وقت خرید خودرو فرا رسید
کارشناسان بازار خودرو معتقدند که اینک بهترین زمان برای خرید خودروهای ساخت داخل است و کاهش قیمت دیگر امکان پذیر نیست.
در حالی که بسیاری از متقاضیان برای خرید خودرو به انتظار کاهش قیمت ها نشسته اند، برخی کارشناسان معتقدند که قیمت خودروهای ساخت داخل به کف خود رسیده و بیش از این ظرفیت کاهش قیمت را ندارد.
اقتصاد نیوز: بازار خودرو کشور که از ابتدای سال جاری در رکودی معنا دار به سر می برد با توافق وین رکود آن شدت یافته چرا که متقاضیان خودرو به این امید که قیمت خودرو کاهش خواهد یافت، اقدامی برای خرید خودرو مورد نظرشان نکرده اند و بر این باورند که با اجرایی شدن توافق وین، قیمت خودرو کاهش محسوسی خواهد داشت.
از این رو میزان تقاضا برای خودروهای ساخت داخل شدیدا کاهش یافته به طوری که حتی در چهار ماه نخست امسال برای خودروی ارزانی چون پراید تقاضای بالایی وجود نداشته و گاو شیرده سایپا پس از مدت ها که در اوج تولید خود قرار گرفته بود، در پایان تیر ماه به رده دوم تولید خودرو در کشور سقوط کرده است.
این موضوع سبب شده تا سایپا که این روزها از نظر مالی در وضع مناسبی به سر نمی برد با کاهش میزان فروش پراید، در بحران جدیدتری به لحاظ مالی قرار گیرد.
نبود تقاضای کافی برای پراید سبب شده تا تولید پژو پارس در ایران خودرو شتاب گیرد و این خودرو که از آن به عنوان قلک ایران خودرو نام برده می شود و حاشیه سود ۲۰ درصدی را برای این شرکت ایجاد کرده، در رده نخست تولید خودروهای سواری کشور طی چهار ماه نخست امسال قرار گیرد.
کارشناسان بازار خودرو بر این باورند که با توجه به کاهش سطح درآمد مردم از سال ۹۰ به بعد، احیای قدرت خرید مردم در خوشبینانه ترین حالت تا سال ۹۸ به طول خواهد انجامید از این رو سیاست خودروسازان بر آن است تا از طریق افزایش وام خودرو بتوانند تقاضا را تحریک کرده و با در نظر گرفتن برخی مشوق ها مشتریان حقیقی را به سمت خرید خودرو دعوت کنند.
نبود تقاضا سبب شده تا خودروسازان از تعداد تولید خود بکاهند که این موضوع به ثبات قیمتها کمک کرده و باعث خواهد شد تا قیمت خودرو بیش از این در بازار نشکند.
خودروسازان هم اکنون با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و بالا رفتن برخی هزینه های تولید، قادر نیستند که بیش از این قیمت محصولات خود را کاهش دهند و اگر متقاضیان خودرو در چنین شرایطی اقدام به خرید خودرو کنند، شاید یکی از بهترین فرصت ها را انتخاب کرده باشند چون ممکن است با کاهش تولید و درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت برخی محصولات خود، قیمت خودرو طی ماههای آینده درصدی افزایش داشته باشد.
نقش شرکای جدید اروپایی خودروسازان
با حصول توافق وین و رفت و آمد شرکت های بزرگ تولید کننده خودرو به ایران، این تصور به وجود آمده که عن قریب تولید مشارکتی برخی از برندهای مطرح دنیا در ایران آغاز خواهد شد در حالیکه کارشناسان معتقدند تا به ثمر رسیدن نتیجه این برو بیاها و اجرایی شدن تفاهم نامه ها و قراردادها حداقل به دو سال زمان نیاز است تا محصولی تولید شود و تاثیری بر بازار داشته باشد.
در این میان حتی ممکن است که خودروسازی نظیر ایران خودرو با توجه به مذاکرات پنهانی که با پژو داشته، تولید خودرویی مانند پژو ۴۰۵ را متوقف کرده و محصول جدیدی در همان رنج قیمتی وارد بازار کند. بر اساس اظهارات غیر رسمی برخی مدیران خودرو کشور، شرکت خودروسازی رنو که سرمایه گذاری عظیمی را طی سال های گذشته برای تولید ال ۹۰ در ایران انجام داده، قصد دارد تا تولید این خودرو را در کشورمان افزایش دهد و با کاهش قیمت آن تقاضای بیشتری برای این خودرو که هم اکنون با کمبود عرضه نیز مواجه است ایجاد کند. ال ۹۰ که هشت سالی است در ایران به تولید می رسد هنوز نتوانسته به تولید اقتصادی خود برسد از این رو رنو در نظر دارد تا با تمرکز بر روی تولید این محصول و عرضه مدلهای جدیدتر آن، بازار خود را در ایران حفظ کرده و حتی گسترش دهد.
رنو در کنار تولید این محصول نیز، محصولات دیگری را وارد بازار خواهد کرد تا با خودروهای ژاپنی و چینی موجود در بازار بتواند رقابت داشته باشد. عرضه رنو داستر با قیمتی در حدود ۱۰۰ میلیون و رنو سیمبول که از آن به عنوان نسل سوم ال ۹۰ یاد می شود در رنج قیمی ۷۰ میلیون تومانی موید این مطلب است تا هم بازار سوزوکی و هم بازار خودروهای چینی را از آن خود کند.
هراس از دامپینگ چینیها
حال در چنین شرایطی خودروسازان چینی چه سیاستی را در پیش خواهند گرفت و آیا قادر خواهند بود که در بازار خودرو کشور سهم خود را حفظ کنند؟ کارشناسان بر این باورند که چینیها با توجه به ورود خودروسازان اروپایی قیمت های خود را خواهند شکست تا از این طریق بتوانند مشتریان خود را حفظ کنند. به عنوان مثال شرکت جیلی که خودرویی به همین نام را در کشور عرضه می کند طی دو ماه اخیر حدود ۲۶ میلیون تومان قیمت خود را کاهش داده است.
«راین خودرو» نیز که محصولات شرکت «گریت وال» را به نام «ولیکس» به تولید می رساند حدود دو میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. از این رو به نظر میرسد که خودروسازان چینی که حدود ۲۴ میلیون دستگاه خودرو را به تولید می رسانند قصد دارند برای ماندن در بازار ایران از طریق شکستن قیمتها امیدوار باشند.
نظر کاربران
ایشالا همشون ورشکست بشند و از دست این قاتلای آهنی راحت شیم با این قیمت گزافی که به مردم میدند پرایدی که سه میلیون و هفتصد براشون تموم میشه چرا باید بالای 20 میلیون بهش پول داد!!!
فقط بازار گرمی میکنند مردم برن بخرند خدارو شکر مردم خیلی عاقل تر از این حرفان
آره جون خودتون وقتی تولبدات داخلی درکشورهای همسایه با نصف قیمت وحتی پاینتر عرضه میشه ،جای برای کاهش واستفاده خودی ها نیست .آقایون جمع کنید کاسه وکوزه هاتونو
کارشناسان بازار خودرو بر این باورند که با توجه به کاهش سطح درآمد مردم از سال 90 به بعد، احیای قدرت خرید مردم در خوشبینانه ترین حالت تا سال 98 به طول خواهد انجامید !!!!خوش به حالمون !!!بی زحمت خودرو سازها هم تا 98 صبر کنن !! تا اون موقع کی زنده کی مرده !!!
اینو بهش میگن دست و پا زدن خودرو سازها برای گول زدن مردم.
دوره این گول مالیدنها تموم شده. مردم ما فهیم تر از اونی هستن که شما بخاین با این کارها و خبرهای چیپتون گولشون بزنین
خب معلومه کارشناسان همان خوردوسازان ظالم هستند که انبارهاشون پر شده و ماشینهای گرون و بی کیفیت روی دستشون مونده.
پژو پارس ماشین خوبیه خیلی هم پرطرفداره که تولیدش پنج برابر شده از اول سال، بنظر من که ازپراید خیلی بهتره ،پراید اصلا امنیت نداره یه آهن پاره بیشتر نیست، بهتره که هیچ کس پراید نخره.
هموطن عزیز تورو خدا ماشین صفر نخرین نگاه کنید انقدر فروش ماشین کم شده که صدای خودشونم در امده و با ترفندهای مختلف مردم را به طرف خرید کردن میکشونند.
به خدا من خودم پول دارم و قصد خرید خودرو داخلی رو هم دارم ولی نخریدم صبر کردم تا به قیمت واقعی خرید کنم.
ديگه نميتونيد مردم رو گول بزنيد خخخخخخخخخخخ روزي ميرسه كه بجاي كيوسك تلفن ازشون استفاده كنيد .خجالت بكشيد از خانواده هاي كه باهمين ماشينهاي قاتل و بي كيفيتتون كشته شدن.
مردم اگر نخرن قیمتها قطعا سقوط خواهد کرد چند ماه و یا چند سالی صبر کنید نه خانه بخرید و نه ماشین آنوقت شاهد رقابت اینها باشید برای پایین آوردن قیمتها