مهاجرت از یک اپراتور به اپراتور دیگر
طرح ترابردپذیری شمارههای تلفن همراه طرحی است که به واسطه اجرای آن مشترکان میتوانند با حفظ شماره، اپراتور ارائه دهنده خدمات خود را تغییر دهند.
بر این اساس به عنوان مثال اگر فردی مشترک همراه اول باشد و به دلایلی در محله سکونت خود آنتن دهی مناسب نداشته باشد، میتواند بدون تغییر شماره خود، از خدمات و تعرفههای ایرانسل استفاده کند یا اگر فردی رضایت کامل از خدمات ارائه شده در ایرانسل نداشته باشد می تواند با حفظ شماره به عنوان کاربر همراه اول به شبکه این شرکت مهاجرت کند.
این طرح که از سال گذشته وعده اجرایی شدن آن از سوی وزارت ارتباطات مطرح شده پیش از این قرار بود در بازه زمانی ۱۸ ماهه و تا پایان سال جاری عملیاتی شود و پس از اجرای طرح رومینگ ملی از دیگر طرح هایی باشد که تسهیلات بیشتری را برای مشترکان فراهم کرده و رقابت اپراتورها در عرصه ارائه خدمات را تشدید می کنند.
حتی برای قطعی شدن اجرای این طرح یکی از پیش شرط هایی که برای ورود اپراتورهای اول و دوم به عرصه ارائه خدمات نسل سه و چهار (۳G و ۴G) در نظر گرفته شد، این بود که اپراتورها برای دریافت این پروانه ملزم به رعایت مواردی از جمله اجرای طرح ترابردپذیری هستند.
البته حتی با اجرای این طرح هم قطعا برای مهاجرت مشترکان بین اپراتورها محدودیتهایی در نظر گرفته خواهد شد. به عنوان مثال طبق آنچه تاکنون اعلام شده مشترک تنها با پرداخت هزینههای جابجایی بین دو شبکه و تنها دوبار در سال می تواند این جابجایی را انجام دهد.
بنابر اخبار منتشر شده مشترکان سه ماه پس از فعال سازی سیم کارت می توانند این مهاجرت را انجام دهند و اپراتور پذیرا نیز می تواند به ازای هر درخواست ترابرد شماره از سوی مشترک و همچنین پس از تکمیل عملیات ترابرد و برقراری خدمات، مبلغی را که از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعیین شده از مشترک دریافت کند.
البته برای این بخش لازم است که اپراتور مقصد مبلغی را نیز به سازمان تنظیم مقررات و همین طور اپراتور مبداء پرداخت کند. نکته دیگر آن که در طرح ترابردپذیری شماره افراد تنها می توانند به سیم کارت شبیه خود مهاجرت کنند به عنوان مثال فردی که سیم کارت دائمی دارد باید به شبکه سیمکارتهای دائمی اپراتور دیگر مهاجرت کند و دارنده سیم کارت اعتباری نیز چنین وضعیتی دارد.
اما با اجرایی شدن این طرح دیگر افراد برای بهره گیری از خدمات مدنظر خود ملزم به تغییر سیم کارت یا خرید سیم کارت جدید نخواهند بود و با حفظ سیم کارت و شماره خود می توانند از خدمات اپراتور دیگر استفاده کنند.
علاوه بر این با اجرایی شدن این طرح می توان بحث نامبرینگ را هم در کشور سر و سامان داد و به این ترتیب فضای نامبرینگ که از منابع پر اهمیت کشور به حساب میآید را مدیریت مناسبتری کرد.
پیش از این رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات از راه اندازی مرکز مدیریت ترابردپذیری در سطح ملی خبر داده و اظهار کرده بود: این مرکز می تواند مدیریت هوشمند در زمینه شناسایی شمارههایی که قرار است از این طرح و خدمات ارزش افزوده آن استفاده کنند داشته باشد.
خرداد ماه سال ۱۳۹۰ نیز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از تلاش برای تدوین ضوابط و مقررات اصول حاکم بر ترابردپذیری شمارههای تلفن در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خبر داده و اعلام کرده بود: مفاد پیشنویس این موضوع برای دریافت نظرات افراد صاحب نظر و باتجربه در حوزه ICT اعم از اپراتورها، اساتید دانشگاهها، فعالان اصناف حوزه فنآوری اطلاعات و ارتباطات، کارشناسان و مدیران شاغل در رگولاتوری در پایگاه اطلاعرسانی این سازمان به آدرس www.cra.ir بخش کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و زیر بخش کمیسیونهای تخصصی با عنوان "شبکهها و سرویسهای ارتباطی" قرار داده شده است.
علی اصغرعمیدیان - رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات - نیز آذر ماه سال گذشته در پاسخ به سوالی که درباره زمان اجرایی شدن طرح ترابردپذیری شمارهها مطرح شده بود، توضیح داد: ما با جدیت به دنبال اجرای این طرح هستیم چرا که منافع متعددی برای مردم به دنبال دارد. در این زمینه نیز جلسات مختلفی برگزار شده و براساس تعهدات اپراتورها جمع بندیهایی نیز صورت گرفته تا کار به شکل مناقصه آغاز شود البته دراین خصوص مشکلاتی درباره زیرساخت و تلفن ثابت وجود دارد که امیدواریم این مشکلات هرچه سریعتر حل شود و ما بتوانیم در موعد مقرر ۱۶ ماه دیگر این طرح را آغاز کنیم.
معاون وزیر ارتباطات در عین حال یادآور شد: احتمالا برای اجرای این طرح مانند رومینگ ملی فازهای متعددی تعریف می شود و این گونه نیست که تمام کشور همزمان این طرح را اجرا کنند.
وی درباره این که چه تضمینی وجود دارد که اپراتورها چنین کاری انجام دهند اظهار کرد: این درست نیست که فکر کنیم پس از آن که یک اپراتور مجوز گرفت دیگر حاکمیت نمی تواند بر روی خدمات آن اعمال نظر کند ما علاقهمند نیستیم با فضای رعب و وحشت با اپراتورها تعامل کنیم بلکه ترجیحمان این است که قانونمند و با همکاری باشد.
نظر کاربران
با سلام
دوستان ، عزیزان ، مسئولین ، من فکر میکنم تا 16 ماه دیگه اصلا کسی از خط موبایل استفاده نکنه زیاد زحمت نکشید که به نفع منافع مردم ضرر کنید.