کدام زنان راننده بیشتر تصادف میکنند؟
آیا میدانید آمار تصادف در روزهای «عادی و کاملاً آفتابی» به مراتب بیشتر از روزهای «بارانی یا برفی» است؟ آیا میدانید کدامیک از زنان راننده بیشتر از دیگر خانمها تصادف میکنند؟ آیا عطسه در هنگام رانندگی، احتمال تصادف را بالا میبرد؟
شاید باور کردنی نباشد ولی نگاهی گذرا و اجمالی به تصادفات رخ داده در کشور نشان میدهد که بیشترین تصادفات منجر به جرح و مرگ، توسط رانندگان «مجرب» و «باسابقه» رخ داده است؛ این بدان معنا است که داشتن گواهینامه و آنچه همگان از رانندگی میدانند، نمیتواند پشتوانه محکمی در برابر حوادث در کمین رانندگان باشد. از این رو توجه به آنچه بسیاری از رانندگان، از آن بی اطلاعند و در عین حال نکات کلیدی و مهمی را در بر دارند، به مثابه تجهیز شدن به ابزار کارآمد دانش است؛ ابزاری که در کارآمدی آن قطعاً هیچ شک و شبههای وجود ندارد.
در قسمت قبلی که نخستین بخش از این سری مطالب بود و دیگر بخشهای آتی، سعی شده تا با تشریح این نکات کلیدی و مهم، تلاش کنیم تا با ارائه یافتههایی علمی، از تاثیر رفتار رانندگان در بروز سوانح جرحی، رفتار و فرهنگ ترافیکی رانندگان کشور را به سمت و سویی سوق دهیم که شاهد کاهش مخاطرات و آسیب برای آنها و سرنشینان خودروی آنها باشیم.
۱- آهنگ مرگ و میر رانندگی در ساعت ۶ تا ۸ صبح، ۲ برابر دیگر ساعات شبانه روز است.
۲- قدرت بینایی راننده در شب، یک ششم روز است.
۳- خیره شدن به نور خودروهای عبوری روبرویی، بینایی را به مدت ۹ ثانیه مختل میکند.
۴- پژوهشهای مرکز پزشکی قانونی دانشگاه کیسن آلمان نشان میدهد که به دلیل کُند شدن اعمال فیزیولوژی بدن در زنان بارداری که ۵ ماه از بارداری آنها میگذرد، احتمال بروز تصادف برای این زنان در هنگام رانندگی وجود دارد و رانندگی این افراد در ۶ هفته آخر بارداری، همراه با کاهش کنترل و تسلط آنها بر وسیله نقلیهشان است.
۵- تحقیقات نشان داده است که عطسه زدن به عنوان یک عمل غیرارادی و تا حدود زیادی اجتناب ناپذیر، در هنگام رانندگی تاثیر بسیاری در بالا رفتن احتمال تصادف دارد و از این رو توصیه میشود تا رانندگان در هنگام عطسه، به آرامی پای خود را از روی پدال گاز بردارند و فرمان را آرامتر بگیرند چراکه محکم گرفتن فرمان در هنگام عطسه، میتواند باعث انحراف خودرو شود.
۶- انتقام گیری، تلافی کردن و پاسخ مشابه به رفتار ناشایست رانندگان دیگر از عوامل موثر در بروز تصادفات است به طوریکه پژوهشگران دریافتند، ۶۷ درصد مرگ و میرهای ناشی از تصادفات رانندگی و ۳۳ درصد جراحتهای ناشی از این تصادفات، بر اثر پرخاشگری رانندگان است.
۷- ۸۴ درصد از تصادفات رانندگی رخ داده در کشورمان، در روزهای «معمولی و کاملاً آفتابی»، ۷ درصد در روزهای «بارانی»، ۶ درصد در هوای «ابری» و یک درصد در «وضعیت برفی» به وقوع پیوسته است.
۸- آمار تصادفات بین راهی در ایران نشان میدهد، در بروز تصادفات، عامل «طراحی» به میزان ۲ درصد، «وسیله نقلیه» ۱۳ درصد، «جاده» ۲۲ درصد و «عامل انسانی» ۶۳ درصد نقش دارند.
۹- گوش دادن به صدای عادی رادیو در هنگام رانندگی باعث میشود تا واکنش راننده در هنگام بحران، با تاخیر ۰.۸ ثانیهای مواجه شود و این در حالی است که زمان رفلکس راننده به بحرانها در شرایط مطلوب، ۰.۷۵ ثانیه است.
۱۰- پژوهشگران مرکز پژوهش حمل و نقل انگلستان دریافتند که خطای ادراکی (کم اهمیت پنداشتن خطر و بیش از واقعیت پنداشتن توانایی)، عامل موثر در بروز ۳۰ درصد از تصادفات رانندگی است.
ارسال نظر