پرترافیک ترین پایانه هوایی کشور
در شرایطی که وزیر راه و شهرسازی با دستوری قاطع پروازهای نیمهشب فرودگاه مهرآباد را ممنوع کرد و البته تلاشهایی نیز در سازمان هواپیمایی به منظور ایجاد گزینههای جایگزین برای این فرودگاه قدیمی آغاز شد، اما به نظر میرسد هنوز مهرآباد به عنوان قطب اصلی هواپیمایی کشور در آینده نزدیک خواهد تاخت.
در شرایطی که به نظر میرسید پس از سقوط یک هواپیما در خیابانهای اطراف تهران و نزدیکی بسیار زیاد مناطق مسکونی به این فرودگاه بزرگ فرآیند کاهش نقش آن در عرصه هوایی کشور شدت یافته و با دستور وزیر کنترل شود، اما طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی همچنان این فرودگاه بیشترین پرواز و بیشترین حد جابهجایی مسافر در سال ۱۳۹۳ داشته است.
بر مبنای این گزارش در مهرآباد ۱۰۹ هزار و ۹۸۱ پرواز ثبت شده که افزایشی یک درصدی نسبت به خود را نشان میدهد. همچنین با جابهجایی ۱۳ میلیون مسافر در این حوزه نیز به رشدی دو درصدی برای فرودگاه مهرآباد به ثبت رسیده است.
فرودگاه مشهد در شرایطی با ثبت ۵۶ پرواز و جابهجایی هشت میلیون مسافر به عنوان دومین فرودگاه بزرگ کشور شناخته میشود که اختلاف بیش از پنج میلیونی تعداد مسافران جابهجا شده در این دو فرودگاه نشان از نقش بسیار پررنگ مهرآباد در عرصه هوایی کشور دارد.
فرودگاه امام خمینی (ره) که از آن به عنوان یکی از آلترناتیوهای احتمالی مهرآباد نام برده میشود نیز هرچند رشدی ۲۲ درصدی را در حوزه پروازهای هوایی به ثبت رسانده، اما تنها حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر را جابهجا کرده است که این آمار نسبت به دیگر فرودگاههای بزرگ کشور همچنان فاصلهای زیاد دارد.
در کنار معضل بدون جانشینبودن مهرآباد یکیدیگر از مسائلی که به شدت شرکت فرودگاههای کشور را تحت فشار قرار داده بحث زیانده بودن تعداد قابل توجهی از فرودگاههاست که پایینبودن پروازها باعث افزایش این احتمال شده است که زنجیره این فرودگاههای زیانده برای سالها باقی خواهند ماند.
طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی ۲۳ فرودگاه کشور در سال گذشته کمتر از هزار پرواز را به ثبت رساندند. از فرودگاه سیرجان با ۹۳۲ و سنندج با ۷۵۹ پرواز گرفته تا فرودگاههای شاهرود، اراک و سهند که به ترتیب ۹۷، ۹۲ و ۲۸ پرواز را به ثبت رساندند.
از مجموع ۵۴ فرودگاه فعال در کشور تنها پنج فرودگاه توانستند با استفاده از دریافت خدمات فرودگاهی و سرمایهگذاری بخش خصوصی در آن سودآور شوند و وضعیت فعلی نشان از آن دارد تا آینده نزدیک دولت مجبور خواهد بود برای سرپا نگه داشتن تعداد قابل توجهی از این فرودگاهها یارانه و کمکهای مالی در نظر بگیرد.
ارسال نظر