خودروی «دنا» چند میارزد؟!
قیمت دنا این روزها به سوژه اصلی رسانهها در حوزه خودرو تبدیل شده است. کار به جایی رسیده که شرکت تولیدکننده این خودرو تهدید به توقف تولید این خودرو کرده است. برای اطلاع از بالا یا پایین بودن قیمت این خودرو مشخصات آن را با محصولات همسطح حاضر در بازار ایران بررسی کردهایم.
هفته گذشته چالش ایران خودرو با شورای رقابت برای تعیین قیمت دنا آغاز شد. شورای رقابت قیمت دنا را ۴۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین کرد، در حالیکه نظر ایران خودرو ۴۸ میلیون تومان است. ایران خودروییها معتقدند قیمت تمام شده این خودرو برای آنان ۴۶ میلیون تومان است و به همین دلیل تهدید به توقف تولید این خودرو در صورت عدم اصلاح قیمت آن کردهاند.
آنان ضمن کنایه به عملکرد شورای رقابت درخصوص تفاوت قائل شدن بین محصولات چینی و ایرانی معتقدند که با این شیوه قیمتگذاری، محصولات ایرانی قابلیت رقابت با چینیها را نخواهند داشت.
در این زمینه معاون فروش و بازاریابی ایران خودرو اظهار کرده که "شورای رقابت قیمت خودروهای چینی هم کلاس دنا را ۴۸ میلیون تومان به بالا تعیین کرده. مگر خون چشم بادامیها از ما رنگینتر است؟"
به گفته عبدالله بابایی، خودروهای چری، لیفان، جک و گریتوال از جمله رقبای دنا در بازار هستند.
به همین منظور در جدول زیر عملکرد کیفی و فنی دنا با محصولات همکلاس خود در بازار ایران از جمله VOLEEX C۳۰، MVM ۵۳۰، LIFAN ۶۲۰، JAC J۵ و JEELY EC۷ مقایسه و در نهایت قیمت این خودروها هم آورده شده تا بتوان تحلیل درستتری از این موضوع داشت.
نوع خودرو |
LX دنا |
MVM ۵۳۰ |
LIFAN ۶۲۰ |
JAC J۵ |
VOLEEX C۳۰ |
JEELY EC۷ |
حجم موتور |
۱۷۰۰ |
۲۰۰۰ |
۱۸۰۰ |
۱۵۰۰ |
۱۵۰۰ |
۱۸۰۰ |
قدرت موتور |
۱۱۴ |
۱۳۹ |
۱۳۱ |
۱۱۱ |
۱۰۴ |
۱۳۷ |
کیسه هوا |
۲ |
۲ |
۲ |
۲ |
۲ |
۶ |
صندلیها |
۸ حرکته برقی راننده ۶ حرکته برقی شاگرد |
۸ حرکته برقی روکش چرمی |
۶ حرکته راننده روکش چرمی |
۶ حرکته دستی روکش چرمی |
۴ حرکته برقی روکش چرمی |
۸ حرکته برقی راننده روکش چرمی |
Gps |
دارد |
ندارد |
دارد |
ندارد |
ندارد |
ندارد |
سیستم مالتی مدیا |
دارد |
ندارد |
دارد |
ندارد |
ندارد |
دارد |
فرمان مجهز به کلیدهای کنترلی |
دارد |
دارد |
دارد |
ندارد |
دارد |
دارد |
هشدار دهنده موانع عقب تصویری |
دارد |
ندارد |
دارد |
ندارد |
ندارد |
ندارد |
کروز کنترل |
دارد |
ندارد |
ندارد |
ندارد |
ندارد |
ندارد |
شیشههای سولار |
دارد |
ندارد |
ندارد |
ندارد |
ندارد |
ندارد |
کولر اتوماتیک |
دارد |
دارد |
ندارد |
دارد |
دارد |
دارد |
آینه تاشو اتوماتیک و راهنمادار |
دارد |
دارد |
ندارد |
دارد |
دارد |
ندارد |
گیربکس |
دستی ۵ دنده |
دستی ۵ دنده |
دستی ۵ دنده |
دستی ۵ دنده |
دستی ۵ دنده |
دستی ۵ دنده |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) |
۱۲ |
۱۱ |
۹ |
۱۲.۵ |
۱۱.۳ |
۱۰.۵ |
مصرف سوخت ترکیبی(لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) |
۷.۸۸ |
۸.۷ |
۷.۸ |
۶.۶ |
۶.۸ |
۷.۲ |
سیستم ترمز |
ABS - EBD |
ABS - EBD |
ABS - EBD |
ABS - EBD |
ABS - EBD |
ABS - EBD |
وزن |
۱۲۷۷ |
۱۲۹۰ |
۱۱۵۵ |
۱۳۱۵ |
۱۱۴۵ |
۱۲۸۰ |
قیمت میلیون تومان (شرکتی) |
۵۱ ( پیشنهادی ) |
۴۲.۱۵ |
۴۴.۳ |
۴۷.۵ |
۵۱ |
۶۹.۸ |
نظر کاربران
خدا وكيلي دنا ماشينه!!!
اكه دنا ماشينه بنز صفينس
خودتونم مسخره كردين با اين قيمتو ماشيناتون
هیچ کدومشون بدرد نمی خورند ، قیمت همگی پنج برابر قیمت جهانیه !!!! چه اون اشغال ایرانی و چه آشغالهای چینی . خوب است دست از سر مردم بردارند ، همین !
اینه آخر باج دادن به خودرو ساز داخلی همین میشه که کار به تحدید میکشه که تولید میکنم یا نه مسئولین محنرم مردم هم خوب میفهمن که چه خبره لطفا کمی هم دغدغه مردم رو داشته باشین حق یک ایرانیه که خودرو باکیفیت سوار بشه اگر اولید داخل باشه که بهتر
206 sd که بهتره نهایتآ دنا 40 می ارزه
من نمیفهمم چرا ایرانیا اصلا باید راجع به یتیکه ورق پاره نظر بدن خیلی باکیفیته راجع به قیمتش هم نظر بدیم...... نهایت قیمت۳۵ می ارزه مثله بقیه تولیداشون مجبوریم اشغال سوار شیم