازمند تغییرات دیگری هستیم.
نظر کاربران
بهتر هستش آموزش و پرورش با موسسه های معتبر مکالمه مثل کیش قرارداد ببنده وگرنه الان که هیچکس از مدرسه و موسسه هایی مثل کانون زبان یک کلمه حرف زدن هم یاد نمیگیره
باید از کلاس اول ابتدایی زبان انگلیسی در کنار زبان فارسی تدریس شود .
دوست عزیزی که گفتی اموزش و پرورش باید با موسسات قراردا ببنده اموزش و پرورش مشکل نیروی متخصص نداره مشکل با کتابهایی بود که برای حرف زدن و گوش کردن طراحی نشده بود و انشا ا... با عوض شدن کتابا مشکل تا حدی حل میشه
با عرض تاسف باید گفت که خود رییس سازمان آموزشی و پژوهش اطلاع کامل از آموزش زبان ندارند.من حدود 15سال است در کار آموزش زبان هستم و تا بحال کتابی به بی نظمی و بی برنامه بودن کتاب هفتم و هشتم ندیده بودم بنظر میرسد در سازمان نه کارشناسی وجود دارد نه دلسوزی