روایت سپانلو از بازی در فیلم ناصر تقوایی
محمدعلی سپانلو میگفت که فیلم «آرامش در حضور دیگران» به کاگردانی ناصر تقوایی در خانه سیروس طاهباز ساخته شدهاست.
او سه سال پیش به مناسبت سالروز تولد ناصر تقوایی روایتی از حضور در فیلم «آرامش در حضور دیگران را بازگفت.
این شاعر به خبرآنلاین گفت که «من تقوایی را به نام میشناختم، روزهایی که او داستان مینوشت و در مجله آرش منتشر میشد. روزی او را در منزل سیروس طاهباز دیدم و این اولین آشنایی من با او بود. بعد در هتل مرمر یک بار دیگر تقوایی را دیدم، از من پرسید که فیلم بازی میکنی؟ من نمیدانستم که او فیلمساز هم هست. گفت که همه برای من مجانی بازی میکنند چون پولی ندارم و به جایی هم وابسته نیستم. قرار شد که من در این فیلم بازی کنم.»
غلامحسین ساعدی فیلمنامه را داد و سیروس طاهباز هم خانهاش را، هر دو هم بدون دریافت پول و این طور بود که «آرامش در حضور دیگران» ساخته شد.
سپانلو گفت: «لوکیشن فیلم در خانه طاهباز بود خانهای که متاسفانه امروز دیگر وجود ندارد. همه ما مجانا در این فیلم بازی کردیم غیر از یکی دو هنرپیشه که پول اندکی گرفتند بقیه هیچ پولی نگرفتند.»
به گفته این شاعر تقوایی فیلم را با یک دوربین و با تمام تنگناهایی که وجود داشت، ساخت و الان در آرشیو فیلمهای این کشور جای دارد.
سپانلو درباره دوری این کارگردان از فیلمسازی در این سالها گفت:« تقوایی اخلاق ویژه خود را داشت، او در فیستوالهای جهانی برنده شد، ولی حتی در این مراسمها هم شرکت نمیکرد که از دست یک مقام سیاسی جایزه نگیرد.»
او افزود: «به نظرم او بعد از انقلاب زودتر از ما دچار کهولت و پیری شد، هر چند که فیلم «ناخدا خورشید» او که اقتباسی خوب از «داشتن و نداشتن» همینگوی است از فیلمهای درخشان بعد از انقلاب است.»
سپانلو در بخش دیگری از حرفهایش به وجه داستاننویسی این کارگردان اشاره کرد، وجهی که تقوایی پی آن را نگرفت. او گفت: «مجموعه داستان «تابستان همانسال» او شامل هشت داستان به هم پیوسته با تمرکز بر واقعه ۲۸ مرداد است. زمانی که تقوایی این کتاب را نوشت در آبادان زندگی میکرد و داستانهایش در مجله آرش چاپ میشد. این داستانها نشان داد که او نویسندهای متبحر است و به سبک همنیگوی مینویسد، به نظرم هنوز کسی مثل او مانند همینگوی ننوشته است، نمیدانم چرا ادامه نداد اما هنوز با کتابش معروف است. اگر او نوشتن را ادامه میداد میتوانست به یکی از نویسندگان خوب ما تبدیل شود.»
او ادامه داد: «هر وقت از او میپرسیدم که چرا داستان نوشتن را ادامه ندادی موضوع را با خنده رد میکرد، هیچوقت جواب درستی به این سوال نمیداد. او میتوانست همراه با ادبیات در سینما هم کار کند ولی ترجیح داد که ادبیات را کنار بگذارد و روی سینما متمرکز شود.»
سپانلو در پایان گفت: «تقوایی یکی از دو سه کارگردان بزرگ بالقوه ما است ولی شرایط نگذاشت که به بالفعل تبدیل شود. از همین جا تولد او را تبریک میگویم.»
ارسال نظر