خواص اشتباهات زمان پیامبر را تکرار نکنند
نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: در سال ۸۸ فتنه ای راه افتاد که رهبری با صراحت موضع گرفتند. اگر چه منبع و ریشه فتنه را انگلستان و آمریکا معرفی کردند اما عوامل روی صحنه را معظم له به کرات اعلام کردند.مردم هم در ۹ دی اعلام موضع کردند اما عده ای از خواص سکوت کردند و همچنان ساکتند. خواص زمان ما نباید اشتباهات زمان پیامبر را تکرار کنند.
حجت الاسلام و المسلمین علی سعیدی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه امروز تهران با اشاره به شرایط حاکم بر جامعه در زمان امام حسین (ع) گفت: نیم قرن از رحلت پیامبر اعظم گذشته بود که حادثه کربلا رخ داد. اگر ما صلح امام حسن (ع) را نوشیدن جام زهر تعبیر کنیم و سکوت امیرالمومنین در یک ربع قرن را جام زهر تلقی کنیم، جام زهری که امام حسین (ع) توسط امت پیامبر نوشید به مراتب سخت تر از دوران امیر المومنین و امام حسن (ع) است چون جامعه به سمتی رفته بود که راهی جز یک انقلاب خونی و شهادت حسین ابن علی نمی توانست این جامعه را از خواب غفلت بیدار کند.
او ادامه داد: شرایط جامعه در آن زمان ، شرایط بسیار نگران کننده ای بود . بعد از بیست سال تلاش معاویه برای استحاله اسلام، دین زدایی ، ولایت زدایی، قداست زدایی و جنایاتی که یزید ظرف سه سال مرتکب شده بود نشانه های امیدی برای این که اسلام بماند نبود. یعنی تصور شان این بود که با ۲۰ سال جنگ روانی و حادثه عاشورا بساط نبوت و امامت را جمع کردند اما خون اباعبدالله توانست بسیاری از این فجایع را افشا کند و شوکی به مردم وارد شد که از خواب غفلت بیدار شدند.
حجت الاسلام و المسلمین سعیدی با طرح این پرسش که مردم بعد از حاکمیت اسلام در حجاز و بعد از وفات پیامبر چه باید می کردند تا از میراث ایشان پاسداری کنند گفت: اصلی که مردم باید به آن توجه می کردند اصل شناخت رهبری الهی بود. بزرگترین ذات باری تعالی و ارمغان الهی بشر انتخاب رهبری مطلوب است چه در دوره نبوت که انبیا پاکترین و کاملترین انسان های روی زمین بودند و چه در دوره امامت . مهمترین تدبیر باری تعالی نرم افزار بعثت است که دو رکن دارد: رهبری مطلوب و قانون مطلوب .
او افزود: آنچه که برای مردم مهم بود این بود که بدانند بعد از پیامبر، رهبری باید با استانداردهای قبلی باشد یعنی هم عصمت و هم ارتباط با علم الهی حفظ شود. اما اولین اشتباه مردم این بود که گمراه شدند و به امامت جهل پیدا کردند. آنها می بایست بعد از پیامبر بر محور امیر المومنین حرکت می کردند تا میراث امامت باقی بماند اما با کمال تاسف این مسیر عوض شد و تدبیری که ذات باری تعالی تعیین کرده بود تغییر کرد یعنی نصب الهی به نصب بشری و شورایی تبدیل شد.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران تاکید کرد: پیامبر فرموده بود من کنت مولاة فهذا علی مولاة ولی خواص این اصل را نادیده گرفتند و مردم هم بی تفاوت از کنار قضیه گذشتند. ۵۰ سال بعد که قیام کربلا اتفاق افتاد ،سابقه دیرینه داشت. اگر مردم نسبت به اصل ولایت الهی حساسیت نشان می دادند و از امیر المومنین حمایت می کردند قطعا فجایع بعدی اتفاق نمی افتاد.
حجت الاسلام و المسلمین سعیدی خاطرنشان کرد :اصولی در رابطه با تبعیت از ولایت وجود دارد که اولین اصل ، اصل شناخت ولایت است چیزی که امروز ملت ما پا به پای آن ایستاد و بعد از رحلت امام با انتخاب رهبری معظم ، مردم با همه وجود این حقیقت را پذیرفتند و بر محور رهبری حرکت کردند. اگر امروز قله های بلندی را فتح کردیم و عمق استراتژیک مان را تا ساحل مدیترانه پیش بردیم به خاطر پیروی مردم از رهبری بعد از امام است .
او ادامه داد: اصل دوم، پایداری یک امت در عرصه دین و قدرت،تداوم استمرار ولایت مداری است. اگر قابیل، حضرت آدم (ع) را پذیرفت باید بعد از ایشان رهبری و مدیریت هابیل را هم می پذیرفت. اگر مردم موسی را پذیرفتند باید هارون را هم بپذیرند و اگر مردم دیدند عنصر خطرناکی مثل سامری در برابربعد از موسی (ع) ایستاد ، تکلیف دارند بر محور هارون حرکت کنند و سامری را کنار بزنند.
سخنران پیش از خطبه نماز جمعه امروز تهران در ادامه سخنانش به اصل تبری و تولی اشاره کرد و افزود: اگر کسی ولایت رسول الله را پذیرفت باید ولایت ائمه را بپذیرد و در زمان ما اگر کسی ولایت حضرت روح الله را پذیرفت باید رهبری بعد از امام یعنی رهبری حضرت امام خامنه ای را بپذیرد. اگر بعضی از خواص دچار کج فهمی شوند و بین امام و رهبری بعد از امام مرزبندی کردند، مردم باید از آن خواص فاصله بگیرند. اصل تولی و تبری یعنی پیوستگی با شجره امامت و گسستن از جریان های مقابل . خداوند در درون انسان دو قلب قرار نداده بنابراین یا جای خدا است یا غیر خدا، یا جای ولایت است یا شیطان.
او تصریح کرد: در زمان پیامبر ، خواص و مردم پشت سر پیامبر قرار داشتند اما بعد از رحلت ایشان خواص به سه دسته تقسیم می شدند یک دسته بر محور امیر حرکت کردند . یک دسته مثل طلحه و زبیر در برابر امیر حرکت کردند و سه جنگ جمل و صفین و نهروان را راه انداختند اما قضیه به اینجا ختم نمی شود، دسته سومی به وجود آمدند و میدان دار بودند و زمینه جهالت مردم را فراهم کردند. آنها بودند که باعث شدند که مردم به اشتباه بیفتند. از جمله این دسته می توان به ابوموسی اشعری، عبد الرحمن اوف، زید بن ثابت و اسامه بن زید اشاره کرد.
حجت الاسلام و المسلمین سعیدی ادامه داد: فتوای انحرافی ابوموسی اشعری ضربه بسیار بزرگی به امیر المومنین وارد کرد و در به هم ریختن جبهه ایشان بسیار موثر بود. او گفت طلحه و زبیر و علی بر سر دنیا می جنگند که باعث حیرت مردم شد و ضربه بزرگی به حضرت علی (ع) زد . نمونه آن را در تاریخ معاصر هم داریم. در زمان خودمان ، در سال ۸۸ فتنه ای راه افتاد که رهبری با صراحت موضع گرفتند. اگر چه منبع و ریشه فتنه را انگلستان و آمریکا معرفی کردند اما عوامل روی صحنه را معظم له به کرات اعلام کردند.مردم هم در ۹ دی اعلام موضع کردند اما عده ای از خواص سکوت کردند و همچنان ساکتند. خواص زمان ما نباید اشتباهات زمان پیامبر را تکرار کنند. نباید این طور باشد که در زمان ما بعضی از عمامه به سرها و سیاسیون هم با اینها هم ارتباط داشته باشند و هم فتنهگران را نوازش کنند.
او در ادامه صحبت های خود گفت: اصل بعدی ولایت پذیری ،مرزبندی با خواص و جریان خودی است. باید ببینیم اگر کسانی موضعشان عوض شده و حرف دیگری می زنند، مرزبندی شوند. آیا مردم می توانند حلال خدا را حرام کنند؟جواب قطعا منفی است . اگر صد میلیون هم رای بدهند شراب حلال است ، حلال نمی شود و اگر صد میلیون نفر رای بدهند که ماه رمضان یک هفته است ، تغییری در احکام به وجود نمی آید ولی مردم می توانند به نماینده ای رای بدهند که با احکام بازی میکند ویا ممکن است عضو شورای شهری را انتخاب کنند که اعتقادی به حکومت دینی نداشته باشد. یا به رئیس جمهوری رای بدهند که ممکن است با احکام خدا بازی کند.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با ذکر خاطره ای از آیت الله مهدوی کنی گفت: ایشان در خاطرات خود میگوید خدمت امام عرض کردم که بنی صدر اعتقادی به حکومت دینی ندارد. من با ایشان صحبت کردم و پرسیدم چرا با حجاب این طور برخورد می کنید ؟ بنی صدر گفت : این لچک چیست که شما اصرار دارید بر سرزنان باشد؟ من خانم خود را مختار گذاشته ام که از آن استفاده کند . بر همین اساس می توان فهمید که مردم نمی توانند حلال و حرام خدا را تغییر دهند . اما باید در انتخاب های خود دقت کنند . رای مردم امانت الهی است و حقی که خدا به مردم داده هم الهی است وباید به اهلش واگذار شود. عضو شورای شهر باید متدین و انقلابی باشد،رئیس جمهور و نماینده مجلس و عضو خبرگان هم باید متدین و انقلابی باشند. اینها ارکان نظام هستند که باید در انتخاب آنها دقت لازم را انجام دهیم.
حجت الاسلام و المسلمین سعیدی در بخش پایانی صحبت های خود برلزوم تبعیت از رهبری تاکید کرد و افزود: خواص و مردم باید از رهبری تبعیت داشته باشند و نظرشان را به ایشان تحمیل نکنند. در زمان امیر المومنین ،حکمیت و بازگشت مالک از جنگ را خواص به ایشان تحمیل کردند. یکی از اصول ملت انقلابی این است که رای و خواسته اش را بر رهبری تحمیل نکند. در ادعیه می خوانیم که نباید از امام جلوتر و عقب تر حرکت کنیم باید پابه پای ولایت و رهبری مسیر را دنبال کنیم.
او ادامه داد: پیامبر بزرگترین انقلاب را پیریزی کردند ولی نه خواص و نه مردم به وظیفه شان عمل کردند و نتیجه این شد که ابتدا گفتمان قریش و تفکر سکولاریستی به میدان آمد و زمینه را برای حکومت معاویه فراهم کرد. او توانست در مدت بیست سال هم قداست زدایی کند ، هم ولایت زدایی کند و هم دین زدایی تا جایی که چیزی از اسلام باقی نماند و وقتی نوبت به یزید رسید آشکارا همه موازین اسلام را زیر پا می گذاشت در این شرایط بود که امام حسین (ع) دید راهی برای نجات اسلام و امت جز مبارزه با یزید نیست.
ارسال نظر