مردم هیچقدمی برای خرید ماشین برنمیدارند
سايه رکود آنقدر بر سر بازار خودرو سنگين شده که به اين راحتي، حاضر نيست از بازار کنار برود .
اين گزارش حاکيست، اگر بخواهيم روند کلي بازار خودرو را جمع بندي نماييم، بايد گفت در حال حاضر به دليل افزايش قيمت خودروها و پايين آمدن قدرت خريد مردم، خريد و فروش در بازار خودرو کشور رونقي ندارد. واقعيت امر اين است که متقاضيان خريد خودرو همچنان دلخوش به لغو تحريمها و کاهش قيمتها هستند و اين خود، دليل مهمي بوده براي کاهش فروش خودروسازان. هماکنون صنعت خودرو نياز شديد به نقدينگي دارد و اگر تحريک بازار از سمت تقاضا و اختصاص وامها در مسير درستي قرار نگيرد و متقاضيان وام با آن تسهيلات به سمت خريد خودرو نروند، محروميت صنعت از نقدينگي اتفاق خواهد افتاد و از نگاه ديگر، خودروسازان داخلي با افت توليد مواجه خواهند شد.
آنگونه که فعالان بازار خودرو ميگويند، بازار همچنان راکد است و حتي در برخي از انواع خودروها همچون تندر ۹۰ قيمت به شدت افت کرده است. به اعتقاد آنها، همين کاهش قيمت هم انگيزه اي براي خريداران بازار خودرو نشده است و همچنان، فروشندگان خودرو، با سردي خريداران مواجه هستند.
از سوي ديگر، برخي اين شرايط را بهترين فرصت براي خريد خودروهاي دست دوم ميدانند و معتقدند که مردم بالاخره بايد دست به کار شده و هم از اين فرصت به نفع منافع خود بهره گيرند و هم بازار را رونق بخشند. اما گوش مردم گويا به اين حرفها بدهکار نيست.
در اين ميان علاوه بر کاهش قيمت خودروهاي داخلي، برخي خبر از کاهش يک تا دو ميليون توماني انواع خودروهاي خارجي و وارداتي در بازار ميدهند؛ در حاليکه با کاهش ثبت سفارش واردات خودرو، انتظار ميرفت تعادل عرضه و تقاضا، کار را به گراني خودروهاي وارداتي بکشاند، اما انگار رکود عميق تر از اين حرفها است و بيدي نيست که با اين بادها بلرزد.
گشت و گذاري در بازار خودرو نشانگر اين است که در هفته گذشته، قيمت برخي از انواع مدلهاي خودرو، از صد تا ۷۰۰ هزار تومان کاهش را تجربه کرده است.
بر اساس اين گزارش، هم اکنون در حالي که توافق هسته اي ميان ايران و گروه ۱+۵ حاصل شده است اين سوال مطرح مي شود که بازار خودرو به چه سمتي حرکت مي کند و آيا رکود در اين بازار از بين خواهد رفت يا خير.
محمدرضا نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت در اين رابطه گفته است برخي پس از توافق هستهاي نگران هستند که واردات افزايش يابد. ممکن است واردات هم افزايش يابد اما اين افزايش در حوزه زيربنايي و سرمايه گذاري خواهد بود.
به گفته نعمت زاده ما نه تنها به دنبال افزايش سرمايه گذاري در حوزه پتروشيمي، فلزات گرانبها و ذخاير مواد کاني مثل فولاد، سرب و آلومينيوم هستيم، بلکه افزايش تعامل با دنيا در حوزه صنعت خودروسازي را نيز مد نظر داريم.
نعمتزاده با اشاره به جلسات گروه هاي تجاري خارجي با وي گفت: توافق نهايي با اين گروه ها به خاطر انجام مذاکرات هستهاي متوقف شده . اکنون هيأت هاي عالي رتبه خارجي خواهان همکاري بيشتر با ايران هستند که اين همکاري ها به زودي انجام مي گيرد.
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: يکي از اولويت هاي ما در جذب سرمايه در حوزه تکنولوژي هايي است که ما در آن عقب ماندگي داريم.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين درباره آينده قيمت خودرو نيز گفت قيمت خودروهاي داخلي کاهش نمييابد، زيرا قيمت آن را شوراي رقابت تعيين ميکند اما اگر نرخ ارز کاهش يابد، ممکن است قيمت خودروهاي خارجي کاهش يابد.
اما در اين شرايط که شرکت هاي معتبر بين المللي در زمينه صنعت خودروسازي از حضور در بازار خودروي ايران استقبال کرده اند بازار خودروي کشور در شرايط ويژه اي قرار گرفته است. فعالان بازار معتقدند برخي از مدلهاي قديمي که در بازار ايران سالها بود حضور داشتند، با کاهش شديد قيمت مواجه شدهاند و همين امر، اولين واکنش به توافق بوده است.
به اعتقاد فعالان بازار تا زماني که خبرهاي خوبي از خودروسازان داخلي بابت آغاز همکاريشان با خودروسازان خارجي به گوش نرسد، بازار همچنان در رکود و البته اندکي با فروش بيشتر خودروها، به کار خود ادامه خواهد داد.
همچنين برخي فعالان بازار از مراجعه بيشتر مردم براي فروش خودروهاي مدل قديمي خود به بازار ميدهند و مي گويند مردم به اميد ارزاني خودرو پس از ورود خارجيها هستند، در حاليکه به نظر ميرسد قيمت کاهشي نداشته باشد، اما اين جو رواني بر بازار چند روز است که حاکم شده است.
آنگونه که فعالان بازار خودرو ميگويند، بازار همچنان راکد است و حتي در برخي از انواع خودروها همچون تندر 90 قيمت به شدت افت کرده است. به اعتقاد آنها، همين کاهش قيمت هم انگيزه اي براي خريداران بازار خودرو نشده است و همچنان، فروشندگان خودرو، با سردي خريداران مواجه هستند.
از سوي ديگر، برخي اين شرايط را بهترين فرصت براي خريد خودروهاي دست دوم ميدانند و معتقدند که مردم بالاخره بايد دست به کار شده و هم از اين فرصت به نفع منافع خود بهره گيرند و هم بازار را رونق بخشند. اما گوش مردم گويا به اين حرفها بدهکار نيست.
در اين ميان علاوه بر کاهش قيمت خودروهاي داخلي، برخي خبر از کاهش يک تا دو ميليون توماني انواع خودروهاي خارجي و وارداتي در بازار ميدهند؛ در حاليکه با کاهش ثبت سفارش واردات خودرو، انتظار ميرفت تعادل عرضه و تقاضا، کار را به گراني خودروهاي وارداتي بکشاند، اما انگار رکود عميق تر از اين حرفها است و بيدي نيست که با اين بادها بلرزد.
نظر کاربران
خودروی داخلی =آشغال
تورو خدا اسم ماشین روی این قوطی های حلبی نذارین.. پراید فرغون هم نیست چه برسه به ماشین!!!
چند پاراگراف تکرار شده .
پراید صد سال پیش که هشت تومان بود( که سه تومان هم نمی ارزید) یک شبه شد بیست میلیون. حالا چقدر باید کم بشه تا مردم بخرن؟ اصلا چرا فکر می کنید مردم باید " پراید " بخرن؟
*وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين درباره آينده قيمت خودرو نيز گفت قيمت خودروهاي داخلي کاهش نمييابد، زيرا قيمت آن را شوراي رقابت تعيين ميکند اما اگر نرخ ارز کاهش يابد، ممکن است قيمت خودروهاي خارجي کاهش يابد.*
همیشه حرفهایشان بر عکس از اب در میاید ! یعنی اینکه قیمتها در سرازیری است وبا این حرفها میخواهند جلوی سیل را با کاه بگیرند!
آی مردم نخرید به والله اگر انسانید نخرید
فقط تا آخر سال نخرید ببینید اینا جمع میکننن یا نه ؟
مردم همت کنند چند وقتی ماشین صفر نخرند مطمینا قیمتش به شدت افت خواهد کرد
باریکلا مردم نخرید تا حساب کار بیاد دستشون که لیاقت یه ایرانی پراید نیس
وقتی سایپا و ایران خودرو خودروهای تولیدی را با سود 300 درصدی به مردم تحمیل میکنند، مردم باالاجبار مشتری خوردوی داخلی میشن و هیچ اختیار و حق انتخابی ندارند (البته منظورم مردم عادی 80 درصدی هست)
نویسنده محترم خبر حاضر تنها دو گزینه پیش روی ما گذاشته اند
1- تعطیلی خوردو سازی داخلی و تبدیل شدن به مصرف کننده صرف
2 - ادامه کار خودرو های داخلی با قیمت بسیار بالا و کیفیت بسیار پایین
ما هرگز نگفتیم و نخواهیم گفت که خودروسازی ایرانی تعطیل بشه پرا که زیان ناشی از انتخاب گزینه 2 برای همه روشن است
به خدا سوگند گزینه سومی هم هست
همه حرف مردم این هست که به مشتری ایرانی احترام گذاشته بشه
خودروسازان بزرگوار مردم ایران را بی ارزش فرض نکنند
بابا جناب ظریف داااااااااااد زد که هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید
حال خودروسازان محترم سالهاست ایران و ایرانی را تهدید، تحقیر، تحمیل و ته هر چیز دیگر کرده اند
اجازه بدید خودروهای خارجی با قیمت واقعی (مثل بقیه کشورها و نه تعرفه 300 درصدی) واردایران هم بشه و تولید کننده های داخلی هم تولید خودشون رو داشته باشند. اینجوری ما مردم حق انتخاب آزاد داریم تا بر اساس جیبمون خودروی بهتر رو خریداری کنیم
حال اگر خودروسازان داخلی در یک رقابت سالم ( حذف تعرفه 300 درصدی خودروهای وارداتی و از بین رفتن اختلاف قیمت فاحش بین تولید داخل و خارج ) تونستند با افزایش کیفیت و کاهش قیمت سهم خودشون از بازار خودرو رو حفظ کنند که فبها اگر هم نتونستند، این خودشون هستند که باعث تعطیلی خودشون خواهند شد.
مطمئنا اگر خوردوسازان درامدشون رو صرف سرمایه گذاری در مسکن و غیره نکنند مثل بانک های محترم ( مزید استحضارهر بانکی تو هر خیابونی 10 تا شعبه زده فقط و فقط بخاطر تملک زمین و افزایش قیمت ناشی از تورم) صنعت خودرو سازی ایران هم پیشرفت میکنه و خودروی خوب هم تولید میکنه قیمتش هم پایین میاد و به مردم هم احترام میگذارند انشاء ا...
خودروی 10 میلیونی را بیست میلیون می فروشن بعد هرسال متضرر هم میشن. این سیستم از پای بست ویران است.
ما از علی بابا خودرو نمی خریم