۱۵۹۳۴۳
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

توليد اولين خودرو چينی در جاده مخصوص

وزارت «صنعت، معدن و تجارت» در حالي جديدترين آمار توليد خودروهاي سواري در كشور را اعلام كرده كه سه خودروساز بزرگ داخلی توانسته‌اند توليد خود را در هشت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶/۶۳ درصد افزايش دهند.

روزنامه دنیای اقتصاد: وزارت «صنعت، معدن و تجارت» در حالي جديدترين آمار توليد خودروهاي سواري در كشور را اعلام كرده كه سه خودروساز بزرگ داخلی توانسته‌اند توليد خود را در هشت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶/۶۳ درصد افزايش دهند.

طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت و معدن و تجارت سه شرکت ايران‌خودرو، سايپا و پارس‌خودرو تا پايان آبان‌ماه امسال ۵۵۴ هزار و ۲۴۰ دستگاه خودرو سواري را به توليد رسانده‌اند كه در اين بين سهم ايران‌خودرويي‌ها با ۳۲۴ هزار و ۳۶۰ دستگاه، بیش از سايپا و پارس‌خو درو است. با اين حساب ايران‌خودرو ۶/۹۳ درصد سايپا ۴/۲۱ درصد و پارس‌خودرو نيز ۹/۷۷ درصد رشد توليد را طي هشت‌ماه امسال ونسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه كرده‌اند.

آمار نشان مي‌دهد كه در جمع خودروهای تولیدی طي هشت ماه امسال، پژو ۲۰۶ بيشترين رشد را با بيش از ۲۴۰ درصد به خود اختصاص داده و پس از آن تيبا توانسته صاحب بالاترين ميزان افزايش تيراژ باشد. همچنين پرايد هنوز هم پر تيراژترين خودرو توليد داخل به حساب مي‌آيد و رتبه دوم توليد نيز در اختيار پژو پارس است.

از دیگر نکات قابل‌توجه آمار تولید هشت ماه امسال مي‌توان به آغاز توليد S۳۰۰ اشاره كرد خودرويي كه در سايت ساوه سايپا مونتاژ مي‌شود و اولين محصول چيني توليدي درجاده مخصوص به حساب مي‌آيد. اما رشد تولید خودروهای سواری در هشت ماه امسال در حالی است که آمارها نشان می‌دهند خودروسازان در آبان‌ماه و نسبت به مهر، با افت تولید پنج هزار و ۱۶۱ دستگاهی روبه‌رو شده‌اند. اين اتفاق (افت توليد) در مهر ماه و نسبت به شهريور نيز رخ داده بود كه خودروسازان دليل آن را كاهش روزهاي كاري خود به دليل تعطيلات عنوان كردند و احتمالا اين‌بار نيز همين موضوع را علت اصلي افت تيراژ ماهانه عنوان خواهند كرد.

روزهاي اوج پژو

اما نگاهي به آمار توليد خودروسازان در هشت ماه امسال بيندازيم و ببينيم جزئيات توليد آنها در بازه زماني موردنظر به چه شكل بوده است. طبق آمار اعلامی، پژويي‌هاي ايران‌خودرو با رشد توليد قابل توجهي در هشت ماه امسال روبه‌رو شده‌اند و اين نشان از اوج‌گيري دوباره پژو در كيلومتر ۱۴ جاده مخصوص دارد. در اين بين اما بیشترین رشد را پژو ۲۰۶ تجربه کرده؛ به‌‌نحوی‌که تولید این محصول به ۶۴ هزار و ۷۵۲ دستگاه در هشت ماه امسال رسیده و این عدد از رشد بيش از ۲۴۰ درصدی تولید ۲۰۶ نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

دیگر پژویی ایران‌خودرو که در هشت ماه امسال با رشد تولید روبه‌رو شده، پژو ۴۰۵ است، خودرویی که علاوه‌بر تهران، در سایت خراسان نیز به تولید می‌رسد. ایران‌خودرویی‌ها در مجموع ۷۲ هزار و ۶۲۳ دستگاه پژو ۴۰۵ را در هشت ماه امسال توليد كرده‌اند كه اين آمار از رشد ۳/۹۴ درصدي تيراژ ۴۰۵ حكايت مي‌كند. همچنين پژوپارس نیز با رشد تولید طی هشت ماه امسال مواجه شده؛ به‌نحوي‌كه آمارها مي‌گويند اين خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹/۶۴ درصد رشد توليد داشته است.

ايران‌خودرويي‌ها در هشت ماه امسال ۹۳ هزار و ۴۹۷ دستگاه پژو پارس را به توليد رسانده‌اند تا پارس همچنان پرتيراژترين محصول اين شركت باشد.

ایران‌خودرویی‌ها پارس را در تمامی سایت‌هاي فعال داخلی خود به تولید می‌رسانند و طبق آمار، بیشترین تولید پارس را در سایت مرکزی و پس از آن در سایت خراسان داشته‌اند. این محصول در سایت‌های مازندران و فارس ایران‌خودرو نیز به تولید می‌رسد که البته در این سایت‌ها از تیراژ نسبتا پایینی برخوردار است. از پژویی‌ها که بگذریم، ایران‌خودرو در تولید سمند نیز با رشد تیراژ روبه‌رو شده و توانسته ۶۴ هزار و ۵۴۵ دستگاه از این خودرو را در دو سایت مرکزی و مازندران خود به تولید برساند. این آمار نشان می‌دهد که تولید سمند در هشت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶/۹۲ درصد رشد کرده است.

در بین دیگر محصولات ایران‌خودرو اما سوزوکی گرندویتارا تک شاسی‌بلند ژاپنی و مونتاژی این شرکت، در هشت ماه امسال تنها ۳۰۳ دستگاه تولید داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، كاهشي ۱/۳۶ درصدی را به خود می‌بیند. از ویتارا که بگذریم، ایران‌خودرو آمار چندان خوبی در تولید محصول جدید خود به نام «دنا» ندارد، چه آنکه در آبان‌ماه امسال، فقط ۶۹۰ دستگاه از این خودرو به تولید رسیده، هر چند وزارت صنعت آمار توليد هشت ماهه دنا را اعلام نكرده و مشخص نيست چه تعداد از اين محصول تا پايان آبان‌ماه توليد شده است. ايران‌خودرويي‌ها قرار بود تابستان امسال دناهايي را كه پيش فروش كرده‌اند تحويل ثبت نام كنندگان بدهند اما بنا به دلايلي اين اتفاق رخ نداد و در حال حاضر نيز به دليل آنكه هنوز قيمت دنا مشخص نيست ايران‌خودرواين محصول را تحويل مالكان آن نداده است.

قرار است در جلسه اين هفته شوراي رقابت نسبت به تعيين قيمت دنا تصميم‌گيري شود و اين در شرايطي است كه ايران‌خودرويي‌ها قيمت ۴۸ ميليون تومان را براي دنا پيشنهاد داده‌اند. ازسوي ديگر اما وزارت صنعت اشاره‌اي به آمار توليد هشت ماهه رانا نيز نكرده و تنها ميزان توليد اين خودرو در آبان‌ماه مشخص شده است. بر اين اساس ايران‌خودرويي‌ها در آبان‌ماه امسال يك هزار و ۶۲۷ دستگاه رانا را به توليد رسانده‌اند كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته افتي ۴/۵۵ درصدي شامل حال اين محصول شده است.

رشد توليد پراید و تیبا

اما به سايپا برويم و ببينيم اين شركت چه كارنامه‌اي را در توليد طي هشت ماه امسال از خود به جا گذاشته است. طبق آمار، در هشت ماه امسال تنها ۲۴۶ دستگاه سراتو در سایپا به مونتاژ رسیده و این در شرایطی است که سایپایی‌ها حدود ۵۰۰ دستگاه از این خودرو را با زمان تحویل دوماهه، پیش فروش کرده‌اند. حال باید منتظر ماند و دید آیا ثبت‌نام‌کنندگان می‌توانند سراتوی خود را در ۶۰ روزی که سایپا وعده کرده، تحویل بگیرند یا این خودرو نیز مانند بیشتر خودروهای پیش فروش شده در ایران، با تاخیر به دست آنها می‌رسد.

سایپا اما در تولید پراید نيز باز هم با رشد مواجه شده و این در حالی است که مسوولان این شرکت عنوان كرده‌اند برخي خطوط توليد پرايد تعطيل شده و تيراژ اين محصول از دوسه سال آينده به حداقل خواهد رسيد.

پراید هم‌اکنون اصلی‌ترین محصول گروه خودروسازی سایپا به حساب می‌آید و در هشت ماه امسال ۱۶۲ هزار و ۴۰۲ دستگاه از آن مشترکا در سایپا و پارس‌خودرو به تولید رسیده است. با توجه به این آمار، تولید پراید در هشت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸/۱۸ درصد رشد را به خود می‌بیند. از جمع پرایدهای تولیدی، ۵۸ هزار و ۲۶۵ دستگاه متعلق به پارس‌خودرو است و باقي را نيز سایپایی‌ها تولید کرده‌اند.

به جز پراید، سایپایی‌ها در تولید تیبا نیز با رشد مواجه شده‌اند، چه آنکه این خودرو با توجه به تیراژ ۵۵ هزار و ۶۲۶ دستگاهی خود توانسته رشدی ۸/۱۵۳ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به دست بیاورد. سايپايي‌ها همچنين توانسته‌اند در هشت ماه امسال تنها ۱۲ دستگاه ساندرو را كه محصول جديد رنودر ايران به‌شمار مي‌رود به توليد برسانند.

مگان رفت

طبق آمار اما پارس‌خودرو نيز در هشت ماه امسال تنها ۱۹ دستگاه مگان را به تولید رسانده و این در حالی است که تولید این خودرو از چند ماه پیش متوقف شده و گويا قرار نيست ديگر به توليد برسد. البته رنو به ادامه توليد مگان علاقه‌مند است،ا ما ظاهرا پارس‌خودرويي‌ها براي توليد دوباره اين محصول شرط و شروطي را در نظر گرفته‌اند از جمله اينكه توليد تندر-۹۰ بايد افزايش يابد.

کاهش شدید تولید مگان طی دو سال و نیم گذشته، قیمت این خودرو را به شدت افزایش داده، تا جایی که هم‌اکنون ۱۱۰ میلیون تومان باید برای خرید آن هزینه کرد. به جز مگان؛ پارس‌خودرویی‌ها محصول دیگری به نام نیسان تیانا را نیز مونتاژ می‌کردند که این خودرو نیز ظاهرا برای همیشه با کیلومتر ۹ جاده مخصوص وداع کرده است، زیرا پارس‌خودرویی‌ها در هشت ماه امسال حتی یک دستگاه از این میهمان ژاپنی را نیز مونتاژ نکرده‌اند. پارس‌خودرو در هشت ماه امسال البته توانسته ۱۴ دستگاه نيسان قشقايي را مونتاژ كند كه اين آمار عملا از توقف توليد قشقايي حكايت دارد.

سری هم اما به تندر-۹۰ بزنیم، خودرویی که مشترکا در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو به تولید می‌رسد و اگرچه در هشت ماه امسال رشد تیراژ داشته، اما در حال حاضر اوضاع خوبی ندارد و ظاهرا توليد روزانه آن درمجموع حتي به ۱۰۰ دستگاه نمي رسد. بنابر آمار، در مجموع ۱۹ هزار و ۲۷۹ دستگاه تندر-۹۰ طی هشت ماه امسال در «جاده مخصوص» به تولید رسیده که نشان از رشد ۴۲ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد.

در حالت تفکیکی، پارس‌خودرویی‌ها توانسته‌اند با تولید ۱۱ هزار و ۷۷۳ دستگاه تندر-۹۰ طی هشت ماه امسال، به رشدی ۷/۱۲ درصدی دست پیدا کنند، حال آنکه ایران‌خودرو به‌واسطه تیراژ هفت هزار و ۵۰۶ دستگاهی تندر، رشدی ۱/۱۳۹ درصدی را به خود می‌بیند.طبق توافقي كه به تازگي ميان خودروسازان ايراني و رنو انجام شده قرار است توليد تندر-۹۰ افزايش يابد و تاپايان سال به ۳۰۰ دستگاه در روز برسد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بهروز

    دولت باید خودروسازان رو با جریمه های سنگین نقره داغ کنه تا دیگه خودروهای بی کیفیت دست مردم ندهند

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج