۱۵۱۶۴۹
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

نظر جالب معاون وزیر درباره «منبع آگاه»

رسانه هاي معتبر خارجي فقط وقتي اين عبارت را به كار مي برند كه بيم جان منبع مي رود و يا براي منافع او مخاطرات جدي دارد، اما در رسانه هاي ما عمده منابعي كه نمي خواهند نامشان اعلام شود اساسا وجود خارجي ندارند!

تابناک: رسانه هاي معتبر خارجي فقط وقتي اين عبارت را به كار مي برند كه بيم جان منبع مي رود و يا براي منافع او مخاطرات جدي دارد، اما در رسانه هاي ما عمده منابعي كه نمي خواهند نامشان اعلام شود اساسا وجود خارجي ندارند!

حسین انتظامی برخلاف بسیاری از مدیران مطبوعاتی و رسانه ای، همچنین برخی مسئولان کشور درباره «منبع آگاه» نظر کارشناسی و قابل تاملی دارد که اگر رسانه ها و بیشتر «مسئولان» کشور با آن همراه شوند شاید بساط برخی جریان های باج گیری و خط دهی و دلالی در عرصه رسانه ای برچیده و یا کمرنگ شود.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد که چند دوره نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات نیز بوده و هست، در کتاب «نقطه» مجموعه مقالات آموزشی - صنفی خود درباره روزنامه نگاری و مدیریت رسانه و در بخش «منبع آگاه» ضمن بر شمردن ظهور و بروز رسانه های حزبی در ایام حساسی همچون انتخابات به ترفند جالب «شنیده شده است، گفته می شود، یک مقام آگاه و...» اشاره کرده است.

در بخشی از این مقاله کتاب که انتشارات خبر امروز آن را روانه بازار نشر کرده و به چاپ سوم رسیده، می خوانیم:

«عبارت «يك مقام آگاه كه نخواست نامش فاش شود....» را احتمالا زياد ديده ايد. كاربرد گسترده اين عبارت محصول همان شيوه هايي است كه افراد سياسي بي اطلاع از رسانه وقتي فرمان رسانه را به دست مي گيرند، از آنجا كه كاربردش را نمي دانند، بجا و بيجا استفاده مي كنند.

رسانه هاي معتبر خارجي فقط وقتي اين عبارت را به كار مي برند كه بيم جان منبع مي رود و يا براي منافع او مخاطرات جدي دارد، در عين حال او نيز قبول مي كند كه در صورت لزوم در دادگاه شهادت دهد اما در رسانه هاي ما عمده منابعي كه نمي خواهند نامشان اعلام شود اساسا وجود خارجي ندارند و چنين اخباري، نوشته افرادي است كه باصطلاح مي خواهند حال يكي را بگيرند!

مضافا آن كه سياستمداران و مديران غربي اساسا براي چنين خبرهايي ارزشي قائل نيستند و لذا دستياران رسانه اي آنها هم پرينت چنين خبرهايي را در كارتابل آنان قرار نمي دهند، يعني چنين جريان سازي هايي به دليل آن كه «تقاضا» ندارد اساسا «عرضه» هم نمي شود. اما در اين مُلك،‌ حكايت اين خبر و سازندگان و باوركنندگان آنها شبيه حكايت ملانصرالدين است كه مي گفت فلان جا آش مي دهند و سپس خودش هم باور مي كرد و به همانجا مي شتافت.»

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج