فروش میلیاردی یک فیلم با تبلیغ در ماهواره
تبلیغ یکی از فیلمهای سینمایی در حال اکران در یکی از شبکههای ماهوارهای فارسیزبان با افزایش فروش این فیلم و ورود به لیست میلیاردی همراه شد؛ عبور از خط قرمزی که واکنشهایی را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی داشته و میتواند تبعاتی در پی داشته باشد تا دیگر فیلمسازان برای انجام اقدام مشابه وسوسه نشوند.
فیلم سینمایی «استراحت مطلق» تازهترین ساخته عبدالرضا کاهانی پس از ساخت مکرراً در حاشیه بود و در گام نخست با چنین ممیزیهایی همراه شد که نتوانست به سی و سومین جشنواره فجر راه یابد اما در عوض، اکرانش از اواخر اسفند سال ۱۳۹۳ به عنوان یکی از فیلمهای نوروزی آغاز شد و تاکنون فروشی بیش از از یک میلیارد و دویست تومان داشته و این اتفاق با وجود عدم پخش تیزر فیلم «استراحت مطلق» از تلویزیون رخ داده است که هرچند با افزایش قیمت بلیت سینما چندان رقم بالایی نیست اما در شرایطی که برخی فیلمها با تبلیغات تلویزیونی حتی نتوانستند به نیمی از این رقم نیز برسند، این فروش قابل تامل است.
سرمایه گذاران این پروژه برای رسیدن این فیلم به سطح فروشی که هزینه تولید را بازگرداند، اقدام به تبلیغات تازهای کردند و آن هم تبلیغ استراحت مطلق پشت شیشههای خودروهای شخصی و دعوت طرفداران این فیلم را چنین تبلیغی بود اما این روش، تنها ابتکار عوامل «استراحت مطلق» نبود و اتفاق دیگری که در سینما شبیه زلزله بود، پخش آنونسهای این فیلم در تبلیغات میان برنامه در حین پخش سریال «فاطما گل» در یکی از شبکههای ماهوارهای فارسی زبان بود.
پس از این اتفاق، شایعاتی در خصوص مشروعیت یافتن این تبلیغات پس از ممانعت رسانه ملی از پخش تیزر برخی فیلمها منتشر شد اما در نهایت واکنش رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان داد که این مجموعه قرار نیست پشت چنین اقدامانی بایستد و موضع شفاف و صریح در قبال آنچه رخ داده صورت پذیرفت.
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون آنکه به اصل ماجرا اشاره شفافی کند، گفت: «هنرمندانی که آثارشان مجوز دستگاه فرهنگی کشور را دارد، حق تبلیغ در شبکههای ماهوارهای را ندارند و اگر به این کار مبادرت کنند با آنها برخورد میشود... شبکههای ماهوارهای خارج از کشور که سابقه عناد با نظام را دارند، هیچ مجوزی از سوی وزارت ارشاد برای تبلیغ فیلمهای ایرانی ندارند... اگر اثبات شود هنرمندان در این تبلیغات با شبکههای ماهوارهای همکاری داشتهاند، با آنها برخورد میشود.»
با این حال ظاهراً جسارتی که عبدالرضا کاهانی کارگردان و سعید خانی پخشکننده و سرمایهگذار «استراحت مطلق» برای بسیاری از سینماگران جذاب بوده و برخی دیگر از سینماگران نیز در پی قانونی کردن تبلیغات در شبکههای ماهوارهای هستند تا از ظرفیت مخاطب ایرانی که به تماشای این شبکههای مینشینند، برای تبلیغ آثارشان و دعوت مخاطب عام به سینما استفاده کنند و به نوعی جای خالی تبلیغ وسیع فیلمهایشان در رسانه ملی را پر کنند.
در این رابطه مهرداد فرید، نایب رئیس انجمن صنفی تهیهکنندگان و کارگردانان گفته است: «از سازمان سینمایی درخواست کردیم امکانی داده شود تا از طریق شبکههای ماهوارهای بتوانیم آثار سینمایی را تبلیغ کنیم. آقای ایوبی (رییس سازمان سینمایی کشور) هم اعلام کردند منع قانونی وجود ندارد و دنبال ضابطهمند کردن آن هستیم.»
کاملاً واضح است که پذیرش این درخواست از سوی مسئولان تقریباً غیرمممکن است، چرا که اساساً ایجاد منبع درآمد از داخل کشور و هرگونه اتفاقی که منجر به مشروعیت یافتن حداقلی شبکههای ماهوارهای فارسی زبان شود، جزو خطوط قرمز است و پذیرش چنین اقدامی توسط سازمان سینمایی به منزله عبور از این خطوط قرمز خواهد بود.
در مقابل اما بعید نیست برخورد جدی با عوامل پخش تبلیغات این فیلم در شبکه ماهوارهای صورت پذیرد تا ثابت شود که در مواجهه بازی و حرکت نزدیک یا آن سوی این خطوط قرمز شوخی وجود ندارد و بدین ترتیب به وسوسههایی که برای گسترش تبلیغ فیلمهای سینمایی در این شبکههای فارسی زبان به وجود آمده، پایان داد.
ارسال نظر