هزینه ۱۰۰ خانواده ایرانی معادل یک بنز S۵۰۰
ماهنامه تصمیم در نخستین شماره خود گزارشی مقایسه ای درباره قیمت خودروهای لوکس و هزینه های یک زندگی لوکس منتشر کرده است.
این روزها خودروهای لوکس زیادی زیرپای جوانان ایرانی بالاخص در پایتخت به چشم می خورد که رقمی بیش از سه یک میلیارد را یدک میکشند.
در حال حاضر بنز S۵۰۰ چهار نفره مدل ۲۰۱۵ در بازار سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود. در حالیکه آمارهای بانک مرکزی نشان میدهد که هزینه کل یک خانوار متوسط شهری در سال ۹۳ که شامل تمام هزینهها از جمله بهداشت و درمان،پوشاک،خورد و خوراک، تفریح و ... میشود حدود ۲۸ میلیون تومان بوده است.
بنابراین برآوردها نشان میدهد با هزینه خرید یک بنز میتوان تمام هزینههای یک زندگی متوسط ۴۰۰ نفر ایرانی را در طول یکسال تامین کرد. درواقع ۱۰۰ خانواده چهار نفره در طول یکسال میتوانند از محل قیمت یک بنز تمام هزینههای خود را تامین کنند.
این درحالی است که پورشه، بی ام دبلیو، مازراتی و مرسدس بنز در مدلهای مختلف و با قیمتهای سرسامآور، آن هم زیر پای جوانانی که برخی از آنها تازه دهه دوم زندگی خود را شروع کردهاند، برخی خیابانهای تهران را شبیه به فیلمهای هالیوودی کرده است؛
نام خودرو |
قیمت (تومان) |
بنز S۵۰۰ چهار نفره مدل ۲۰۱۵ |
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
بنز S۵۰۰ کوپه ۲۰۱۵ |
۲,۹۸۰,۰۰۰,۰۰۰ |
مازراتی گرن کابریوS |
۱,۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰ |
مازراتی گیبلی |
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پورشه کاین توربو |
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پورشه ۹۱۱ کاررا |
۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پورشه پانامرا ( ۸ سیلندر) |
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
بی ام دبلیو X۵ ۳.۵ ۲۰۱۴ |
۱,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
دکتر طاهری، کارشناس مدیریت فرهنگی معتقد است که، این رفتارها و این خریدهای میلیاردی نه تنها متعلق به سبک زندگی ایرانی نیست که حتی در زندگی بیشتر ملل دنیا با فرهنگهای متفاوت هم حرکتی غریب و گاهی مذموم است.
این کارشناس فرهنگی ادامه میدهد که وقتی دور زدن در خیابان تبدیل به تفریح متداول جوانان شد، به طبع کمکم جزئیاتی مانند برند خودرو، سال تولید، و حتی گرانی آن اسباب تفاخر و تبرج خواهد بود. گم شدن هنجارهای متداول، از خودبیگانگی رفتاری و سرخوردگی بدیهیترین عوارض چنین مسائلی هستند.
طاهری معتقد است که وجود فاصله زیاد طبقات اجتماعی در کشوری مانند ایران که اخلاق و مذهب محور است بیش از جوامع سکولار با زندگیهای مصرفگرا و لجامگسیخته باعث آسیب میشود.
یک کارشناس خودرو، خریداران این نوع از خودروها را بیشتر قشر جوان و بالاشهری میداند. او میگوید: «تنظیمات و امکانات این خودروها به اندازهای مهم است که گاهی یک امکان مضاعف، مبلغی بیش از 50 میلیون تومان را به یک مدل خودرو اضافه میکند.» 50 میلیون تومان، یعنی مبلغی دو برابر وام مسکن مهر یک خانواد متوسط ایرانی.
منع واردات چنین خودروهایی شاید یکی از راه حلها باشد اما قطعا بهترین راه نیست. به نظر میرسد به جای رفتارهای سلبی که عواقب اقتصادی خاص خود را به همراه دارند، این بار هم فرهنگسازی باید در صدر تصمیمات قرار بگیرد. راستی یک سوال دیگر؛ آیا دارندگان این خودروها از فهرست یارانهبگیران حذف شدهاند؟
نظر کاربران
حالا مثلا که چی ؟ با این تحلیل های قشنگتون اوضاع بهتر میشه؟
اقا گمركو بردارن تا همه بتونن بخرن
اون موقع ي بي ام و كاركرده ميخري ٣٠ ميليون
الان تويوتا و هيونداي تو مشورايه ديگه تاكسيه تاكسي
الان یکی بگه من دقیقا چی بپوشم
گمرکو بردارن که همه بخرن. حالا اینقدر گیر بدید به ماشین سوار شدن یه سری که اونم ممنوع کنن.
الان با خوندن این خبر باید بگیم وای بر ما که چرا یه عده خودروی 3 میلیاردی دارن؟؟؟...نخیر آقا....چه بدبختن خانواده نفره ای که کل هزینه های زندگیشون 28 ملیونه...به جای بررسی آپشنهای اون ماشینا بگو تو این گرونی چجوری به رقم 28 ملیون رسیدی؟