۲۱۷۸۸
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

طرح انتقال آب خزر به مركز ايران کلید خورد

طرح انتقال آب از درياي خزر به شهرهاي مركزي ايران از فردا با پيمانكاري قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا (ص) و با سرمايه‌اي بالغ بر سه هزار ميليارد تومان كلنگ‌زني خواهد شد.

خبرگزاری ایسنا: طرح انتقال آب از درياي خزر به شهرهاي مركزي ايران از فردا با پيمانكاري قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا (ص) و با سرمايه‌اي بالغ بر سه هزار ميليارد تومان كلنگ‌زني خواهد شد.

محمدرضا عطارزاده ـ معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا ـ با اعلام اين خبر در يك نشست خبري افزود: طرح شيرين‌سازي و انتقال آب درياي خزر به فلات مركزي ايران از دو سال پيش مطالعات خود را آغاز كرده است و با پيگيري‌هاي دولت و شخص رييس جمهور و تامين اعتبار اين پروژه از منابع اعتباري خارج از مجموعه‌ آب كشور با سرعت بيشتري در دستور كار قرار گرفته است.

وي با اشاره به اين‌كه براي تامين آب فلات مركزي ايران كه با بحران جدي كمبود آب مواجه است، سه مسير اصلي انتقال آب در نظر گرفته شده است ادامه داد: اولين مسير كه عمليات اجرايي آن از فردا آغاز مي‌شود شيرين‌سازي آب درياي خزر و انتقال آن از مسير ساري، سمنان، قم، كاشان و اصفهان را در دستور كار دارد.

به گفته عطارزاده در فاز نخست اين طرح كه با هدف تامين آب شرب و صنعت اجرا مي‌شود، انتقال آب تا سمنان اجرايي خواهد شد كه در ادامه در صورت اعلام نياز مشتريان امكان ادامه خطوط انتقال آب به شهرهاي فوق الذكر وجود دارد.

معاون وزير نيرو همچنين درباره‌ اين پروژه افزود: پيمانكار طرح انتقال آب خزر به مناطق مركزي ايران قرارگاه خاتم الانبيا است كه تجربيات خوبي در اين زمينه داشته و پيش‌تر پيمانكار خط لوله نفت نكا ـ ري هم بوده است.

* جزييات پروژه انتقال آب خزر به سمنان

معاون وزير نيرو زمان اجراي اين پروژه را ۲۴ ماه اعلام كرد و گفت: انتظار مي‌رود با توجه به تجربه‌هايي كه قرارگاه خاتم در اجراي پروژه‌هاي مشابه داشته در زمان مشخص شده اين پروژه را به اتمام برساند.

به گفته عطارزاده، سرمايه مورد نياز براي اجراي اين پروژه از منابعي غير از منابع تخصيص يافته براي بخش آب كشور تامين مي‌شود و بالغ بر دو هزار ميليارد تومان سهام شركت پتروشيمي با پيمانكاران پروژه تهاتر شده و هزار ميليارد تومان باقيمانده نيز در طول زمان اجراي پروژه تامين خواهد شد.

اين مقام مسوول در ادامه با اشاره به جزييات طرح انتقال آب خزر به سمنان گفت: براي اجراي اين طرح ۹ گزينه مسير متفاوت را مطالعه كرده‌ايم كه در نهايت هفتمين گزينه كه از مسير خطوط لوله نفت نكا ـ ري عبور مي‌كرد توجيه اقتصادي بيشتري داشت چرا كه اين مسير با حداقل مشكلات زيست محيطي، اجتماعي و استملاك روبرو بود و زيرساخت‌هاي لازم از جمله جاده‌هاي مورد نظر از پروژه‌هاي قبلي موجود بود كه اين كار موجب مي‌شد حداقل زمان اجرا با استفاده از تجربيات قبلي مسير خط لوله نفت و آب به ثبت برسد و همچنين هزينه اجراي طرح نيز در بهينه‌ترين حالت ممكن ارزيابي شود.

وي افزود: مسير خط انتقال آب خزر به سمان با ۱۷۹ كيلومتر خط انتقال و ۱۸۵ كيلومتر خط لوله ۱۲ ايستگاه پمپاژ دارد و پيش بيني مي‌شود كه در فاز اول صد ميليون متر مكعب در سال را از درياي خزر به سمت مركز ايران منتقل سازد.

*انتقال آب تنها براي مصارف شرب و صنعتي است

عطارزاده با تاكيد بر اين‌كه آب انتقالي از درياي خزر به مركز ايران به هيچ عنوان براي محصولات كشاورزي مورد استفاده قرار نخواهد گرفت، گفت: با مطالعاتي كه انجام شد آب انتقالي تنها براي مصرف آب شرب و صنعت به استفاده مي‌رسد و به هيچ عنوان براي كشاورزي غرق‌آبي به استفاده نخواهد رسيد.

معاون وزير نيرو با اشاره به نظر برخي كارشناسان كه به انتقاد از اجراي اين پروژه با هدف تامين آب بخش كشاورزي پرداخته و آن راتوجيه‌پذير نمي‌دانستند تصريح كرد: براساس مطالعاتي كه انجام شده ما هم با كارشناسان موافقيم كه انتقال آب با اين هزينه‌ها براي استفاده كشاورزي توجيه منطقي و اقتصادي ندارد و به همين دليل موارد مصرف آب انتقالي را تنها آب شرب و صنعت در نظر گرفته‌ايم و در مراحل بعدي ممكن است از اين آب براي كشاورزي صنعتي نيز استفاده شود.

*قيمت تمام شده آب انتقالي خزر

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود قيمت تمام شده آب انتقالي از خرز به مناطق مركزي اشاره كرد وگفت: قيمت تمام شده آب فعلا در حدود هزار و ۵۰۰ تومان تا دو هزار تومان برآورد مي‌شود كه براي زمان مصرف با در نظر گرفتن قيمت تمام شده ممكن است تا دو هزار و ۵۰۰ تومان برسد.

عطارزاده در رابطه با سرمايه گذاري اين پروژه نيز گفت: سرمايه فعلي دو هزار ميليارد توماني از سهام پتروشيمي در اختيار پيمانكار قرار گرفته شده تا بتواند كار را دنبال كند واميدواريم بتوانيم با بهره گيري بيشتر از سرمايه دولت و جذب سرمايه گذاري جديد براي اين خط پروژه را سرعت دهيم.

معاون وزير نيرو با اشاره به اين كه اين پروژه هيچ تداخلي با مناطق حفاظت شده محيط زيست ندارد گفت:‌ سعي كرده‌ايم مسيري را انتخاب كنيم كه قبلا كريدور نفت از ساري به ري در آن ايجاد شده و بخشي از مسير هم مربوط به خط انتقال آب چشمه روزبه به سمنان است. بنابراين بخش عمده‌اي از اراضي منطقه بيشتر تملك شده و اين كار به پروژه سرعت مي‌بخشد.

*تامين آب شهرهاي ساحلي در اولويت است

عطارزاده در واكنش به برخي انتقادها كه در زمينه انتقال آب خزر به مركز ايران مطرح شده در شرايطي كه هنوز شهرهاي ساحلي كشور با مشكل تامين آب مواجه هستند، گفت: در شوراي عالي تصويب شده كه هر جايي كه قرار است آب جابه جا شود اول بايد تامين آب منطقه مبدا در دستور كار باشد.

وي ادامه داد: ما طرح‌هاي گسترده‌اي براي استان‌هاي گيلان، مازندران و گلستان داريم و براساس مطالعاتي كه براي طرح‌ها انجام شده نهايتا تمام مناطق اين سه استان تامين آب خواهند شد.

*طرح انتقال آب ربطي به انتقال پايتخت ندارد

عطارزاده در واكنش به برخي اظهارات مطرح شده كه اجراي پروژه انتقال آب خزر به مناطق مركزي را پيش زمينه‌اي براي انتقال پايتخت از تهران به سمنان مي‌دانند گفت:‌در طرح ما به هيچ وجه اين موضوع مدنظر قرار نداشته و اين پروژه تنها با هدف تامين آب براي شهرهاي مركزي ايران كه با بحران كم آبي مواجه‌اند طراحي شده است.

وي افزود:‌از سوي ديگر اين پروژه به صنايع اين اجازه را مي‌دهد كه واحدهاي صنعتي را در سمنان و شهرهاي اطراف آن توسعه دهند كه اين مغاير با هدف دور كردن واحدهاي صنعتي از پايتخت خواهد بود.

*پاسخ ما به منتقدان اطلاع‌رساني است

معاون وزير نيرو در پاسخ به اين سوال كه واكنش وزارت نيرو به انتقادهاي مطرح شده براي اجراي پروژه انتقال آب خزر چيست؟ گفت: كار اول ما ارائه اطلاعات است. چون برخي كارشناسان كه اطلاعات كافي نداشتند دچار سو تفاهم شده بودند.

اين پروژه همان طور كه كارشناسان تاكيد دارند هيچ توجيهي براي كشاورزي غرق‌آبي يا حتي گلخانه‌اي ندارد و آب انتقال يافته تنها براي مصارف شرب و صنعت استفاده خواهد شد و در نهايت تنها ممكن است به استفاده كشاورزي صنعتي برسد كه اگر متخصصان در جريان اين اطلاعات باشند قطعا نظرشان فرق خواهد كرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • مهدی 0098

      طرح خوبی است ولی باید در نظر داشت که دریاچه خزر یک دریاچه بسته است و خروج مقدار زیاد آب از آن آیا باعث کم شدن آب این دریاچه و ضربه به محیط زیست نمیشود مگر بغیر از رودخانه ها که آن هم با کاهش بارش مقدار کمتری آب به این دریاچه میرسانند دیگر منبغ تغذیه کننده ای وجود دارد آیا بهتر نبود آب را از دریای عمان یا خلیج فارس که به اقیانوس وصل هستند را برای کل پروزه های آب رسانی به فلات مرکزی ایران در نظر میگرفتند آیا کشورهای همسایه دریای خزر هم اگر بخواهند همچین کاری انجام بدهند دیگر چیزی بنام دریاچه خزر باقی می ماند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج