۱۶۰۳۵۸
۳ نظر
۵۰۱۰
۳ نظر
۵۰۱۰
پ

پیشنهاد دولت برای اخذ عوارض از بزرگراه‌ ها

دولت در تبصره جدید لایحه بودجه ۹۴ دریافت عوارض از بزرگراه ها را پیشنهاد داده است تا علاوه بر آزادراه‌ها، از این پس از بزرگراه‌ها هم عوارض دریافت شود.

خبرگزاری مهر: دولت در تبصره جدید لایحه بودجه ۹۴ دریافت عوارض از بزرگراه ها را پیشنهاد داده است تا علاوه بر آزادراه‌ها، از این پس از بزرگراه‌ها هم عوارض دریافت شود.

دولت در تبصره جديد لايجه بودجه ۹۴ دریافت حق دسترسی در بزرگراه‌ها را پیشنهاد کرده است که در صورت رای مثبت نمایندگان مجلس، علاوه بر آزادراه‌ها از بزرگراه‌های کشور هم عوارض دریافت می‌شود که البته این عوارض ممکن است در بزرگراه های مختلف یکسان نباشد و شرایط خاصی برای آن در نظرگرفته شود.

براین اساس بر پایه تعریف مرکز آمار ایران بزرگراه، راهی است حداقل با چهار خط که مسیر رفت و برگشت آن به طور فیزیکی از یکدیگر مجزا و تقاطع‌های آن می‌تواند به صورت هم‌سطح باشد که البته تاکنون قانون، اجازه ساخت بزرگراه‌ها را به بخش خصوصی نداده است و همیشه دولت سرمایه گذار ساخت این پروژه@ها بوده به همین جهت مسئولان وزارت راه و شهرسازی معتقدند دریافت عوارض از بزرگراه‌ها می‌تواند به جذب سرمایه گذار کمک کند و این پروژه‌ها را رونق بیشتری ببخشد.

به گفته عباس آخوندی تصويب اين تبصره مي‌تواند موجب جذب سرمايه گذاران داخلي و خارجي براي مشاركت و اجراي طرح هاي بزرگ اين وزارتخانه در بخش هاي مختلف همچون راه آهن، بنادر، جاده ها و حتي فرودگاه ها و ورود بخش خصوصي در حوزه ساخت بزرگراه ها شود.

وي با تاكيد بر اينكه راهكار اتمام پروژه‌هاي مهم بزرگراهي متوقف شده، تصويب لايحه بودجه ۹۴ در مجلس است، گفته است: در لايحه بودجه سال آينده پيش بيني شده كه با حمايت بخش خصوصي بزرگراه‌ها تكميل و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي از محل عوارض مسترد شود.

براساس این گزارش، تاکنون دریافت عوارض فقط از آزادراه‌ها انجام می‌گرفته است و از آنجاییکه بخش خصوصی بصورت مشارکتی وارد ساخت پروژه‌های آزادراهی می‌شود بنابراین دولت برای جبران سرمایه گذاری انجام شده، دریافت عوارض را تعیین کرده است تا بخش خصوصی بتواند در مدت زمان مشخص، سود لازم را به دست بیاورد.

البته از سه سال گذشته نرخ عوارض آزادراه ها افزایشی نداشت اما در سال جاری دولت با افزایش نرخ عوارض آزادراه ها موافقت کرد بطوریکه علاوه بر آزادراه های مشارکتی، عوارض آزادراه های دولتی هم افزایش یافت.

برمبنای این مصوبه، نرخ عوارض دو آزادراه دولتی قم - تهران و کرج - قزوین با مصوبه شورای اقتصاد به دو برابر افزایش یافت که نرخ عوارض خودروهای سواری در این دو آزادراه از ۲۵۰ به ۵۰۰ تومان، وانت و مینی بوس از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ تومان رسید. همچنین عوارض کامیون‌های دو محور و تریلی در دو آزادراه دولتی قم - تهران و کرج - قزوین از ۱۰۰۰ به ۲۰۰۰ تومان و کامیون‌های سه محور و تریلی به ۲۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

بنابراین، درصورت موافقت مجلس با این تبصره، دولت علاوه بر آزادراه ها از بزرگراه ها هم عوارض دریافت می کند و این درآمد را برای تکمیل پروژه های نیمه تمام و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی هزینه می کند اما باید دید که رانندگان و مسافران چه استقبالی از این افزایش هزینه ها می کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • سهیل

    نظر رانندگان و مسافران اینکه : لطفا تعداد دکه های اخذ عوارض را زیاد کنید تا معطل نشوند.

  • روستایی

    لطفا از جاده های روستایی هم عوارض بگیرید در آمد دولت چند برابر می شود روستایی که ماشین سوار می شود بهتر است عوارض بدهد اگر نه الاغ سوار شود
    از هر آنتن ماهواره نیز سالانه 100هزارتومان عوارض فرهنگی بگیرید.

  • احمد

    این همه عوارض ومالیات ازمامیگیرین.عوارض شهرداری ازخودروها.مالیات خودروها.مالیات هرچی میخریم حتی شارژتلفن.مالیات حقوق.عوارض شهرداری ازمنازل.حق پارک خودروها کنارخیابون و...
    دیگه عوارض بزرگراه چیه دیگه.

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج